[Teszt] Monkey King: Hero Is Back

Monkey King: Hero Is Back

ne5hVáradi Dániel2019.10.28. 20:00

A Monkey King: Hero Is Back elindítása után pár perccel olyan érzés fogott el, mintha visszaugrottam volna néhány generációt az időben. Nem arról van szó, hogy megfiatalodva újra gyereknek éreztem magam a játéknak köszönhetően, inkább az volt a benyomásom, hogy ismét azt tapasztalom, amikor egy sikeres könyv/film/sorozat mellé kötelezően járnia kell egy videojátéknak is.

A fenti ténnyel önmagában semmi gond nem lenne, azonban azzal a tendenciával már igen, hogy ezen címek közül elenyésző számmal került ki olyan, mely valóban méltó feldolgozás és egyben jó játék is volt, a legtöbbjük csak az árukapcsolás miatt kényszeresen jött létre. Sajnálatos módon a Monkey King is ebbe a kategóriába tartozik. A történet elején megismerhetjük Sun Wukong, vagyis inkább Dahseng - mivel a játék rendre így hivatkozik rá - legendáját, ahogy egyszerű majomból az istenek által is rettegett lénnyé válik. A mítosz ezen abszurditását nem áll szándékomban becsmérelni, hiszen a Nyugati utazás az évek során kapott nem kevés remek feldolgozást vagy nyújtott inspirációs forrást különböző produktumokhoz.

A történelmi gyorstalpaló után ugrunk egy keveset az időben, 500 év röppen el Dahseng Buddha által kiszabott büntetését tölti, amikor egy fiú rátalál egy barlangban, miközben szörnyek elől menekül. A véletlenek szerencsés egybeesésének köszönhetően kiszabadítja a rabot börtönéből, aki nyújtógyakorlatként jól elpáholja a rémpofákat. Legnagyobb bánatára azonban egy különleges béklyóval van megáldva, mely csak akkor kerül le róla, ha jót cselekszik, ami nagyjából szöges ellentétben áll az ő terveivel.

A fentiekből könnyen deriválható, hogy a játék történeti szála Dahseng morális fejlődéséről szólna, miközben folyamatosan nyeri vissza képességeit, míg végül ismét a legendás királlyá válik. Az egyetlen igazi gond ezzel, hogy a történetvezetés íve valami botrányosan rosszul van felépítve. Nyilván nem várunk bestselleri mélységeket a játéktól, de felfoghatatlan, hogy a komolyabb események és háttértörténetek még említés szintjén is alig szerepelnek. Nem tudni, hogy a szörnyek mióta sújtják a vidéket, csak annyit, hogy gyereket rabolnak el. Ennek okára is csak lábjegyzetben utal a játék, azonban a végső nagy konfliktus miértje igazából még csak támpontos magyarázatra sem kerül, a főgonosz indítékai sosem kerülnek bemutatásra.

Ez esetleg magyarázható lenne azzal, hogy a Monkey King alapvetően gyerekjátéknak készült, így nincs szükség a történeti milliméter pontos vezetésére, azonban a fenti állításnak maga a játék mond ellent, nem is egy ponton. Kezdődik az egész ott, hogy a karakterek párbeszédei és rajtuk keresztül a feladatok magyarázása olyan mértékben vontatott és szájbarágós, hogy olyan érzésem volt, mintha egy Dóra, a felfedező epizódot néznék. Fiatalabb koromban több, klasszikus értelemben vett gyerekjátékhoz volt szerencsém, de nem rémlik, hogy ott ennyire debilnek néztek volna a készítők, hogy gyakorlatilag szótagolva mondják fel a színészek a szöveget, hogy biztosan megértse a közönség.

Hasonlóan kettős a játék alappillére, a harc is. Egy meglehetősen egyszerű rendszert kapunk, ahol a karakterünk könnyű és nehéz ütéseket váltogathat, illetve ezekből lehet nem túl hosszú kombókat felfűzni. Az ellenfelek legyőzése nem meglepő módon tapasztalati pontokkal gazdagít minket, melyekből kellő mennyiséget felhalmozva a mentési pontokként is szolgáló szobroknál nyithatunk meg új képességeket és támadásokat vagy erősíthetjük a meglévőket. A dolog talán egyetlen szépséghibája, hogy nem tudom, mikor láttam utoljára ennyire haszontalan és majdhogynem felesleges skill-fát. Nem segíti előre a helyzetet az sem, hogy a még hasznosnak tűnő mozdulatok is csak ideig-óráig maradnak aktívak, a még hasznos tűnő passzív segítségek is legfeljebb fél percig fejtik ki áldásos tevékenységüket. Ráadásul mindegyik képesség használatához (az általam csak meditációs manának nevezett) erőforrás szükséges, ez pedig magától nem töltődik vissza.

