[Teszt] Horizon Zero Dawn: a PC változat

Horizon Zero Dawn: a PC változat

mcmackoGéczy Attila2020.08.18. 00:00

AD1. A Horizon Zero Dawn a Decima motort használja, amely mint olyan, zseniálisan bizonyított már a PS4 launch idején is. A Guerilla motorja szerintem sokunk számára eladta a PS4-et, és ha az a fránya Killzone nem is sikerült túl jól, a Decima a következő nagy Guerilla játékot is kiszolgálta. AD2. A Horizont mindenki, így mi is két pofára habzsoltuk (KATT!). Tényleg kevés ponton lehet az alapjátékba vagy a DLC-be belekötni. Sajnos a PC változatnak egy nagy baja van, hogy a szintén Decima alatt futó Death Strandinggel együtt érkezett a legpotensebb, legrugalmasabb platformra. És amíg Kojimáék remekül értették a portolás kínosabb pontjait is, addig a Zero Dawn… hát nem sikerült tökéletesre.

És nézzétek, hogy sír a szám. Hogy sír a sajtó szája és hogy miként csipog sok rajongó a különböző fórumokon. A Horizon Zero Dawn portja ugyanis nem tökéletes. NEM TÖKÉLETES! Nincs DLSS2.0 által hajtott Hi-Fi képminőség, de még csak az optimalizálás, valamint a V-sync implementáció sem sikerült teljesen hibamentesen. Nincs sugárkövetéses turbózás, és hát amúgy is láttuk a Horizon 2 trailerét, MINIMUM azt vártuk volna a Horizon 1 mester-átiratától, nem?

Hát nem. Ha mindenki követi a mém-szurikáta... gyűrűsfarkú maki tanácsát és nagy levegő után lenyugszik, akkor tökéletlensége miatt egy érdekes, de semmiképp sem kínos kiadás képe formálódik a szemünk előtt. A Horizon ugyanis igényes és sok szempontból figyelmes port, még akkor is, ha elsőre nem ez derül ki. Az opciótenger például kellően részletes lehetőségeket kínál. A felbontások száma változatos, válogathatunk a különböző belső skálázási lehetőségek között, és ha adunk egy FPS-célt a gépnek, ahhoz igazítja a motor a felbontást, mégpedig dinamikusan (még ha nem is olyan folyamatossággal, mint egyes konzolos játékok). A dolog nem olyan, mint egy tű stabil 60 FPS-re belőtt, V-Sync hibamentes purista élmény, de működik, nem csak szűk korlátok között! Erre szükség is van, mert a Horizon jobban falja a vasat, mint a hetekben megjelent kortársa - jelentősen erősebb gépre van szükség, ha ki akarjuk élvezni a PC platform nyújtotta képtisztaság lehetőségeit. Ugyanakkor sok-sok opciót kapunk a felbontás állítgatásán felül is. Van performansz-fókuszú látvány („low mode”), az eredeti PS4-es beállítás (ez a „medium” szint), egy ettől durvább high lehetőség, és az ultra, aminél igazán jól jönne egy TAA-n felüli DLSS opció, hogy a tiszta kép mellé azt a plasztikus filmszerűséget is megkapjuk, ami a Controlt vagy a Death Strandinget kiemelte a közelmúlt vizuális élményei közül. Persze így sem panaszkodunk, elég szép az amit a lenti képeken látsz felskálázódni 4K felbontásig, nemde?

  • Balról jobbra haladva: 720p, 1080p, 4K felbontás.*

Hogy milyen vas kell a játékhoz? Nos, mondunk egy példát, hogy mire számíthattok. Gaming notival estem neki ismét a PC átiratnak (i7, RTX 2060, 16 GB RAM), SSD-re telepítettem a játékot. A masszív telepítési méret (72 GB) mellé egy furcsa egyszeri inicializáció érkezik, ami elvileg belövi a játék szintjét a gépünk teljesítményéhez, és shadereket fordít a DX12 lehetőségeinek megfelelően. A notiba épített 4K monitor mellett próbálkoztam a látványból kifacsarni a maximumot, a puding próbája mégiscsak az evés. Ez esetben a PS4-es eredeti beállítások mellett kaptam kvázi-stabil 30 FPS-es prezentációt. Minőségi módban inkább 27-30 volt az átlag érték, Ultrán pedig 24-28 között inogott a mutató. Érdekes volt látni, hogy a performansz-beállítás (low) akár 40 fölé is elpörgette a 4K-s felbontáson futó játékot, de a látvány ANNYIRA nem butult le, sőt olykor olyan textúrák is gyorsabban betöltődtek, ami ultrán késleltetéssel, vagy egyáltalán nem akaródzott a memóriába mászni. Nézzétek csak a lenti képet - ezt ultra részletességnél sikerült elcsípni. (A játék nem panaszkodik amúgy arra, ha kevés a RAM vagy a video-RAM.)

