[Teszt] Cuphead

Cuphead

mcmackoGéczy Attila2017.10.05. 19:05

Puttyog a kéz, pattognak a borsószemek, vetődik a hős, és pörögnek a ritmusok. Cuphead pedig módszeresen győzi le hetyke egymásutánban az Ördög adósait. Persze Kupa Misi (TM) és Mug Matyi is hasonló cipőben jár - a könnyelmű szerencsejátéknak az lett a vége, hogy maguk is a Patás üldözöttjeinek a sorába kerültek. Így nincs más választásuk, mint belemenni a pokoli üzletbe: saját lelkük megmentése érdekében ledarálni mindenkit, aki valamilyen formában tartozik a kénszagú úrnak. Márpedig ebben a mesevilágban mindenki félreüzletelt már valamit az Ördöggel, így hőseinknek a teljes környéket el kell náspángolni, hogy legalább ők megmeneküljenek a szörnyű kárhozattól.

Nagyjából ez a sztorija a harmincas évek rajzfilmstílusát, a Fleischer-Avery iskola legjavát lekoppintó Cupheadnek. Annak a játéknak, amely mindent egy lapra tett fel: nevezetesen a különleges és eddig nem pipált meseszerű vizualitásra. Láttunk már jó néhány rajzfilmeket imitáló videojátékot az évek során, de ennyire dinamikus, ilyen egységes és magas szinten igényes látványvilágú címet még soha. És a legszebb az egészben, hogy mindezt nem felejtették el tényleges „videojáték”-élménnyel megtoldani a készítők, így mondhatni a Cuphead nem csak a látványban, de bizony a mechanikák minőségében is felér a legnagyobbak közé.

A játék büszkén hirdette az elmúlt évek során a főnök-fókuszú megközelítést. A Cuphead sava-borsa tényleg a boss-harcokban eredeztethető, de a boss-rush alműfaj állandó emlegetése kicsit csalóka lehet.

De mi is az a boss-rush? A videojátékok hajnalán, még a 8-bites japán konzoljátékokban vált divattá, hogy miután a pálya végi főellenfeleken átevickéltünk (és az összes szintet letudtuk), a végső főnökharc előtt jött egy nagy hajrá. Itt szűk egymásutánban (sokszor egy élettel) kellett végigdarálni ismét az addigi főellenfeleket. Ez nem kis gyakorlatot igényelt, és sokszor ledobta a gépszíjat az agyunk, mikor például Dr. Wily előtt még a komplett robobagázson keresztül kellett vágni magunkat.

No a Cuphead picit átvariálja ezt az elképzelést. Itt a boss-rush fogalma jellemzően egy főnök köré épül, akit különböző fázisokon keresztül kell levernünk. Ott van például az óriási madár, aki először tojásokat köpköd, majd második fázishoz érve dühbe jön, és japán bullet-hell játékokat megszégyenítő tollvihart küld ránk, végül a fiókája vesz kezelésbe minket, aztán még egy utolsó etapunk lesz a nagymadárral. Hát valahogy így épül fel egy fő pálya. Megesik, hogy az adott boss „formái” helyett a csatlósok legyőzésére irányul a feladatunk, de a lényeg, hogy egy pályán mindig egy adott tematikájú boss ellen fogunk küzdeni, több fázisban, külön-külön stratégiai megfontolásokkal.

És micsoda főnökök ezek! Óriási fazonok mind, egytől egyig! És ez nem csak a vicces, de sokszor a súlyosan rettenetes és félelmetes mivoltukra is értendő. A fázisváltásoknál ráadásul olyan durva animációk kacagtatnak majd, hogy nem hisztek majd a szemeteknek. És ez nem túlzás…

Ezen a ponton engedtessék meg egy kis privát sztori. Gyermekként imádtam az 576 Kbyte írásait, és olyan '93 magasságában olvastam az Amigás Beavers tesztjében, hogy a cikkíró „lefordult a székről, úgy röhögött”, mikor meglátta a játék egyik főellenségét. Ez a hasonlat kőkeményen megmaradt, és… Nos, vagy az ingerküszöb volt más, vagy szerző akart nagyot mondani. Mai fejjel nehezen tudom elképzelni, hogy a játékban rendre visszatérő mackószörnyben mi is volt olyan vicces…

…na, de vissza a rajzfilmföldre! Egyik-másik genyánál tényleg felhorkantunk majd az apró gegeken és mozdulatokon, olyan jópofán van tálalva a személyiségük. Bon Bon Bárónő minden legyőzött csatlósa után rázza ránk az öklét, a nagymadár hordágyon jön vissza az utolsó haccacáréra, és van aki konkrétan sírkő formában is visszatér kísérteni minket. A többit pedig nem szeretném elspoilerezni. Szerencsére bőven van lehetőség jó példákból válogatni, és a játék meglepően hosszú, meglepően tartalmas is, az egyszerű koncepciója ellenére is.