Ahogy az életerő sem, ezek folyamatos menedzselése teszi ki a játékidő szerves részét, ezért akarva-akaratlanul is nyitott szemmel kell járnunk a vidéket, hogy a lehető legtöbb természetes nyersanyagot begyűjtsük, melyekből aztán a szintén csak előre megadott pontokon elérhető árusnál tudunk különböző italokat, talizmánokat és egyebeket szerezni. És ez volt az a pont, ahol elkezdtem komolyan megkérdőjelezni, hogy igazából kinek is készült a Monkey King. A szájbarágósságát és leegyszerűsített játékmenetét tekintve valóban nevezhető gyerekjátéknak, ugyanakkor a harcok vannak annyira körülményesek és esetenként elnyújtottak (különösen a játék vége felé), hogy megkövetelje a kellő mértékű tapasztalatot és türelmet, ami nem biztos hogy a fiatal korosztály minden tagját jellemzi.

A harcok ugyanis az egyszerű mechanikák ellenére igénylik a jó reflexeket és megfelelő koordinációs készséget, ugyanis az esetek döntő többségében túlerővel szemben kell helyt állni, ráadásul egy ponton túl már azt is mérlegelni kell, az ellenség melyik tagját kell minél előbb likvidálni. A készítők ugyan megpróbáltak implementálni egy lopakodási rendszert is a játékba, azonban nagyítóval kell keresni azokat a szituációkat, amikor érdemben lehet használni. Lopakodva ugyanis a karakterünk egy reumás csiga sebességével mozog, így az ellenfeleknek ahhoz kell megerőltetniük magukat, hogy ne vegyenek észre, vagyis a végén mindenképpen bunyózni kell.

Akad még egy viszonylag egyszerűsített karakterfejlesztés is a játékban, ahol a leginkább Loraxra hasonlító földisteneket kell összeszednünk, akiket aztán szintén fix pontokon cserélhetünk be több életerőre vagy hosszabb kombósorozatra. A furcsa bajszos lények megtalálásához kapóra jönne Dahseng egyik passzív képessége, de ahogy ezt már korábban említettem, egyik sem tartható fenn folyamatosan, pedig a keresgélés mellett a harcok során is hasznos segítség lehetne. Ez pedig ismét egy érv amellett, hogy miért is nehéz gyerekjátékként tekinteni a Monkey Kingre.

Technikai oldalról sem szerepel valami túl fényesen a játék, ez pedig nem is elsősorban felbontáson és képfrissítésen érhető tetten (bár azokban sem képvisel csúcskategóriát), hanem, a játéktér elképesztő korlátozottságában. Láthatatlan falak akadályoznak meg minket lépten-nyomon abban, hogy akárcsak egy leheletnyivel is jobban próbáljuk meg a környezet lehetőségeit kihasználni, ha pedig ez nem lenne elég, az egyes helyszínek kismillió töltőképernyővel rendelkeznek, még olyan helyeken is, ahol szinte érthetetlen a jelenlétük. Rengeteg alkalommal találkozni olyannal, hogy egy épület egyik szobájába csak 2-3 másodperces töltőképernyő után tudunk bejutni, még annak ellenére is, hogy a szoba teljes kialakítása és tartalma látszik onnan is, ahonnan belépnénk a szobába, onnan kifelé pedig ugyanez a töltögetősdi vár ránk. Ha pedig éppen nem ezekbe futunk bele, a játék olyan szinten fogja az ember kezét, hogy még gondolni se akarunk a felfedezésre, ez pedig ismét csak önellentmondáshoz vezet.

A terelgetések ellenére azonban a játék rendre az összecsapások felé navigál minket, melyek a játék vége felé már kellőképpen el is húzódnak, emiatt inkább fog nyűgnek, munkának érződni a teljesítésük, semmint élvezetnek. Ez pedig azért igazán problémás, mert a Monkey King ezen kívül csak minimálisan tartalmaz platformer, esetleg nagylelkűen logikai feladványoknak nevezhető részeket, a legtöbbször az ökölharc fog dominálni.

Nehéz megmondani, igazán kiknek is szánták a Monkey King: Hero Is Backet a készítők, ugyanis olyan érzés, mintha mértani pontossággal alkottak volna meg egy olyan célcsoportot, ami nem létezik. Gyerekek számára a harcrendszerben rejlő apró nehézségek és leginkább azok száma lehet elrettentő, idősebb korosztálynak pedig a mérhetetlen mennyiségű megkötés, a harcok sutasága, illetve a felesleges mechanikák lehetnek zavaróak. Ilyen formában kár volt a királyt előrángatni a barlangjából.

***Monkey King: Hero Is Back | Platform: PC, PS4 (tesztelt), One

Kiadó: THQ Nordic | Fejlesztő: HexaDrive, Oasis Games | Megjelenés: október 17.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 órája
10

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==