[Teszt] Dark Souls Remastered

Dark Souls Remastered

siklaraSimon Klára2018.06.03. 12:30

Dark Souls-ból sosem elég, gondolhatnánk három plusz egy Demon's Souls rész, no meg a ráadás Bloodborne után, de vajon tényleg jó nekünk, hogy hét év után 2018-ban ismét Lordran földjére léphetünk? Nos, attól függ, kiről is beszélünk.

Ha felidézzük a 2011-ben született legendát, amely a közhiedelemmel ellentétben nem találta fel a spanyol viaszt, viszont az európai jellegű dark fantasy máz alatt rejlő japán jellegével és notórius nehézségével megannyi csodálatos mémet, legendás videót, és magát Soulslike-nak tituláló játékot ihletett, akkor megrohannak a kedves emlékek. Emlékek a gyönyörű és könyörtelen világról, a nyugtalanítóan kacarászó félőrült NPC-kről, a Capra Demonról és a két kutyájáról, a vörös fantomokról, Sen's Fortress csapdáiról, az Anor Londo ablakpárkányáról nyilazó lovagról, a kripta vaksötétjében lesben álló borzalmakról, a festményben rejlő vidékről és annak békés lakóiról... Aztán visszakúsznak az emlékek Blighttown konzolon különösen diavetítésszerű pillanatairól, a botrányos és rajongói Dsfix-szel rendberakott PC portról, és a helyenként kissé avitt látványról is.

A Dark Souls Remastered gyakorlatilag ugyanaz a játék, ami 2011-ben volt, csak a QLOQ csapata némiképp korszerűsítette (ők újították fel például a Dragon's Dogmát is). Legnagyobb erénye, hogy a PC, PS4 és Xbox One tulajok végre egyaránt stabil 60 FPS-sel és akár 4K-s felbontásban játszhatják: PS4 Pro-n és Xbox One X-en 3200x1800 a felbontás, PC-n ez tovább emelhető. Különösen a fantasztikus animációk folyamatossága láttán érezni a 60 FPS varázsát, de valamennyi összecsapás egészen más élmény így, pláne az ilyesmire érzékenyek számára. PS4 Slimen natív 1080p-ben játszva is jól látható az a sok apró és az eredeti művészeti irányt érintetlenül hagyó változtatás, mint a feljavított effektek és az új bevilágítás, a helyenként nagyobb felbontásúra cserélt textúrákon és a szinte minden felületen megfigyelhető texture mapping-ről, vagy a post-processing effektekről nem is beszélve.

Kiválasztott élőhalottunk hollowként mazsolaszerű ábrázata a korábbinál is szottyadtabb, a fáklyák nagyobb lánggal lobognak, a többnyire bossokhoz vezető „ködkapuk” felszínén új volumetrikus köd gomolyog, a Firelink Shrine-hoz érve pedig megfigyelhetjük azt is, hogy a korábban mozdulatlan fűszálak lengedeznek a szélben, és a tábortűz körül is kavarog némi füst. A falakat felépítő téglák a parallax occlusion mapping által keltett térbeli hatás miatt szinte kiugranak a falból, a csatornákban pedig nyirkosságról árulkodva csillognak, a korábban mosottas HUD elemei is tűélesek, Sif és a Taurus Demon pedig kellően bozontos.

A remaszter teljesítményének új fokmérője meglepő módon nem a most már tényleg stabil 60 FPS-sel futó Blighttown, hanem Sif koma lett, akinek bundájától még a konzolverziók közül momentán legjobbnak kikiáltott Xbox One X is fél térdre ereszkedve köhög ki jobb esetben 40 FPS-t. Szintén Sif-nél vették észre páran, hogy Xbox One X és PS4 Pro konzolokon hiányzik az átvezetőjében kihangsúlyozott Hold az égboltról, de az ehhez hasonló bugokat remélhetőleg mielőbb javítják majd.

