[Teszt] Doom trilógia

Doom trilógia

mcmackoGéczy Attila2019.08.05. 13:15

Valamikor 1996 környékén járhatunk, kb. akkortájt lett először olyan gép a háznál, ami elbírta a Doomot. Persze naiv gyerkőcként bele is vetettem magam a labirintustúrásba, alig vártam, hogy magam is kipróbálhassam azt, amit a cimboráknál, vagy a 'kilóbájt oldalain láttam. Persze kár volt akkora lendületet vennem. A gyors térbeli grafika, a nyomasztó zene valami olyan kominációt préselt az agyamhoz, amitől (tisztán emlékszem) hosszú estéken keresztül forgolódtam az ágyban. Amikor az E1M1 pályát láttam a szemem előtt peregni lefekvés után is, megfogadtam, hogy soha többet nem indítom el a Doom-ot. Ezt a fogadalmat egészen tavalyelőttig sikerült is tartanom, amikor is a visszafelé kompatibilitás segedelmével, még a korábbi 42'-es tévémen végigtoltam az első játék Xbox 360 portját. Mai fejjel persze le voltam nyűgözve. Nem véletlenül lett a Doom az, ami - elvitathatatlan játékipari csúcsteljesítmény és popkult mérföldkő.

Majd minap váratlanul robbant a bomba, a Doom eredeti trilógiája hirtelen minden elképzelhető modern masinára megjelent (újra), ezzel szélesítve az ős-FPS elérhetőségét. Telefonok, Switch, és az akár 4K-ra is képes konzolok… A bugyrok megnyíltak, az impek, kiberdémonok, a kib@szott nagy puskák, és a többi Doom toposz elől most sem lett menekvésünk. A legutóbbi élményhez visszacsatolva Xbox One-ra kértem a tesztelnivalót - ami több szempontból is érdekes. Kezdjük azzal, hogy a korábban említett X360-as árkád verziók, valamint a D3 BFG kiadása simán fut az új X masinákon is, így tehát kicsit redundánsak tűnhet a megjelenés. Másrészről pedig a Doomból soha nem elég, pláne nem a konzolgenerációkkal változó, növekedő tévéméretek mellett, így nem lesz rossz dolog megnézni, hogy natívan futtatva, egy 55'-ös 4K tévén éppen hogyan is festenek az iD klasszikusai.

Hogy hogyan? Ördögien jól! A Doom és Doom II visszahozza és részben meg is újítja azt a szédületes élményt, amit a játék első megpillantáskor éltünk át. A Live Arcade verziókhoz képest véleményem szerint jobb a kép minősége, amit annak köszönhetünk, hogy egy kicsit átvariálták a képarányt (a szélesvászon irányába - sajnos minimális torzulást látni, és két oldalt fix peremezés van a teljes kitöltéshez), valamint a fényességen is húztak egy kicsikét, ezáltal jobban beláthatók a sötét pályák is. Valószínű amúgy, hogy ez csak valamilyen gamma állításnak köszönhető, mert a HDR alkalmazására eddig nem találtam semmilyen jelet. Szóval az összkép egy kicsit más, mint az eredetihez hűbb 360-as verziónál, de megmondom őszintén, nagy tévén így jobban is csúszik a dolog. A két alapjáték ráadásul kapott egy rahedli új achievementet, 4 fős koop és 4 fős lokál kompetitív DM mellé - sajnos ezúttal online lehetőségek nélkül. Emellett minden extra korábbi tartalom (Thy Flesh Consumed, a D2 mester szintjei) is ott lapul a menüben. Ami pedig nekem már nem volt meglepő a korábbi tapasztalatokat tekintve, hogy mind a két játék fantasztikusan jól szerepel az átadott élményt tekintve. Ha egyszer belekezdesz, akkor bele is feledkezel majd a játékba. A szintek okosan, rafináltan vannak felépítve, a kihívás szépen, ív mentén fokozódik, a fegyverek és a skulók vadászata pedig olyan, mint a modern túlélő-horrorokban. Emelett a szélsebes tempó, az időtálló művészeti vízió és a nyomasztó hangulat biztosítja, hogy frissként éld meg azt a Doom élményt, amit annak idején gyerekként az IDDQD kóddal rontottál el.

A harmadik Doommal már más a helyzet. A játék valahol félúton volt az Xbox első és 360-as generációja között. A mostani verzió tűéles, 4K-ig húzott, az árnyékok és a textúrák feltehetően a korábbi PC kiadás ultragiga beállításait tükrözik… de valahogy az összkép már kicsit öreges. Főleg a textúrákon látszik a minőségbeli probléma - hiába próbálták a high-poly modellekről vett képeket ráhúzni a lowpoly figurákra - ma az akkori szintnek megfelelő csúcstechnika már darabosnak, és kissé kezdetlegesnek hat. Még akkor is, ha esetleg mai napig alkalmazzák ezt az akkoriban úttörőnek számító módszert. A BFG kiadás minden jósága jött amúgy a porttal (lehet egyszerre lőni és lámpázni), valamint itt is vannak durva bónuszok a Resurrection of Evil és a The Lost Missions formájában. Hogy a Doom 3-at mégsem fogom újra végigvinni, annak a következő okai vannak. A mozgás valahogy a modern FPS-ekhez mérten nem az igazi; a fegyverjátéknak közel sincs akkora töke, mint ami most is élvezetessé tenné a hosszú távú darabolást; a narratíva és a pályadesign pedig száraz, elnyújtott és ebből következően sajnos korszerűtlen is. (Érdekes látni ezzel együtt, hogy a fentebb felsoroltaktól a látványig pl. a Prey mekkorát volt képes ugrani a Doom 3 válláról…)

Sokat nyüzsgött az online közösség a tény felett, miszerint a Bethesda szervereire be kell jelentkezni az indításkor - nos, ezt nekem elég volt egyszer megtennem X-en, onnantól mindhárom játék automatikusan elvégzi mindenen egyes indításnál a logint, így ezzel, Xboxon nekem nem volt különösebb problémám. Sajnos Switchen más a helyzet, hiába marad online a kis gép, egy sleep módba való kilépéssel, majd visszalépéssel a szerverekkel már nem tudja a kód felvenni a kapcsolatot, ami egy hibaüzenet formájában újra és újra megakasztja a játékot.

Az ár szerencsére baráti, a két alapjátékot kb. 1500 Ft körül tudod behúzni pl. X-en, a harmadik Doom már ennek a duplája - de ha azt veszem, hogy 6000 Ft-ért kapok egy teljes tortát, amelyből nem hiányzik semmi sem, sőt a játéktörténelem megkerülhetetlen ízeit kínálja, nos, akkor az árazást is rendben lévőnek találom.

Egyedüli gond akkor van, ha 360-on vagy PS3-on pár éve már végigtoltad a trilógiát. Ha megvan a BFG lemezen, vagy adottak az egykori letölthető játékok hozzáférései, akkor talán nem neked találták ki a mostani újrakiadást. Ha viszont az egyel korábbi generációban nem zsákoltad be az iD klasszikusait, vagy csak simán újra elővennéd a Doomot, esetleg Nintendo-n, vagy telefonon is irtanád a pinky-ket - itt a lehetőség. Carmackék mutatványai 2019-ben sem okoznak csalódást!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

18 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

19 órája
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==