[Teszt] theHunter: Call of the Wild™

theHunter: Call of the Wild™

VegaNagy-Sz. Ferenc2017.02.27. 08:30

Remeg a kezem, ahogy a távcsöves puskával befogom a nemes kiállású őzet. Eddig háromszor hibáztam el, bár őszintén szólva azt sem tudom, hogy ugyanez az állat volt-e akkor a célkeresztben, vagy egy másik. Körölbelül hetven perce vadászom rá, eközben bevetettem mindent, amit jónak gondoltam. Próbáltam csendesen kúszni az aljnövényzetben, megszagolni a frissen pottyantott bogyóit, megvizsgálni a percekkel ezelőtt hagyott nyomait, forgatni a párosodásra hívó hangot imitáló csalimat, mindhiába. Mindig több lépéssel előttem járt. De most megkönyörül rajtam a természet és a lövés pont a prédám tarkójába fúródik, aki azonnal elterül a földön. Odalépek hozzá a hetven percnyi lopakodás minden felgyülemlett frusztrációjával és diadalával, mire a játék kiírja, hogy az elejtett állat nehézsége 0 (igen, nulla), amivel a “triviális” kategóriába esik. Nagyot súhajtok, majd átgondolom mit csináltam rosszul. Nagyjából mindent.

Hamar rájövök, a theHunter semmiben nem különbözik egy autószimulátortól. Ha folyamatosan fékezek, a pályán visszafelé tartok, nekiütközök mindennek és a kanyarokat nem tudom bevenni, akkor nem várhatom el, hogy nyerjek. Itt ugyanez a helyzet, ha nem vagyok hajlandó tudomásul venni, hogy egy állat elejtésének mik a standard lépései és ehhez a rendelkezésre álló erőforrásokat hogyan kell megfelelően felhasználni, akkor elmarad a jutalom. És itt még csak az idő sem segít, ha valamit rosszul csinálok, a végtelenségig el fogok rontani mindent. Nehéz levetkőzni az évtizedes fps ösztönöket, miszerint ha fegyver van a kezünkben, azt minél előbb el kell sütni. Azon a lopakodós berögződésen is azonnal felül kell kerekedni, hogy az ellenfelet majd jól elkapjuk hátulról, ha az őrjáratozás során elmegy mellettünk. Az erdei állatok nem csinálnak ilyet, mert száz méterről megérzik a szagunkat, és a testünket takaró tárgyak sincsenek a precíz level designeri munka eredményeként pont akkorára vágva, hogy centire eltakarjanak minket. Szóval itt a megszokotthoz képest minden teljesen másként működik, mégis gyönyörű rendszerben, pontos szabályok szerint.

Nem csak a vadászathoz szükséges eszközöket kell menedzselnünk, hanem fel kell derítenünk a teljes terepet. Meg kell találni, hol töltik az idejüket az állatok éjszaka, hova járnak táplálkozni, párosodni és inni. Aztán meg kell keresni a legjobb búvóhelyeket, vagy akár építeni olyanokat, amelyekből a legnagyobb eséllyel maradunk észrevétlenek. Figyelni a növényzetet és ésszel használni azt, egyrészt nem mindegy, hogy mennyi látszik belőlünk, másrészt az, hogy előrehaladva mekkora zajt csapunk. És persze mindig ott van az időjárás, ami előfordul, hogy segít nekünk (esőben a zajok és a szagos is sokkal nehezebben érzékelhetők), van, hogy hátráltat. (A szél irányára például minden létező szituációban oda kell figyelnünk.)

És persze mindez csak a felszín, amiből azt rakunk össze, amit szeretnénk. Nekiállhatunk minél szebb képeket csinálni a tájról, de éjszaka közelről ki is végezhetjük az alvó állatokat (elnézést a szélsőséges példáért). A bejárható terep olyan gigantikus méretű, hogy csak a teljes megismerése és felfedezése igénybe vehet tíz órát. Mindezt képzeljétek el úgy, hogy közben egy darab állattal sem találkoztunk és nem csináltunk mást, csak a természetben gyönyörködtünk. Egy biztos, az egyre gyorsabbá (és rövidebbé) váló játékok világában a theHunter pont az ellenkező irányba halad. Ez minden szempontból türelemjáték, egyrészt lassan, komótosan történik minden (itt a leggyorsabb futás sebessége nagyjából egy átlagos akciójáték sétálásának felel meg, legalábbis érzetre), és ha magát a vadászatot nézzük, a tipikus játékos aligha szán rá fél órát arra, hogy centiről centire haladva jusson célba.

