[Teszt] Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

kevinyCsángó Kornél2019.06.26. 15:00

Közönséges vízvezetékszerelőből építési vezetővé evolválódni nem kis dolog. Bár látott már az építőipar ennél cifrábbat is, az, hogy a hírhedten vaskalapos Nintendo négy éve a nagyközönség elé vetette a legkedvencebb kabaláját, “tessék, csináljatok vele amit akartok!” mondattal utána hajítva… az nem kis dolog. És hát, mint az közismert, minden sikertörténetnek van egy folytatása, (a Super Mario Maker-ből azért Wii U ide, 3DS oda, elfogyott egy jó 7 millió darabka) a kérdés elég egyértelmű: miféle merényletet lehet elvégezni egy pályaszerkesztőn, hogy nagy mennyiségű sminkkészletek felhordása nélkül oda lehessen biggyeszteni a cím mögé egy kettest? Nos, ami azt illeti, Nintendo-éknak ezúttal tényleg nincs okuk pironkodni.

Bár szerettük az eredeti Mario Maker-t, azért néhány hiányossága mellett ne menjünk el szó nélkül. Első és legfontosabb: nem kaptuk meg a teljes eszköztárat, amivel Miyamoto és társai rendelkeztek egy-egy klasszikus epizód elkészítése során. Nem lehetett lejtőket kreálni, nem lehetett scroll-oztatni a pályát, vertikálisan nem volt lehetőség nyújtani, stb - ez pedig nagyban beszűkítette a variációk halmazát, amiből a vállalkozó szellemű wannabe dizájnerek költeni tudtak. Pláne, hogy semmilyen kapaszkodót, útmutatást nem nyújtott a program, hogy miként is lenne érdemes nekiállni megtervezni egy pályát. BM komám írta egyszer egy év végi szavazás alatt: “A Nintendo tud pályatervezni, a rajongóik már kevésbé” - és ez sajnos tökéletesen tetten érhető. Kevés olyan alkotás született, amely nem a szadizmus/überlabirintus/céltalan_marhaság szentháromság jegyében fogant és ez sajnos hamar kedvét szegte azoknak az egyszerű felhasználóknak, akik csak szimplán szerettek volna legurítani egy-két pályát a nap végén.

Mi erre a megoldás? Legyen a felhasználói tartalom gyártás és ennek megosztása egy alternatíva a Nintendo-dizájnerek által elkövetett kikezdhetetlen minőségű pályáit csokorba szedő sztori mód mellett? Igen. Ezt hozza a Maker 2? Oh, Igen! Mégpedig pazar módon!

A sztori persze a szokásosan egyszerű felütéssel indít: Mario és barátai végre felépítették a kedvenc várukat, de véletlenül megnyomták a törlés gombot és most mindent kezdhetnek elölről. Mire van szükség egy vár felépítéséhez? Hát, természetesen rengeteg pénzre! (És mivel a Mushroom Kingdom-ban nem dívik szaporodni, ezért CSOK sincs) Nos, ha már így alakult, mivel fog pénz keresni szép új várra az ember bajszos gyermeke, na mivel? Elmegy dógózni, úgy bizony. No, nem a csatornába, különféle vizes csöveket bűvölgetni, sokkal inkább teljesíteni a remekbe szabott pályákat. Egy pálya teljesítéséért alapból jár egy fix összeg, a többi pedig “teljesítmény-bérezés”: amennyit összegyűjtesz az adott szinten, annyival egészül ki a teljesítést követően a fizetés. Ami ennek a legpozitívabb hozadéka: sose volt még ennél jobb motiváló erő arra, hogy a pályákon a lehető legtöbb érmét összeszedd! Az életeknek is van újra szerepe: minden szintnek 5 darab élettel szaladhatsz neki (ez persze pénzt vagy életet (100xcoin; arany gomba) beszerezve növelhető) - minden egyes elhalálozás az addig megszerzett érméink felébe kerül, ha pedig mind az öt lehetőségedet elbaltáztad, akkor bizony üres zsebbel térsz vissza az építési területre. Tiszta Dark Souls*.

A sztori mód másik hatalmas pozitívuma: nagyon jó bemutatót tart abból, hogy miket lehet kihozni a szerkesztőből és hogy miként néz ki egy átgondolt, tudatosan megtervezett pálya. Ezen felül végre van egy igazán alapos tutorial, melyben az alap kezelési útmutatón felül a pályatervezés alapjait is elmagyarázza egy hölgyike és egy nyugdíjazott galamb. A szerkesztő pedig továbbra is nagyon intuitív, könnyen használható, kézre álló. Ezúttal tényleg minden testre szabható, a láva/vízfelület emelkedésének sebességétől a kígyó blokkok útvesztőinek irányain át a scroll útvonaláig/tempójáig, tényleg: MINDENT. Van lehetőséged víz alatti pályákat alkotni, de akár shoot'em up-ot is csinálhasz, vagy beültetheted a hősödet egy autóba - hadd mariokartozzon, 2D-ben még úgyse csinált ilyet. Ha úgy tartja kedved, megadhatsz az adott pályának teljesítési feltételeket: például csak akkor tudsz kimenni a pályáról, ha megölted az összes goombat. Készíthetsz alacsony gravitációval megáldott szintet, (Super Mario Land 2 - holdas pálya, valaki?) de akár a feje tetejére is állíthatod az egész hóbelebancot, ha úgy tartja úri kedved. Ezeket az apróságoknak tűnő, ám a végeredmény szempontjából igen hasznos kis featúrákat hiányoltuk az előző részből? Kétség kívül.

Mivel fejel erre még a Mario Maker 2? Két fontos dolog: az egyik, hogy a Wii U-s Super Mario 3D World miliője is felsorakozik a repertoárba. Eleinte kicsit furán hatnak a térbelire álmodott mechanikák a síkban, de nagyon jól működnek. Ilyenkor mindig az jut eszembe, hogy milyen jó lenne már egy egészen új alapokra helyezett (tehát a “New” sorozattól szignifikánsan eltérő) 2D Mario játék. A másik: a Nintendo-tól szokatlan módon a többjátékos üzemmód minden szinten támogatva van. Egyfelől: lehet kettecskén pályát szerkesztgetni - ez mondjuk nem tudom, mennyire használható, sajnos nem volt lehetőségem kipróbálni, de a lényeg: lehet. És ami még meglepő: a legyártott pályáknak akár harmad magaddal is nekiugorhatsz, akár lokálisan, akár neten (!) keresztül - még az is lehet, hogy lassan Kyoto is megérkezik 2019-be?

Élek a gyanúperrel, hogy a (mostanában) egyre frissülő Nintendo vezérkar bátrabban nyúl olyan dolgokhoz, amiket eddig nem sok bottal piszkálgattak. Ilyen például a felhasználói visszajelzéseken való mérlegelés. Minden negatívum, (és tényleg: MINDEN) amiért könnyes szemmel az égre néztünk (miután telesírtuk a fórumokat, természetesen) javítva lett. Mindez megfejelve egy brilliáns sztori móddal, ami miatt már önmagában érdemes birtokba venni a Super Mario Maker 2-t - nem tudom, mit kívánhatnék még. Ez tényleg minden platformer rajongónak kötelező.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

8 órája
6

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
48

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==