[Teszt] Space Hulk: Deathwing

Space Hulk: Deathwing

LotharFuchs Róbert2017.01.06. 23:24

Emlékszem, 94-ben találkoztam először a Space Hulk címmel. Semmit nem tudtam a Warhammer 40k-ról (pedig az azonos nevű társasjáték már 89-ben megjelent), de miután robusztus páncélokban, túlméretezett fegyverekkel kellett benne rosszarcúakat szeletelni, úgy éreztem, erre szüksége van gyermeki lelkemnek az egészséges fejlődéshez. A jelen erre lehet rácáfol, de a lényeg, hogy megszerettem ezt az amúgy szándékosan túlzó és brutális univerzumot.

Vissza a jelenbe. A Space Hulk: Deathwing immáron a sokadik videojátékos adaptáció, ami - spoiler veszély - nem tudott kivergődni a középszerűség ingoványából. Előtte azonban röviden ismertetném a hátterét, azt ugyanis nem tudták elrontani.

A Space Hulk leegyszerűsítve egy évezredek alatt egymásba fonódó űrhajó roncs komplexum. A világegyetem egy igen sajátos porcicája (ezért még kapni fogok), ami megannyi feledésbe száműzött kínos titoknak, valamint különféle, nem túl barátságos életformáknak biztosít helyet. A szituáció ideális a Deathwing névre keresztelt Űrgárdista bandának, akik költői túlzással a való élet ügynökeinek megfelelői (és itt most nem a porszívókkal seftelőkre gondolok). Nem csak azért, mert jól képzettek, elhivatottak, és keményebbek, mint az Űrkád széle, de azért is, mert a múltjukon esett csúnya szégyenfoltot nekik ildomos kimosni a plazma hőmérsékletén, Power Fisttel, kíméletlen üzemmódban.

A kampány az ő történetüket meséli el, több-kevesebb sikerrel. A narratíva ugyanis elég hanyag, így aki nem ismeri a háttérirodalmat, az jó eséllyel a fordulatokat egy apatikus okéval letudja majd. És ez a fajta erőtlenség hatja át szinte az egész játékot. A kezelőfelület a múltat idézi, és nem a jó értelemben. A kasztok, felszerelések és képességek közötti szakadékok érthetetlenül nagyok, ennél fogva a taktikai előkészületek is okafogyottá válnak. Ami elég kínos, ha egy taktikai lövöldéről beszélünk. Hiába érünk el egyre több opciót a kampány előrehaladtával, tele vannak olyan egyértelműen jobb választásokkal, hogy a siker érdekében szinte sosem érdemes variálni, maximum kíváncsiságból. A pályák szépen kivitelezettek, nagyok és nem lineárisak, azonban itt is van egy hiba, ami agyonvágja a játékmenetet: a társasjáték (és a helyszín sajátosságai végett) óta védjegy a szűk folyosókkal szabdalt tér, ami reflektorfénybe tolja az egyik legkomolyabb a gondot, az AI-t. Miután Terminátor páncélos Űrgárdistákról beszélünk (értsd: rohadt nagyok), a két társunk egyike szinte mindig blokkolni fogja a lát- és tűzvonalat. Egész egyszerűen képtelen taktikázni ilyen térben, és ha el is érjük az amúgy frusztrálóan egyszerű és rosszul működő parancsokkal, hogy mi legyünk a frontvonalban, csak imádkozni lehet, hogy a helyükön maradnak, az meg grátisz, ha a harcolni is óhajtanak (mert nem hogy nem gyógyítják magukat, de olykor az ellenségre sem lőnek - ami azért elég kiábrándító, miután egy elit alakulatról van szó, akik állítólag egész életükben ezt csinálták). De ugyanez elmondható a másik oldalról is: lemmingeket idéző stílusban és ésszel érkeznek libasorban, amiket vagy gond nélkül ledarálunk, vagy szinte mindig önhibából kifolyólag elárasztanak minket. Ami mellesleg szinte minden konfiguráción hatalmas FPS esésekkel jár. Kihívásnak persze kihívás, de húsz euróért inkább ajánlom a búcsúban lövöldözést, ott ugyanis stabil a framerate, és a fegyverek sem hordanak szét ennyire.

Mechanikai szinten tehát az egész bűzlik az átgondolatlanságtól. Nincs egyensúly, nincs koncepció, nincs sikerélmény. Az utolsó mentsvár a multiplayer lehetne, hiszen ebben az esetben az AI már „csak” a célpontok esélyeit rontja. Codex módban ráadásul minden felszerelés, pálya és kaszt elérhető, és a kampánnyal ellentétben nem vagyunk leláncolva a Librarian (harcos-varázsló) szerepkörbe, ahogy a három személyes létszám sem kötelező. Az első próbálkozás egész élvezetes volt... amíg tartott. Kb. öt percig, aztán megszakadt. Aztán újra. És újra. Nem elég, hogy rengeteget tölt, továbbá nehéz hozzá embereket is találni, de ha elindul, és ez egy nagy ha, a multi kód bármikor eldobhatja a gyeplőt. Egyetlen esélyük, ha ezt sikerül javítaniuk, akkor ugyanis még marad egy halovány reménysugár, hogy nem végzi a süllyesztőben. De akkor is csak olyan körülmények között működhet, mint az erősebb pszichoaktív szerek: nyugalomban, barátok között, sok szabadidővel.

És igazából meg se kellene lepődni ezen. A fejlesztő Streum on Studio bár karizmatikus sztorit tudhat magának (fanokból szerveződött kis francia csapat), a bűnlajstromuk intő példa. A Syndicate Wars (véletlenül sem az eredeti, Bullfrog-féle Syndicate), valamint az E.Y.E. nevű játékaik pontosan ugyanezektől a betegségektől szenvedtek. A honlap tanulsága szerint most is épp AI programozót keresnek, miközben másodvonalon romokat és csajokat fotózgatnak. Oké, szabadidejében azt csinál az ember, amit akar, de ilyen bizarr kombinációt se láttam még az évtizedek alatt, az is biztos. Nem akarom őket többet bántani, de az evidens, hogy túl nagy fába vágták a fejszéjüket. Egy olyanba, amit most a Warhammer rajongók csalódottsága tesz igazán hangossá. Teljesen jogosan, teszem hozzá.

És akkor jöhetne a reményteljes konzekvencia, hogy idővel, patchekkel, meg DLC-kkel akár még egy jó játék is lehet belőle. De ez most nem az az eset, ahhoz túlságosan mélyen gyökerező problémái vannak. Aztán persze meglehet, hogy pár hónap múlva rám cáfolnak, és akkor én leszek a legboldogabb. A csodákban viszont már nem hiszek.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

2 órája
1

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

5 órája
8

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

8 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2024.04.27.

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==