[Teszt] Dr. Kawashima's Brain Training for Nintendo Switch

Dr. Kawashima's Brain Training for Nintendo Switch

Gamer3652020.01.21. 15:30

A kyotoi irodaház legfelső emeletén unottan zümmög a klíma hűtése. Mellettem nyolc hozzám hasonló zöldfülű némán mered maga elé az aprócska tárgyalóban. Azt hiszem mindannyian különböző belsős csapatoktól jöttünk. Nekem azt mondták a legjobbat kell küldeniük. Na persze. Épp, hogy letelt a gyakornokságom. Szórakozottan forgatom a kezemben az imént kapott, egyszínű fehér kiadványt. Várom a csattanót, mert ez eddig elég rossz vicc. 90 nap. 9 pelyhes szakállú kezdő. Meg ez a könyv. A kandzsik szerint valamilyen agyfejlesztő. Maji!?

2005-ben a Nintendo útjára indította a Touch! Generations termékvonalat, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a nem játékos, casual réteget is a frissen megjelent kézikonzoljára csábítsa. A rendkívül előrelátó, de kockázatos üzleti lépés pedig néhány hónap alatt letarolta a szigetországot. Milliók prüntyögtek az Electroplankton fölött görgyedve, a gyerekek kézről-kézre adták a Nintendogs édes kis digitális kedvenceit, az aktuális japán sikerkönyv alapján készült agyfejlesztő játékból pedig egy éven belül két részt is piacra dobtak. Ez volt a Brain Training.

A kilenc főt számláló, sebtében összerángatott csapat három hónapnyi munkája tele volt tömve a Nintendo összes akkori kísérleti technológiájával, mint a kézírás digitalizálás vagy a hangfelismerés. Egy aprócska darab volt a jövőből. Persze néhány nap játék után senki nem gondolta tovább Einstein elméleteit vagy cáfolt meg Hawking hipotéziseket. Mi több, az elmúlt 15 év kutatásai még azt sem tudták egyöntetűen bizonyítani, hogy a Brain Training és hozzá hasonló “agyfejlesztő” programok valóban mérhető szinten fejlesztenék az agyműködést. Talán a demencia visszaszorításában lehet még szerepük, de már az ilyen kijelentésekkel is óvatosabban bánnak - pár éve a Lumosity fejlesztőit büntették meg 2 millió dollárra megtévesztő reklámkampányuk miatt. Ártani azért nem fognak. Főleg, ha szórakoztatónak találjuk őket az ezredik alkalommal is.

A játékot elindítva a doktor jól ismert low-poly modellje fogad, rögtön két opciót kínálva: gyors játék és napi gyakorlás. A név kötelez, kezdjük az elsővel! A felső sorban három opció a magányos farkasoknak: kő-papír-olló, ujjszámolás és ujjgyakorlat. Kapjuk elő a jobb oldali Joy-Con-t, ugyanis ezek mindegyike az IR szenzort használja és kis ferdítéssel most látjuk először a sorozatban - kő-papír-olló volt már a debütáló epizódban, de akkor hangalapon működött. Emlékszik még valaki a Switch bemutatójának ide vágó részére? A kéztartások felismerése meglepően pontos, tényleg lenyűgöző, hogy ilyen mennyiségű technikát sikerült beleszuszakolni az aprócska irányítókba. A játékok miatt azonban kétlem, hogy bárki gyakran visszajárna ide - főleg, hogy egy kivételével később a fő módban is előkerülnek. Csúsztassuk le a bal oldali Joy-Con-t is, jöhet az alsó hármas! A Brain Training szériában először fordul elő, hogy néhány többjátékos lehetőségünk is akad: madárles, zászló emelgetés és dobozszámolás. A középső lényegében egy mozgásérzékelésre építő “Simon says” alternatíva, míg a másik kettő puszta “számold meg hány van a képernyőn”. A dobozok trükkösek és kíméletlenek, mivel csak egy pillanatra villannak fel vagy suhannak át a képernyőn. Ezen a ponton azonban már feltűnik néhány kellemetlen “apróság”. A körítés erősen visszalépés a 3DS epizódhoz képest, sokkal inkább az első két rész “négyzetrácsos füzet” esztétikáját tükrözi. Nem stílusosan minimalista, csak pusztán sivár. A fenti lehetőségek jópofák, de lássuk be: party-trükknek egyszer használatos, party játéknak pedig gyakorlatilag 10 sóhajtásokkal teli percig. Feltételezve, hogy nem Switch Lite lapul a kezünkben, mert ugye ott még IR kamera vagy lepattintható Joy-Con sincs, így a fenti játékok egyike sem játszható külön kontroller vásárlása nélkül - hiába érjük el mindegyiket a menüből. Úgy tűnik a Brain Training nem volt felkészítve erre a termékvonalra.

