[Teszt] Sundered

Sundered

dragCsető Zsolt2017.08.16. 08:00

Van egy olyan mondás, hogy jótól lopni nem bűn. Ez tökéletesen igaz a videojátékokra is, ugyanakkor sok fejlesztő beleesik abba a hibába, hogy túlságosan is alárendeli művét a fő inspirációs forrásnak. Márpedig minél több a hasonlóság egy új cím és egy régi klasszikus között, annál inkább kidomborodik, hogy ezek a játékok éppen azért örökérvényű alkotások, mert leginkább csak leverni lehet az általuk felhelyezett lécet. Lényeg a lényeg: meríteni jó dolog, a túlzott hasonlóság azonban az esetek többségében visszájára sül el. Még szerencse, hogy a Sundered nem esik bele ebbe a hibába.

A Thunder Lotus Games játékáról már első pillantásra ordít, hogy a klasszikus metroidvania alapokra épít, mégis jócskán tesz azért, hogy ne mondjuk egy Super Metroid árnyékából vizsgáljuk. Sőt, igazi modern képviselője ő a műfajnak, két olyan elemet is használ ugyanis, ami kifejezetten a mai játékok ismérve. Az egyik a non-lineáris felépítés, ami elsőre kicsit ellentmond a metroidvania koncepciónak, valójában azonban tökéletesen működik. A legtöbb stílusbeli cím általában egy jól meghatározható sorrendiséget alkalmaz, leginkább a boss-ok és a képességek által, a Sundered azonban kicsit más. Itt már a legelején is több irányba indulhatunk, ami olyannyira igaz, hogy az első három főellenfelet például bármilyen sorrendben lenyomhatjuk. Ez nemcsak a szabadságérzet miatt jó megoldás, hanem azért is, mert ha úgy érezzük, hogy belefutunk egy durvább nehézségi tüskébe (akadnak), akkor indulhatunk másfele.

A másik egyedi húzása a játéknak a procedurális felépítés, ami szerintem óriási öngól, hiszen kis túlzással kiveszi a képletből a műfaj egyik legfontosabb elemét, a pályadizájnt. Papíron tök jól hangzik, hogy a világnak nagyjából csak a harmada-fele lett előre legyártva, a "fix" szobák közötti pályarészek véletlenszerűen épülnek fel - vagyis amikor meghalunk, és újból nekilódulunk, akkor csak részben alapozhatunk korábbi tapasztalatainkra. Ám valójában az a helyzet, hogy az ismétlődő elemek hamar unalmassá tudnak válni, ami pedig még rosszabb: a fejlesztők ezzel alaposan leszűkítik a mozgásterüket a pályadizájn terén, hiszen sokkal kevesebb tér van a kreatív megoldásokra.

A procedurális részek sótlansága azért is bosszantó, mert amúgy a Sundered nagyon erős hangulattal bír. Ez leginkább a szuper art dizájnnak köszönhető, ami rajzolt karaktereken keresztül domborodik ki igazán, de a monumentalitás is óriásit dob az atmoszférán. Nem is beszélve a boss-okról, melyek tényleg álleejtősre sikeredtek, ami mindenképpen nagy szó egy ilyesfajta indie játéktól. A lovecraft-i audiovizuális elemek még inkább rádobnak egy lapáttal.

A véletlenszerűen felépülő pályarészek véletlenszerű harcokat is jelentenek: szinte bármikor a nyakunkba zúdulhat egy horda - így hívja a játék a támadó szörnyetegek seregét. Az elnevezés nem véletlen: a Sunderedben ritka az az eset, amikor nem tucatnyi ellenféllel kell egyszerre megküzdeni. Szerencsére magát a harcrendszert is ehhez hangolták, így pörgős, izgalmas csatákat vívhatunk, melyek a sok ellenség miatt erősen építenek a jól időzített dodge-mozdulatokra. Van is kihívás a játékban bőven - igaz, ennek egy része abból adódik, hogy a harcok kissé kaotikussá tudnak válni. És itt nem is feltétlenül a sok ellenféllel van a gond, inkább azzal, hogy hősünk nagyon könnyen beleolvad a többi karakterbe, így könnyen előfordulhat, hogy azért halunk meg, mert pár pillanatig azt sem tudjuk, hol vagyunk pontosan. Kicsit markánsabb grafikai elemekkel, vagy éppen az Eshe mozgásához igazított kamerával ez a probléma könnyen áthidalható lett volna, így azonban előfordul, hogy úgy érezzük, nem a saját hibánktól haltunk meg.

Amit viszont nagyon jól csinál a Sundered, az az, hogy a halált nem igazán éli meg kudarcként a játékos. Leginkább azért, mert ilyenkor visszakerülünk a központi Szentélybe, ahol fejleszteni tudunk hősünkön az ellenfelektől begyűjtött pontok felhasználásával. Életerő, védelem, pajzs, szerencse és még sok minden más: lényegében egy RPG-szerű rendszerről van szó, ahol folyamatosan növelhetjük tulajdonságpontjainkat. Emiatt úgy érezzük, hogy az idő előrehaladtával rendre erősödünk, még a bóklászással töltött, és adott esetben kudarcba fulladó félórák sem jelentenek elvesztegetett játékperceket. Vannak egyébként perkek is, egyedi extrákat nyújtó rúnák, melyeknél általában valamilyen hátrányt is be kell vállalnunk cserébe - ez további mélységet ad a játéknak.

A Sundered legfőbb erőssége egyértelműen az, hogy szabadságot és döntési lehetőségeket ad a játékos kezébe. Dönthetünk, hogy merre megyünk, hogy mit fejlesztünk. Sőt, még arról is, hogy a szuper miniboss-ok legyőzésével (jó sok van belőlük!) szerezhető Elder Shardokat elpusztítjuk, vagy inkább felhasználjuk őket valamelyik képességünk felturbózására, tovább merülve ezzel a sötétségbe. Ötletes szisztéma ez, ami ráadásul a befejezésre is kihatással van - döntenünk kell, hogy a jó, de nehezebb, vagy a rossz, de könnyebb utat választjuk.

A Sundered már csak azért is dicséretes alkotás, mert megvan benne a bátorság ahhoz, hogy továbbgondolja kicsit a metroidvania műfajt. Sajnos nem minden ötlete sült el jól: a szabadságot és a remek hangulatot kicsit aláássa a procedurális felépítés, illetve a harcok sem mentesek a frusztrációtól. Összességében azonban egy jól összerakott, döntésekkel teli játékot kaptunk a Thunder Lotus csapatától, amit itt az uborkaszezon vége felé bátran tudunk ajánlani a stílus szerelmeseinek!

***Sundered | PC (tesztelt), PS4

Kiadó / fejlesztő: Thunder Lotus Games***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 órája

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

8 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

21 órája
7

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==