[Teszt] Dark Souls Remastered

Dark Souls Remastered

siklaraSimon Klára2018.06.03. 12:30

Dark Souls-ból sosem elég, gondolhatnánk három plusz egy Demon's Souls rész, no meg a ráadás Bloodborne után, de vajon tényleg jó nekünk, hogy hét év után 2018-ban ismét Lordran földjére léphetünk? Nos, attól függ, kiről is beszélünk.

Ha felidézzük a 2011-ben született legendát, amely a közhiedelemmel ellentétben nem találta fel a spanyol viaszt, viszont az európai jellegű dark fantasy máz alatt rejlő japán jellegével és notórius nehézségével megannyi csodálatos mémet, legendás videót, és magát Soulslike-nak tituláló játékot ihletett, akkor megrohannak a kedves emlékek. Emlékek a gyönyörű és könyörtelen világról, a nyugtalanítóan kacarászó félőrült NPC-kről, a Capra Demonról és a két kutyájáról, a vörös fantomokról, Sen's Fortress csapdáiról, az Anor Londo ablakpárkányáról nyilazó lovagról, a kripta vaksötétjében lesben álló borzalmakról, a festményben rejlő vidékről és annak békés lakóiról... Aztán visszakúsznak az emlékek Blighttown konzolon különösen diavetítésszerű pillanatairól, a botrányos és rajongói Dsfix-szel rendberakott PC portról, és a helyenként kissé avitt látványról is.

A Dark Souls Remastered gyakorlatilag ugyanaz a játék, ami 2011-ben volt, csak a QLOQ csapata némiképp korszerűsítette (ők újították fel például a Dragon's Dogmát is). Legnagyobb erénye, hogy a PC, PS4 és Xbox One tulajok végre egyaránt stabil 60 FPS-sel és akár 4K-s felbontásban játszhatják: PS4 Pro-n és Xbox One X-en 3200x1800 a felbontás, PC-n ez tovább emelhető. Különösen a fantasztikus animációk folyamatossága láttán érezni a 60 FPS varázsát, de valamennyi összecsapás egészen más élmény így, pláne az ilyesmire érzékenyek számára. PS4 Slimen natív 1080p-ben játszva is jól látható az a sok apró és az eredeti művészeti irányt érintetlenül hagyó változtatás, mint a feljavított effektek és az új bevilágítás, a helyenként nagyobb felbontásúra cserélt textúrákon és a szinte minden felületen megfigyelhető texture mapping-ről, vagy a post-processing effektekről nem is beszélve.

Kiválasztott élőhalottunk hollowként mazsolaszerű ábrázata a korábbinál is szottyadtabb, a fáklyák nagyobb lánggal lobognak, a többnyire bossokhoz vezető „ködkapuk” felszínén új volumetrikus köd gomolyog, a Firelink Shrine-hoz érve pedig megfigyelhetjük azt is, hogy a korábban mozdulatlan fűszálak lengedeznek a szélben, és a tábortűz körül is kavarog némi füst. A falakat felépítő téglák a parallax occlusion mapping által keltett térbeli hatás miatt szinte kiugranak a falból, a csatornákban pedig nyirkosságról árulkodva csillognak, a korábban mosottas HUD elemei is tűélesek, Sif és a Taurus Demon pedig kellően bozontos.

A remaszter teljesítményének új fokmérője meglepő módon nem a most már tényleg stabil 60 FPS-sel futó Blighttown, hanem Sif koma lett, akinek bundájától még a konzolverziók közül momentán legjobbnak kikiáltott Xbox One X is fél térdre ereszkedve köhög ki jobb esetben 40 FPS-t. Szintén Sif-nél vették észre páran, hogy Xbox One X és PS4 Pro konzolokon hiányzik az átvezetőjében kihangsúlyozott Hold az égboltról, de az ehhez hasonló bugokat remélhetőleg mielőbb javítják majd.