Jöhet a napi gyakorlás? Akkor hamar kiderül, hogy a konzol hibrid megoldásain sem törték túl sokat a fejüket a fejlesztők - viszlát nagy képernyő! Innentől kezdve ugyanis megkérnek, hogy vegyük ki a dokkolóból a gépet és fordítsuk vertikális irányba - hello DS XXL! A dobozos verzióhoz stylus is jár [ minőségi darab, a limitált kiadású Mario Maker 2-ben találhattunk hasonlót ] és láthatóan így érzi igazán elemében magát a program. Kár, hogy handheld verzióként is csak a kötelezőt hozza. Miközben az eddigi részek mindegyike szinte teljesen lecserélte a felkínált gyakorlatok / minijátékok palettáját, addig a Switch verzió inkább csak kényelmesen mazsolázott magának egy párat az elődökéből. Újdonságnak számít a “Dual Task”, ahol a már ismert “válaszd ki a legnagyobb értékű számot a képernyőn” feladat mellett a képernyő felső részén autorun mozgó emberkét is terelgetni kell - átugrani az akadályokat a megfelelő pillanatban és nem lefejelni a madarakat. Mert elvisz a PETA. A másik friss belépő a Photographic Memory, ahol mindig az előzőleg mutatott képet kell kiválasztanunk négy közül a lehető leggyorsabban - persze hamar feltűnnek a tükrözött változatok és hasonló huncutságok is a lehetőségek között.

Az ezt követő körülbelül két és fél hétben néhány naponta kapunk új minijátékot minden gyakorlás után, míg végül a teljes 13 opció a rendelkezésünkre nem áll. Igen. Ez minden. Tizenhárom. Sőt, ha jobban megnézzük, a jól ismert Calculations x100 ugyan az, mint az x25 - csak négyszer annyi feladatot kínál egymás után -, a Finger Calculations és Finger Drill pedig a fentebb említett “gyors játék” alól szökött meg. Ha már újrahasznosítás, miért nem markoltak többet az elődök jól bevált tartalmából? Ohh. Hogy a Switch nem rendelkezik mikrofonnal, így a beszédre épülő gyakorlatok kiestek a szórásból? Erről valószínűleg nem tudott aki a hangosolvasást és a hangos számolást beletette az új rész feladatai közé - ami lássuk be, némileg komikus ebben a formában.

Persze ami itt van, ahhoz könnyű visszajárni naponta 5-10 percre. Szórakoztató figyelni a fejlődést, méregetni az agyunk becsült korát a megszokott három területet ( önkontroll, feldolgozási idő, rövid távú memória ) vizsgálva és úgy általában foglalkozni egy rövid ideig a mentális egészségünkkel. De már nem 2005-öt írunk. Mindenki zsebében ott egy péklapátnyi méretű mobiltelefon, ahol ingyenes beugrási lehetőséggel alternatívák százai versenyeznek a felhasználókért ezen a területen. A jelenleg még indulás előtt álló online ranglista, a Ring Fit Adventure által is használt figyelmeztető funkció vagy az eredményeink e-mail formájában történő továbbküldözgetése egy évtizede is alap funkciónak számított volna - újdonságként nehéz miattuk lelkesedni. Főleg ha mellette a kézírás felismerés is pont annyit hibázik, mint 15 éve.

Tough love - ahogy az angol úriember mondaná. Minden nap visszatérek hozzá. A platformon belül hiánypótlónak és fontosnak tartom. De mocsok mód haragszom rá. A Nintendo nem engedhetett volna meg magának egy ilyen ambíciók nélküli, összegereblyézett és soványka tartalommal debütáló, esztétikai és technikai szempontból is csak a kötelezőt megcélzó programot. Hiába sikerült most is néhány fiókban porosodó technológiát felhasználnia, a Dr. Kawashima's Brain Training for Nintendo Switch éppen annyira kreatív, forradalmi és merész, mint amilyennek a neve alapján tűnik. Kegyelem kettes, többet várok magától Dr. Kawashima!

sQr

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

14 órája
4

Heti megjelenések

17 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11