[Teszt] Past Cure

Past Cure

dragCsető Zsolt2018.02.28. 21:00

Sztorivezérelt kalandjáték? Időmanipulálós shooter? Paráztatós túlélő-horror? Esetleg lopakodós játék? Ha megszakadnék, akkor sem tudnám pár szóban leírni, mi is akar lenni a Past Cure. Pontosabban le tudnám: ha a minőség oldaláról közelítem, akkor egy szó, sőt, három betű is elég lenne a jellemzésére - úgy gondolom, ez nem nagy spoiler a jobbra díszelgő szám tudatában. Lényeg a lényeg: a berlini Phantom 8 Studio frissen megjelent alkotása maga sem tudja, mi szeretne lenni - ezek után nem mondanám meglepőnek, hogy egy ekkora dizájnkatyvaszból nem sikerült kisütni semmi ízleteset.

A Past Cure egy memóriazavaros exkatonáról, Ianről szól, akit lényegében csak egy rejtélyes kék pirula választ el a teljes elmezavartól. Nem elég ráadásul, hogy három év egyszerűen kiesett az emlékeiből, de különös képességei is vannak, képes ugyanis elhagyni a saját testét, illetve lelassítani az időt is. Kezdetben úgy tűnik, hogy egy rémálomszekvenciákkal tűzdelt pszichológiai thrillerrel állunk szemben, ám a sztori előrehaladtával egyre inkább egymásba csúszik a képzelet és a valóság. Amivel önmagában nem is lenne baj, sőt, a műfajból valamennyire adódik is mindez, a Past Cure cselekménye azonban borzasztóan zavaros és nehezen követhető, nyugtalanítóan kevés magyarázattal és érthetetlen logikai ugrásokkal. Maga a rendezés sem segít ezen: a játék idegesítően gyakran váltogat a gameplay szakaszok és az átvezetők között. Nem ritkák az olyan jelenetsorok, ahol 10 másodpercig Iant irányítjuk, aztán megnézzük, ahogy bemegy egy szobába, majd megint átvesszük pár lépés erejéig, hogy aztán meghallgassuk az Év Legszarabb Szinkronteljesítménye díjra esélyes "hangosan gondolkodok" monológok egyikét... Totálisan kizökkenti az embert, így nem csoda, hogy nehezen követhetőek az események - pláne úgy, hogy gyakori és visszatérő hiba a kimaradó audió és/vagy felirat. Sőt, a mai napig nem tudom, hogy a játék végéhez közelítve a "forgatókönyv" volt ennyire amatőr, vagy egyszerűen csak kimaradt egy átvezető, az egyik beszélgetésből ugyanis olyan hirtelenséggel sikerült egy tűzharc kellős közepébe (és a szoba egy teljesen indokolatlan pontjába) kerülni, hogy hirtelen azt sem tudtam, kit kellene lőni.

Ha már lövöldözés: abból akad bőven a Past Cure-ban, de sajnos fájdalmasan semmilyen az egész minden tekintetben. Maga a gunplay nem tud semmiféle élvezeti értéket felmutatni, szerintem még a PS1-es Syphon Filter is kiforrottabb volt ilyen téren a csípőprotézises Gabe Logannel. De legalábbis nem 3-4 féle (!) fegyver volt benne, mint a Past Cure-ban, melyekkel leginkább egyenfolyosókon lövöldözhetünk egyenellenfelekre, bármiféle érdemleges fedezékrendszer nélkül - utóbbi kimerül a "crouch" gomb és a derékig érő tereptárgyak bámulatos kombinációjában. Még szerencse, hogy - mint azt korábban már említettem - van lehetőség az idő lelassítására, más módon ugyanis egy ilyen primitív eszköztárral nem nagyon lehetne abszolválni azokat a szakaszokat, ahol egyszerre hárman lőnek ránk egyazon irányból.

Amikor éppen nem akciózunk, akkor általában lopakodni fogunk, túl sok élvezet azonban nem lesz benne: egy rendkívül hálátlan műfajról van szó, mely ha kicsit is rosszul van megvalósítva, akkor teljesen aláássa az egész játékélményt. Nos, a Past Cure lopakodós szekvenciái nem kicsit vannak elszúrva, hanem nagyon. Nem elég, hogy semmiféle (!) segítséget nem kapunk az ellenfelek és kamerák elhelyezkedését, mozgását illetően (annyit tudunk tenni, hogy a testünket elhagyva körülnézünk), de elég hamar átmegy az egész egy jóféle trial-and-errorba, vagyis addig próbálkozunk, amíg rá nem lelünk az ideális útvonalra és időzítésre. Mondjuk ez sem teljesen igaz, én ugyanis a végén annyira ráuntam, hogy inkább átrohantam - már ahol lehetett, hiszen sok esetben instant halál a jutalom, ha meglátnak. Ezt a rendkívül intelligens fákkdiszsit technikát akkor fejlesztettem ki, amikor rájöttem: a játék képes rossz patternbe elhelyezni a "szörnyek" (igen, ilyenek is vannak) járőrözési útvonalát és időzítését, amely esetben lehetetlen lebukás nélkül teljesíteni az adott pályaszakaszt. Ja igen: kopogni, figyelmet elterelni, hullákat odébb húzni (!) nincs lehetőség természetesen. Hideo Kojima magzatpózban zokogna valamelyik sarokban, ha ezt odatennék elé.

A Past Cure egyetlen többé-kevésbé értékelhető fejezete a börtönös szakasz, amely leginkább olyan, mintha valamelyik túlélő-horrorból ollózták volna ki. Egészen konkrétan a Silent Hillből, melyből elég erőset merít, mind a környezetet, mind a hangokat és zenéket, mind pedig az apró logikai feladványokat tekintve. De a lényeg az, hogy lövöldözni nem kell benne, és lopakodni is csak keveset, vagyis itt legalább kevésbé szembesülünk azzal a borzalommal, ami gameplay szinten jellemzi az egész játékot. Az ezt követő lezárás azonban fájóan kiábrándító: a cselekmény képletes kirakósa eléggé hiányos marad, az utolsó két bossfightot (szerencsére nincs is több) pedig már most szeretném előterjeszteni az Év Legrosszabb Főellenfélharca trófeára, dupla jelöléssel.

Bármennyire is jól hangzik papíron, hogy a Past Cure minden fejezetben más és más játékmenetet tálal elénk, a gyakorlatban emiatt pont annyira zavaros a játék, mint a történet egésze. A primitív dizájn és a technikai problémák miatt ráadásul színvonalas megvalósításról sem beszélhetünk, így a nap végén nem marad más, mint a bevezetőben már említett hárombetűs szó, melynek megfejtését a kedves olvasó fantáziájára bízzuk...

***Past Cure | Platform: PC (tesztelt), PS4, One

Kiadó / Fejlesztő: Phantom 8 Studio | Megjelenés: február 23.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

8 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

16 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==