[Ghz] Az Aranylemez és ami mögötte van

Az Aranylemez és ami mögötte van

GhzSzabó Ákos2020.10.28. 11:00

A szegény Cyberpunk 2077 sokadik csúsztatásának apropójából gondoltam leírom pár sorban, hogy nagyjából mi történik a háttérben, hiszen sokan nincsenek tisztában az alapvető iparági folyamatokkal, amiknek köszönhetően egy játék fizikailag vagy virtuálisan a kezünkbe kerül. Nem megyek vissza a kezdetekig, inkább a kiadásra és annak a folyamatára koncentrálnék.

Az, hogy "aranylemezre kerül egy játék", egy régi hagyomány, mivel anno lemezeken kellett futárokkal elküldeni a kiadóknak a játékot. Sem az internet, sem a technológia nem tartott ott, hogy online menjen át a kód. Ez a megoldás meglepően nehezen halt amúgy ki, az egyik Age Rating-et, azaz korosztály besorolást eldöntő bizottságnak emlékeim szerint még 3 évvel ezelőtt is pendrive-on kellett elküldeni az épp elkészült játékunkat. Így természetesen manapság az aranylemez nem más, mint egy PR fénykép egy üres lemezről. A fejlesztők úgy döntenek, hogy egy adott verziót "véglegesnek," azaz inkább arra érdemesnek tekintenek, hogy a fizikai lemezekre rákerüljön. Ez az a verzió, amit a platformholderek is megnéznek, és nyomnak rajta egy minőségi ellenőrzést. Na egy valószínűleg 100+ órás játéknál ez nem jelent mást, mint egy (ez természetesen platformonként eltérő) masszív, néha 100+ oldalas technikai vázlatpontos lista végignézését, hogy a termékünk mindennek megfeleljen. Ha ezen túl vagyunk akkor nem árt, ha van egy megjelenési dátumunk, amitől függően legalább egy, de inkább 2-3 hónappal korábbra érdemes lefoglalni egy úgynevezett slot-ot, hogy beküldhessük a játékot. Ez természetesen rengeteg előmunkával is jár, hiszen minden adatot, online bolti információkat, képeket, artokat, azaz mindent, amit majd a játékos látni fog, el kell készíteni és fel kell tölteni jóváhagyásra. Ha ezek mind rendben vannak, akkor tudjuk végre beküldeni a játékot. A “tesztelés” ideje eléggé változik, sok mindentől függ, lehet pár nap vagy akár több hét is. Nehezítés, hogy erről szinte semmilyen vagy csak minimális információt kapunk előre. Ezért is mondtam, hogy érdemes hónapokat rászámolni, hiszen ha az első verziónk megbukik, akkor ki kell javítani a hibákat, újra foglalni egy slot-ot és újra küldeni a buildet. Azt is érdemes megemlíteni, hogy még a nagy platform holdereknek is véges a kapacitása, az őszi szezonban pedig eléggé sok játék jelenik meg, így egyáltalán nem biztos, hogy azonnal kapunk új időpontot.

Manapság már irreális elvárás lenne, hogy magát a játékot végig is játsszák, ezért természetesen törekedni kell arra, hogy az a verzió ami ezen a checken átmegy, lehetőleg tökéletesen játszható legyen a vásárlók számára. Namármost, ha számolunk egy kicsit és - a sajnos már nem érvényes, de sokáig annak kezelt- november 19-ét tekintjük a megjelenési dátumnak és hihetünk annak, hogy a Cyberpunk október 5-én került aranylemezre, akkor könnyen kiszámítható, hogy valószínűleg már augusztus végén/szeptember elején beküldték az első verziókat a játékból.

Most kitérnék egy pillanatra az első napos patchekre is, hiszen általános közutálat tárgyát képezik a játékosok között, holott sajnos vagy sem, értük vannak főleg. A fenti eszmefuttatásból is kiderülhet, hogy egy tökéletes világban beküldjük a verziót és rögtön el is megyünk Hawaiira, Bora-Borára és onnan várjuk lélegzetünket visszafojtva, hogy mit csinál az a drága platform holder a játékunkkal. Majd amikor visszadobják, akkor nagy sóhajtozások közepette hazarepülünk és gyorsan dolgozgatunk még egy kicsit, az amúgy is már tökéletes játékunkon. Majd ha átment a végleges verzió és elkezdődött a lemezek gyártása, mi csak netezgetünk még másfél hónapot és várjuk az első teszteket, no meg a szépen csilingelő lovettát.

