[Teszt] For Honor

For Honor

Oldern2017.02.17. 19:10

Vannak néha játékok, amikor néhány óra után azon jár az agyam, hogy mégis: hogy a francba nem sikerült ezt már korábban másoknak megalkotni? Ennyire nem fér bele az év végére időzített blockbusterek..izé, tökéletesen simára csiszolt, és gyakran legalább ennyire meglepetésektől mentes AAA-gyöngyszeremek mellett egy kis kisérletezés? A Ubisoftnak most mégis belefért, és gyanús, hogy ezúttal nem csak a kiadó járt jól, hanem a játékosok is, a For Honor ugyanis valóban egy egyedi, üde színfolt lett az online multiplayer játékok palettáján.

Definiálom a játékot gyorsan: végy egy adag Dark Soulst, annak minden szivatósabb részével (beleértve a fizikát, az eséseket, a környezeti veszélyeket), sózd meg rakás verekedős játékból kölcsönzött mechanikával (védhetetlen támadások, fogások, hitstun, recovery frémek, stb), majd az egészet helyezd bele egy divatos - és egyre inkább kikerülhetetlen - online keretbe, szintlépésekkel, presztízseléssel, speckó képességekkel, ezer meg egy megnyitható tárggyal, szezonokkal, mindennel. Jól hangzik? Ez nem csoda: a For Honor fejlesztői mintha éppen időben döbbentek volna rá, hogy a Dark Souls vagy a Witcher sikerei mellett csak idő kérdése, hogy mikor jön egy fejlesztő, aki normális büdzsé mellett előáll valami középkori akciójátékkal, amely hasonló ambíciókkal bír, mint az adott évre szánt Call of Duty: hogy a műfaj rajongóit hosszú heteken, hónapokon át lekösse elég tartalommal. Ebben a versenyfutásban most a For Honor volt a leggyorsabb.

Az első dolog, amit tényleg le kell szögezzek a játék kapcsán: ezt bizony jól összerakták. Kitalálták a témát, összefogdosták hozzá azokat az elemeket, amik a célt a lehető legjobban szolgálják, és a végeredmény egy friss hatással bíró, üde középkori bunyós-moba-akció hibrid lett. Már néhány meccs után viszonylag gyorsan felismerni az ellenfelek sziluettjéről, testtartásáról, sebességéről, hogy kikkel van dolgod, a párbajok bármelyik pillanatban halálossá válhatnak mindkét (vagy több) fél számára, és egészen frissítő érzés az, hogy a bunyós játékokban alapvetőnek számító mechanikák ennyire organikusan illeszkednek ebbe a játékba is. Drasztikus változás számomra az, hogy míg a Dark Souls esetében sikítva húztam ki a netkábelt az Xbox 360-ból, mondván: engem itt ne szopasson senki, addig a For Honornél teljesen becsülettel megyek bele az egészbe. És nem csak azért, mert nyilván ezt nyújtja a játék, hanem azért is, mert így, ilyen feltételek mellett hajlandó vagyok párbajozni másokkal. Ez így több, mint szórakoztató. Sőt, kifejezetten addiktív tud lenni - még akkor is, amikor én húzom a rövidebbet.

Aztán telnek a napok, és a a játék dizájnján lévő repedéseket elkezdem meglátni. Nem kiáltok apokalipszist, mert nem javíthatatlan dolgokról van itt szó. Amennyire jól összerakták a játékmenetet, hogy A Szent Grá...izé, Szent Célt szolgálja, annyira tud fájni ez az identitászavar néha. Most akkor mi a fő játékmódja a For Honornek? Az 1v1-es párbajok, ahol csak magadra számíthatsz? Vagy a deathmatch, esetleg a dominion, ahol nem csak a nagyobb csapatméret számít, hanem az is, hogy egy véletlenszerű közkatona-támadás borítja-e a tervedet, vagy ahol simán ki lehet kapni úgy, hogy amúgy teljesen becsületesen, korrekten nyomtad végig a meccset? Akármi is a válasz, a játék balanszán, szabályrendszerén lehetne (és kellene) finomítani. Az 1v1 korrekt, a 2v1 nem lehetetlen, de kínosan unfair tud lenni - jogosan, elvégre...nos, kettő egy ellen? -, de a 3v1 például kifejezetten frusztráló élmény, és nem úgy, ahogy egy FPS-ben egy hasonló összecsapás. Egy shooterben simán meg lehet oldani ezeket a helyzeteket is, egy stamina-alapú harcrendszerrel már kevésbé. Félreértés ne essék: nem azért sírok, hogy meg tudjak oldani minden helyzetet, inkább csak jó lenne tudni, hogy a fejlesztők mit tekintenek végcélnak.

A jól felépített alapokra ugyanis ráhúzták az Overwatchból vagy a modern COD-okból jól ismert “loot, loot, loot + perkek + presztízselj, mert az neked olyan jó lesz” rendszert. Jönnek a szintek, özönlenek a tárgyak - amik egyébként tulajdonságokat is növelnek. Fair a dolog, mert ha valami egy bizonyos elemet nagyon felerősít a karakteredben, az általában hátrányokkal is jár, mégis kiszámíthatatlanná teszi a játékot: most honnan kéne nekem tudni, hogy az ellenfelem milyen távolságból képes fogni, mert épp a fogás zónáját erősítő cuccokkal pakolta magát tele? Vagy mi jelzi, hogy mindent a sebzésre tett rá, esetleg gyorsabban fog futni? És ha lenne is ilyen jelző valahol, akkor látnánk azt normálisan a pillanatok alatt kaotikusba átfordulni képes meccsek kellős közepén? Tegyük hozzá, hogy a meccsek keretét, a “vége a mérkőzésnek, gyorsan jöjjön a következő” tempót durván belassító fázisok (amikor jön a loot és az xp) hosszú távon számomra inkább unalmasak és akadályoznak a konkrét játékban - emiatt erősen az az érzésem, hogy a kevesebb itt most több lett volna.


