Törökülésben gubbasztok a televízió előtti szőnyegen, akárcsak tizenévesen. A szemem ismét hasonló gyermeki lelkesedéstől csillog, bár a képernyő átmérőjén kívül a szakállam és a pocakom mérete is nőtt némileg azóta. Valamit szórakozottan motyogok az orrom alatt, miközben lenézek az ölemben tartott kontrollerre. Esőcseppeket érzek. A kezeim között. Ha becsukom a szemem, pontosan megtudom mondani hol és milyen erővel csapódnak be a gombok és a analóg karok mellett vagy az érintőfelület síkjában. Őrület, de a következő generáció legizgalmasabb újításait nem biztos, hogy a képernyődön kell keresned!
A SIE Japan stúdióján belül 2012-ben megalakult Team ASOBI rendkívül érdekes utat járt be csupán egyetlen generáció alatt. Hét éve minden PlayStation 4 a csapat AR mini-játék gyűjteményével érkezett, majd a PSVR megjelenésekor is a vállukra szakadt az új technológia kötelező demonstrálása. A maréknyi kezdetleges koncepció között megbújó Robots Rescue azonban hamar váratlan népszerűséget szerzett magának, így két évvel később a stúdió végre teljes értékű játékkal jelentkezhetett. Astro pedig nem csupán a virtuális valóság savanykás állóvizét pezsdítette fel vidám és innovatív platformerével, de jónéhány játékos szemében új kabalafigurára talált vele a brand is.
Ezért okozott némileg csalódást a bejelentés, hogy a kapitányt a következő generáció hajnalán visszazavarják a kényszerű és száraz techdemók korlátai közé egy előre telepített, ingyenes DualSense bemutatóba. Az Astro's Playroom viszont szerencsére sokkal több ennél! Egy rendkívül szerethető, stílusos és precíz 3D ugrálós játék, ami méltó módon emlékezik meg a PlayStation elmúlt 25 évéről és ünnepli azokat a karaktereket és sorozatokat, amelyek itt találtak otthonra vagy innen indultak platformhódító útjukra.
A Rescue Mission alapjaira építő látványvilág és Kenneth Young játékos dallamai ismét pillanatok alatt beszippantanak. Kellően egyedi, üdítően színes és könnyen szerethető. Hasonló minőség általában csak a japán irodaház szomszédos, “N” logós szobáiból kerül a kezünkbe. A vizuális stílusjegyeket tovább erősítették, kreatívan hozva létre organikusnak tűnő formákat a különböző mechanikai eszközökkel. A fémmadarak szárnyában propellerek bújnak meg, a pálmafák törzse kábelkötegekből fonódik össze, a virágok pedig ismerős iksz, négyzet, háromszög és kör szimbólumokban nyílnak. Mindez természetesen natív 4K és 60 képkocka kíséretében folyik le a képernyőről.
Új konzolunk fantázia színezte belseje lesz kalandozásunk központja, ahonnan a négy különböző alkotóelemet reprezentáló világ bármelyikébe eljuthatunk. A Hűtőforrások, a GPU-dzsungel, az SSD-sztráda és a Memóriamező egyenként négy-négy pályát tartogat, ami tovább nyolc időre teljesíthető kihívással egészül később ki. Mindegyikben a hagyományos és a robothacukás szintek váltják egymást. Előbbi esetében Astro mozgáskultúrája megmaradt a két gombra korlátozott szinten, amit néhány felvehető eszköz igyekszik színesíteni a nagyrészt ismerős ellenfelek püfölése és a könnyed ugrándozás között. Aztán az adott pontokon jöhetnek a speciális öltözetek és járművek, hogy igazán megdolgoztassák a kontrollert a kezeink között.
Mert a bájos külső alatt a Playroom azért még mindig elsősorban egy lenyűgöző technológiai demonstráció, ami a DualSense lehetőségeivel brillíroz minden lépésünknél. Szó szerint! Mindegy milyen felületre tesszük például fém lábainkat, érezni fogjuk a különbséget. A homok apró szemcséi, a jég karcossága vagy a sártenger ragacsossága tökéletesen elkülönül egymástól. A szél süvítése és a zápor cseppjei kilépnek a képernyőről és csupán a kontrollert kézben tartva is pontosan megtudjuk mondani az erejüket és az irányukat is. Felejtsd el a hagyományos ERM megoldások megszokott, lapos berregését! Ez egy teljesen új világ. Főleg ha közben az adaptív triggereket is munkára fogjuk. A rugós-ruházat például fokozatosan keményedik meg az ujjunk alatt, mintha valóban összenyomnánk a gyűrűző fémet, majd elengedve visszarúg - amit lágyan kísér a kontroller élethű utórezgése. El tudod képzelni? Pedig ezen a ponton csak a bemelegítő köröket jártam a későbbi lehetőségeket tekintve. A felfedezés örömét és a rácsodálkozást viszont már meghagyom Neked!
De ha éppen nem a technológiai erőfitogtatásával nyűgözött le Astro, akkor a nosztalgikus gyűjtögetnivalók, az apró részletek és kikacsintások miatt nem tudtam letörölni a vigyort az arcomról. A központi részről elérhető, kezdetben üresen tátongó PlayStation Laboratórium ugyanis lassan megtelt a pályákon talált mintegy 50 konzolvariációval és kiegészítővel, a kirakós darabok street art alkotássá álltak össze a falon, a nyüzsgő robotok pedig pillanatok alatt otthonossá tették a teret. Tényleg leírhatatlan az a törődés, tisztelet és aprólékosság, amivel a készítők visszaemlékeztek az elmúlt 25 évre. Érdemes nyitott szemmel járni a pályákon, mert közel 80 játékot idéznek meg a kis beöltözött robotfigurák - ha karnyújtásnyira vannak, gonosz módon csaphatunk is rajtuk egyet az egyedi és roppant szórakoztató animációk előcsalásához.
Az Astro's Playroom tökéletes bemutatója a DualSense egyedi és innovatív képességeinek. Valljuk be: valahol szükségünk is volt egy hasonló előrelépésre, hiszen a félgenerációs konzolok némileg elcsorbították a generációváltás élét. Szerencsére ezen kívül nem csak egy rendkívül szórakoztató, könnyed és vidám platformer, de méltó nosztalgiatúra és a platform lelkes ünneplése is. A múltról mesél és a jövőbe mutat, kiválóan ágyazva meg a kezdődő konzolgenerációnak. Csak azt remélem, hogy ebben egy pár órás pack-in játéknál nagyobb szerepe lesz Astro kapitánynak is, aki az ígéretek szerint hamarosan visszatér! [ 8 ]
Fejlesztő: SIE Japan Studio, Team ASOBI! | Kiadó: SIE | Platform: PlayStation 5 | Megjelenés: 2020. november 19. | Ár: Ingyenes