[Teszt] Into the Breach

Into the Breach

LotharFuchs Róbert2018.03.16. 11:00

És most következne a gyorstalpaló, hogy mégis mi az az FTL, és miért ekkora szám a Subset Games új játéka, ami képek alapján akár egy kaputelefonon is futna. De ez most elmarad, ugyanis meggyőződésem, hogy aki ezt nem tudja, az vagy kóros pixelgrafika utálat okán rekedt egy szellemi vákuumban, vagy pusztán hanyagságból. A kultusz hatását jól példázza, hogy belőlem máris kihozta a sznob állatot.

De lássuk a sztorit. A (sovány) történet szerint a futurisztikus emberiség nem tudta megértetni magát a Vek nevű inszektoid fajjal, ezért mindkét fél az erőszak univerzális nyelvére váltott. A kilátások gyorsan rosszra fordultak, ezért a humanoidok bedobták a joker kártyát: idősíkokban utazó pilótákat, és azok hatalmas légycsapó mecháit. Egy ilyen háromtagú alakulat vezetői vagyunk, a cél pedig látszólag egyszerű: megvédeni a Földet és annak lakóit, akik bosszantó módon még akkor se képesek elhagyni otthonaikat, amikor egy ötemeletes szarvasbogár készül áttiporni rajtuk.

Az Into the Breach már ránézésre is sokban különbözik szellemi elődjétől: körökre osztott idő, négyzetekre osztott tér. És itt az első csavar: a zsánertől szokatlan módon az ellenség összes támadó lépését előre látni. Vagyis egy reakciós pozícióba dob, felkínálva a lehetőséget, hogy ügyes és átgondolt válaszlépesekkel tüzet olthatunk (akár szó szerint), de még jobb esetben ritkíthatjuk is a bogaras betolakodókat. Ami ennél is izgalmasabb, hogy a mechanika és az AI együttese szinte mindig kínál egy hibátlan (de minimum alacsony veszteségekkel járó) megoldást, még ha ez elsőre nem is tűnik így. És ez az egyik fő vonzereje az ITB-nek: némi gyakorlat után, egy-egy probléma kisakkozásával esőembernek érezheti magát a játékos. Főleg, ha elsőre megoldhatatlannak látszik a probléma. De épp ettől az érzelmi hullámvasúttól lesz édesebb lesz a győzelem... már ha sikerül megtalálni a hozzávezető lépéssorozatot. Vagyis a lényeg, hogy mind kudarc, mind siker esetén elsősorban magunkat kell okolni. Ezt azért fontos megjegyezni, mert az FTL, és úgy általában a legtöbb roguelike játék áldása és rákfenéje egyben az RNG, azaz a random generált véletlenszerűség. Amit ezzel a koncepcióval majdnem gyökerestől ki is téptek az alapokból. (Hála a jó égnek... - mcmacko) Mindezt keretbe foglalták egy gyorsan tanulható szabályrendszerrel (mozgás, sebzés, tolás-húzás, illetve a környezet felhasználása és kombinálása), ami a kezelőfelület kedvéért nem lett túlbonyolítva, ám attól még meglepően mély taktikai húzásoknak ad teret. Ez részben azért lehetséges, mert a 8+1 csapat (27 mecha) tele van egyedi játékstílust igénylő, valóban kreatív képességekkel. Kiváltképp igaz ez a drágább (acsik után járó pénzzel vásárolható) osztagokra, amikkel sokszor merőben más gondolkodás szükséges. Erre jönnek még a pilóták, aminek repertoárja folyamatosan bővül, egyedi képességeik pedig egy újabb réteg stratégiát dobnak a szerkezetre.

A kampány összesen négy szigetet kínál a maga jellegzetességeivel, legyen szó a terepről, Vek felhozatalról, vagy épp környezeti hatásokról. A sorrendtől függetlenül egyre nehezednek a feladatok, azonban a második után elérhető az utolsó küldetés. Tehát a klasszikus értelemben könnyű kijárni, 30 óra után mégis tisztelettel emelem kalapomat mindazok előtt, akik akár easy fokozaton is befejezték a játékot négy megvédett szigettel. Már csak azért is, mert a kihívás elvileg egyenes arányban növekszik a csapat fejlettségével, ez azonban a gyakorlatban nem teljesen igaz. Érezhetően nagy nehézségi tüske szúr a játékos hátsójába a harmadik sziget tájékán, amin gyanúm szerint a jövőben finomítani fognak. Minden küldetés fakultatív feladatokkal jár, amik teljesítése azonban elengedhetetlen a fejlesztéshez. Ezek nehézségi szintje / élvezhetősége azonban változó. Pár óra után kirajzolódik egy minta, kiszámíthatósága végett egy döntési mederbe sodorja a játékost. Ugyanez vonatkozik a fejlesztésekre: a legtöbb felkínált eszköz nem új, csak más mechák alapfelszereltségeiből valóak, így a pontok elköltése sokszor lekorlátozódik új egyedi pilótákra, vagy a jóval unalmasabb, de biztonságosabb grid power (életerő) vagy core (mechák fejlesztésére való reaktormag) vásárlásra. Ezen a téren még szükség lesz hasznos (és érdekes) opciókra. És ha már csalódások: Ben Prunty - akit már csak a neve miatt is muszáj volt megemlíteni - az FTL zseniális zenei aláfestésével érezhetően túl magasra tette magának a lécet, amit most nem sikerült megugrani.

Ezek a tények azonban eltörpülnek mindazok mellett, amit az Into the Breach nyújtani tud és képvisel. Egy rendkívül addiktív és gördülékeny, egyedi módon működő és jutalmazó rendszer, ami horgászhalként ravaszul becsalogatja a taktikai / stratégiai kihívásokra (joggal) kiéhezett jelentkezőket, hogy aztán azok félúton döbbenjek rá: valójában egy jól felöltöztetett fejtörővel ütik el már sorozatban a sokadik órát. De ezen a ponton már mindegy is, mert meg kell szerezni egy új osztagot, egy új pilótát, megmenteni egy új idősíkot, kipróbálni egy teljesen lehetetlen felállást, vagy csak megpiszkálni az intellektusunk egy olyan részét, amit eddig nem sok másik játék merészelt. Mindezt olyan (látszólag) könnyed kivitelben, ami nem idegenít el elsőre senkit az amúgy vitathatatlan összetettségével. Az egyetlen igazi negatívuma az, hogy nem FTL. Bár meggyőzött, mi több, kiemelkedőnek tartom, klasszikus valószínűleg nem válik belőle. Talán egy másik idősíkban.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

1 órája
1

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

14 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
52

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==