[Teszt] City of Brass

City of Brass

StingerCsere Krisztián Gábor2018.05.07. 17:05

A független színekben induló Uppercut Games játékfejlesztő-veteránokból verbuválódott csapata nem gondolta túl bonyolultra aktuális játékát, ám ez nem jelenti azt, hogy a City of Brass gyenge produktum lenne - kategóriájában legalábbis biztosan nem. Mindenesetre az Ezeregyéjszaka meséinek dungeon crawler-szerű feldolgozása alapvetően az unalmas hétköznap délutánjaidat célozza meg, mert a hosszú, hétvégi videójátékos órák alkalmával garantáltan megfeküdné a gyomrodat. Íme, a Shattered Mugs of Arabian Nights azaz: hogyan zúzz le egy ostorral és két lyukas cserépedénnyel másfél szellemzombit gyorsan és szakszerűen!

Roguelike. Kezd lassan szitokszóvá válni ez a kifejezés, pedig a mögötte megbúvó játékmenet sajátos elemeket takar: akció, kaland, csapdák, karakter- és tárgyhasználat, fejlesztés és valami magasztos cél - nos, a City of Brassban mindegyik elem kódolva lőn, melyet a Prince of Persia világa se irigyelhetne jobban. Már csak Elika és a Herceg hiányzik belőle, annyira arábus az egész miliő, de nyugalom: a név kötelez és a vendégéjszakák száma is majdnem stimmel: bár úgy a nyolcvanötödik halál után kissé fakul a látvány, de az UE4 becsülettel teszi a dolgát és ugyanazt a csillogó pusztulatot varázsolja elék pepitában, mint az előző nyolcvannégy esetben. Mi pedig csak menetelünk előre, bízva abban, hogy minél több kincset harácsolunk össze a félnótás szellem-csontik és varázslók hadától, mellyel csillapítható a piaci-kofáknak öltözött dzsinnek nemesfém éhsége. “Alkudj a feléből” - súgná reszkető árny a sarokban, mikor a soron következő felszerelésért adakozunk nekik, de a füstölgő köcsögök csak a csilingelő érmékre váltanak ki reakciót.

A City of Brass ugyanis egy roguelike stílusba bújtatott first-person run'n hit játék, melyben procedurálisan generált pályákon rohangászva gyűjthetünk kincseket vagy jobb felszerelést, hogy a kijárat felé igyekezve lenyomjuk a büszke kapuőröket, akik a város szívébe vezető utat őrzik. Összesen tizenkét kerületen keresztül tart a móka, amely random összetételben tolja elénk a veszélyes csapdák, ellenfelek és szerkezetek hármasát, a szanaszét szórt kincsekről nem is beszélve.

A ritka és becses relikviák és lámpatestek azon kívül, hogy fegyverként is használhatóak, pénzértékkel is bírnak, melynek súlya csak a palackba zárt dzsinneknél realizálódik igazán: segítségükkel hatásosabb fegyverek, plusz elementális sebzés (tűz, jég, méreg stb.), csapda deaktiválás, védelmi módszerek, vagy titkos trükkük is választhatóak, sőt: a megszerzett pénzünkkel hazárdírozhatunk, vagy épp kisegítő szellempajtást is vásárolhatunk magunknak. Nem is lenne Arábia, ha nem lehetne hármat kívánni: természetesen a grátisz nyeremény a City of Brass útvesztőiben is felbukkan, s mint ilyen, bármikor kijátszható egy-egy dzsinnél tett kitérő esetén.

A City of Brass legnagyobb élménye mégiscsak a játékmenete: nyerhetünk úgy is, hogy szimplán csak rohanunk, mint mérgezett egér át a csapdákon, szobákon és ellenfeleken, vagy - leállhatunk móresre tanítani a várost benépesítő haláli figurákat is. Robbanó vázák? Elhajított vizes köcsögök? Széthasító ostorcsapások? Mindegyik használható és kombinálható, mellyel a legkülönfélébb szadista módszerekkel is játszadozhatunk.

Gáncsolás, csapdába lökés, fejbekólintás - csak néhány a sok közül, melyek egész szórakoztatóak tudnak lenni a random generált falak között egészen addig, amíg nem mi húzzuk a rövidebbet. Ilyenkor a Permadeathnek hála, jöhet a replay ráadásul a játék legelejétől kezdve, amely a huszadik próbálkozásnál igencsak idegörlő tud lenni, de … némi örömünk azért lehet, mert a szintlépésünk megmarad (és idővel néhány lootot is át lehet majd menteni). Persze az új nekiveselkedés egyáltalán nem folytatás, hiszen minden egyes kasza után egy teljesen új labirintusban találjuk majd magunkat. Minél többször esünk neki a város ostromának, annál nagyobb eséllyel haladunk majd a végejáték felé - és ha netán túl soknak, vagy kevésnek éreznénk a játék által nyújtott nehézséget, szenvedéseinknek hála a megszerzett buffokkal (több-kevesebb csapda, agresszívebb ellenfelek, stb.) még az ezerkettedik éjszakát is Brass falai közt tölthetjük.

A négy kerületet átívelő rohangálást személy szerint picit középszerűnek találtam: valószínűleg a stílusból fakad, de elviseltem volna változatosabb, vagy legalább is okosabb ellenfeleket, esetleg meghökkentő, vagy trükkös környezeti motívumokat. Nekem Arábia egyenlő a Prince of Persia csodás, hihetetlenül meghökkentő helyszíneivel, azokkal a mesés szerkezetekkel, melyhez fülbemászó zenei dallamok is társulnak… Ebből a gondolatmenetből kiindulva a City of Brass sajnos nem több, mint egy mízes-mázas dungeon crawler - nem beszélve arról, hogy néhány óra után nagyon monoton üzemmódba kapcsol az egész gameplay, amelyet az állandó újrakezdés, a limitált környezet és az n-edikre már rém unalmas gyűjtögetés is nagyban szabotál. A kvázi variálható harcrendszer a környezet kihasználását tekintve csak ideig-óráig érdekes, de a stílus kedvelői számára egy délután azért lazán végigcsapkodható vele. Egyébként is: az ostor királyság, plane ha égő testű szellemzombikat gáncsolunk el vele.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

13 órája
16

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==