[Teszt] Nintendo Labo - Toy-Con 04: VR Kit

Nintendo Labo - Toy-Con 04: VR Kit

mcmackoGéczy Attila2019.05.04. 13:56

Sokan szkeptikusan néztünk fel, amikor meghallottuk, hogy a Nintendo saját VR készlettel készülődik, ráadásul mindezt a Switch visszafogott hardveréhez tervezi hozzácsattintani. A hírekből realitás lett, a LABO termékcsaládba tartozó készlet pedig megérkezett egy méretes dobozban, így első kézből próbálhattuk ki, mit is tud a Nintendo VR megoldása.

Kezdjük a puszta számokkal: a Nintendo Labo VR Kit (Toy-Con 04) olyan 25.000 Forint környékén kapható, a csomag pedig egy univerzális kartonszemüveget tartalmaz (amit a zsargon cardboard-nak hív), ehhez pedig jó pár apró virtuális játékocskát telepít. De most jön a java, ugyanis hét további Toy-Con kartonjáték-modult, valamint kilenc nagyobb szabású játékprogramot is magába foglal a készlet. Ár/érték arányban ez a csomag még akkor is verhetetlennek tűnik, ha a nap végén csak egy halom papírjáték lesz a tényleges fizikai jussunk - a kartondarabokat azonban össze kell állítani, ami már önmagában jó móka, majd a nap végén jöhet a Switch képernyőjén és a szemüvegen keresztüli játék, amely egy érdeklődő-kitartó gyermek számára rengeteg elfoglaltságot fog jelenteni.

Lássuk a kartont! A papír minősége teljes mértékben megegyezik a korábbi Labo készletek színvonalával. Azaz: a Nintendo által végrehajtott gondos perforálásnak és kikönnyítéseknek köszönhetően pofonegyszerű dolog kipattintani, majd behajlítgatni a kartonelemeket, és összeilleszteni az egyes részleteket. Ám ha kicsit erősebben esünk neki a kartonnak, simán komolyabb maradandó károsodást lehet az egyes daraboknak okozni. A nagyobb játékok (pl. a madár) összeszerelése egy gyerkőcnek még a képernyőn folyó utasításokkal, és 3D animált segédletekkel együtt is beletelhet másfél-két órába. Két felnőtt (mondjuk egy fiatal pár) viszont háromnegyed óra alatt túl tud esni a legkomplexebb rendszerek összeállításán is, ha egyszer beüt a lendület. Az így elkészült kartonkreálmányokra vigyázni kell, ráadásul a lakásban nem kevés helyet fognak elfoglalni a szerkezetek. A másik oldalon ott van pozitívumként, hogy játékosságban verhetetlenek ezek a modulok, a gumis megoldásoknak köszönhetően pedig tényleges fizikai hatást kell kifejteni rájuk, hogy a játékokat működtetni tudjuk. A VR szemüvegnek van egy általánosan használható „Google cardboard”-jellegű foglalata (ide megy a Switch), az optikát pedig utólag Switchhel együtt lehet hozzáilleszteni a méretesebb kartonszerkezetekhez. Kontroller nélkül is tudunk szólni a szemüveghez, a kartonszerkezet tetején való finom ujjkoppintásokkal.

Gyorsan ugorjunk a másik fő kérdéshez: milyen is a VR kép minősége a Switchben? Ahogy sejteni lehetett, nem túl erős. A kézikonzol üzemmódban lévő masina 720p natív felbontása két félkép megjelenítésére baromi pixeles képet ad, ráadásul gyerekszoba környezetben mind a Switch, mind a lencsék gyűjtik a port. Miután az amúgy tiszta szőnyegpadlón ücsörögve összeraktuk a rendszer alapjait, döbbenten néztem a szerkezetbe, hogy mennyi por és száldarabka behúzódott a látómezőbe. Ez ellen érdemes legalább a Switch képernyőjét megfelelő tisztítással kezelni, mielőtt nagyobb játékba vetnénk magukat. Második benyomásra viszont simán hozzászokunk a darabosabb látványhoz, és egy idő után eszünkbe sem jut majd a kép minőségén méltatlankodni. Röviden, a Toy-Con univerzumban létező minijátékokhoz ez a minőség pont megfelelő, a térbeliség hatása pedig ugyanúgy jelen van, mint a nagytestvér VR szemüvegeknél. Még egy nem elhanyagolható pontot kell érintenünk a rendszer konstrukciójának értékeléséhez: a szemüveghez nincs pánt, egy vagy két kézzel kell tartanunk magunk előtt a kartonjátékot. Így várhatóan a legkitartóbb gyerekek sem fognak túlságosan belefeledkezni a VR-világba, ugyanakkor az ergonómiának alaposan odacsap ez a megközelítés. Hosszasan, belemerülősen senki sem fog a Toy-Con VR-al játszogatni maszekolt rögzítős megoldások nélkül (amire a net népe már mindenféle megoldásokat szolgáltatott az elmúlt hetekben).

