[Előzetes] Blitzkrieg 3 - MI a terepen

Blitzkrieg 3 - MI a terepen

LotharFuchs Róbert2017.04.03. 12:20

Emlékszem, legutóbb a Civilization VI kapcsán siránkoztam a stratégiai játékok mesterséges intelligenciájának stagnálásáról. Szemmel láthatóan nem egyéni hasfájásom volt, azóta ugyanis a Blizzard bejelentette együttműködését a Google-lel, hogy megalkossák a Starcraft 2-höz a Deepmind névre hallgató, neurális hálózattal operáló AI-jukat. Miközben a Nival Games már elő is rukkolt a saját értelmezésével, melyet a Blitzkrieg 3 skirmish játékmódjába integráltak Boris néven. Igaz, korábban is voltak már erre próbálkozások, és ezekből a legismertebb (ami világra is jött), az a Supreme Commander 2 gépagya volt, viszont akad egy érdemi különbség közte és a tesztalany között: az utóbbi nem csal.

De mi is az a neurális hálózatú AI? Röviden és tömören egy több ponton oda-vissza kommunikáló mesterséges intelligencia rendszer, mely folyamatos adatgyűjtést követően (többé-kevésbé) komplex döntéseket hoz. Ennek célja, hogy előre programozott stratégiákat mellőzve, valamint tisztességtelen előnyökkel való visszaélés nélkül alkalmazkodni tudjon egy-egy szituációhoz, hogy végül győzelmet arasson az emberi faj felett. Mármint a játékban...

Ez mind jól hangzik, de lássuk, gyakorlatban mit jelent. Jelenleg négy (1vs1) skirmish pályával, valamint három nehézségi fokozattal operál Boris. A cél, hogy három területet elfoglalva és megvédve több pontot szerezzünk, mint az ellenfél. Az első meglepetés akkor ért, amikor egy ravasz szakaszomat elkerülő úton kiküldve Boris értékes tankjainak sérülékeny farával találkozott. Vagyis mesterséges orosz barátunk tényleg csak annyit lát, amennyit szabad neki. Frontális támadás esetén, vagy ha egy felderítője kiszúrt volna, a szóban forgó acélszörnyek szemből fogadták volna embereimet, ami a Blitzkrieg 3 esetében halálos ítélet. Pláne, amikor gyengébb, de mozgékonyabb egységekkel akarunk felülkerekedni. Ettől függetlenül ez nem egy egyszerű manőver, ugyanis a mesterséges intelligencia vastagon foglalkozik az amúgy elengedhetetlen felderítés feladatával is (amit korábbi AI-k szinte kivétel nélkül csalással oldottak meg), ahogy a stratégiai pontok körüli fedezékeket is szereti emberekkel feltölteni.

A térképeken bőven akadnak gyalogsággal működő céleszközök is (tüzérség, géppuska fészek, légvédelmi, valamint páncéltörő ágyúk), amelyeket szintúgy egész okosan használ: például gyorsan elfoglalja a tüzérségi ágyúkat, felderítővel pedig célpontot biztosít az üteg számára. Ez egyből arra kényszerít, hogy gyalogsággal a lehető leghamarabb átvegyem felettük az irányítást, és amint ez megtörtént, bombázást kért az épp csak elbitorolt nehézfegyverek felett. Nem rossz!

A célpontok priorizálásában is egész jól szerepelt, de nem hibátlanul. Itt is érvényes egyfajta kő-papír-olló elv, amivel elvileg tisztában van, de olykor hajlamos ráharapni egy-egy csalira, és rosszabb célpontoknál maradni annak ellenére, hogy a lőtávolságába közben értékesebbek is beosontak. Miután alkalmi hibáról van szó, ezzel egy egész emberi, gyarló ellenfél benyomását kelti. A három foglalható ponttal is folyamatosan foglalkozik, ugyanakkor itt az adaptáció nem volt az erőssége: az amúgy is vitathatóan erős, mozgásra képtelen pillbox ágyúkkal például nem igen tud mit kezdeni, katonáit rendre a halálba küldi anélkül, hogy más taktikával, vagy nagyobb kaliberrel próbálkozna. Másik sarkalatos pont az egységek mozgatása, pontosabban az a mechanika, ahogy, és amilyen gyorsasággal kezeli őket. Ezt ugye egy AI természetéből fakadóan jóval hatékonyabban el tudja végezni, mint egy átlagember. Erre a problémára egy meglehetősen egyszerű megoldást találtak. Boris minden meccs elején vár 5-10 másodpercet. A pályák kialakítása és a játékmenet sajátosságai (plusz az építkezés, makro teljes hiánya) végett ez pont elég is. Nem éreztem úgy egy csata alkalmával sem, hogy a mesterséges csápjai végett érdemi előnyhöz jutna. Márpedig ennek a menedzsmentnek kritikus része az is, hogy tankjainkkal megfelelően tolassunk és / vagy forogjunk, skirmish esetében akár a térkép három különböző pontján.

És hogy összegészében mekkora kihívás Boris? Ismerve, hogy milyen elvetemült stratégák bújnak meg a világ minden táján: nem elég nagy. Nekem másodjára sikerült elverni a legnehezebb fokozaton, és bár kétségtelen, hogy briliáns taktikai elme vagyok, de azért ennyire mégsem. Érezhető, hogy Boris nem csal, ami ebben a műfajban külön becsülendő, azonban a tanulás még rá fér, ha megjelenéskor mindenkit le akar nyűgözni. Aztán könnyen meglehet, hogy még visszasírom ezeket a békeidőket, amikor majd a rabszolgasorba hajtott emberi faj Boris 2.0 világhódító ambíciójának súlyát nyögi.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

11 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

20 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

22 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==