[Teszt] Need for Speed: Payback

Need for Speed: Payback

liquidSomosi László2017.11.24. 01:28

[Figyelem, figyelem: ilyen se volt eddig; itt egy teszt, amit a beharangozott változtatások hírére elhalasztottunk, és egy patch után részben újraírtunk. Tények: a játék eredeti pontszáma 5/10 volt, és a teszt tartalmazott egy mondatot, melyben a szerző bizonyos dobozokkal eszközölt anális interakciót javasol a játék kiadójának. Odalent a változások függvényében frissített véleményünket olvashatjátok.]

A Need for Speed széria hosszú utat járt be, a valaha, valahol (több, mint húsz éve) az országúti és városi autózás izgalmas szimulációjának induló sorozat meglehetősen gyorsan ment át autós akciójátékba, ahol a kezdetek kezdetén realisztikus(nak szánt) vezetésmodellt maximálisan háttérbe tolta az üldözéses adrenalin-pumpa. És ez jól is volt így, a szimulációs igényeket kielégítették más patinás sorozatok, az NFS pedig ügyesen befészkelte magát a "könnyed, szórakoztató versengés, a kordivatot követő bohókás körítéssel" kategóriába. Egy ilyen hosszan futó széria nyilván nem tud egyenletes minőséget produkálni, a NFS-nek is megvoltak a maga hullámvölgyei, de ezekből eddig gyors irány-korrekciókkal mindig sikerült kivezérelni a gépet. Eddig. A legutóbbi sikeres vérfrissítés (a két, a Criterion által gyártott rész, azok közül is inkább a Hot Pursuit) óta a sorozat nem találja az útját, az NFS-stúdióként funkcionáló Ghost Games próbálkozik ugyan, de ezek a próbálkozások maximum langyosan jó (Rivals) vagy kifejezetten közepes (a legutóbbi, 2015-ós Need for Speed "reboot") eredményeket hoztak.

A harmadik lesz az igazi, azaz a Ghost harmadik nekifutása, a Payback fogja revitalizálni a Need for Speed szériát? Lelövöm a poént: nem, és ennek több oka is van.

Nem, a sztori és karakterek nem tartoznak ezek közé. A Payback története tökéletes összhangban van a sorozat által (a jobb pillanataiban) eddig is képviselt B-filmes, még véletlenül sem komolyan vehető hangvétellel, ahol minden mondatot kikacsintós szmájlival a végén illik értelmezni. A történet "csúnyán átvertek minket, és most bosszút állunk azon, aki mindezt művelte velünk" sztori, ami az autós-betörős klasszikus Olasz meló (1969) nyomvonalát követve kínál benzingőzös izgalmakat. Elnagyoltak a karakterek, kiszámíthatóak a fordulatok, és úgy általában egy kereskedelmi tévécsatornán szombat délután négykor leadott filmre emlékeztet a játék? Rendben is vagyunk, tekintsd paródiának, a párbeszédekből kiindulva kétlem, hogy az alkotók kicsit is komolyan gondolták volna az egészet.

A megvalósításra már lehet mutogatni, miszerint az NFS Payback letagadhatatlan Forza Horizon másolat. Szinte látom magam előtt a haragos tekintetű Electronic Arts döntéshozót, aki az előző NFS epizód (nem túl fényes) eladásairól készített kimutatásaival az íróasztalán berendeli magához a Ghost Games stúdiófejeseket, szigorúan egy excel-táblára mutat, és közli, hogy mit kell csinálni legközelebb. Olyat, mint a Horizon, mert jelenleg gyakorlatilag ez az a sorozat, ami minőségben és népszerűségben az árkád autóversenyek lángját viszi. "A világ legyen nagy és változatos, és legyen teletömve mindenféle tevékenységgel, lehessen gyorsulni, ugratni, táblákat összetörni még akkor is, ha éppen nem versenyzünk!". A Ghostnál bólogatva jegyzeteltek, és így is lett: a Need for Speed: Payback Fortune Valley-je méretes játszótér, Las Vegas-t idéző nagyvárossal, sivataggal, csúszósan driftelhető hegyormokkal,,és kiegészítő tevékenységekkel bőségesen teleszórt útszakaszokkal. Forza Horizon: Vegas, ha úgy tetszik. Ha a Fast & Furious sorozat valóságtól elszakított izgalmait várod, csalódni fogsz & nem is: a sztori-küldetésekben lesznek teljesen elborult dolgok, de azokat nagy százalékban nem te irányítod - ahogy valami nagyon izgalmas történik, a Payback kiveszi az irányítást a kezedből, és átvált mozizásba.

