[mcmacko] A melódia halála?

A melódia halála?

mcmackoGéczy Attila2020.01.28. 23:40

Két dolgon füstölgött mostanában az agyam - persze ezek egyike sem lóg túl az „Elsővilág problémái” címszó alatt található méltatlankodásokon. Az egyik a hír, miszerint Billie Eilish tarolt a Grammy gálán. Ennek kapcsán nem kívánok vitába szállni senkivel (sajnos nem tudtok meggyőzni, #imtoooldforthisshit), a „nemzene” újabb lépcsőfokára értünk, ahol elég egy ötlet, egy vagy két zenei geg az őrületes sikerhez - a többi szinte nem is számít. A másik ihletforrás pedig egy a napokban tesókám által linkelt videó volt, amelyet lentebb meg is mutatnék. Ez volt az, ni!

Gyorsan kivonatolnám is a videót. A szerző majdhogynem temeti a mai modern zeneszerzést, ezt a drámát pedig a melódia halálára fűzi fel. A szerző rendszerelméletében (és egy bizonyos Yuval Shrem publicisztikájának gondolatmenetében) a zene felosztható ritmusra, melódiára, akkordokra/harmóniákra, és - mondjuk úgy - hangszínre, színezettségre. A témát már többen is pedzegették korábban, miszerint a dolgok jelenlegi állása szerint a modern muzsikában ott a ritmus (Naná!), vannak kellemes, vagy épp drámai harmóniák, és hát nyilván stílustól, hangszertől és olykor az elektronika varázslatától függően mindig van tér a színeket is megújítani. Viszont Eilish-től Hans Zimmerig sokak munkásságán fel lehet ismerni azt, hogy inkább összhangzatból fakadó érzelmeket, pillanatokat megragadó ritmusokat és különleges hangzásokat hajkurászik mindenki, a jelenkori általános ízlés, valamint a befogadókészség vonala mentén. És itt ütött a fejembe a felismerés és a gondolat amit mostanában rengeteg játékhoz leírtam már: „nincs emlékezetes OST, gyenge a zenei háttér”.

Ezen a ponton ismét megállok, mert lehet az én készülékemben van a hiba. Lehet a zenének ma már nem az a szerepe mint régen. Nem úgy hallgatnak az emberek muzsikát, mint akár másfél évtizeddel korábban. Lehet másoknál egy Interstellar OST annak ellenére is beüt és repeat gombnyomásra kényszerít, hogy amúgy konkrét melódiát, fütyörészhető dallamot nem tudnánk felidézni még a legeslegnépszerűbb tételekből sem (legfeljebb némi akkordbontogatást, és egyfajta drámai hangulatot).

Nem kell visszamenni azonban sokat az időben, hogy eljussunk egy bizonyos John Williams-ig, vagy a másképpen tehetséges Danny Elfman-ig. Ugye-ugye mennyi dallam, mennyi emlékezetes téma ugrik be a füledbe, már csak a nevek olvasásával? Játékok terén hasonló a helyzet. Nem véletlenül tartjuk kultikus zeneszerzőnek a C64-Amiga korszak nagymestereit. A Mega Man sorozat chiptune királyait. Vagy a mai napig aktív David Wise-ot, akinek pl. a DKC trilógia feledhetetlen OST-je köszönhető. Uematsu? Kondo? O'Donnell? azonnal szárnyalunk a dallamokon, a kitörölhetetlen melódiákon - a modern geek világ pedig szinte áhítatosan hódol a régi nagy muzsikáknak, chipzajtól a szimfonikus tételekig. Mert van mire emlékezni, stílustól, ritmustól és hangszíntől függetlenül.

… miután elmorzsoltunk egy-két kövér könnycseppet, nézzünk át a másik oldalra! Emlékszünk akár egy izgalmas témára a frissebb élményeinkből? Vajon gyakori-e az a pillanat, amikor egy videojáték zeneszerzője minden tételbe próbál valami egyediséget, a játék adott szekciójára vonatkozóan érdekes és emlékezetes dallamokat csempészni? Vagy elég az atmoszféra tudatalattiig hatoló megerősítése? A ritmus és a textúra újszerűsége és dinamikája?

Épp a Controlnál hiányoltam egy témát a főszereplőnek, akinek a személyisége, karaktere ordított egy emlékezetes melódiáért. Egy olyan masszív sorozat, mint a CoD (bocsi a példáért, épp ez ugrott be), a modern technokatonás hangulatkeltésen túl adott nekünk mostanában izgalmas dallamokat? Nézzétek meg a népszerű AAA játékok főmenü zenéjét és a hangulaton, pillanatnyi dallamtöredékeken túl keressetek bennük énekelhető, dúdolható, kitörölhetetlen, emlékezetes szekvenciákat? Nehéz lesz ilyet találni. Kivételek persze akadnak, és vannak is szép számmal. Hallgassátok csak!

A cikk kezdetét jelentő videóesszé alapján azonban nem szabad általánosítani, pláne, hogy rengeteg tétel és nézőpont valószínű meg sem lett közelítve a fenti eszmefuttatásban. Mindig vannak és lesznek üdítő kivételek, az érdekes, emlékezetes dallam még nem teljesen halott. De talán tényszerű megállapítás, hogy más elemek már átvették szerepét a videojátékos kísérőzenékben is.

Lehet azonban másnak, így akár neked is épp ez az újabb, modernebb megközelítés tetszik - és azt kell mondjam, ugyanolyan igazad van, mint nekem, pláne ha te is megkapod korunk videojátékok zenei hátterétől azt a lelki többletet, amit vársz. Vagy mindketten tévedünk? Gyertek és beszéljük meg!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

16 órája
6

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==