[Teszt] 13 Sentinels: Aegis Rim

13 Sentinels: Aegis Rim

V. Miki2020.10.13. 23:00

Nem könnyű meló, de a hegyre néha fel kell mászni! De mi van akkor, ha úgy érezzük, soha nem jutunk fel a csúcsra? Az egyik kedvenc regényem Umberto Eco-tól A rózsa neve. Zseniális olvasmány! Dióhéjban és nagyon leegyszerűsítve a regény egy középkori kolostorban játszódik, ahol egy különös gyilkossági ügy eseményei kavarják fel a szerzetesek életét. Az első száz oldal a két főhős útját mutatja be, ahogy eljutnak a cselekmény helyszínét adó apátságba. Eco a regény utószavában elmondta, hogy barátai és szerkesztői megakarták vágni ezt a száz oldalt, mert kimerítőnek és nehéznek érezték. Eco azonban kitartott, úgy vélte az olvasónak át kell mennie a beavatáson. Mert a kalandhoz, mondanivalóhoz és magához az élményhez vezető út olyan mint a hegymászás, meg kell tanulni lélegezni, iramot tartani, mert különben kifullad az ember. Ha valakinek pedig ez nem tetszik, akkor ott marad a hegy lábánál. Gyakran felidézem magamban Eco gondolatait, amikor egy-egy nehezebben induló könyvet olvasok, vagy filmet nézek. Megéri-e a fáradság? Néha igen, néha nem. Videojátékoknál nem fordult elő túl gyakran, hogy ezzel a gondolattal kellett biztatnom magam, de most az 13 Sentinels: Aegis Rim kapcsán adta magát a gondolat. Vajon érdemes-e megmásznom a hegyet?

13 Sentinels-hez hasonló videojátékot még soha nem láttam. Egyszerre keveredik benne a sztori orientált visual novel, a J- és SRPG, és az RTS stílus. Az biztos, hogy ha bele szeretsz, akkor ez lesz számodra az év játéka! De bele lehet szeretni egyáltalán? Egy biztos, a program, és a történetvezetés nem könnyíti meg a dolgunkat. Sőt, olyan érzésem volt, hogy Vanillaware, akiknek az Odin Sphere-t is köszönhetjük, szándékosan tesztel minket, és elengedte a fejlesztői kezét: csináljátok úgy, ahogy a legjobbnak látjátok, ne foglalkozzatok a konvenciókkal, és ne kössetek kompromisszumot. És az alkotók ezt maximálisan kihasználták. Az egyszeri játékos meg csak pislog. A felütés egyszerű. Tipikus anime főhősök, mechák, anime-s inváziós sztori, kicsit elcsépelt az egész, de leírva az Evangelion sem más, aztán tudjuk mi lett belőle. Az első percek sokkolóak, a játékos belecsöppen a valami egészen lendületes, kavargó és zavaros sztoriba. És öt perc után ott marad a hegy lábánál. Aztán ha mégis csak tovább megy, meglátja a harcot, ami semmilyen módon nem kapcsolódik az elején a sztorihoz. És megint csak lent marad a hegy lábánál. Esetleg lesznek olyanok, akik átmennek a kb. 5 órás tutorial részen, tovább mennek és várják, hogy összeálljon az egész, de valahogy nem fog. És ők is ott maradnak a hegy lábánál. A sztori megértése bizony figyelmet és fegyelmet kíván. Az alkotók felrúgtak mindent, amit a lineáris történetvezetésről tudunk. Emlékeztek a SaGa sorozatra? Na azt szorozzátok meg százzal! A 13 Sentinels egy téren és időn átívelő kalandot mutat be, ráadásul 13 szereplő szemszögéből. Az első pár tíz órában az egésznek se füle, se farka. Mégis valahogy az első pillanattól vonzó volt számomra az egész. Az 1985-ben játszódó részekben a '80-as évek japán iskolai hangulata fogott meg. Az 1945-ben játszódóaknak a II. világháborús áthallásai tetszettek. 2025 jövőképe pedig letaglózott. És persze a karakterek is nagyon érdekesek az első pillanattól kezdve. Van itt minden. Számtalan sci-fi elem és klisé, időutazás, alternatív történelmi referenciák, irodalmi és pop kulturális utalások tucatjai, J-pop mánia, érdekesebbnél érdekesebb egyéniségek és drámák. Ezek egyvelege különös mélységet és hangulatot ad a sztorinak. Higgyétek el, hogy amikor megértjük mi van, akkor zseniálisnak fogjuk tartani az egészet. Csak figyelni kell, kitartani, és legfőképpen intellektuális munkát bele rakni. Megéri!

