[Teszt] Phantom Dust

Phantom Dust

StingerCsere Krisztián Gábor2017.06.10. 08:00

"Ha valóban úgy tűnik, hogy minden napra jut egy játékcím, ami nem jelenik meg Xbox One-ra, akkor legalább a lojális rajongóinkat szolgáljuk már ki...” - valami ilyesmi hangozhatott el a redmondiak főhadiszállásának egy eldugott és elzárt kis szobájában, ahol a ragyogó elmék bekalibrálták a Phantom Dust nevét a potenciális jelöltek közé. Azonban nem véletlen szól a mondás is így: „jobb néha a holtat tisztelni, mintsem újra felöltöztetve ismét eltemetni” - ugyanis vannak dolgok, amelyeket a köz érdekében inkább nem érdemes újra megbolygatni. Még akkor sem, ha ingyen van és a mögöttes szándék alapvetően pozitív hangvételű.

Adott ez a Phantom Dust, amely anno tizenhárom évvel ezelőtt még az első Xbox Classic platformon is meglehetősen megosztotta a közvéleményt: voltak, akik remek és újító jellegű arénaharcot láttak bele, másoknak a misztikum és a körítés tetszett, de általánosságban véve elég nehéz volt zöld ágra vergődni a 3rd person mágia-akció-szerepjáték hármasában bolyongó játékmenetével. Hozzányúlni egy kétséges kimenetelű projekthez úgy, hogy valójában csak egy felbontás upscalinget, egy nagyon basic multiplayert és mikrotranzakciókat tolunk bele, kicsit sem etikus dolog. Egyrészt azért, mert a világ az elmúlt tizenhárom évben hatalmasat változott és a formula, amely már anno is megosztó volt, manapság biztos bukó - másfelől az egykor újdonságnak számító formula manapság már nem képes egymaga önálló frameworkként funkcionálni - amelyre aztán még repetitív játékmenet is ráhúzható. Nem véletlen tehát, hogy a Phantom Dust 2017-es kiadását az MS sem húzta a profit védőernyője alá és végül egyfajta ingyen elrettentésnek szánva csapta ki a Live-ra az egészet (persze ott van az a nyúl a bokorban, aki vadászpuskával lesi a mikrotranzakciók csapdájába pottyanó gyanútlan áldozatokat).

Pedig koncepcionális szinten a Phantom Dust még akár szórakoztató is lehetne, hiszen van egy poszt-apokaliptikus története, imitált harcrendszere és két végső stádiumos, anorexiás David Bowie-szerű főhőse is (az elhunyt ikon miatt a fejlesztők nevében is elnézést kérünk), akik amnéziától szenvedve igyekeznek segítségükre lenni a föld alatt tengődő, akut emlékezetkiesésben sínylődő rizskalapos-hegesztőszemüveges túlélőnek. A gyógymód a felszínen lakozik valahol, de addig száznál is több, alapvetően a repetitív harcot jelentő küzdelmen keresztül vezet az út. A magam részéről kb. 10%-ra mondanám azt, hogy élvezetes, ám ezek többsége mind boss karatéra épül, a fennmaradó esetekben csak fantáziátlan szörnyecskék sokaságával kell bohóckodni a zárt arénahelyek valamelyikében.

A harcokat színesítendő különböző boosterek próbálják erőlködve feldobni a montonságot, bár ezeket az alap képességekkel is kiválthatjuk, amelyekből a kezdő három-négyfajta támadási/védekezési forma a pályán elszórt színes orbok segítségével bővíthető újabbakkal. Ezek variációja a „becélzom-nem célzom” szerencsejátékkal aktiválható, melyekből némelyik közelre, némelyik távolra, vagy esetleg alternatív módon sebző mágikus támadások formájában használható fel. A támadások manából táplálhatóak és a távolságuk sem mindegy: az eltérő színnel jelölt skillek csak limitált hatósugárral rendelkeznek, amit az esetek többségében garantáltan nem fogunk tudni megjegyezni. Ja igen, a környezet: ez legalább limitáltan rombolható, bár a gyakorlatban sajnos csak látványbeli jelentősége van (amely három generációval korábban még földrengető újdonságnak számított, de manapság csak egy fél vállrendítést ér meg) - az effektust nem igazán lehet aktívan bevonni a játékmenetbe. Azt már meg sem említem, hogy a kb 10-15 féle karakterrel megerőszakolt kényszeres futkosás és beszélgetés a harcok között roppant unalmassá válik a harmadik kör után. Marker híján a tájékozódáshoz is sajnos muszáj az érzékekre hagyatkozni, amelyek az esetek többségében garantáltan betompult állapotba kerülnek egy órányi fan(-)tomporozás után...

El is tudnám fogadni a Phantom Dust hiánypótló, „ha épp nincs más”-szerű indokait, ha nem sütne róla az igénytelen portolás: ez a játék tipikus példája annak, hogy készíts remake átiratokat elrettentő kül- és beltartalommal ha az a cél, hogy a valaha szebb kort megélt játékokat messze elkerülje a fiatalabb generáció. Olyan ez, mint az ingyen szafaládé: avas is, szagos is, és az ingyen elvihető címke ellenére sem akaróddzuk igazán levenni a polcról, mert az egészségünk (és főképp az időnk!) többet ér ennél.

*** Phantom Dust | XO (tesztelve), PC

Fejlesztő: Microsoft Game Studios | Kiadó: Microsoft Studios

Megjelenés: május 16. | Ár: ingyenes***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

12 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
8

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==