Persze nem csak főnökök vannak, de lesznek run&gun szakaszok, és szellemes mauzóleumok is, afféle közjátékként és jutalomforrásként. A futkorászós pályákon tudunk érmeket is gyűjteni, hogy aztán a térképen található malacpofa boltosnál új fegyvereket vagy egyéb könnyítőket vásároljunk. Arra figyeljünk, hogy sok buffnak van debuff hatása is, így a könnyítés gyakran nehezítéssé is tud válni. Az extra élet viszont mindjárt a játék elején jól jöhet. A játék nehézsége ugyanis olyan, mint maga a főgonosza: pokoli, és ott szúr belénk tüzes vasvillájával, ahol csak ér bennünket! Persze a minták tanulhatók, sokszor van több féle kiút is a szorult helyzetből, és a kihívás viszonylag jól is építkezik, ahogy haladunk előre. Sőt, még "könnyített" mód is választható a pályák elején. A játék közepe felé azonban lazán lesznek olyan csaták, ahol már az egyes közbülső fázisok eléréséig is oltári türelem és alázat szükségeltetik. A jutalom? Az viszont mindennél édesebb. Amikor a főnököt porig alázod, az animáció csak fokozza a diadalmas érzést. Aztán a játék csavar egyet a dolgon, és a képünkbe törli a kettesalá' szintű értékelést: „Barátocskám, lehetne ezt sokkal jobban is csinálni…”

A program alkotói végig ésszel mérték fel a játékmenet stílusában rejlő lehetőségeket, így logikusan be is hozták a kooperatív játékot, ami rettentő poénos adalék. Sok lúd disznót győz, na de nem Kupa Misi és Mug Matyi esetében, akik ha összeállnak, még nagyobb lesz a csetlés-botlás, mint korábban. Persze épp ez jelenti a Cuphead szépségét, a közös anyázás, pedig viccesebb, mint ha egyedül játszana az ember. Ha ketten nyomjátok, és nem vagytok kellően egymásra hangolva, garantáltan jajj lesz a barátságnak! Apropó a program annyira látványos, hogy ha egy házibuliban az enyhén besörözött haverok elé kerül, a csapat nagy része röhörészve fog ráfixálódni képernyőre! Onnantól pedig ismét jönnek az oltások és az egymást hergelő beszólások. Nem csak a látvány az, amúgy, ami az átlag befogadót ámulatba fogja ejteni. A program zenéi is mind-mind külön tapsvihart érdemelnek. Ki gondolná, hogy a dixie talpalávaló még durvább hatással tud lenni az emberre, mint a metálos reszelés? Higgyétek el, a huszadik újrakezdésnél a dübörgő rézfúvósok és heves pergetések a legősibb ösztönöket fogják bekapcsolni bennetek is!

*Ritkán születik ennyire egységes, ennyire tiszta és ennyire ütős vízióval rendelkező játék, mint a Cuphead. A készítők sokat tettek fel a játékuk napvilágra hozatala érdekében, de innen nagyon úgy tűnik, hogy minden befektetett izzadságcsepp megérte!

Egyetlen, de egyetlen apróbb észrevételünk motoszkált bennünk végig a játékkal kapcsolatban. Ha a run&gun, valamint a főnökharcok egymásutánját klasszikus pályarendszerbe szervezik a srácok, talán még magasztosabb, még hangosabb lenne a Cuphead durranása! A sorozatos újraszervezés, a kifelé is kommunikált fejlesztési buktatók és áttervezett játékelemek, valamint a limitált erőforrások miatt lehetett az, hogy a főnökök nem kaptak tényleges felvezető pályaszakaszokat.

Na de ezzel együtt sincs nagy gáz. Kupa Misi és Mug Matyi kalandjai ugyanis a mérce legmagasabb régióit ostromolják. Univerzális siker a nehézségénél fogva sem lesz a Cupheadből, de azt lazán elérték az MDHR srácai, hogy idén ne nagyon legyen emlékezetesebb vagy maradandóbb darab a képzeletbeli toplistámon. Mi ez, ha nem egy balga alku az ördöggel?*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

14 órája
16

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==