A PC-s újragondolás is végre nagyjából olyan, amilyennek eredetileg lennie kellett volna, például most már lehet állítani a felbontást (régen a rajongói fix .txt fájljában állítgattuk), meg pár hasonlóan alap grafikai beállítást, mint a motion blur vagy az élsimítás, de ezeket leszámítva nincs lényegi változás. Olyannyira nincs, hogy a PC-s tábor kimondottan elégedetlen, hiszen kétségtelenül többet is ki lehetett volna hozni ebből a verzióból, de szinte valamennyi platformon megfigyelhető az a vélekedés, hogy ez remasternek talán kicsit kevés, patch-nek meg kicsit drága, ráadásul több régről ismert bug is változatlanul köszön vissza benne. Szerintem (és a Digital Foundry-s videók tanúsága szerint is, amiket a cikk megírása előtt végignéztem) épp attól végzett jó munkát a QLOQ, hogy bár észrevehetőek, mégsem verik ki az ember szemét a változtatások, és alighanem az lehetett a vezérelv a ráncfelvarrásnál, hogy az minél kevésbé „rondítson bele” az eredeti játékról élő emlékeinkbe.

Ettől még jogosan merül fel sokakban, hogy ha a Remastered kiadás a nyilvánvalóan komoly fejlődést hozó nagy felbontáson és a fix 60 FPS-en túl csak nüánszokban tér el az eredetitől, érdemes-e újra megvenni. Ezt ki-ki döntse el magának a korábbi kiadások és a framerate számok tükrében, mindenesetre csak a technikai oldalt nézve akiknek igazán megéri lecsapni rá, azok a konzol tulajok, és persze mindazok, akiknek eddig kimaradt a játék. A PC-s tábornál a kiadó is érezhette, hogy annyival azért nem nyújt többet ez az újrakiadás, mint a rajongói modok által rendberakott és feljavított Prepare to Die kiadás, ezért akinek az már megvan, 50% kedvezménnyel, 20 euróért veheti meg a Dsfix verziót valamelyest azért lelpipáló Dark Souls Remastered-et.

Szép gesztus lett volna inkább konzolon ennyiért árulni, a PC-seknek meg a korábbi vállalhatatlan kiadásért tanúsított bocsánatkérésképpen ingyen odaadni, de nyilván tudták a Bandai Namconál, hogy így is venni fogják, mint a cukrot, ezért hülyék lettek volna ingyen adni. A döntésüket valamelyest igazolja, hogy a szebb látvány mellett néhány későbbi DS-játékból átemelt kényelmi funkció is hozzájárul a jobb mazochista élményhez, például most már NPC-khez visszatrappolás helyett lehet a tábortűznél covenantet váltani, illetve a tárgymenüben egyszerre több tárgyat elhasználni. A legnagyobb dolog persze a korszerűsített multiplayer, a jolly cooperationt borzasztóan megkönnyítő, Dark Souls 3-ban használt jelszórendszer átvétele, és az online játékosok maximum létszámának 6 főre emelése. Ennek fényében az újrakiadás talán legnagyobb erénye a Dark Souls feltámasztása, hiszen a felpezsdült online közösségnek hála Lordran számos rejtekutat és sötét tikot rejtő izgalmas világa ismét megtelt élettel, már ha a sok benne szaladgáló, és olykor egymás világába átlépő chosen undead jelenléte életnek nevezhető.

A Prepare to Die kiadás új területeit is tartalmazó Dark Souls Remastered jelenleg minden platformon a definitív kiadása a From Software legendás(an könyörtelen) játékának, amely ugyanakkor olyannyira hűséges mása az eredetinek, hogy a sajátos képi világgal és hangulattal egyetemben annak legtöbb hibáját is megőrizte. Ez ugyanaz a játék, amely 2011-ben sokunk lelkét hónapokra elnyelte, a régi trükkök ma is ugyanúgy működnek benne, viszont sok olyan első ránézésre nem nyilvánvaló erénye is van, amelyek miatt 2018-ban is érdemes visszatérni Lordranba. Ez lehet az ismét aktív közösség, a régi traumák újraélésének vágya, vagy a tény, hogy a nagyszerűen öregedő Dark Souls dizájn és művészet szempontjából máig egy olyan kiemelkedő alkotás, amelyet feltétlenül érdemes pótolnia mindazoknak, akik eddig ellenálltak a Nap dicsőítésének.

***Dark Souls Remastered | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One

Kiadó: FromSoftware, BANDAI NAMCO Entertainment | Fejlesztő: QLOC

Megjelenés: 2018. május 25. | Ár: 11.990 Ft (PSN)***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

19 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

20 órája
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==