[Teszt] Children of Morta

Children of Morta

GhzSzabó Ákos2019.11.09. 17:00

Amikor áprilisban Londonban jártam, ugyanazon a rendezvényen ahol a pár hete kivesézett Lonely Mountains: Downhill-lel csapattam az Xbox standnál, a Children of Morta is a kipróbálható játékok között volt. Megjelent Gamepass-ben, ezért promózta annyira a Microsoft, attól függetlenül, hogy minden más platformra is elérhető azóta. Nem is én hanem a kollégám szúrta ki, mivel nagy gyengéje a pixel kavalkád, a COM-nál pedig szebbet, igényesebbet és stílusosabbat nagyon nehéz lenne találni. Cserébe még maga a játékmenet is közel hibátlan, így már most az elején elspoilerezem, hogy számomra mindenképpen az év egyik legkellemesebb meglepetése.

Kisfiam 5 éves múlt és amióta az eszét tudja minden este mesét olvasunk neki, amit szerencsére most már meg is követel. Szülőként hamar rájön az ember, hogy a mesekönyvek világában pontosan annyi a “szemét” vagy legalább is gyengébb minőségű kiadvány, mint bárhol máshol, amik alól a videojátékok sem kivételek. A Children of Morta pont olyan, mint az a keménykötésű, gyönyörű borítóval és kunkori végű cizellált betűkkel rendelkező igazán minőségi, mesének becézett kreatív álom, amiket első és sokadik alkalommal is tátott szájjal és csillogó szemekkel bámulnak a kicsik, minden alkalommal felfedezve egy újabb, csodálatos részletet benne. A történet egy mesebeli világ igencsak valós családjáról a Bergsons-okról szól, akiknél már szinte hagyomány a gonosz “korrupció” elleni küzdelem, hogy megmentsék lakóhelyüket, az ősi hegyet. Bár a mindennapokban ők is egy összetartó, szerető, famíliának tűnnek, távolról sem azok. Minden családtagnak egyedi képességei, személyisége és története van, amit szép lassan egy narrátor segítségével tárul fel előttünk.

A játékmenet ismerős lehet minden rogue rajongónak, kiválasztva a nekünk szimpatikus karaktert, megmártózhatunk a sötétség által átitatott hegy mélységeiben, hogy a tapasztalat és anyagi források mellett elengedhetetlen tárgyakkal térhessünk vissza. A családtagok harcmodora merőben eltér, John az Apa például a klasszikus kard és pajzs kombóval aprít, míg fia Kevin két pengével “berzerkedik” bele a tömegbe. Linda pediig messzebbről nyilazza agyon a kis csúnya goblinokat, pókokat és egyébb finomságokat. A megnyitható képességek pár kivételével passzívak, amikből minden családtagnál akad pár olyan ami az egész családra pozitív hatással van, ezzel is arra ösztönözve minket, hogy ne ragadjunk le egy karakternél, hanem szépen maxoljuk ki mindegyiküket. Ennek a túlbiztosítására még azt a mechanikát is beépítették, hogy ha egy karaktert használunk folyamatosan, akkor elfárad és korlátozva lesznek a képességei. Ez elsőre bosszantónak tűnhet, hiszen valamilyen szinten beleszól abba, hogy én kivel akarok játszani, viszont mivel mindenkivel igazi móka és öröm (kacagásnak nem mindig mondanám) a zúzás, ez igazából egy abszolút üdvözlendő mechanika.

Két “futás” között a megszerzett aranyból tudjuk a “műhelyben” egységesen növelni a família tulajdonságait, így mint a közös képességek esetén, egyszerre fejlődik mindenki. Kalandozásaink során rendszeresen találunk totemeket amik különféle buffokat adnak, valamint ereklyéket amik speciális támadásokat, képességeket vagy kis varázslatos társakat adnak mellénk, akik velünk küzdenek. A barlangok, bár nagyon hasonlóak lesznek egymáshoz, egy adott részen, minden kör során procedurálisan alkotódnak meg, azaz mindig egy kicsit más lesz minden. Igaz ez az úgynevezett másodlagos kis küldetésekre, kihívásokra is, amik mindig random a terület más részén lesznek elérhetőek, és a legtöbbjük igazi kis érzelem-bomba, ami egy mini történetet mesél el. Egyik alkalommal egy farkas család lemészárlásnak a végére érünk oda, ahol már csak a kis kölyök farkast találjuk életben. Szegény épp az anyja élettelen teste mellett nyüszítve küzd az életéért. Őt megmentve a család része lesz, aki ezek után a családi villában vár minket, a legkisebb lányka elválaszthatatlan barátjaként, aki (hint) amúgy szeret a tűzzel játszani. Maga a harc elképesztően folyamatos, részletesen kidolgozott és remek “pixel animációkkal” megalkotott, ami folyamatosan balzsamozza a látványt. Minden sarok, kőhalom, vértócsa, ellenfél, effekt és támadás a végletekig kivan dolgozva aminek köszönhetően nagyon ritkán látni egy ennyire vizuálisan egységes ÉLMÉNYT mint a COM.

Minden nagyobb szakasz “kivégzése” után halad a történet előre egy kicsit, amik a játék motorjának a segítségével mutatnak meg nekünk, és ezek (is) azok a részek, ahol igazán csillog a játék. Elkezdünk kötődni a családhoz, belelátunk a mindennapjaikba, a gondolataikba, mindenkinek megismerhetjük a vágyait, legmélyebb gondolatait esetleg titkait. Látjuk, hogy a különleges képességeik mellett ők is csak emberek, akik bár egy hatalmas terhet cipelnek a hátunkon, ugyanúgy küzdenek a mindennapi családi problémákkal mint mi.

Tény, hogy egy kicsit lehetne hosszabb a játék, vagy esetleg egy new game+ mód jót tett volna az újrajátszhatósági faktornak - ha itt a végére érünk a történetnek, hiába szép és kerek az egész, sajnos nincs tovább. A nehézség is eltántoríthatja az embert de én arra biztatok mindenkit, hogy ne adja fel, mert annyira szép ez a mese, annyira hangulatos a világ és annyira fun a harc, hogy minden bosszúságért kárpótol. A Children of Morta az idei év egyik legjobb zsiványos játéka és az egyik személyes kedvencemmé is vált.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

13 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==