[Teszt] Mafia: Definitive Edition

Mafia: Definitive Edition

mcmackoGéczy Attila2020.09.24. 17:00

A Mafia: City of Lost Heaven érinthetetlen remekmű. A maga tökéletlen mivoltában is egy óriási kult cím, amelyet játékosok milliói imádnak. A vallásos fanatizmus elvárásainak pedig a második rész óta nem is képes megfelelni a sorozatot gondozó 2K. Hiába volt a maga nemében páratlan a folytatás, és hiába próbált újítani és bővíteni a harmadik rész - a bugok, a csiszolatlan élek, a konkurenciával szemben elmaradó tartalom, az önismétlő játékmechanikai elemek miatt a sorozatot szinte el is ásta már a közönség. Azért is nehéz most a Mafia: Definitive Edition kritikájába belevágni, mert ez a feldolgozás sem hibátlan. Nem az a tökéletes, meseszerű gengszter-élmény, ami a fejünkben él az első résszel kapcsolatban. De vajon az eredeti anyag tényleg annyira jó volt, mint ahogyan emlékszünk rá?

Röviden: nem. A Mafia ereje abban rejlett, hogy a videojátékban ritkán látott korszakra tette rá véres mancsait - a cseh fejlesztőcsapat pedig a korát meghazudtoló technikai és narratív megoldásokat hozott, mindezt 2002-ben, amikor az egész sandbox műfaj épp hogy kezdte kinőni a gyerekcipőit. A csodás cseh alkotásnak megvoltak a maga nyavalyái, de a fenti pozitívumok és az újszerű élménynek köszönhetően szinte mindenki számára egy alapműként maradt meg az Illusion játéka. A szépre emlékszünk, ahogy szokták mondani.

E kissé negatív hangulatú felvezetés után felvetődik a kérdés: lehet-e nyertes meccset hozni ebből a pozícióból? Még ha kenőpénzzel, fenyegetéssel, korrupt jogászokkal jönne a 2K, akkor sem volna egyértelmű a válasz. Úgyhogy mindjárt az elején elmondom, hogy én elengedtem a közönség aktuális elvárásait. Szinte biztos, hogy lesznek, akik már csak habitusból is elégedetlenül fogadják majd a Hangar 13 által kínált újrakiadást. Ezeket a gondolatokat viszont elhessegettem, előkotortam a fejemben található élményfoszlányokat. Megpróbáltam úgy élvezni a Definitív kiadást, ahogy az emlékeim, az esti pihenőóráim és a hangulatom alapján tudtam. Jelentem, sikerült - mi több, ismét bele is szédültem Lost Heaven virtuális valóságába!

Bár a Mafia története minden fontosabb mafioso film- és könyvélményt érint, az elcsépelt gengszter-közhelyek még mindig jól esnek a játékosnak. Tommy Angelo és a Salieri banda karakterei majrés, de kedvelhető figurák, akik mellett szivesen tölti az ember a játékórákat. A definitív kiadás rengeteg apró helyen árnyal, finomítja a dialógusokat, új nézőpontokat vet fel, mindezt úgy teszi, hogy az eredeti forrásanyaghoz is megpróbál maximális hűséggel és alázattal nyúlni. Ami változás van a forgatókönyvben, az szerintem mind a jobb irányba tereli az élményt. Még mindig hatásosak a fordulatok, és tempósan sodornak minket előre a történet darabkái. A Mafia ugyanis nem folyamatos cselekményt kínál, hanem múltbéli események láncolatait tárja elénk, küldetések formájában.

Ezek a küldetések pedig bár mai szemmel nézve talán egyszerűnek és már-már alap szintűnek tűnhetnek, azért a friss dinamikai változtatások és apró modernizálások is jót tesznek a lendületnek. Az itt látott alapokat használják manapság is a sandbox játékok, és bár el lehet menni a humor, a sci-fi, a rombolás, a grandiózus méretek irányába, az itt lefektetett alapkövek legalább ügyesen illeszkednek egymásba, és még most is szórakoztatóak - a relatív linearitás ellenére is. Sőt, kifejezetten jól esett, hogy a Mafia nem akar sokkal nagyobbnak és többnek látszani, annál ami régen volt. Nekem egy ilyen személyes sztorihoz, karakterdrámához és korszakot bemutató atmoszférához jól illik ez a kisebb, vonalszerű lépték. Megkockáztatom, a 2K lehet jobban járna, ha egy esetleges Mafia 4 esetében nem az Ubisoft-féle szemléletet követné, vagy nem próbálna meg a Rockstar babérjaira törni, hanem megmaradna ilyen igényes, mesélésre fókuszáló kamaradarabnak a műfajon belül.