Vizuális szempontból nem nagyon érheti szó a ház elejét, vannak kisebb problémák (látható textúra-betöltés a játék elején, és többször is észrevehető objektum / textúra pop-up), de a Payback alapvetően teljesen csinos játék, ami részletességben, vizuális effektekben és sebességben is hozza azt, ami egy 2017-es Frostbite címtől elvárható. Jó hír, hogy a 2015-ös előddel szemben a Payback egyrészt teljes és valós huszonnégy órás napszakváltást kínál, másrészt nem követeli meg, hogy folyamatosan online legyél - nyugodtan szüneteltetni lehet a játékot egy vacsora, vagy egy fontos telefonbeszélgetés erejéig komolyabb következmények nélkül. A tartalommal hasonló a helyzet: a játékban kínált autó-osztályok (racer, offroad, drift, drag, runner) változatos, több versenyből álló küldetés-sorozatokat kapnak, van versengenivaló bőven úgy, hogy a különféle osztályokba sorolt autók tényleg másként viselkednek - egy drag kategóriába sorolt géppel NAGYON rossz ötlet lenne drift versenyen indulni, az abszolút belépőbarát Payback ilyesmit nem is enged, egyébként. Ahogy nem engedi a szabad rendőrös üldözéseket sem, sajnos. Az NFS szériát bő egy évtizede jellemző open-world rendőrösdi a nyitott világ helyett külön játékmód(ok) keretei közé lett szorítva.

A legfőbb probléma a fejlődési rendszer - annyira, hogy emiatt kellett újraírnunk a teszt egy részét. [Ezt a részét!] A megjelenéskor prezentált fejlődés maga volt a nagybetűs katasztrófa, nagyjából mindent előadott, amit a lehúzós mikro-tranzakciós rendszerekben gyűlölni szokás és érdemes. Feleslegesen elnyújtaná a tesztet, ha itt és most felvázolnám a teljes szisztémát (a komment-szekcióban mindenki szíves rendelkezésére állok), legyen elég annyi, hogy a rendszer autó-fejlesztése kártyákra épül. A kártyák az autók alapvető tulajdonságait (sebesség, gyorsulás, fékek, turbó, nitró...) fejlesztik, és leginkább a (megnyert) versenyek után kaptuk őket. A csavar: az új, magasabb szintű versenyek az autó adott szintjét feltételezik - ha alacsonyabb szintű járgánnyal indulsz, majdhogynem garantált a szívás.

Azaz: a játék belekényszerít egy folyamatos fejlesztési ciklusba, ahol kártyákra vadászol, hogy kellő szintre hozd az autódat. A kártyák (eredetileg) nem jöttek egyszerűen. Ismételten: nem akarok (és fogok) belemenni az abszolút túlbonyolított rendszerbe, a lényeg az, hogy kétféle valuta, egyféle beváltható izé, és egyfajta szintlépés keveredik úgy, hogy átmenet (átváltás) is van / volt a rendszerek közt. A kezdeti felállás szerint a normális kártyákat lassan kaptad, és úgy általában minden kínosan lassú volt annak érdekében, hogy vagy (A.verzió) újra és újra (és!) újrajátszd a korábbi versenyeket, vagy (B.verzió)) belenyúlj a pénztárcádba, és a fejlődést elősegítő lootboxokat (elnézést, itt: shipmenteket) vásárolj. Konkrétan: free-to-play mobiljátékos hozzáállás egy közel 20 ezer forintba kerülő prémiumáras játéknál. Na most erre mondtuk azt, hogy:

Aztán jött a népharag, és az ennek nyomán (tegnap) a játékba applikált foltozás: akárcsak a Battlefront II esetében, az Electronic Arts itt is meghátrált. Magát a fejlődési rendszert nem tudják semmissé tenni - gyakorlatilag lehetetlen, mert a játék számos pontjába be van huzalozva - annyit tettek, hogy mindenkit fizető vendégként kezelnek, a Payback jelenleg extrém bőkezűen osztogatja a bónuszokat, ömlenek a kártyák, zuhog a pénz, és szinte úgy kell elugrani az újabb és újabb ajándékok elől. Vagyis: egyfajta valósidejű szimulációját kapjuk annak, hogy milyen lehet(ett) egy, a Need for Speed: Payback-be komolyabb pénzeket fektető játékos bőrébe bújni. A fejlődés így problémamentes, nincs grind, nincs unalom, megyünk előre, mint a gőzmozdony. Ami megmaradt, a túlbonyolított fejlődési kolosszus zavaró árnyéka: ha így marad, az előzményekről semmit nem tudó, egy év múlva belépő játékos fejcsóválva konstatálja majd, hogy mennyire túlgondolt előrelépési szisztémát kapott ez a viszonylag egyszerű árkád autós open-world játék, amikor semmi oka nem volt rá.

A Need for Speed: Payback nem találja fel újra az NFS szériát, de szolid, tartalmas és könnyed autóversenyes szórakozást kínál. Kár, hogy különösebb eredetiség nélkül, és kisebb botránytól övezve kellett eljutnia a jelenlegi állapotáig, határozott szükségünk lenne egy új, fényesen ragyogó árkád-csillagra.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

7 órája
6

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

23 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

23 órája
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

23 órája
48

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==