[Teszt] What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch

VegaNagy-Sz. Ferenc2017.05.08. 09:15

A What Remains of Edith Finch a halálról szól. Ez tulajdonképpen attól a pillanattól kezdve egyértelmű, hogy először belépünk a menüjébe, aminek a nagy részét egy családfa teszi ki három generációnyi névvel és évszámokkal. A születések és halálozások dátumából nem nehéz észrevenni, hogy a Finch család történetében valami nagyon nincs rendben. Az még hagyján, hogy Edith Finch az utolsó, még életben lévő személy, de rögtön szembetűnik, hogy a legtöbb név melletti számok nyúlfarknyi hosszúságú életekről tanúskodnak. Még azelőtt, hogy megismernénk bármelyikük személyes történetét, valahogy sejtjük, hogy ezek a kivételesen rövid életek óriási fájdalmat okozhattak évtizedeken keresztül a családnak és ezek a tragédiák generációról generációra rakódtak le egymásra. A What Remains of Edith Finch nem csak általánosságban szól a halálról, hanem egyenként végigmegy a család összes tagjának majd évszázados történetén és veszi sorra mindegyikük életének utolsó perceit.

A kimondottan súlyos és a befogadót pszichésen erősen leterhelő témaválasztás nem meglepő módon egy sétaszimulátor formájában elevenedik meg, Edithtel járjuk végig a mára elhagyatott családi ház minden szegletét, lesünk be minden szobába, kúszunk rejtett folyosókon, nyitunk meg évtizedekkel ezelőtt íródott feljegyzéseket, és ő lesz az, akivel a rokonok halálát is átéljük. A hatalmas házban minden elhalálozás után lezárták az érintett szobáját (majd amikor elfogyott a hely, hozzáépítettek új emeleteket és szárnyakat), tehát ezekben megállt az idő, sokban évtizedek óta mi leszünk az első látogatók. A felfedezés teljesen lineáris, különösebb izgalmakat önmagában nem tartogat, a hangsúly végig a minitörténeteken van. Ezek annyira különböznek egymástól, amennyire lehetséges, és nem csak a kaszás jön el minden esetben máshogy, hanem maga a technológia és a megjelenítés is egészen új élményt nyújt. Van, akinek a történetét egy megelevenedett képregényből ismerjük meg, más különböző állatok alakját veszi fel, de olyan is akad, akinek egy fényképezőgép lencséjén keresztül mi magunk követjük a végzetes zuhanását.

Az Edith Finch legzseniálisabb húzása az, hogy több módon is puhítja a kemény témát. A fenti, gyakran stilizált, “történet a történetben”-szerű meséléshez párosul egy olyan csomagolás, ami könnyebbé teszi a borzalmak átélését, másrészt akár a családtagoknak is egyfajta megnyugtató védőburkot képez, ha így próbálják elfogadni szeretteik elvesztését. Ha belegondolunk a kilencvennél is több évet megélő dédmama szerepébe, aki minden esetet testközelből követett, miközben végig képes volt a család motorjaként funkcionálni... Nos ő valószínűleg csak így, a történéseket kiszínezve és élénk képzelettel megszépítve élhette túl mindezt ép elmével. Így lesz az űrhajómániás tini halálos zuhanása a hintáról a “mindig a csillagokig szeretett volna repülni” kiegészítéssel ellátva. A kádba fulladó egyéves haláltusáját ezért éljük át úgy, mint egy baba önfeledt mókázását a gumikacsával és a felhúzható békával. Érdekesség, hogy a játékostársadalom egy része mennyire félreértette ezeket a kis történeteket és számtalan helyen került elő, hogy miféle mágia vagy boszorkányság hatotta át a családot, mivel képesek voltak állatokká változni, telepatikusan tárgyakat irányítani és hasonlók. Hááááát, a “primitív” sétaszimek szimbolikájának megértése és alternatív sztorivezetése ezek szerint többeknél megoldhatatlan problémát jelent.

Az Edith Finchben benne van minden, amit szeretni és utálni lehet a sétalójátékokban. Mivel nem szándékozik kihívást nyújtani és nem kínál komolyabb interakciós lehetőségeket, teljes egészében a környezet és a benne (egykor) élők bemutatására tud koncentrálni. Maga a ház szándékosan túlzsúfolt és tökéletesen elkülönülnek egymástól azok a részei, amelyeket mások használtak. Minden egyes lehelyezett tárgy már önmagában elmond valamit, vagy a tulajdonosáról, vagy egy korszakról, vagy a családtagok egymás közti viszonyáról. Egyszerűen bármerre nézel, valami érdekes mindig meg fogja ragadni a figyelmedet, volt egy pont, ahol én például megálltam egy-két percre könyvgerinceket olvasgatni. A Gone Home volt annak idején hasonlóan kidolgozott, de az Edith Finch egyrészt meseszép kinézettel is bír, másrészt a kis történetek jó ütemben törik meg a házban való bolyongást. (Ami a legfontosabb, közben olyan problémákkal foglalkozik, amik bőven túlmutatnak a Gone Home “akár a szomszéd család is lehetne” körítésén).

Nyilvánvaló, hogy minden percében a befogadó érzelmeivel akar játszadozni, a legmegdöbbentőbb pedig nem is az, hogy ez alapvetően sikerül, hanem az, hogy a már-már eltúlzott hatásvadász módszerei mennyire megbocsáthatók és elnézhetők neki.

Aki azt hiszi, hogy a végigjátszás után valami megkönnyebbülés, feloldódás vagy bármi felemelő történik, az sajnos téved. Hiába az egyéni történetek csodás körítése és egyedi csomagolása, az utolsó perc is tartogat egy óriási gyomrost és garantáltan elveszi órákra az életkedvet. Hiába a rendkívül rövid a két órás hossz, annyira tömény és depresszív az egész, hogy nekem így is csak két külön napon sikerült végeznem vele és még a rákövetkező reggel is ezzel keltem. Az szinte biztos, hogy ennyire kíméletlen precizitással, ugyanakkor szépen, meseszerűen még soha senki nem foglalta össze a halál családi környezetre gyakorolt kegyetlen hatását. Ez esetben a korlátozott interakcióra a fókuszvesztés veszélye miatt igenis szükség volt. Olyan szinten túl van fújva a játék több dimenzióban is (sok generáció bemutatása, valószerűtlenné puhított halálok, a rendkívül fiatalon eltávozók családon ejtett gyógyíthatatlan sebei), hogy minden percben azt várjuk, mikor pukkan ki a lufi. De tökéletesen megtalálták azt az egyensúlyi helyzetet, ahol sem komolyságából nem veszít, sem giccsbe nem hajlik át. Akár játék, akár nem, a maga kis világában remekmű.

**What Remains of Edith Finch | Platform: PS4, PC (tesztelve)

Fejlesztő: Giant Sparrow | Kiadó: Annapurna Interactive

Megjelenés: április 25. | Ár: ~6000 HUF**


DE HOL A PONTSZÁM?

Engedve a józan olvasói nyomásnak és megkímélve magunkat a már ezerszer lefutott, sehova nem vezető vitáktól, a jövőben a sétálószimulátorokat **nem pontozzuk**. Hiszünk abban, hogy az alapvetően szubjektív élménybeszámolókat olvasva pontszám nélkül is mindenki el tudja dönteni, hogy szüksége van-e ezeknek az alkotásoknak az egyéni megélésére, vagy elegendő filmként megnéznie egy végigjátszást róluk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==