Persze ez a kifejezés csak a mostani videojátékos kontextusban áll helyt, annak idején ez mégiscsak egy méretes sandbox játéknak számított. Ma az alacsonyabb ár is jelzi, hogy az a 10-15 óra, amit Lost Heavenben eltöltünk majd, az nem ér fel egy Odüsszeiához, vagy egy GTA V szinthez. De - még egyszer mondom - ez így pont jó, ennek így kell lennie. Az alacsonyabb árhoz viszont patinás látvány és kidolgozottság dukál, még ha olykor nem is makulátlan a vizualitás összképe. Gyönyörű a város, csodaszép a vidéki táj, és az esős éjszaka is már-már next-genre hangolja az embert. Ezek mellett azért vannak furcsaságok is. Például ilyenek a darabos tükröződések, vagy a fejeken olykor fura szem és szájanimációk. Ide sorolom kicsit túlzásba vitt HDR és csillanás effektusokat is, amelyek műtermékekkel szórják meg az összképet. És talán a város néhány utcája is... Hát, hogy is mondjam, néhány nyomvonalon lehet elfért volna még némi szemét, törmelék, falevél, vagy bármi, hogy ne legyen annyira patyolatszerű a járda és az aszfalt.

Ráncfelvarrást kapott az autókázás és a TPS akció intézménye is. A járgányok vezetése a fizikai korlátok (khm, alacsony pacipóver™) mellett is sokkal élvezetesebb lett, a lüktető pulzust pedig a filmszerű kamerakezelés is fokozza. Csak úgy dől az operatőr velünk, amikor a kanyarban beveretjük a vajszínű Schubert farát! A lassabb vezetési modellhez hozzá tartozik az is, hogy Lost Heaven utcáin nem papírból van a betonkorlát és a lámpaoszlop - sokszor tűnhet furcsának, hogy könnyen felakadunk a verdákkal az utolsó parkoló autómobilban is, de ez is a rendszer része. Pár küldetés alatt megszoktam és az élmény részévé vált a pontos kanyarodás igénye. A rendőrös üldözések azért tudnak durva jeleneteket hozni, és normálon is kicsit agresszívek a zsaruk - ezt segíti a térkép néhány pontján elhelyezett útjavítás, melyeken ha ügyesen suhanunk át, akkor szépen fennakadnak a minket követő sofőrök. A GPS-t pedig egy érdekes rendszer helyettesíti. Az utcasarkokon szellemtáblák mutatják, hogy merre kell mennünk, ha az optimális úton szeretnénk a célba eljutni. Sajnos a linearitás és a kézenfogva vezetett missziók magával hozzák azt is, hogy a mellékküldetések kicsit elsikkadnak. Valamikor a játék felénél jutott eszembe, hogy ott van például Bertone garázsa, ahol az eredeti játékban is jó kis mellékes feladatokat szedhettünk fel.