A hangulatos szimulációt két játékelem próbálja akaratlanul is rombolni. Emlékeztek a tavalyi Mirror's Edge-re, amiben szinte komikus volt, hogy néhány mozdulat akkor került csak be a repertoárba, ha kifejlesztettük? Itt hasonló a helyzet, ami persze sok játéknál megszokott elem, csak ebbe a környezetbe furán illeszkedik ez a rendszer. Ugyanez a helyzet a különféle jelzésekkel, effektekkel, amelyek azt hivatottak mutatni, hogy milyen nyomokat hagynak maguk után az állatok. A gond az, hogy egy játékban, aminek a lényege (többek között) a nyomok megtalálása lenne, pont ezeket teszik ki harsány fehér, villogó jelzésekkel, és akaratlanul is ezeket fogjuk keresni, nem a letaposott füvet, a lábnyomokat vagy az ürítéskor hagyott felesleget. Ez is egy olyan elem, ami egyértelműen azért került bele, nehogy a túlzott szimuláció végképp elijesszen mindenkit. Én például egész jól fogadtam, de az igazán hardcore rajongók egymás vállát átkarolva szomorkodnak a különböző fórumokon, és tulajdonképpen meg lehet őket is érteni, pont a realitást rombolják ezekkel a megoldásokkal.

A theHunter jelen állapotában ha nem is félkész, de egészen biztosan keményen patchelni fogják, hogy ténylegesen teljesítse azt a minőségi potenciált, ami benne van, de a milliónyi hiba miatt egyelőre nem jött ki belőle. Az interface hol működik, hol nem, a kontrolleres támogatás az ezerfordulót idézi, a térkép, aminek központi lenne a jelentősége, funkcionálisan egyszerűen nincsen kész. Akadnak még gondok magával a vadászattal is, néha következetlenül szigorú a játék (az az aljnövényzet, ami az előbb még semmi hangot nem adott ki, az most a legkisebb kúszásra is elárul minket), másrészt néha találkozhatunk érzékszervek nélküli állatokkal is, akik mellé oda lehet sétálni következmények nélkül. Nem tudom, hogy hiba-e, de maga a világ nem teljesen élő, hanem időről-időre beleszületnek állatok. Ez még nem lenne gond, de a vadak “előzményei” is így működnek, ami azt jelenti, hogy ha egy állat megjelenik valahol, akkor tőle néhány méterre feltűnnek addig ott nem lévő nyomok is, mintha onnan jött volna be szegény pára. Ez akkor feltűnő, amikor órákon keresztül várunk egy leshelyen, majd ahelyett, hogy feltűnne a várt vad, megjelenik tőlünk tíz méterre a jelzés, hogy erre szaladt. Pedig dehogy.

A pontozásnál megelőlegeztem a problémás elemek javítását (a fejlesztő szerencsére elég intenzíven foglalkozik a játékkal, csak éppen túl hamar jöttek ki a korai hozzáférésből), mert a felfedezés élménye még így is nagyszerű. Gyerekkoromban erdőhöz közel lakva nőttem fel, és a terep, valamint az élővilág kidolgozása valami egészen átütő erővel vágott mellbe, annyira autentikus, szinte érezni az ágak ropogását és a semmivel össze nem téveszthető erdei szagokat. Itt most igazából mindegy, hogy az ember fogna-e fegyvert egy állatra vagy sem, a vadászat élményének videojátékos megvalósítása ebben a formában vállalható és hiteles. Csak türelmet nem adnak mellé sajnos.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

1 napja
4

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2 napja
8

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

3 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

3 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

4 napja
8

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

4 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

5 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

5 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

5 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

5 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

7 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

8 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

9 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2025.05.01.
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2025.05.01.
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12