Mint említettük, tizenhat játékkoncepció összesen hatvannégy variációja vár arra, hogy a VR lehetőségeivel megismerkedjünk. Ezek tényleg csak apró szösszenetek, amelyek mintha csak a Nintendo koncepciós tervei közül kerültek volna ki: tessék srácok, itt a szemüveg, nagyjából ilyen interakciós lehetőségeket lehet kihozni komolyabb irányítók és teret figyelő kamerák-szenzorok nélkül. A nagyobb falatok csak ez után jönnek, és persze, ahogy összeraktuk a vonatkozó „nagyjátékokat”, utána lehet sorra elmerülni az ágyúzásban, a fotózásban, a pedállal való békaugrásokban, a madarakkal való repülésben, vagy a többi jópofa lehetőségben. Ezen programok ráadásul meglepő finomságokkal vannak felturbózva, nem ám csak egyszeri, bazári szórakoztatásként szolgálnak. A Wii minijáték-gyűjtemények, vagy a korábbi Toy-Con játékok mintájára egészen komoly tartalmat kaptak mind egytől-egyig. A tempó általában lassabb a nagygépes VR játékok megoldásaihoz képest, így fejfájást, vagy szédülést minimálisan sem tapasztaltunk a tesztelési idő során. (Ehhez lehet hozzásegít az is, hogy a szenzorok csak 360°-os körbeforgást tesznek lehetővé, előre-hátra hajolni nem lehet a virtuális térben.) Na de vissza a lehetőségekhez! Az elefánt kicsit kilóg a sorból, a furcsa ormány ugyanis egy kreatív 3D ecset is egyben. A Joy-Con irányítókban lévő érzékelők segítségével a játékos térben rajzolgathat, ez pedig azzal együtt is óriási poén, hogy valójában a térben „3D-nyomtatott gyurmacsík” felbontása eléggé korlátos. Zseniális ötlet, zseniális koponyáktól.

Mint ahogy az is remek, ahogy a Labo akadémia ismét elmagyarázza a rendszerek működését, némi természettudományos/informatikai-alapozásra ösztökélve a kis felhasználókat. Angoltudás persze szükséges az oktatórészekhez, így nem árt, ha van segítség (mondjuk egy szülő jelenléte) a kölykök közelében. Ugyanígy visszatér a Toy-Con garázs is, ahol könnyed grafikus programozási lehetőségekkel alkotóként is kihasználhatjuk a VR lehetőségeit. Ebben a szekcióban sajnos nem volt időnk igazán elmerülni, de az biztos, hogy a kitartó, élelmes gyerekeket vastag jutalomérzettel látja majd el a saját alkotásaik újrajátszása a virtuális térben.


VR-kompatibilis Switch játékok

A Labo VR készlet megjelenése mellé a Zelda: Breath of the Wild és a Mario Odyssey is megkapta a maga ingyenes patchét.

A Zelda gyakorlatilag végigjátszható VR üzemmódban, a Mariohoz pedig új, VR specifikus minipályákat hoztak ki. Sajnos a felbontás mindkét játéknál alapos kárt szenved, ráadásul a Zelda kritikusan alacsony képfrissítéssel, és kásás összhatással szédíti a próbálkozókat. Bár a Mario tartalmak alapvetően jópofa bővítések az alapjáték mellé, azért a Zelda esetében inkább csak érdekességként tekintsünk a VR lehetőségre. A program ilyen formában történő végigjátszását fiziológiailag sem ajánljuk senkinek.

További technikai részletekért érdemes megnézni a Digital Foundry vonatkozó videóját.

Olcsó, de nem feltétlenül híg szórakozás a Nintendo Labo: Toy Coy-04 VR Kit, amely bár a virtuális valóság egy egyszerű, kissé szöszös, kissé darabos megvalósítását mutatja be, a mögé pakolt minijátékok, oktató és alkotói tartalmak vastagon az ajánlott kategóriába repítik a készletet. Félelmetes, hogy a Nintendo milyen jó érzékkel állítja össze ezeket a Labo csomagokat, és az is durva, hogy egy nyilvánvalóan költséghatékony megoldásból is használható, mi több, nagyon is szórakoztató VR lehetőséget kalapáltak a japán fejlesztők. A VR Kit tehát a legtöbb szempontból túlszárnyalta a várakozásainkat, ez a tett pedig nem is lehet más, mint egy újabb Nintendo varázslat végeredménye!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

8 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==