[Teszt] Ghost of a Tale

Ghost of a Tale

siklaraSimon Klára2018.04.06. 11:00

Mese a tömlöcbe vetett egérkéről, aki bárdként próbál a bárdolatlan patkányok között eltűnt felesége nyomára bukkanni egy meseszép, ám veszélyekkel teli sötét fantasy világban. Végre megjelent a 2012 óta kis túlzással egy ember által fejlesztett Ghost of a Tale, de vajon megérte rá ennyit várni?

A válaszom egy határozott igen. A korábban a DreamWorks-nél és a Universal Studios-nál animátorként, illetve animációs rendezőként dolgozott Lionel "Seith" Gallat első játéka először is mesébe illően fest, és bár erősen emlékeztet Brian Jacques Redwall című, gyerekeknek szánt fantasy regénysorozatára, a videojátékos palettán egyedülálló. A Ghost of a Tale főszereplője Tilo, a Dwindling Heights erődjében raboskodó egér, aki foglalkozását tekintve bárd, és szökését követően igyekszik kideríteni, hová tűnt szeretett felesége, Merra, illetve hogy egyáltalán miért került rács mögé. A kérdéseire a választ néhány egészen szokatlan szövetségestől, a játékos pedig a feleségének gyűjtögethető rózsákkal együtt megnyíló naplóbejegyzésekből tudja meg. A sok helyről ismerős, mégis különleges világ egyre mélyebbre csábít, hiszen alig jutunk ki a tömlöcből, beszivároghatunk a patkány helyőrség erődjébe, az alatta elterülő, ősi katakombát rejtő barlang- és csatornarendszerbe, a kikötőbe, valamint a közeli erdős részekre és a festői szépségű tópartra.

Néhány saját kép a tesztelt PC változatból.

Az egész terület nem nagy, és a lore-ból felsejlő világ térképének csupán egy távoli kis szeglete, ám Dark Souls-ot idéző leleményességgel szövik át a rejtekutak és rövidítések, és pöttöm egérként még úgy is jó darabig eltart egyik pontjából a másikba eljutni, hogy a táj nagyjából a méreteinkhez igazodik. Ez egyébként részben a fifikás/idegesítő stamina menedzsmentnek is betudható, egerünk ugyanis eleinte csak egészen rövid ideig tud négykézláb spurizni, és a későbbi szintlépések során is hiába nő az állóképessége, ha egyszer kifutottuk magunkat, csigalassúsággal töltődik vissza. A másik területnövelő trükk, hogy a mellékküldetésekkel együtt kb. húszórás játék első harmadában folyamatosan rá vagyunk kényszerítve a lopakodásra és bújkálásra, amíg össze nem gyűjtjük a patkány őrök páncélszettjét, hogy álcázhassuk magunkat. Mindkettő jelentősen lassítja a haladásunkat: a lopakodás a fedezékben szobrozás, a páncél pedig a hacuka súlya miatti csörömpölve araszolás miatt (bár ez utóbbi a kovács segítségével idővel némileg orvosolható).

A fentebbi bekezdésben sok játékmenetről árulkodó dolgot említettem. Szintlépés? Igen, egész halovány szerepjáték beütést kapott a Ghost of a Tale, de épp csak annyit, hogy a feladatokért hírnév pontot kapunk, szintlépéskor nő az életcsíkunk, ami egyben a staminánk is, és egyéb jutalomként olykor egyszerűbb képességeket is tanulhatunk az NPC-ktől. A stamina hasznos, de a hosszú életcsíknak a fináléig nincs sok jelentősége, mert jó esetben nem vesznek észre és harcolni sem tudunk, legfeljebb néhány pókot és óriásférget likvidálhatunk csapdákkal és robbanó (!) tobozokkal. Lopakodás? Igen, eléggé leegyszerűsített formában ugyan, de fedezéktől fedezékig surranva kénytelenek vagyunk bújkálni, amíg nincs álruhánk. Álcázás? Igen, vannak összegyűjthető hacukák, amelyek felöltése olykor a fő történeti szál továbbgördítéséhez is elengedhetetlen, mert egy bölcs szarkát kivéve szinte bárki meggyőzhető arról, hogy mi vagyunk a tolvaj- vagy kalózlegenda, akivel hajlandóak szóba állni. Az is vicces, hogy mélynövésünk ellenére egy patkány sem kételkedik abban, hogy ugyanolyan őrök vagyunk, mint ők (ezt az őrség szerény értelmi képességeivel magyarázza a játék).

