[Teszt] Disaster Report 4: Summer Memories

Disaster Report 4: Summer Memories

Gamer3652020.04.14. 10:24

Katasztrófa! Ha egy szóval kellene jellemezni a játékot, szerencsére azonban nem kell, a helyzet ennél árnyaltabb. A Disaster Report negyedik része ugyanis elsősorban (nyilván) a sorozatot ismerőknek készült, annak minden bájával és, sajnos, hibájával együtt. Miről is van szó? Az első DR (Zettai Zetsumei Toshi - gyk. "A Kétségbeesett Város") anno a méltán népszerű Playstation 2 egyik különlegességének számított 2002-ben (az európai verzió SOS: The Final Escape címmel jelent meg, némileg „nyugatiasítva“ 2003-ban). Azóta persze sok víz lefolyt a Dunán. Mérsékelt sikere a kiadó Irem-et (!) folytatásra ösztönözte (Raw Danger! - 2006), mely szépen fel is kavarta a formulát, hogy aztán a harmadik epizód Japánban (és Dél-Koreában) maradjon, méghozzá PS Portable-ön (Kowareyuku Machi to Kanojo no Uta - 2009). Ez utóbbi beszerzésére ugyan nem csábítok senkit; rajongói fordítás ugyan létezik, egy laza videós megtekintés szerintem bőven elegendő. A történetek hátterét általában egy természeti katasztrófa (a második rész kivételével ez földrengés) és a vele járó tragikus események alkotják, ám mivel ezt a témát nagyon nehéz játékba ültetni, sok apró feszültség-oldó elemmel dúsították fel, nem egyszer átesve a ló túloldalára. Nincs ez másképp a negyedik rész esetében sem, melyet jó régen, 2011-ben terveztek kihozni, immáron PS3-ra, csak épp egy nagyobb volumenű tényleges természeti csapás (ha valakit érdekel: KATT!) keresztülhúzta a számításukat. Igen, érthető, miért viszonylag kapós ez a téma a szigetországban. A DR4-et nem elhalasztották, hanem mindenestül törölték a megjelenések közül. Mígnem...

Katasztrófa! Ha az Irem a továbbiakban nem is látott jövőt a sorozatban, a belőle kivált csapat Granzella néven újraszerveződött (élükön Kazuma Kujo producerrel), megszerezték a vonatkozó jogokat és nulláról újrakezdték a munkát, immáron friss alcímmel és PS4 célplatformra. 2018 novemberében megjelent a játék, s dacára a mérsékelt eladásoknak, cirka másfél évre rá a NIS America lokalizálta a nyugati piacokra (a 2019 végén napvilágot látott Nintendo Switch porttal együtt). Megkérdőjelezhető időpontban, és itt nem is csak a jelenlegi nagybetűs Helyzetre gondolok, sokkal inkább arra a véletlenre, hogy így többek között a Final Fantasy VII Remake-kel fog versenyezni (haha) a megjelenés hetében. Elég szerencsétlen dolog. Különösen akkor, ha megvizsgáljuk tesztalanyunk minőségét, ami jóindulattal is közepes csupán.

A platform-váltás túl nagy falatnak bizonyult a csapatnak: a DR4-ről ránézésre megmondani, hogy bár lelkes, de idő- és főleg pénzforrásokat nélkülöző csapat munkája, amolyan Yakuza light, ha nem lenne sértő ez a kifejezés a korai Yakuza-játékok viszonylatában is. Ez a produktum sajnos még az előző generációban is középszerű lenne, jelenleg meg pláne, főleg a sokszor PS2-es korszakot idéző játékmechanikai megoldásokkal. A grafika is PS3 színvonalú, egyedül a karakterek kidolgozásán láthatunk minimális fejlődést, a környezetünk viszont átlagos, pár kivételtől eltekintve szűk, statikus terekkel operál. Namármost, ez jobb játékokban is hasonló lehet, igaz azok (teszem azt az új Resident Evil remake-ek, Yakuzák, szinte bármely modern egyjátékos kaland) sokkal jobban képesek elterelni a figyelmet erről a megoldásról, hiszen jobbak grafikailag (részletesebben kidolgozottak a textúrák, változatosabban berendezettek a „szobák“) ÉS történetvezetés szempontjából is ügyesebbek (feszesebb, konkrétabb, logikusabb események). Meglepő, hogy míg sok lineáris játék kisebb mellékküldetésekkel és történetszálakkal igyekszik fűszerezni a fősodorbeli eseményeket, addig a DR4 ilyen mellékes tevékenységeket fűz össze a főszálra. Ezért aztán minden egyes pluszfeladatot végre kell hajtanunk ahhoz, hogy előregördítsük az eseményeket, így nincs igazán értelme többször végigjátszani (nincs ugyanis lényegi különbség a két választható karakter között). Sőt, talán összesen, ha három olyan eset akadt a játék folyamán, amivel befolyásolhattuk a végkimenetelt, azaz mennyi NPC-vel menekülünk el.

