[Teszt] Paper Mario: The Origami King

Paper Mario: The Origami King

mcmackoGéczy Attila2020.07.30. 19:30

Nézegettem a Paper Mario sorozat történelmét - annak idején N64 emulátoron nyomultam az első résszel, és most visszatekintve hasított fejembe a felismerés: a gép 3D korlátaiból nőtt ki ez a megoldás, a sprite-stílusbravúrrá emelt papír-esztétika pedig nem csak jól működött, de egy erős, új alsorozatot hozott a Nintendo-nak. Most már annyi epizód van, hogy szinte nyomon sem lehet követni a szériát, az Intelligent Systems szerencsére nem a korábbi Wii U-s Color Splasht hozta el Switchre, hanem egy teljesen új epizódot kalapált a hibrid-konzolra. A színek-matricák már unalmas témák, és hát mit lehet még papírból készíteni? Hajtogatósat, így a mostani rész Origami-tematika köré lett felfűzve.

Az Origamiherceg azonban nem barátságos, mint egy hajtogatott hattyú - sőt, a Hercegnőt elrabolva, és Bowser seregeiből origamikatonákat hajtogatva új fenyegetést hozott a Csiperke királyságba. Mario a jólelkű Origamihugi segítségével kell hogy kibogozza a királyságot, mégpedig teljes birodalmat közrefonó papírszalagok és papírvarázslat gubancából. Az ismerős karakterek ismét felsorakoznak a külső fenyegetés ellen, és természetesen a korábbi Paper Mario és Mario RPG epizódokból ismerős toposzokat is látni fogjuk. Jó ez nekünk?

Jó hát! A Paper Mario: The Origami King kiválóan működik, amikor csak úgy kalandozunk és nem a JRPG-t keressük benne. Okosan felosztott terepeken szaladgálunk, ahol a platformozás/felderítés és akció keverékét klasszikus ütemben adagolja a játék. Rengeteg briliáns ötletet sorakoztat fel az Intelligent csapata - helyszínről-helyszínre mindenhol van valami látványosság, valami furfang, rácsodálkozni való. A felderítést konfettiszórás dobja fel - mindenfele papírcafatokat gyűjtögethetünk, amivel egy kis zsákot tölthetünk meg (nem kvantitatíve, a zsáknak inkább csak a tömöttségét jelzi vissza nekünk a gép), a zsákból szórt konfetti pedig a pályán található hézagokat tömködi be. Kalapácsunkkal is érdemes mindenfele kalapálni, bónuszok, gyűjtögetnivalók, mechanizmusok sora tárul fel a kopácsolásunknak köszönhetően. Jó lubickolni a Paper Mario: The Origami King világában, ehhez pedig a Switch képernyőjén mesés grafika és napsütéses, „feelgood” terepek sora társul. Ezek után lehet rossz is a The Origami King?

Jónak semmiképp sem mondanám, ha JRPG-ként akarnék ránézni. Ugyanis a Paper Mario sorozat mechanikai átalakítása, mondjuk úgy erőltetett áramvonalasítása tovább folytatódik. Nincs klasszikus értelemben vett szintlépés. A harcokat megvariálták, egy kör alakú tánctéren mozognak oldalra és fel-le az ellenfelek a lépések között - nekünk (többek között) sorba vagy kis csoportba kell organizálni őket, hogy a támadásaink effektívebbé váljanak. Nem rossz a rendszer, de megmondom őszintén, egy klasszikus ATB szerű bunyónak sokkal jobban örültem volna, mert idővel (hiába variálnak az ellenfelek jóféle, agyas mintákat) csak ráunsz erre a körpályás újszerű ötletre. A power up-szerű tárgyak intézménye sem elég mély, de legalább vannak zeldás módon összegyűjthető tárgyak, amivel könnyíthetünk az életünkön, vagy a továbbjutásban segíthetjük magunkat. Amúgy a játékmenet nehézsége nem mindig konzekvens, legyen az embernél mindig item bőven, mert hirtelen be tudjuk nyelni a nagy sebzéseket 1-1 harc alatt, és azért a terepeken bőven szaladgálnak az origamikatonák… Sajnos a szokásos 2.5D platformozás sem javult, sokszor nehéz betekinteni a szöget, hogy a térben hol is helyezkedik el a lapfiguránk, ilyenkor marad a morgás minden egyes elvétett ugrás esetében - ami pláne bizonyos dungeon-ökben fog majd rosszul esni nekünk és az életerőben megcsappant Marionak is.

Még egy furcsa aspektust véltem felfedezni a játékban. A Paper Mario: The Origami King sokszor mer furcsa, mondhatni „wierd” lenni. Érdemes figyelni a párbeszédeket, a Toad-ok, vagy ellenfelek aranyköpéseit. Sokszor bizarr kiszólások, kikacsintások bukkannak fel, de a zenében, egyes helyszíneken is fel lehet fedezni valami olyan különös vonalat, ami nagyon bátran távolodik a Papervilág bájos mivoltától. Már-már ijesztőnek is mondanám az egyes mozzanatokat, de parára nincs ok! A Nintendos gyermeki világot nem tagadja a játék, csak bátrabban tekintünk majd olyan irányokba, amelyek szokatlanok tudnak lenni egy ilyen címnél.

Alapvetően egy igen kellemes játék a Paper Mario: The Origami King, mert rengeteg ötlet és réteg épülget benne, amolyan Nintendós igényességgel. Ezeket nem a klasszikus JRPG szálakban kell keresni, hanem a papírdobozon kívül gondolkodó szenzációs világalkotásban, pályatervekben és a helyzetkomikummal átitatott jelenetekben. Sokszor eszembe jutott, hogy bizony ez a játék nagyon tetszett volna a 10-12 éves korabeli önmagamnak, amikor nem volt még igazi elvárásom egy JRPG-vel szemben. Viszont felnőtt fejjel nagyon hiányzik a játékból ez a vonal, és ezáltal egyszerűbbnek, szimplábbnak (ha butábbnak nem is) tűnik a 2020-as epizód, mint akár az N64-es vagy a GC-s alapvetések. Rajongóknak kellemes időtöltés, pörögnek vele a percek és az órák, de közel sem olyan magvas, mint amilyen régen volt. Hajtogassatok belőlem origamit, de én már csak ilyen javíthatatlan nosztalgiamedve maradok…

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

16 perce

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==