[Teszt] Bloodstained: Ritual of the Night

Bloodstained: Ritual of the Night

StingerCsere Krisztián Gábor2019.07.08. 08:00

Meg kell hagyni, elég hányattatott út áll a Bloodstained: Ritual of the Night megjelenése mögött: számos újra/ és áttervezés, négy elbúcsúzott platform és négy évni bóklászás a kihívások labirintusában. Bár nem ez a játék az egyetlen, amely hasonló utat jár be, de a Castlevania játékok egyik nagyura, Igarashi Koji a Konaminál eltöltött éveinek évtizedes munkássága alatt tudta, hogy végül célba érnek majd. Ugyan az eredeti tervekkel ellentétben sem Mac/Linux, sem PS Vita és Wii U verzió markolászására nincs lehetőség, de ettől eltekintve teljes frontos letámadásnak lehetünk szem- és fültanúi - még ha akadnak köztük látványosan elhanyagolt/elnagyolt delikvensek is (a botrányos Switch verzáról beszélünk ugye, amelyhez hamarosan érkezik a gyógyír).

Kickstarter ide „Igavania” stílus oda, ha egy apró szóval kellene jellemeznünk a Bloodstained remekművet, akkor a „jó” felé billenne a mérleg. Ez már látszott a közösségi finansszírozás alkalmával megfogalmazott célok okán is: ha az ott látottak-hallottak elkészülnek, az már valamelyest garancia a minőségre. Noha azért vannak jellei a „korcsosulásnak”, ez inkább a játékos réteg felhígulására, mintsem a stílus időállóságára fogható. Egy szóval a Bloodstained nem lett rossz játék, ez pedig elsősorban annak köszönhető, hogy a fejlesztők gyakorlatilag felélesztették az ún. „Igavania” stílus lényegét, amelyet a mester anno még a Konami berkeiben eltöltött tíz esztendő alatt alkotott meg. Az 1997-es Symphony of the Night-tal kezdődően Igarashi fogta az akkortájt akciójáték felé kacsintgató Castlevaniat és egy felfedezés-orientált Metroid-sejtbeültetéssel kemény RPG-szerű vonalat injektált a korosodó stílusba. Az eredmény: két sikeres GBA trilógia és NDS felhozatal számottevő szakmai elismeréssel és elég magas elégedettségi faktorral. Az Igavania tehát él és létezik, a zsáner szubműfaja ráadásul jól elkülöníthető a Metroid-égisz felfedezés-bázisú és linearitás-mentes játékmenetétől. Mondjuk az is igaz, hogy a valódi örökség amúgy is a reinkarnációk előkelőségei közt keresendő, amelyek óvatos higgadtsággal jelölik ki játékról-játékra a műfaj jövőbeni létjogosultságát (lásd: Axiom Verge, Hollow Knight és társai).

Mióta útjaik elváltak, a Ritual of the Night Igarashi-san első önálló játéként vonul be a történelembe - és ahogy a projekt neve sugallja, valóban nem áll messze a Symphony of the Night örögségétől. Oké, pixelek helyett polygonok, de témáját stílusát és mechanikáját tekintve a Bloodstained egy vérbeli Castlevania játék, amely most sem szól másról, mint a gótikus környezetbe helyezett horrorisztikus démonok levadászásáról, az alkimista lötykölésről, vagy az új szintek, illetve pusztítóbb fegyverek keresgetéséről a helyi gonosz lebökése érdekében. A pozitív attitűd mellett azonban az is látszik rajta, hogy nem röptették a Castlevania keményvonalas hagyatékát Igarashi feje körül... ez pedig alapvetően változtatta meg az összképet a „szabadság” fals képe mögé bújva, sajnos nem mindig pozitív értelemben - de erről kicsit lentebb.

A Bloodstained játékmenetére érzésre javarészt az NDS játékok szellemisége telepszik rá, mint inspirációs forrás. A környezet alapvető diverzitása is megfigyelhető ugyanúgy: bár egy ócska bárka felületén kezdődik a kaland, a visszatérő motívumok (a megszokott ódon kastélyok, kúriák, katedrálisok, új helyszínek és az őket összekötő, helyenként trükkös metodikák) ugyanúgy részét képezik az új Igarashi-kalandnak. Az ismert setup bája olykor ugyan a változatosság rovására megy (az Igavania stílus önmagában sohasem volt pályadizájn szempontjából a független, cél nélküli helységek variálásának mestere), de az egyes szekvenciákat összekötő „labirintus” modell enélkül is működik. Ennek egyik fő oka az, hogy a stílus nem fukarkodik az RPG és az akciójelenetekkel, így habár kezdetekben elég basic módszerekkel enged csak érvényesülni, később a variálhatóság és a felszerelések-képességek bűvöletében úgyis kevesebb időt szentel a játékos a bámészkodásra (mint lentebb kiderül, joggal).

