[Teszt] Rad Rodgers

Rad Rodgers

StingerCsere Krisztián Gábor2018.03.05. 19:00

Rad és Dusty "szülei" nem akármilyen kalandokat éltek át, mire kompetens játékcsapat vált belőlük: a tesztünk alanyának alapötletéért felelős dán társaság, a Slipgate Studios (eredetileg Interceptor Entertainment) a Duke Nukem 3D bebukott újragondolásával, majd az idő közben nevet váltott Bombshellel (a Duke Nukem: Mass Destruction eredeti címe) próbált eleinte szerencsét, amely a kitartásuknak köszönhetően végül is egy szép nagy 3D Realms szerelemben teljesedett ki. A srácok - lefialva a játék alap ötletét sikeresnek igazoló Kickstarter kampányt - alig másfél évvel ezelőtt összehozták életük eddigi legkomolyabb játékát, amellyel a 80-as és 90-es évek népszerű platformerjeinek állítanak örökbecsű emlékművet. Ez volt a PC-exkluzív Rad Rodgers 2016-ban, melyet a videójáték-ipar jelenlegi Gombóc Artúrja, a szép lassan legnagyobb európai független kiadóvá avanzsáló THQ Nordic karolta fel tavaly, egy szebb és reménytelibb jövő (és verzió) érdekében.

Így történhetett meg az, hogy a Rad Rodgers 2016 után 2018-ban is aktív ingerenciát okoz a 90'-es évek platformjátékaiért kiálló (gyaníthatóan 25+) korosztálynak, hiszen nem kisebb remekművek hangulatát idézi fel, mint a manapság már csak retro találkozókon emlegetett Kommander Keen, az öreg Jazz Jackrabbit, Conker vagy épp a Ruff'n Tumble. Amellett, hogy ezekből az ún. ős-preciziós sidescrolling platformerekből származó játékmenet végül Rad Rodgerssé avanzsált, az UE4-en futó csodás “színorgia” talán legnagyobb előnye, hogy a THQ Nordic szinte mindenre leteríti a játékot, így gyakorlatilag még a szomszéd Juli néni is megismerheti majd a szájalós játékkonzol és addikt tulajának videójátékba illő történetét. Ezt vegyétek szó szerint, mivel a játék valójában egy játékfüggő kissrácnak és leharcolt játékkonzoljának kalandjait meséli el, miután az éjszaka közepén beszippantja őket a gonosz TV masina.

A helyenként vicces, néha már túlzottan szókimondó dumagép Dusty, és az őt nyüstölő Rad különös kalandjának sajátossága, azaz a run'n gun és a precíziós platformer kettősének szimmetriája talán sohasem volt annyira egyben, mint a 80-as, 90-es évek Amigás/C64-es korszakában. A saját kis világából kiragadott főhős és a hátizsákjában pofozógépként fukcionáló nagyszájú aduász tényleg olyan, mintha csak a múltból pottyantak volna ide. Leszámítva, hogy az UE4 motor hozza a tőle megszokható (itt különösen édeskés szivárvány) minőséget, ugyanazokkal a sajátos játékmechanikai ugrabugrás, akadálypályás-kulcskeresős játékmenettel szembesülünk, mint amikor Quickshot joyokat tördeltünk ripityára a kezünkben. Ez csak részben ad örömködésre okot, mert bizony árnyoldalai is vannak - de ezekről kicsit később.

Oké, a fentebb elhangzott csillagpor manapság már nem elég, de keine pánik: a lendületes játékmenetbe bekerült egy 360 fokos célzórendszer, néhány pulzus-növelő ügyességi- és kapaszkodós jelenet, bővíthető gépfegyverek, halálos madarakat lövöldöző ágyúk, és számos sajátos látóideget kényeztető komponens, sőt! A részeket egésszé tapasztó, és kötelező újdonság szerepére pályázó Pixelverse szakaszok még csak eztán következnek, merthogy akad bennük fantázia a továbbjutást blokkoló, szétpixelesedő anomáliáknak köszönhetően.

