[Teszt] F1 2018

F1 2018

dragCsető Zsolt2018.10.03. 20:00

Ahogy minden sportjáték-széria, úgy a Codemasters-féle F1-játékok is megjárták már a hullámvölgyeket és -hegyeket az elmúlt évtizedben, ami nem meglepő, hiszen ebben a műfajban nagyon nehéz konzisztensen magas szinten teljesíteni az évenkénti megjelenésekkel. Jelenleg azonban egyáltalán nem lehet panaszunk: a tavalyi kiadás egészen pazar lett, az idei csomag, az F1 2018 pedig nem sokat változtatott, csak pont ott, ahol kellett - a végeredményre ennek megfelelően itt sem lehet panasz. Ez persze már a jobb oldalon virító számból is sejthető volt - na de ne rohanjunk ennyire előre...

Az F1 2017 olyan szempontból mindenképpen dicséretes alkotás volt, hogy a karrier móddal végre ellépett egy olyan irányba, ami hajlandó volt maga mögött hagyni az ezeréves sémákat és kicsit többet mutatni. Ennek kulcsa a fejlesztési rendszer, illetve annak megvalósítása volt, a szabadedzéseken elvégzett programok által ugyanis pontokat lehetett gyűjteni, amiket aztán a különféle alkatrészek fejlesztésére tudtunk költeni. Egy RPG-szerű képességfa volt az egész, amely nemcsak extra mélységet adott a karriernek, hanem a pénteki napoknak is meghozta a létjogosultságát. Na, a jó hír az, hogy mindez megmaradt - csak éppen még jobb lett az egész. A tavalyi részben egy kicsit lassan lehetett fejleszteni, az F1 2018-ra azonban a Codemasters némileg áramvonalasította a rendszert, így sokkal hamarabb láthatjuk a munkánk eredményét.

Van még néhány további csavar is a történetben, melyekkel a "valódi" F1 világát igyekeztek kicsit mímelni a fejlesztők. Ha például nem úgy alakul a szezon, ahogy eredetileg elterveztük, akkor félidőben mondhatjuk azt, hogy oké, mostantól a következő évre fejlesztünk, így csökkentve a hosszú távú lemaradásunkat. Ami pedig még izgalmasabb: az évfordulók akár olyan szabályváltozásokat is hozhatnak, melyeknek köszönhetően akár nullázódhat is egy-egy szegmens. Ez szintén felkavarja az állóvizet, egyszersmind lehetőség a felzárkózásra vagy az előnyszerzésre. Az egyes játékrendszerek szövevényes hálóját egyébként tovább növelte a Codemasters az idei évben az interjúk visszahozásával. És bár első pillantásra olcsó gimmicknek tűnhet csak az egész, nem szabad fél vállról venni a válaszokat, hiszen az egyes alkatrészekért felelős csapatok morálját tudjuk befolyásolni velük. Persze még így is erőltetettek tudnak lenni az esetenként egészen életszerűtlen csevegések, de legalább van mögöttük rendszer - maga a játék és a karrier meg szerencsére nem ezek körül forog, úgyhogy nekünk sem kell annyira komolyan vennünk őket.

Ami a vezetési modellt illeti: az F1 2018 továbbra sem szimulátor, a rendkívül széles skálán testreszabható vezetési modellnek hála azonban a sportág felől érkező casual érdeklődők és a megszállott autóverseny-fanatikusok is megtalálják a számításukat még mindig. Sőt, maga a szimuláció kicsit még mélyült is a tavalyi évhez képest, különösen ami a gumikat illeti, a karkasz viselkedése ugyanis minden eddiginél élethűbb - az F1-ben mindig is óriási jelentőséggel bíró abroncskezelésre és hőmérsékleti tényezőkre nagyon komoly hangsúlyt fektettek a fejlesztők. Valamilyen szintű gumifizika persze eddig is volt a játékban, az idei évtől azonban még inkább érdemes itt (is) keresni az elbukott századokat. A másik újdonság az ERS, vagyis az energia-visszanyerő rendszer kezelése, mostantól ugyanis manuálisan állítgathatjuk ezt, pont mint a valóságban, amivel helyzeti előnybe lehet kerülni egy-egy fontos előzésnél.

Ami a konkrét tartalmat illeti: ilyen szempontból nem sokat változott a játék. Szerencsére tavaly már itt is sikerült megindulni a megfelelő ösvényen, ehhez pedig tartotta is magát a Codemasters: az egyedi szabályrendszerrel futó (és egyébként baromi szórakoztató) bajnokságok, illetve a különféle meghívásos kihívások ezúttal is megvannak, ráadásul jóval több van belőlük, mint tavaly. Vagyis aki single-player elfoglaltságra vágyik, de kicsit eltávolodna a hagyományos világbajnokságtól vagy a karriertől, annak bőven lesz erre lehetősége - akár a versenyhétvégékhez kapcsolódó speciális eventeken keresztül is, melyek szintén visszatértek. Bővült az autófelhozatal is, további legendás járgányok kerültek a virtuális garázsba a Forma-1 hőskorából. A pályák között pedig természetesen ott van az idén debütált Paul Ricard és a visszatérő Hockenheimring is - igaz, nagy szívfájdalmamra a klasszikus aszfaltcsíkokat és nyomvonalakat itt már hiába keressük.

Pár szót érdemes szólni még a multiplayerről is, melynek kapcsán fontos változás, hogy megjelent a besorolási rendszer, ami vizsgálja a sebességünk mellett azt is, hogy mennyire figyelünk oda a többiekre. Ez nyilvánvalóan nagy segítség azoknak, akik el szeretnék kerülni a trollkodó vagy oda nem illő versenytársakat az online futamok során.


FORMAEGYBEN JÓK VAGYUNK

Ha már kompetitív játék, akkor muszáj szót ejteni a Forma-1 hivatalos gaming bajnokságáról, az F1 Esports Series-ről - már csak azért is, mert egy hazai tehetség, Bereznay Dániel személyében egy magyar játékosnak is szurkolhatunk. Dani nem elég, hogy bejutott a világ 40 legjobb játékosa közé, de az ún. Pro Draft során be is válogatták a Mercedes istálló hivatalos esport-csapatába, így ő is ott lehet majd a Pro Series fináléjában, ahol október és november folyamán összesen három futam dönt majd arról, hogy ki lesz 2018 virtuális világbajnoka. **[Szurkolunk!](https://f1esports.com/drivers/18/2018)**

A tavalyi évvel ellentétben idén nem változott különösebben sokat az aktuális F1-játék, a jó hír azonban az, hogy az alapok olyannyira erősek voltak, hogy erre nem is feltétlenül volt szükség. A finomított játékrendszerek, a némileg mélyebb szimuláció és a tovább bővített tartalom alapján pedig a verdikt nem is lehet kérdés: továbbra is csak annyit tudunk mondani, hogy a Forma-1 ennyire soha nem volt még jó konzolokon.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 órája
2

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 órája
3

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

20 órája

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

22 órája
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

23 órája

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
1

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

1 napja
1

Heti megjelenések

1 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

6 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

9 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

2024.04.20.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==