Sok a szöveg? Sebaj!

Ha érdekel, hogy hogyan bénázok el a játékkal, legyen szó akár a dominion módról, akár a duelről, akkor tekintsd meg az alábbi videók valamelyikét - így átfogóbb képet kapsz a játékról.

Nem dicsértem agyon még a játék kinézetét, pedig megérdemel egy misét: ha már AAA-büdzsé, akkor tényleg jól odatették magukat a fejlesztők. Az egy dolog, hogy maga az engine is simán tudja látványban néhol hozni mondjuk a Witcher 3 szintjét, multiplayer játékként - az meg egy másik, hogy rengeteg változatos animáció ad valódi súlyt a mozdulatoknak. Oké, még így is át tud néha fordulni komikusba az egész, amikor 2-3 lovag botladozva megakasztja egymás ütését újra meg újra, aztán az egyik tűzbe gurul, a másik leesik, a harmadikat meg egy közkatona üti le végül, de ezt tulajdonképpen a Gyalog-Galopp fanok (mint én) még értékelhetik a maga módján. Az élmény 99 százalékában azonban elismerően fogunk csettinteni, mert tényleg remekül össze vannak rakva a pályák, az effektek, az animációk: profi, modern darabról van szó.

Mindez mondjuk az online élmény egészéről már nem teljesen mondható el: az egy dolog hogy a Ubisoft szerverei alig viselik el a kalandot, és a launch után is mintha még romlott is volna a szerverek állapota (mert az első nap alapján még bizakodtam, de később sokasodni kezdtek a széteső meccsek, disconnectek). Az már másik, hogy minél magasabb szintre megyünk a matchmakingben, úgy lesz egyre kellemetlenebb egy csapatnak, ha ember helyett gépi játékos pótolja ki a teljes létszámot. Büntetés a távozásért? Ranked súlyozások? A szezonokra épített, “a közösség verseng a területekért és a hatalomért” megoldás működik, de a VALÓBAN hosszú távú szórakozáshoz még egy réteg profizmusra és módosításokra szükség lesz. Normális ranked mód kell, botok nélkül, büntetésekkel, sallangmentesen, és akkor boldog leszek. Most csupán bizakodó vagyok.

Nem beszéltem a sztorimódról. Nem véletlen: tulajdonképpen felturbózott tutorial módokról van szó, teljesen feleslegesen rögzített párbeszédekkel és “eksönnel” - a 4-5 órányi tartalom nem fog senkit kárpótolni, ha véletlenül azt hitte, hogy itt most érdemes csak az egyjátékos tartalomért megvenni a For Honort. Nem, nem érdemes. Jobb és őszintébb az egészre online, és csak online élményként gondolni, ahol végülis bármikor gyakorolhatsz botok ellen is - és akkor nem ér majd csalódás.


Letölthető tartalmak, season pass?

Nem tudta teljesen levedleni a Ubisoft a nagy kiadói mivoltát (persze ezt hiába is vártuk), hiszen benne vannak azok a pontok a játékban, ahol a maximalista játékosok pénztárcájának tartalmát be lehet majd húzni. Szerencsére azért nem unfair a játék: a kezdeti kiadáshoz járó vizuális bónuszok jól mutatnak, a szezon pass pedig senki számára nem kötelező, hiszen minden új karaktert megkap minden játékos majd, amikor azok kijönnek - csak épp egy hét előnye lesz a bérleteseknek. A trükk? A trükk az, hogy bár minden elérhető egyelőre ingame Steelből (amit meccsek és napi küldetések után kapunk), de azért természetesen mindezt megveheti az ember valós pénzért is, ha nagyon türelmetlen. Hát persze: ki ne akarna 6000 forintért 25 ezer steelt? Nem a világ vége, nyilván - de mivel a duelen kívül a többi játékmódban a gearek tulajdonságai számítanak, így ez már a “pay to win” terület határa.

Elégedett vagyok a nap végén? Meglepő, de igen. A For Honor roppant erősen kezdett, megmutatván a foga fehérjét. A játékmenet baromi jól működik, és többször szórakoztató, mint frusztráló - legyen szó bármelyik játékmódról. A grafika és a zene a párját ritkítja, az online rendszer pedig első körben pöpecül össze van rakva, hogy a csilivili cuccokkal lefoglaljon mindenkit pár hétre - aztán mire felocsúdunk a mobilos címekre emlékeztető reward-ciklusokból, már jönnek is az újabb karakterek, ingyen. Ez azért egy elég jó ajánlat. Annyira, hogy ha van affinitásod az online multi, vagy a lovagok/szamurájok/vikingek bármelyike iránt, akkor érdemes vetni egy pillantást a For Honor irányába.

@youtube @youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

12 órája
16

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==