Szóval a sztori röviden: protagonistánk busszal érkezik a városba, épp leszállna, mikor hatalmas erejű földrengés dönti romba a környéket. Célunk egyértelmű, valahogy ki kell jutnunk a folyamatosan pusztuló, utórengésektől omladozó városból. Ezen a ponton még reménykedtem is, hogy a kezdeti döntések befolyásolják majd, miként kerülök ki a romos utcák szegélyezte kereszteződésből. Reménykedtem, hogy többféle úton haladhatok (nem), többféle megoldása létezik egy adott akadály legyűrésének (nem), a helyszínen rekedt emberekkel beszélgetve egyedi történetek, különböző események mennek végbe majd (nem). Azt gondoltam, ha a prológus folyamán feltett kérdésekre lelkiismeretesen választ adok, akkor legalább a kaland vége másképp alakul. De nem, hiába választottam a kirándulok a nagyvárosba opciót, már a következő sarkon ugyanúgy interjúra igyekeztem egy halom másik diákkal együtt (ki mondta, hogy diák vagyok?). Na jó, ennyit arról, hogy a hangsúlytalan visual novel elemek kicsit is számítanának. És arról is, hogy adott személyek megmenthetőek lennének. Utunk során ugyan szerzünk morális és immorális pontokat, de ezek sehol nem befolyásolják a sztorit. Mindeközben lépten-nyomon tragikus, kétségbeejtő dolgok történnek, mégis, egy idő után elfelejt az ember a súlyosságukkal törődni, noha nem belenyugszunk, csak többet... nem zavar minket majd a dráma.

Az irányítás sem a legjubb, suta, esetlen, amihez a kamerakezelés is nagyban hozzájárul. Egészen képtelen helyzetekbe képes varázsolódni, különösen, amikor szűkebb szobákba óvatlankodunk. A játék közepén például a négy lakótelepi panelház helyiségei, sőt, az erkélyek és a közöttük átívelő párkányok puszta gondolatától is kiráz a hideg. Az is gyakori, amikor valakivel beszélni akarunk, de túl közel megyünk hozzá, meglökjük, ezért el kell távolodnunk és újra közelítenünk, óvatosan. A DR4 játékidejének közel harmadát az irányítási nehézségeknek köszönhetem. Ide veszem az ugyancsak zagyva menürendszert is. Indokolatlanul zavaros térképet találunk itt, amiken nehezebb kiigazodni szinte, mint a tényleges területen. Tárgylistát, ahol olyan dolgokat találunk az enni-innivalón kívül, amiknek semmi haszna nem lesz a játék folyamán. Pipereszett, az vajon mire való? Ide gyömöszölted a felszedett ruhákat / kiegészítőket, amiket soha nem fogsz hordani? De közben krumpliszsákot cipelsz a hátadon, mert abban egyel több férőhely van. Megtaláltad a játék majdnem utolsó helyszínén a zseblámpát? Ügyes. Még szerencse, hogy az ugyancsak gyűjthető iránytűk nem foglalják az értékes helyet.

Borzasztó amúgy, hogy bár a végén én, ahogy a főhős is, megkönnyebbültem kicsit, és dacára az utolsó harmad kimondottan elszállt eseményeinek / feladatainak, valamilyen szinten sikerült a DR4-nek néhány olyan érzelmi húrt megpendítenie, amiért úgy gondolom, hogy nagyobb költségvetéssel, több törődéssel egy igazán komoly játék lehetett volna. Aztán valószínűleg tévedek, lehet, hogy ebben az alműfajban csak ennyi van, hogy még (éppen hogy) eladható legyen. Kazuma Kujo nem zárta ki a folytatást.

Dracoo

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

20 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==