[Teszt] Dr. Kawashima's Brain Training for Nintendo Switch

Dr. Kawashima's Brain Training for Nintendo Switch

Gamer3652020.01.21. 15:30

A kyotoi irodaház legfelső emeletén unottan zümmög a klíma hűtése. Mellettem nyolc hozzám hasonló zöldfülű némán mered maga elé az aprócska tárgyalóban. Azt hiszem mindannyian különböző belsős csapatoktól jöttünk. Nekem azt mondták a legjobbat kell küldeniük. Na persze. Épp, hogy letelt a gyakornokságom. Szórakozottan forgatom a kezemben az imént kapott, egyszínű fehér kiadványt. Várom a csattanót, mert ez eddig elég rossz vicc. 90 nap. 9 pelyhes szakállú kezdő. Meg ez a könyv. A kandzsik szerint valamilyen agyfejlesztő. Maji!?

2005-ben a Nintendo útjára indította a Touch! Generations termékvonalat, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a nem játékos, casual réteget is a frissen megjelent kézikonzoljára csábítsa. A rendkívül előrelátó, de kockázatos üzleti lépés pedig néhány hónap alatt letarolta a szigetországot. Milliók prüntyögtek az Electroplankton fölött görgyedve, a gyerekek kézről-kézre adták a Nintendogs édes kis digitális kedvenceit, az aktuális japán sikerkönyv alapján készült agyfejlesztő játékból pedig egy éven belül két részt is piacra dobtak. Ez volt a Brain Training.

A kilenc főt számláló, sebtében összerángatott csapat három hónapnyi munkája tele volt tömve a Nintendo összes akkori kísérleti technológiájával, mint a kézírás digitalizálás vagy a hangfelismerés. Egy aprócska darab volt a jövőből. Persze néhány nap játék után senki nem gondolta tovább Einstein elméleteit vagy cáfolt meg Hawking hipotéziseket. Mi több, az elmúlt 15 év kutatásai még azt sem tudták egyöntetűen bizonyítani, hogy a Brain Training és hozzá hasonló “agyfejlesztő” programok valóban mérhető szinten fejlesztenék az agyműködést. Talán a demencia visszaszorításában lehet még szerepük, de már az ilyen kijelentésekkel is óvatosabban bánnak - pár éve a Lumosity fejlesztőit büntették meg 2 millió dollárra megtévesztő reklámkampányuk miatt. Ártani azért nem fognak. Főleg, ha szórakoztatónak találjuk őket az ezredik alkalommal is.

A játékot elindítva a doktor jól ismert low-poly modellje fogad, rögtön két opciót kínálva: gyors játék és napi gyakorlás. A név kötelez, kezdjük az elsővel! A felső sorban három opció a magányos farkasoknak: kő-papír-olló, ujjszámolás és ujjgyakorlat. Kapjuk elő a jobb oldali Joy-Con-t, ugyanis ezek mindegyike az IR szenzort használja és kis ferdítéssel most látjuk először a sorozatban - kő-papír-olló volt már a debütáló epizódban, de akkor hangalapon működött. Emlékszik még valaki a Switch bemutatójának ide vágó részére? A kéztartások felismerése meglepően pontos, tényleg lenyűgöző, hogy ilyen mennyiségű technikát sikerült beleszuszakolni az aprócska irányítókba. A játékok miatt azonban kétlem, hogy bárki gyakran visszajárna ide - főleg, hogy egy kivételével később a fő módban is előkerülnek. Csúsztassuk le a bal oldali Joy-Con-t is, jöhet az alsó hármas! A Brain Training szériában először fordul elő, hogy néhány többjátékos lehetőségünk is akad: madárles, zászló emelgetés és dobozszámolás. A középső lényegében egy mozgásérzékelésre építő “Simon says” alternatíva, míg a másik kettő puszta “számold meg hány van a képernyőn”. A dobozok trükkösek és kíméletlenek, mivel csak egy pillanatra villannak fel vagy suhannak át a képernyőn. Ezen a ponton azonban már feltűnik néhány kellemetlen “apróság”. A körítés erősen visszalépés a 3DS epizódhoz képest, sokkal inkább az első két rész “négyzetrácsos füzet” esztétikáját tükrözi. Nem stílusosan minimalista, csak pusztán sivár. A fenti lehetőségek jópofák, de lássuk be: party-trükknek egyszer használatos, party játéknak pedig gyakorlatilag 10 sóhajtásokkal teli percig. Feltételezve, hogy nem Switch Lite lapul a kezünkben, mert ugye ott még IR kamera vagy lepattintható Joy-Con sincs, így a fenti játékok egyike sem játszható külön kontroller vásárlása nélkül - hiába érjük el mindegyiket a menüből. Úgy tűnik a Brain Training nem volt felkészítve erre a termékvonalra.