A gyalogos szekciók is kaptak egy kis extra súlyt, bár talán az a leggyengébb része a játéknak, amikor két lábon, nagy túlerő ellen kell nyomulnunk. Ugyanis Tommy gyorsan, pár lövéstől megadja magát amikor beszaladunk a tűzvonalba, az ellenfelek viszont meglepően sokat bírnak, és a fegyverjáték, valamint a célzás is kicsit lomha, kicsit nyúlós. Ezt is meg lehet szokni, de tény, hogy itt talán lett volna még mit finomítani a fejlesztőknek - néhány harci részen inkább át is szaladtam, ami önmagában sokat elmond a lövöldözős jelenetekről. A közelharc sem nagy szám - elég monoton és a finisherek szempontjából repetitív az a pár jelenet, ahol ököllel kell móresre tanítani az utca népét. Persze más szempontból is vannak apró pontatlanságok, de nem is tudom, hogy ebben a műfajban létezhet-e ennél sokkal precízebb, polírozottabb játékmenet. Persze itt-ott találni jobb példákat, külön-külön, egyes megoldásokat kiemelve (pl. lopakodásban az AC sorozatot, vagy urbánus lövöldözésben a Crackdownt), de én nem éreztem kirívónak a Mafia: Definitive Edition csiszolatlan éleit a többi, örök tízpontos nagyágyúhoz képest sem. Az emlékekben kísértő nyűgös küldetések is sokat finomodtak - a versenypályát elsőre lehoztam, és a platós teherautón menekített szesz sem volt annyira gázos, mint régen. A kihívás ezzel együtt is feszes ívet jár be - csak-csak előkerült a retry-gomb néhány missziónál. Bár töredelmesen bevallom, nem értem a sztori legvégére, azért a játék nagyját láttam - ez alatt az idő alatt sem játékot törő buggal, sem röhelyes jelenetekkel, meme-kompatibilis böszmeséggel nem futottam össze. Pedig megjelenés előtti kóddal nyomultam. A játék teljesítménye XOX-en kielégítő volt - ha lassulgatott is a játék, a komótos, filmszerű tempóban nem igazán vettem észre. Az effektekből beszivárgó műtermékek sokkal jobban zavartak.

Mint a nagy elődnél, így a definitív kiadásnál is sikerült az atmoszférát mívesen belőni a fejlesztőcsapatnak. Lost Heaven gyönyörű Chicago-kópia, ahol az égbolt városképe mellett az utcaszint is árasztja magából a füstös, lőporszagú hangulatot. Nem tudom, hogy hányan veszik majd észre, de mind az átvezetőkben, mind a gyalogos szakaszoknál olyan kamerabeállításokkal operál a játék, és olyan nézőpontokat, bevilágításokat alkalmaz, amelyek értik és jól is használják a filmes nyelvezetet. Tele van a város szerel… izé, apró, kidolgozott részlettel. Kártyákat, képregényeket, képeslapokat gyűjtögethetünk. Az újságcikkek, kivágások, dokumentumok misszióról-misszióra változnak, követik az események múlását. Az eredeti szimfonikus zenék mellett új témák és rengeteg friss licenszelt zene is felcsendül a háttérben. Nem a régi szinkronszínészekkel dolgozott a Hangar, de az új fazonok is hozzák a karakterek jellegzetességeit - emlékeimben pedig hasonló jellemek éltek, mint akikkel az újrakiadásban találkoztam. Frank és a Don kapcsolata, Sarah, Paulie, Sam… A szép, emberi pillanatok, a tragikus, olykor vérfürdőbe és értelmetlen erőszakba torkolló jelenetek 2020-ban is nyomot hagynak az emberben. Van súlyuk, és tökéletesen illeszkednek a videojátékok által feldolgozott, olykor akár elcsépeltnek is tűnő maffiás történetek sorába. Emiatt volt izgalmas a Mafia 2002-ben, és ettől emlékezetes ma is a játék által kínált élmény.

Mafia Mafia Definitive Edition GIF from Mafia GIFs

Képtelenség a régi emlékek nyomába eredni - azokat ugyanolyan mélységben úgysem tudjuk újra át- és megélni. A Mafia: Definitive Edition viszont nekifeszül a nehéz feladatnak, és bár nem tud az eszményi kép nyomába érni, 2020-ban is színvonalasan és szórakoztató módon tálalja az eredeti koncepciót. Ára és ehhez mért tartalmi, prezentációs színvonala is az elfogadható optimumot célozza be, mi több, fölé is lő annak. Bízom a sikerében, mert jó lenne egy új, sorszámozott folytatást is látni. És bízom a közönség pozitív hozzáállásában is. Úgy érzem a fejlesztők oldaláról megvolt az erőfeszítés egy méltó újrakiadás megalkotására. Kérdés, hogy mi hogyan fogadjuk majd.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19