Nehéz logikusan megmagyarázni, miért élveztem annyira a Ghost of a Tale-t, mert lecsupaszítva egy gyűjtögetős küldetések hosszú sorából álló lineáris történet PS2-es korszakot idézően fapados játékmenettel, de a gyönyörű és fokozatosan kitáruló világon túl alighanem a nagyszerű írás is sok sutaságát bocsánatossá tette a szememben. A szereplők nincsenek szinkronizálva és pöttöm bárdunk dalait sem kíséri cincogás, a fura és sok esetben eltúlzott jellemvonásokkal bíró alakok azonban mégis a szívemhez nőttek a történet végére, mert mindnek saját háttere és célja van, illetve némelyikük sorsa Tiloéval is összefonódik. Seith az ő mondókájukat is nagyszerűen felhasználja a világépítéshez, így sokat megtudunk annak múltjáról, földrajzáról, társadalmáról, hiedelemvilágáról és egyéb lakóiról, a történet rajtuk keresztül pedig a faji ellentétek témakörét is intelligensen és diszkréten, a túlzott szájbarágás elkerülésével boncolgatja. Kit érdekel, hogy titokzatos patkány segítőm már megint elküld valaminek az összeszedéséért, már hozom is, csak hadd tudjam meg végre, ki ő valójában és miért éri meg neki egy egeret segíteni!

Ami a játékmenet fapadosságát illleti, olyan kellemetlenségekre tessék számítani, mint az egyetlen manuális mentés plusz az automentés, bugok miatt elbukható mellékküldetések, túlzott éjszakai sötétség, hiányzó hangeffektek, és a néha beröccenő kép (ez Unity betegség) - szerencsére ezek java mostanra javítva lett. Az ügyes írás mögé rejtett repetitív gyűjtögetős feladatokat, a stamina lassú töltődését, és a páncélban lassítva döcögést már említettem, és általános tünet, hogy a játék nagyon lassan indul. A képességekről félidőig nem tudjuk, mik és hogyan kapjuk őket, sok összeszedett tárgyról csak hosszú órákkal később derül ki, hogy kinek vagy melyik feladathoz kellenek, a hacukák javára is viszonylag későn van minimálisan szükség, a játék egészétől elütő az idegesítő végső “harcot” pedig igazán ki lehetett volna hagyni. Aggódni azért nem kell, mert egy rendkívül könnyű, történetorientált játékról van szó, amelyben a legnagyobb kihívást a gyűjtögethető vackok felkutatása jelenti, és a fetch questek is kellően változatosak ahhoz, hogy sose váljanak unalmassá, legalábbis én folyton azzal álltattam magam, hogy “na még elmegyek gombát szedni, aztán tényleg alszom”, aztán valahogy sosem sikerült időben lefeküdnöm.

A Ghost of a Tale-be annyi szeretet, annyi igényesség, és annyi báj szorult, hogy bőven ellensúlyozzák az aránytalanságokat, a megkérdőjelezhető dizájndöntéseket és a talán hosszú fejlesztési időnek is betudható olykor túl nosztalgikus játékmenetet. Végső soron arra fogunk emlékezni belőle, hogy egy rettentően aranyos kisegérrel töviről-hegyire bejártunk egy elképesztő műgonddal megalkotott világot, a bénácska befejezésben pedig ott a folytatás ígérete. Első játéknak kellemes, egyemberes projektnek pedig egyenesen lélegzetelállító. Gyerekeknek és gyereklelkű felnőtteknek egyaránt ajánlott!

***Ghost of a Tale | Platform: PC (tesztelt), One

Kiadó: SeithCG | Fejlesztő: SeithCG

Megjelenés: 2018. március 13. | Ár: 22,99 EUR***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

9 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==