A valóságban azonban csak egy szabály létezik a játékfejlesztésben: “Egy játékot sosem fejezünk be, csak abbahagyjuk a fejlesztését.” Nincs olyan játék a világon, amiben nem maradt egyetlen hiba/bug/probléma vagy rengeteg ötlet amire vagy idő, vagy pénz nem jutott már. Na ez triplán igaz lehet egy ekkora volumenű játékra, mint a CP2077. Egész egyszerűen 2-3 hónap alatt még annyi de annyi tartalmat, finomítást, bug fixet, polírozást lehet beletenni egy termékbe, hogy kis túlzással fel sem lehet ismerni az “eredeti” alapjátékot. És mint azt az elmúlt hetek híreiből már tudjuk, a CDPR-nél pontosan ez történik jelenleg is. Valószínűleg olyan hibákba futottak bele, amiket egyszerűen meg kell csinálniuk, hogy ne egy törött (broken) játékot adjanak ki. Minek van akkor az a sok ellenőrzés? Kérdezi jogosan a játékos. Nos hát arra, hogy a konzolt altató rest módból mindig visszajöjjön a játék, hogy rendesen megkapd azokat a trophy-kat és achievementeket, hogy ha lemerül a kontroller akkor a választott nyelveden a megfelelő hibaüzenet jöjjön fel. Ergo semmi olyan technológiai akadálya ne legyen annak, hogy felhőtlenül élvezhessük a játékot. De hivatalosan ezeken a teszteken csak a technológiai elvárásoknak kell megfelelni, így arra viszont ezt képtelenség kiterjeszteni, hogy a kettes történeti szál közepén, ha Bil-lel előbb beszélsz mint Joe-val, és a bal alsó választ nyomod meg, akkor egy teljes történeti szálat mondjuk nem érsz el. Vagy nem kapod meg a fix jutalmat és mondjuk buktad az összes eddigi haladást a játékban Egy ekkora címnél, bele sem akarok gondolni, hogy hány ilyen probléma merülhet fel.

Gondolom már nagyon unod, de muszáj még pár szóban kitérnem az éppen aktuális helyzetre is. Otthonról dolgozni alapvetően jó, ha olyan típus vagy és hatékony is, hiszen kevesebb zavar ér, kevesebbet kell utaznod és úgy általában kipihentebb az ember. Cserébe mondjuk hajlamos is lehetsz sokkal többet is dolgozni, mint amennyit kéne, de ez egy másik történet egy másik napra. Egy dolog viszont iszonyatosan nagy szívás, az pedig a tesztelés. Sohasem dolgoztam ekkora infrastruktúrával rendelkező cégnél, ezért innentől csak tippelek, de a friss nyilatkozatuk alapján nem lehetek túl messze a valóságtól. Egy ekkora játékon egyszerre rengetegen dolgoznak és ezért elég masszívan ellenőrizve van, hogy ki mikor és mit tölt fel. Ugye itt egy rossz mozdulat tönkre tehet akár több hétnyi melót. Természetesen a különböző verzió kezelők ezt hivatottak megakadályozni, de még ezzel együtt is azért nagyon oda kell figyelni. Ha tippelnem kéne, akkor egy alap verzió legalább 40 giga. Gyanítom, hogy delta patchelést alkalmaznak, ami azt jelenti, hogy mindig csak az frissül, ami változott. (Innen jön a delta szó, tudjátok ez jelenti a változást a tech zsargonban.) Ez persze lehet csalóka, mert ha egyszerre sok mindenbe nyúltak bele, akkor ez simán lehet több giga is. Na most ezt sem tudom, de elég valószínűtlennek tartom, hogy minden tesztelő a saját gépén tud és képes új buildeket gyártani, így gondolom van egy központi buildelő gép, ami szépen megcsinálja a különböző verziókat. Ha ez egy fizikai helyen van, akkor van némi korlátozás a rendszerben, hiszen a kimenő internet lehet bármekkora is, azért véges. Ezen esetleg tudnak azzal segíteni, hogy egy külső masszívabb szerver hálózat igénybevételével kiszervezik a feladatot, és a többszörösére növelik a másolási sebességet. Ettől függetlenül is gondolom nem 10-en tesztelik a játékot, így mindenkinek folyamatosan eljuttatni a friss adatokat iszonyat idő és erőforrás/sávszélesség igényes. Ugye 9 buildról beszélünk, ráadásul van ahol kell több régióhoz is külön-külön verzió. Ez iszonyat többletmelót jelent ebben az utolsó kiadási szakaszban, ezt sajnos egyértelműen a COVID számlájára írhatjuk, arról nem is beszélve, hogy a különböző bugok vagy problémák megoldása is tovább tart ahhoz képest amikor mindenki oda tud gyűlni a monitorhoz és együttesen képes megoldani a problémákat.

Tudom, hogy nehéz várni arra, amit már nagyon régóta szeretnénk játszani, de sajnos a jelenlegi globális helyzetben egyáltalán örüljünk, hogy belátható időn belül megjelenik a játék. Remélem, nem volt túl unalmas az iromány, nem akartam nagyon szárazra írni és remélem, azért volt benne némi új információ is, valamint ha vannak kérdések, azok jöhetnek a komment szekcióban. Addig is kitartást mindenkinek, nincs már olyan messze a december tizedike!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 órája
3

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

14 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

16 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==