[Teszt] Lost Sphear

Lost Sphear

dragCsető Zsolt2018.02.21. 11:00

Final Fantasy VI, Chrono Trigger, Xenogears. Ezen névsor láttán minden magára valamit is adó JRPG-veteránnak garantáltan beindul a nyálelválasztása - nem véletlen, a Square hőskorának sokak szerint legkiemelkedőbb alkotásairól beszélünk. Sok más címet fel lehetne még persze sorolni, de nem véletlen, hogy pont ezeket a klasszikusokat rántottam elő, az I Am Setsunával beköszönő Tokyo RPG Factory második játéka, a Lost Sphear ugyanis talán ezekből merít a legnagyobbat.

A sémák alkalmazása minden tekintetben erősen jellemzi a Lost Spheart - nincs ez másképp az alaphelyzettel és a történettel sem. Adott egy szegény sorsú, elárvult főhős, Kanata, aki a barátaival elhagyja otthonát - hogy aztán hamar kiderüljön, valójában ő a kiválasztott, aki birtokában van annak a képességnek, ami megmentheti a világot. Ismerős, ugye? A Lost Sphear lényegében mindent elkövet azért, hogy a felidézze a 90-es évek JRPG-inek hangulatát, így kicsit olyan az egész, mint egy időutazás - ami egyébként illeszkedik is a sztoriba, hiszen hőseinknek a vakító homályba vesző világot kell újjáépíteniük, emlékek segítségével visszahozva a jelenbe az "elveszett" városokat, személyeket és minden egyebet.

A bonyodalmak meglehetősen lassan fokozódnak, amihez hozzájön a Lost Sphear talán legfőbb hibája, miszerint az igen komótosan körvonalazódó sztorit eléggé érdektelen karakterekkel szórta meg. A történések és a szereplők súlytalansága a játék első felében elég sokat levesz az élményből, így a fő élvezeti forrás a harcrendszer marad, ami szerencsére egészen szórakoztatóra sikeredett. A rendszer nem is lehetne más, mint az ATB, vagyis a hősök és az ellenfelek nem sorrendben cselekednek, hanem meghatározott idő leteltével jönnek a támadások. Amikor ránk kerül a sor, mozogni is tudunk a csatatéren, ami miatt fontos szerep jut a pozicionálásnak - már csak azért is, mert az egyes karakterek támadásainak más-más a hatósugara és -távolsága, így jó taktikával két legyet üthetünk egy csapásra, szó szerint. A szokásos speciális képességek (az I Am Setsunából örökölt Spritnite-ok) mellett két fő trükk van. Az egyik a Momentum-mechanika, amivel extra sebzést csiholhatunk ki támadásainkból egy jól időzített gombnyomással - feltéve, hogy előtte feltöltöttük a szükséges csíkot. A legjobb az egészben, hogy szépen beleágyazódik más játékrendszerekbe. A pályákon például előre látszanak az ellenfelek, így ha sikerül őket hátba támadni, akkor rögtön mindenki egy Momentum-ponttal kezd, így hamar lezavarhatjuk a csatát. Emellett van lehetőség úgynevezett Artifactek építésére a világtérkép adott pontjain, melyek különféle extra képességeket és előnyöket biztosítanak - többek között a harcon belül is, melyeket nem ritkán a sikeres Momentum-támadásokkal lehet aktiválni. A harc másik különlegessége a Vulcosuitnak nevezett robotruhák alkalmazása, melyek időszakosan állnak rendelkezésre. Ezek - nem meglepő mód - megnövelik hőseink erejét, sőt, még Chrono Trigger-szerű kombó támadásokat is lehet velük csinálni, ugyanakkor jócskán be kell őket osztani, a kapcsolódó erőforrás (VP) ugyanis igen hamar kifogy, így érdemes a keményebb csatákra tartogatni őket.

A fejlesztési rendszer a lehető legegyszerűbb, különösebb csavar nélkül, automatikusan növekvő statokkal. Belenyúlni inkább a felszereléseken keresztül tudunk a karakterekbe, a fegyveres és a páncélok ugyanis különféle kövekkel fejleszthetőek, összesen tíz lépésben. Ezzel a módszerrel nagyon gyorsan fel lehet turbózni az egyes itemeket, így az alap statok nem is annyira fontosak (hozzá kell tenni, nem is kapunk minden sarkon új fegyvert) - a fejlesztés annál inkább, máskülönben a bossharcoknál csúnyán el fogunk hasalni. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a Lost Sphear nem esik bele abba az örökös JRPG hibába, hogy teli inventory-val és csilliónyi arannyal zárjuk a végigjátszást, a felszerelések fejlesztésére ugyanis kőkeményen kell költeni - ráadásul mindegyiknél külön-külön.

Az az eddigiekből talán lejött, hogy a játékrendszereket tekintve nem egy különösebben bonyolult alkotás a Lost Sphear, ami önmagában nem is feltétlenül nagy baj, a felfedezés tekintetében azonban már maradt bennem keserű szájíz. Az alap sztorin túl borzasztóan kevés a mellékes tennivaló a játékban: az NPC-k, házak és szobák többsége nem több egyszerű dísznél, nagyon ritka az az alkalom, amikor úgy érezhetjük, kicsit eltávolodhatunk a fő cselekménytől, hogy valami mást csináljunk. A bevezetőben említett címek egyik legfőbb bája éppen az irdatlan tartalom volt, ami nem kizárólag a történet hosszában merült ki, és ami miatt tényleg érdemes volt benézni minden sarkon és megszólaltatni minden egyes városlakót. A Lost Sphear ritkán ösztönöz bennünket hasonlóra bármiféle jutalommal.

A teszt talán negatívnak hathat, pedig a Lost Sphear egyáltalán nem egy rossz játék. Csak éppen elkövet egy óriási hibát: túlságosan alárendeli magát az inspirációs forrásoknak és meg sem próbál túlmutatni azokon. Valahol tényleg szívmelengető, hogy a különféle utalások mellett még nevek és öltözékek is visszaköszönnek a régi klasszikusokból, a hangulatról nem is beszélve. A legfontosabb feladatról mégis megfeledkezett a Tokyo RPG Factory: hogy saját identitást adjon a játéknak. Anélkül márpedig nehéz emlékezeteset alkotni...

Ha szereted a klasszikus JRPG-ket, és szívesen játszanál egy olyannal, ami korábban kimaradt, akkor a Lost Sphear tulajdonképpen neked szól: lényegében olyan, mint egy 1998-ban készült játék, ami valamiért csak húsz évvel később jelenhetett meg. A baj csak az, hogy ha ennyire hasonlítani próbálsz a stílus nagyjaihoz, akkor akarva-akaratlanul el fogsz bukni: a Lost Sphear úgy akar odaállni a Chrono Trigger és a Final Fantasy VI mellé, hogy valójában a cipőfűzőjüket sem köthetné be nyilvánvalóan. Mérsékelt elvárásokkal érdemes tehát nekimenni - úgy még a szórakozás sem marad el.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

45 perce

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 órája
11

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

6 órája
6

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

9 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==