Jöhet a napi gyakorlás? Akkor hamar kiderül, hogy a konzol hibrid megoldásain sem törték túl sokat a fejüket a fejlesztők - viszlát nagy képernyő! Innentől kezdve ugyanis megkérnek, hogy vegyük ki a dokkolóból a gépet és fordítsuk vertikális irányba - hello DS XXL! A dobozos verzióhoz stylus is jár [ minőségi darab, a limitált kiadású Mario Maker 2-ben találhattunk hasonlót ] és láthatóan így érzi igazán elemében magát a program. Kár, hogy handheld verzióként is csak a kötelezőt hozza. Miközben az eddigi részek mindegyike szinte teljesen lecserélte a felkínált gyakorlatok / minijátékok palettáját, addig a Switch verzió inkább csak kényelmesen mazsolázott magának egy párat az elődökéből. Újdonságnak számít a “Dual Task”, ahol a már ismert “válaszd ki a legnagyobb értékű számot a képernyőn” feladat mellett a képernyő felső részén autorun mozgó emberkét is terelgetni kell - átugrani az akadályokat a megfelelő pillanatban és nem lefejelni a madarakat. Mert elvisz a PETA. A másik friss belépő a Photographic Memory, ahol mindig az előzőleg mutatott képet kell kiválasztanunk négy közül a lehető leggyorsabban - persze hamar feltűnnek a tükrözött változatok és hasonló huncutságok is a lehetőségek között.

Az ezt követő körülbelül két és fél hétben néhány naponta kapunk új minijátékot minden gyakorlás után, míg végül a teljes 13 opció a rendelkezésünkre nem áll. Igen. Ez minden. Tizenhárom. Sőt, ha jobban megnézzük, a jól ismert Calculations x100 ugyan az, mint az x25 - csak négyszer annyi feladatot kínál egymás után -, a Finger Calculations és Finger Drill pedig a fentebb említett “gyors játék” alól szökött meg. Ha már újrahasznosítás, miért nem markoltak többet az elődök jól bevált tartalmából? Ohh. Hogy a Switch nem rendelkezik mikrofonnal, így a beszédre épülő gyakorlatok kiestek a szórásból? Erről valószínűleg nem tudott aki a hangosolvasást és a hangos számolást beletette az új rész feladatai közé - ami lássuk be, némileg komikus ebben a formában.

Persze ami itt van, ahhoz könnyű visszajárni naponta 5-10 percre. Szórakoztató figyelni a fejlődést, méregetni az agyunk becsült korát a megszokott három területet ( önkontroll, feldolgozási idő, rövid távú memória ) vizsgálva és úgy általában foglalkozni egy rövid ideig a mentális egészségünkkel. De már nem 2005-öt írunk. Mindenki zsebében ott egy péklapátnyi méretű mobiltelefon, ahol ingyenes beugrási lehetőséggel alternatívák százai versenyeznek a felhasználókért ezen a területen. A jelenleg még indulás előtt álló online ranglista, a Ring Fit Adventure által is használt figyelmeztető funkció vagy az eredményeink e-mail formájában történő továbbküldözgetése egy évtizede is alap funkciónak számított volna - újdonságként nehéz miattuk lelkesedni. Főleg ha mellette a kézírás felismerés is pont annyit hibázik, mint 15 éve.

Tough love - ahogy az angol úriember mondaná. Minden nap visszatérek hozzá. A platformon belül hiánypótlónak és fontosnak tartom. De mocsok mód haragszom rá. A Nintendo nem engedhetett volna meg magának egy ilyen ambíciók nélküli, összegereblyézett és soványka tartalommal debütáló, esztétikai és technikai szempontból is csak a kötelezőt megcélzó programot. Hiába sikerült most is néhány fiókban porosodó technológiát felhasználnia, a Dr. Kawashima's Brain Training for Nintendo Switch éppen annyira kreatív, forradalmi és merész, mint amilyennek a neve alapján tűnik. Kegyelem kettes, többet várok magától Dr. Kawashima!

sQr

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==