Utóbbi a gyakorlatban annyit jelent, hogy az utunkat álló pixeles szétnyílt pályahasadékokba ugorva Dusty a benne rejlő erő és egy büdös nagy pofon erejével helyre tudja „rakni” a széteső programkódot, ezzel aktiválva egy-egy hibádzó platformot. Ez - mondhatni - egy afféle Rayman Legends-ből származtatott térbeli akadálypálya, ahol több irányba kutakodva kell a hiányzó elemeket megtalálni és a helyére csapkodni. Jópofa ügyességi tüske (csak túl hamar kifárad), akárcsak a sok egyéb elrejtett klasszikus easter-egg, melyek rendszerint csak a gyakorlott, vagy kötél idegekkel rendelkező játékosok számára jelentenek majd jutalmat egy-egy eldugott sarokban (valójában sok jelentőségük nincs is)

Szerencsére nem csak a gyönyörű, egyedi és színes környezet az, ami a régmúlt el nem feledett Amigás korszakaira emlékeztet: a képzelt videójátékos világ minden egyes univerzuma sajátos látvánnyal kecsegtet, csak elvétve látni újrafelhasznált patterneket, vagy jeleneteket. A jópofa, agresszív vagy vicces (de sajnos nem túl változatos) ellenfelek a környezetük szerves részét képezik, gyakran pedig a háttérben is felfedezhetünk érdekes motívumokat, melyet frankón, dinamikusan kísér a zenei aláfestés is, amely - egyfelől autentikus, másfelől viszont a MIDI/szintetizátoros korszak hangulatát idézi, így abszolút passzol a 80-as évek neonfényes világképébe. Ám ahogy a játék, úgy az audio-szekció is képes felvenni a retro faktor ütemét, így a mentési pontokat jelző Amigás floppydiszkek, illetve a mellettük hallható Amiga 500-as lemezmeghajtó olvasási zörej-effekteken még én is ellágyultam.

Noha a játék a 80-as évek végéről pottyant az ölünkbe, a kor néhány gyerekbetegségét illő volt (vagy lett volna) elfelejtenie: mivel a jelenlegi, ún. remasterelt XO/PS4/PC verzió számos korábban vélt problémára megoldást hozott (főleg a játék hullámzó nehézsége, illetve a puzzle-darabok gyűjtése okán), csak néhány apróság maradt vissza, ami láttán összehúzhatjuk a szemöldökünket.

Az egyik az a bosszantó lag, amit a karakter irányítása alatt tapasztalunk. Gyakran érezni, hogy Rad elmozdítása, vagy reakciója gyorsabban is megtörténhetne - és míg ez az első harmadban nem igazán okoz kellemetlen pillanatokat, megszokás ide-oda, a harmadik világ környékén már bosszantó, sőt kifejezetten idegesítő probléma. A kései pályák komplexitásával sincs minden rendben: a nehézségi szint néha csapong, nincs egyetemes szint különbség, sem leleményes pálya felépítés (emiatt a platforming annyira nem nehéz, csak elnyújtott). Az sem billenti túlzottan pozitívba a mérleg nyelvét, hogy az RR alapvetően egy fiatalabb korosztálynak is szóló játék LENNE (ezért is lehet pl. kikapcsolni az indokolatlanul túltolt obszenitást (butt plug, wtf?), de a jelenetek, a Duke-szerű megnyilvánulások, vagy a főellenfelek stilusa hagy azért némi kivánnivalót maga után. Ez annak fejében különösen szomorú, hogy ahol viszont kellene (pl. a gameplay alatti kommentár), a sziporkázó párbeszédek egyszerűen hiányoznak a játékból.

Jól látni a pozicionált irányt, amit a játékkal a Slipgate dán srácai belődöztek maguknak, csak valahol a fejlesztés háromnegyedénél úgy tűnik, elapadt a lendület. A Rad Rodgers gyönyörű, látványos és akadnak benne vicces és jópofa jelenetek, de valahogy mégis hiányzik belőle a szavatolt tartalom, mellyel valódi keretet lehetett volna adni egy nosztalgikus shooternek. A régi, húsz-harminc éves formulák egyöntetű átültetése ma már kevésbé működő opció, és hiába a Pixelverse újnak ható érzése, az easter-eggek gyűjtögetése, az öt új helyszín, vagy a szókimonodó tartalom, a részletek odafigyelésével szépen feljebb lehetett volna tuszkolni ezt a lécet. Egy akciós árcédulával viszont simán átlövöldözhető vele egy unalmas este, a 80-as, 90-es évek szülötteinek pedig ajánlott darab is lehet a “tompor-addikt” vén konzol bosszúja.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

43 perce

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

13 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

22 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==