A PC-s újragondolás is végre nagyjából olyan, amilyennek eredetileg lennie kellett volna, például most már lehet állítani a felbontást (régen a rajongói fix .txt fájljában állítgattuk), meg pár hasonlóan alap grafikai beállítást, mint a motion blur vagy az élsimítás, de ezeket leszámítva nincs lényegi változás. Olyannyira nincs, hogy a PC-s tábor kimondottan elégedetlen, hiszen kétségtelenül többet is ki lehetett volna hozni ebből a verzióból, de szinte valamennyi platformon megfigyelhető az a vélekedés, hogy ez remasternek talán kicsit kevés, patch-nek meg kicsit drága, ráadásul több régről ismert bug is változatlanul köszön vissza benne. Szerintem (és a Digital Foundry-s videók tanúsága szerint is, amiket a cikk megírása előtt végignéztem) épp attól végzett jó munkát a QLOQ, hogy bár észrevehetőek, mégsem verik ki az ember szemét a változtatások, és alighanem az lehetett a vezérelv a ráncfelvarrásnál, hogy az minél kevésbé „rondítson bele” az eredeti játékról élő emlékeinkbe.

Ettől még jogosan merül fel sokakban, hogy ha a Remastered kiadás a nyilvánvalóan komoly fejlődést hozó nagy felbontáson és a fix 60 FPS-en túl csak nüánszokban tér el az eredetitől, érdemes-e újra megvenni. Ezt ki-ki döntse el magának a korábbi kiadások és a framerate számok tükrében, mindenesetre csak a technikai oldalt nézve akiknek igazán megéri lecsapni rá, azok a konzol tulajok, és persze mindazok, akiknek eddig kimaradt a játék. A PC-s tábornál a kiadó is érezhette, hogy annyival azért nem nyújt többet ez az újrakiadás, mint a rajongói modok által rendberakott és feljavított Prepare to Die kiadás, ezért akinek az már megvan, 50% kedvezménnyel, 20 euróért veheti meg a Dsfix verziót valamelyest azért lelpipáló Dark Souls Remastered-et.

Szép gesztus lett volna inkább konzolon ennyiért árulni, a PC-seknek meg a korábbi vállalhatatlan kiadásért tanúsított bocsánatkérésképpen ingyen odaadni, de nyilván tudták a Bandai Namconál, hogy így is venni fogják, mint a cukrot, ezért hülyék lettek volna ingyen adni. A döntésüket valamelyest igazolja, hogy a szebb látvány mellett néhány későbbi DS-játékból átemelt kényelmi funkció is hozzájárul a jobb mazochista élményhez, például most már NPC-khez visszatrappolás helyett lehet a tábortűznél covenantet váltani, illetve a tárgymenüben egyszerre több tárgyat elhasználni. A legnagyobb dolog persze a korszerűsített multiplayer, a jolly cooperationt borzasztóan megkönnyítő, Dark Souls 3-ban használt jelszórendszer átvétele, és az online játékosok maximum létszámának 6 főre emelése. Ennek fényében az újrakiadás talán legnagyobb erénye a Dark Souls feltámasztása, hiszen a felpezsdült online közösségnek hála Lordran számos rejtekutat és sötét tikot rejtő izgalmas világa ismét megtelt élettel, már ha a sok benne szaladgáló, és olykor egymás világába átlépő chosen undead jelenléte életnek nevezhető.

A Prepare to Die kiadás új területeit is tartalmazó Dark Souls Remastered jelenleg minden platformon a definitív kiadása a From Software legendás(an könyörtelen) játékának, amely ugyanakkor olyannyira hűséges mása az eredetinek, hogy a sajátos képi világgal és hangulattal egyetemben annak legtöbb hibáját is megőrizte. Ez ugyanaz a játék, amely 2011-ben sokunk lelkét hónapokra elnyelte, a régi trükkök ma is ugyanúgy működnek benne, viszont sok olyan első ránézésre nem nyilvánvaló erénye is van, amelyek miatt 2018-ban is érdemes visszatérni Lordranba. Ez lehet az ismét aktív közösség, a régi traumák újraélésének vágya, vagy a tény, hogy a nagyszerűen öregedő Dark Souls dizájn és művészet szempontjából máig egy olyan kiemelkedő alkotás, amelyet feltétlenül érdemes pótolnia mindazoknak, akik eddig ellenálltak a Nap dicsőítésének.

***Dark Souls Remastered | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One

Kiadó: FromSoftware, BANDAI NAMCO Entertainment | Fejlesztő: QLOC

Megjelenés: 2018. május 25. | Ár: 11.990 Ft (PSN)***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

13 órája
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

1 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

1 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

4 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

4 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

5 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

6 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

6 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

7 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

7 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

8 napja
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

2025.10.25.
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

2025.10.25.
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

2025.10.24.
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

2025.10.24.
3