Az AER-rel való első találkozásom a gamescomon esett meg, amikor is egy nagyjából végigrohant nap egyik utolsó állomásaként estem be a Daedalic Entertainment kicsi standjához, és már előre rettegtem, hogy félkómásan mennyire leszek képes nem pusztán a játékra figyelni, de még játszani is vele. Legnagyobb meglepetésemre azonban a Memories of Old néhány pillanat alatt olyan nyugtató Zen állapotba rántott, amire kevés játék képes.
Az AER ugyanis egy könnyed felütésű, leginkább a Journey-hez hasonlítható alkotás, amiben a dolgunk és ezzel együtt a rendelkezésre álló eszközeink is meglehetősen egyszerűek és szűkösek. Ez viszont nem negatívumként jelentkezik, a Forgotten Key csapatának játéka ugyanis rendkívül könnyen összefoglalható: repülj. Na és itt most ne a különböző tudatmódosító és hangulatfokozó szerekre tessék gondolni (én is meglazítottam az alkaromon a gumicsövet jelen sorok írásakor), hanem a szó szószoros értelmére. Feladatunk ugyanis, hogy Auk nevű zarándokunkkal beteljesítsük az előtte álló feladatot, melynek keretében 3 helyszínt kell felkeresnie és az ott található kulcsokat összegyűjtve bevégezze küldetését.
És hogy hogy jön ide a korábban említett repülés? Auk különleges képessége, hogy madárrá tud változni és ennek köszönhetően szélsebesen közlekedni a légifolyosókon. Erre pedig szüksége is lesz, hiszen az AER világa egymástól kisebb-nagyobb távolságra elhelyezkedő lebegő szigetekből áll, így ezen nem mindennapi adottság nélkül igencsak problémás lenne az utazás közöttük. Utazni pedig gyakran kell, hiszen a már említett három helyszín értelemszerűen nem egymás oldalszomszédságában található.
A játéktér egyébként nem kifejezetten nagy, a térkép egyik végéből a másikba pillanatok alatt el tudunk jutni, azonban még így is sikerült meglepően változatosra kialakítani a magasban úszó szigeteket. Amik ráadásul eltérő méreteik ellenére megannyi érdekességgel szolgálnak a jelenről és a régi, a kataklizma előtti világról. Ez egyébként szintén egy ötletes megoldása a játéknak, a világról pontosan annyit tudhatunk meg, amennyit szeretnénk. Ha pusztán csak végig akarjuk játszani, hagyatkozhatunk a főbb támpontokra, melyek csak a legszükségesebb részletekbe avatnak be minket. Ha viszont még a legapróbb földdarabra is elrepdesünk, sokkal kerekebb képet kaphatunk az AER világáról.
Ha pedig éppen nem repkedünk és informálódunk, akkor egyszerű fejtörőket oldunk meg. Ezek két csoportba sorolhatóak, az egyiknél a könnyed platformer részek teljesítésével, a másiknál pedig az Auknál lévő lámpást használva juthatunk előre. Értelemszerűen a két csoport hol felváltva követi egymást, hol erősen egymásra épülnek. A játék nagyjából semmilyen fogódzkodót nem nyújt sem itt, sem pedig a puzzle-öket rejtő templomok megtalálásához vagy az őkez lezáró ajtók kinyitásához. Szerencsére azonban pontosan annyi információmorzsát bocsát rendelkezésünkre, hogy ez sose okozzon problémát.
Az AER bizonyos tekintetben meglehetősen puritán, nincs például HUD és a legtöbb interakció különböző kőtáblák és pergamenek olvasásában merül ki, illetve az Auknál lévő lámpa segítségével pillanthatunk be a múlt egy-egy eseményébe, párbeszédekre vagy komolyabb narrációra például fölösleges számítani. Ezt ellensúlyozza remekül a zenei szekció, a betétek egytől egyig nyugtatóak, a teljes soundtracket könnyű szívvel lehetne relaxációs célokra is ajánlani. Az egyes dallamok kicsikét minimalisták, mégis hibátlanul teremtenek hangulatot, az egyes helyszínek közötti repkedés során pedig még a területekhez is passzolnak.
Az AER: Memories of Old legnagyobb negatívuma talán a hosszához köthető. A mindössze néhány óra alatt lezavarható játékból még kisajtolhatunk pár extra órácskát, ha a térkép minden rejtett zugába ellátogatunk és az összes rejtett dolgot és feljegyzést felkutatjuk. Ha viszont csak néhány percre kikapcsolódnánk, esetleg egy zűrös nap végén vezetnénk le a stresszt, ennél jobb gyógyszert keresve sem találnánk. Ilyen fajta repkedésből néhány percet még az orvos is felírna.
***AER: Memories of Old | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One
Kiadó: Daedalic Entertainment | Fejlesztő: Forgotten Key***