  • Ezt a furcsa textúrahibát ultra beállítás mellett lőttük.*

Ha erőlteted a 4K-t és nincs 2080-as kártyád, akkor mindenképp a középső beállítást válaszd, nem fogsz olyan látvánnyal találkozni, ami mellett elégedetlen maradnál - és lehet, hogy a felbontás éles mivolta jobb összképet nyújt majd, mint pl. a részletesebb felhőbeállításokkal, finomabb árnyékokkal fixált, ultra felé hajló opciótenger.

A különböző opciókról a lenti képeken tájékozódhatsz. Nem is feltétlenül adja magát, hogy melyik beállítás melyik, ugye? Az ördög a részletekben lapul, vagy még szinte ott sem...

  • Balról jobbra haladva: alacsony, közepes (PS4 szint), kiemelt és végül ultra részletesség 4K mellett.*

1080p-n más a helyzet, gyakorlatilag ultra részletesség mellett is 50 frém felett járunk, de egyel lejjebb kapcsolva a 60FPS már szinte minimális röccenések mellett is garantált lesz. (Ezt néhány durva fény-füst hatással bíró beltéri jelenet fogja csak felülírni, illetve a tény, hogy a játék pufferelési problémái miatt olykor rosszul időzített framek és finom, de épp észrevehető FPS zuhanások döcögtetik a játékmenetet.) A Horizonhoz nem árt amúgy a legújabb drivereket felrakni - 1-2 framet hozott még a maximum beállítások mellett is hogy a Geforce vezérlőt és az Alienware központot frissítettem. A teszteléssel megvártuk amúgy az 1.01 verziót. Ilyen-olyan fura hibaüzenetek voltak kilépéskor, de durva nagy bugokat egyelőre nem találtunk, inkább a fenti apróságok zavarják a makulamentes összképet. Vagy az, hogy a valós 4K-hoz a borderless beállítást át kell pattintani Full Screenbe, hogy ne valami bizarr oda vissza skálázott verziót lássunk a játékból. A HDR implementációt sajnos nem tudtuk kipróbálni. A fejlesztők egyébként igyekeznek minden fókuszt a PC változat pofozására fektetni. A Decima itt bemutatott verziója ugyanis telíti a PCI-Express buszt, és a memória zsonglőrködéssel is láthatóan gondjai vannak. Sokan panaszkodnak a hajfizikára, a hóra, a slow-mo effektek problémás implementálására. Az 1.01-es verzióban egy belső hibafigyelő eszközt is alkalmaztak a készítők, hogy a problematikus részeket hamarabb feltárják.

A port legnagyobb gondja tehát, hogy a teljesen tiszta, csúcsminőséget űző PC közönség számára nem hibátlan, a purista élményt nem tudja szállítani. Az átlag játékos számára viszont meglepő lesz, hogy egy PlayStation portban mennyi grafikai apróságot lehet beállítani. Hogy a beállítási opciók mellett egy előnézeti kép mutatja, hogy milyen változások várhatóak például egy textúra low-medium-high opció állítgatásainak köszönhetően. Vagy hogy az egyik legizgalmasabb PS exkluzív mégiscsak a monitoron fut, a szuszogó PC-d hardverén. … A játék maga 2017 óta sem vesztett sokat az érdemeiből - az összhatást tekintve ez itt csúcsminőség, játékipari magasiskola. Ha te is a legdurvább képi élményre vágysz, várj még kicsit a patchekre, de ha kiéhezve vártad már a portot, boldog leszel a jelenleg elérhető változattal, és úgyis két pofazacskóra tömve nyüstölöd majd Aloy kalandját.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 órája
2

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 órája
2

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

18 órája

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

20 órája
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

21 órája

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
1

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

1 napja
1

Heti megjelenések

1 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

6 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

9 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

2024.04.20.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==