A tutorial rész teljesítése után, amikor a sztori és a harc egymást felváltva követi egymást, kapunk szabad kezet. A játék alapvetően három részből áll. A Remembrance-t választva csak a sztorira koncentrálhatunk. Gyönyörű, oldalnézetes, 2D-s hátterek előtt görgethetjük tovább az események sorát. Ezzel szemben a Destruction epizódoknál a játék átmegy egy SRPG elemekkel tele rakott RTS-be, ahol óriási mechákal vehetjük fel a harcot az idegen invázió ellen. Ez a rész sem lett túlzottan játékos barát, hisz a harci tér stilizált formában tárul elénk, ami sokakat elriaszthat. Maga a harc az elején talán egy kicsit könnyű, de mindenképpen izgalmas epizódok ezek is. A két rész között szinte teljesen szabadon válthatunk, és nem szabad elfelednünk, hogy a két rész hatással van egymásra. Lesznek ugyan megkötések is, amikor egy-egy szereplő csak akkor nyitható meg, ha a Destruction részben vagy a Remembracne-ban haladtunk, de nagyjából szabadon választhatunk. A harmadik epizód az Analysis, ami egy óriási információs oázis, feladata, hogy a két részt és a sztori egészét átfogja. Vissza lehet itt nézni jelenteket, eseményeket, méghozzá időrendben, ami nagy szó! Az legyen a játék titka, hogy a Remembrance és a Destruction rész hogyan viszonyul egymáshoz, de az tény, hogy nem lesz könnyű követni az eseményeket. A kronológiai rendet felejtsétek is el. Nekem a sztori rész jobban tetszett, mert izgatott mi lesz, de azért jól esett néha a stratégai fejezetekben is elmerülni. A teljes történetet úgyis csak a két rész teljesítésével lehet megérteni. A körítéssel nincs baj. A 2D-s grafika egészen kiváló, a harci részek mondjuk lehetnének egy kicsit kevésbé stilizáltak. A szinkron jó (vagy japán és angol is) és a zenék is kellemesek.

Ha már Umberto Eco-val kezdtük, fejezzük be vele. A rózsa neve utószavában van egy másik figyelemre méltó gondolat. Eco azt mondja, hogy a jó író nem a közönségnek ír, tehát nem kiszolgálja a trendeket, hanem maga teremti meg az olvasóját. Videojátékoknál manapság ritka az ilyesmi. A legnagyobb kérdés számomra ez maradt az 13 Sentinels kapcsán, hogy vajon sikerül-e létrehoznia saját nagyobb közönségét vagy marad egy szűk kör által felmagasztalt kult játék? Az utóbbira valószínűleg több az esély, de ezt csak az idő fogja megmondani. Magunk közt szólva lehet a készítők helyében hajlottam volna a kompromisszumokra, és egy kicsit befogadhatóbbra csináltam volna legalább az elejét, ami ügyesebben behúzza a szélesebb közönséget is. Annyit mondanék zárszóként, hogy adjatok neki egy esélyt, legyetek türelmesek, nyitottak, mert ilyen különös és fantasztikus élményben ritkán lesz részetek. Szóval kalandra fel. Ne maradjatok a hegy lábánál!

9/10

13 Sentinels: Aegis Rim | Platform: PS4 | Kiadó: Atlus | Fejlesztő: Vanillaware

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

15 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==