Itt figyelhető meg a játék egyik gyenge pontja: a látvány és a technikai megoldások bizony nagyon hullámzó szintet ütnek meg és ezek azok a pontok, amelyekkel már utólagos foltozással sem lehet igazán mit kezdeni. Példának okáért míg az egyik helyszín gyönyörű kidolgozott pompájában feszít a HD kijelzőn, néhány átvezető animáció és az elnagyolt, ún. töltelék helységek látványos generációs lemaradásban vannak a többihez képest. Pixeles portrék a polygon környezetben, túlzottan csillivilli és animált környezet, miközben a mozgásfázisok és a mimika abszolút elhanyagolva érzi magát - gyanítható, hogy ebben bizony közrejátszik a játék elmúlt négy esztendőjének hányadtatott sorsa, melyekből érzésre bőven akad a gyengébb minőségű, vagy félkész fércmunkából is.

Ha már harcrendszert említettük: elég masszív számú bökő-vágó- és szúrófegyver leledzik a játékban, és mindegyik a sajátos stat értékeivel, technikáival és attribútumaival igyekszik a hőse kedvére tenni, sőt! Minden osztály rendelkezik egyfajta rejtett képességgel is, amelyet csak a megfelelő tájékozódással, olvasással és kutatással lehet csak felderíteni.

Ez mind szép és jó, de nem lenne Igavania, ha nem bolondítaná meg az egészet valamiféle mágikus rendszer, amely jelen esetben a főhős Miriam Shard-irányultsága: a mágikus képességek, melyek bizonyos számú borzadály lebökése után Miriam testébe ívódnak, elég sokszínű variációs lehetőséget ad a játékos kezébe főleg, hogy egyideűleg több különböző tulajdonságú shard erejével is játszani engedi a karaktert. Lehet offenzív, defenzív mechanikákra segítőkre buffolni, gigantikus varázstámadásokra, vagy passzív statértékekre szórni a csilliárd bónuszt, sőt: idővel a shardok bővítésére, vagy további tárgyakkal történő erősítésére is lehet majd taktikát építeni. Alapjaiban véve az ún. „szilánk-szisztéma” egyfajta jutalmazó rendszer, amely a backtracking alkalmával hatékony csak igazán, hiszen az ellenfelek respawn hordájának ellenállása is szükséges a fejlődéséhez.

Persze, azt sem szabad elfelejteni, hogy a Bloodstained: Ritual of the Night egy remek animébe oltott hack'n slash Igavania: a horror setup ellenére kissé bugyuta és világmegmentő történettel, vívódó antagonistával és látványos átvezetőkkel, amely szépen, apránként tesz hozzá az összképhez. Már természetes, hogy a kissé vontatott történet egy idő után magát sem veszi túl komolyan, de mit is várunk el egy ilyen játéktól, mikor a könyvespolcokon turkálva akár még a hajfodrászati gyorstalpalót is elvégezhetünk a főhős fizimiskáján...

Hogy picit fordítsunk a nézőponton - afféle upside down módra -, álljon itt néhány furcsaság, amely jól mutatja a kiadói védőernyő hiányát: azon kívül, hogy a játékkal alkalmanként érthetetlen és alapvető koncepcionális problémák akadnak, audiovizuális téren sem domborít mindig az elvárható szint felett. Egy dolog, hogy a rejtett dolgokra történő rávezetés helyenként teljesen hiányzik a környezetből, vagy abszolút játékossal szemben elkövetett csínytevésnek éli meg az emberfia, a kulcsok reménytelen keresgetése, vagy az indokolatlan nehézségi peakek léte kicsit zavart kelt az erőben. A zenei lekeverés is hagy némi kívánnivalót maga után, bizonyos trackek látványosan gyengébben muzsikálnak és a low-end stílus is erotikus hatással van a hallójáratokra. A dialógusok résztvevői elnagyoltak és rengeteg az újrahasznosított tileset, ebben a korábbi Konami-égisz alatt készült epizódok egyértelműen versenyképesebbek voltak. Az audiovizuális összkép ennek megfelelően csak erős közepes, de mentségére legyen mondva, hogy a remek harcrendszer, a dark-gótikus hangulat, a shard rendszer és az Igavania működő sejtmutációi feljebb lökik a verdiktet.

A Bloodstained: Ritual of the Night ugyan nem hazudtolja meg a stílust, de csak óvatosan tekint az egykori felmenői felé. Látszik rajta az elhivatottság, de ugyanakkor az is érezhető, hogy a nagy elvárásokhoz képest picit elcsúszott a fókusz. Azonban ha lehúzzuk a Castlevania szemüveget, egy tisztességes crowfunded játékkal lesz dolgunk, amely vénából ad jogot a bizonyító folytatásra. Kérdés, hogy Igarashi-san mit kezd majd a lehetőséggel, de addig is: készült egy jó játék, a neve Bloodstainvania, azaz... Igavania, vagy... új Castlevania.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

15 órája
5

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==