[Teszt] Bayonetta 3

Bayonetta 3

kevinyCsángó Kornél2022.11.15. 01:06

Bayonettának valahogy sose volt könnyű dolga, amikor arról volt szó, hogy felszínre kéne buggyannia. Az első rész mérsékelt sikerét követően a SEGA jótékonyan elkaszálta a folytatást, melyet végül a Nintendo mentett meg, hogy az alaposan szétbukott gépük egyik ékköve lehessen. A harmadik részt pedig 2017-ben mutatták be, hogy aztán utána 5 évig altathassák vele a nagyérdeműt. Mivel manapság a minőségi hack & slash játékok száma alaposan megcsappanni látszik, úgy vetődtünk rá a szexi boszorkára, mint a gyöngytyúk a cukrozott ... khm.

Egy barátom szokta mondani (kis túlzással) hogy a “nagyon japán” játékok (többnyire) az extravagáns csihi-puhiról szólnak, melyeknek a végén megölöd Istent. Bayonetta pedig már kétszer megtette ezt - mind Jubileus, a teremtő és Aesir, a káosz ura megszívta a vele való találkozást - harmadszorra egészen különleges felállással találja magát szemben. Egy önmagát csak Szingularitásnak nevező nagyhatalmú lény egyesével foglalja el és rombolja le a párhuzamos univerzumok világait, Bayonetta pedig csak úgy mentheti meg tőle kicsiny multiverzum-szegletét, ha különféle paralel univerzumokból összegyűjti az úgynevezett Káosz Fogaskerekeit, ezek által visszautazik az Alfaverzumba és gyökerénél kezeli a problémát. Ezúttal viszont nem lesz egyedül: régi barátja, Jeanne és egy fiatal umbra, Viola is segíti ebben a kissé hajmeresztő utazásban.

Természetesen, mint ahogy ezt a Platinum Games-től már megszokhattuk, főszerepben a villámgyors, stílusos, ezerféleképp játszható harcé a főszerep, és Bayonetta pedig ezen a téren hozza a megszokott formuláját. Ezen felül nagy hangsúly helyeződik a megidézhető démonokra, akik ezúttal nem csupán a harcok végi látványos kivégzésekért felelősek, hanem a harcok közben is megidézhetőek. Ilyenkor a démon irányítását magunkhoz vesszük, miközben Bayonetta csupán egy rituális táncot lejtve igyekszik biztosítani, hogy a kontroll nálunk is maradjon. Most akár azt is gondolhatnád: mi értelme akkor kombózni, megidézem Gommorah-t vagy Lady Butterfly-t, azok jól rendet csapnak, te meg csak egy sört kérsz. Node azért ez nem ennyire egyszerű: a démon addig szolgál, amíg el nem fogy a mana csíkja (vagy ki nem nyírják - ilyen is van) vagy ameddig Bayonettát egy jóízű pofánrúgással meg nem zavarják a tánci közben, szóval a játékmenet e tekintetben balanszban van.

És hát természetesen nem lenne Platinum Games játék, ha nem lenne dugig a játékmenetre nagy hatást gyakorló variációk halmazával, megidézhető démonokkal, fegyverekkel, melyek mind-mind különféle megközelítést igényelnek. Máshogy bánsz a pisztolyokkal és egész másként egy méretes buzogánnyal, más tempó, másak a kombók, minden egyes variáns új tanulást igényel, ha valóban szépen, stílusosan akarod játszani a játékot. Tényleg bátran állíthatom: nagyon rendesen meg van pakolva a produktum tartalommal, erre nem lehet panasz.

Csakhát van egy közismert mondás, hogy a kevesebb néha több, és sajnos azt kell mondjam: Béláink a Platinum Games-nél ezúttal kissé túltolták a kocsmát. Nem is Bayonettával van a gond: az ő mozgáskultúrájának alapjait még Hideki Kamiya tette le bő 10 éve és ezek azóta is szilárdan állnak a lábukon. A gond azzal van hogy csupán a játékidő kétharmadában játszunk kedvenc boszorkánkkal, a hátralevő időn osztozkodik Jeanne és Viola - természetesen teljesen eltérő mozgásokkal és fícsörökkel. És hát persze szépen felváltva, aminek az eredménye, hogy a játékmenet eléggé inkonzisztens. Viola például jól időzített védekezéssel tudja előhozni a Witch time-ot (ez a játékmechanika egyik központi eleme, ilyenkor belassul az idő és lehetőséged van biztonságosan (értsd: kóbor pofonoktól nem tartva) szétbüntetni az ellenséget) - és mivel nekem a parry sose ment annyira, a Violás részeken rendre alulteljesítettem. Jeanne kis különszáma, a Szupertitkos Ügynök Jeanne™ pedig egy visszatérő 2D lopakodós etap, ami szegényem nagyon esetlen - csakúgy mint a minijátékok nagy része.

A rossz szájízt tetézi, hogy a látvány a korai Xbox 360 időket idézi. Bár vannak a multiverzumnak olyan szegmensei, melyek nem annyira vészesek, némelyek viszont igencsak - gondolok itt a “jelenkor” urbánus környezetére főként. Ami a leginkább bántja a szemem, az az “átlátszóság” megoldása, azaz, hogy az alpha blending-et (ez esetben az átlátszó poligonok valóban átlátszóak) dithering-re (itt pedig csupán a texturák egy részét rendereli le az engine “pöttyökben”) cserélték - és emiatt képes sok helyen valami elképesztően ocsmány képeket elénk hányni a program. Értem én: a Switch erősen limitált hardver és hogy ez a játék jól fusson rajta, minden “spórolós” trükköt be kell vetni, de végeredmény szempontjából sajnos nem mentség. Ha például egy bazi nagy szörny elé be találunk táncolni, akkor konkrétan az egész képernyőn mást se látunk, mint dithering pöttyöket, ami sem látvány, sem a pontos bevitelek szempontjából nem hasznos. Az “operatőr” pedig minderre még rá tud tenni egy lapáttal: no akkor tényleg van, hogy semmit nem látsz és akkor aztán van baj.

Másrészt nemeziseink pofázmánya, egykaptafa dizájnja is hagy bőven kivetnivalót: legtöbbjük olyan, mintha a Resident Evil Revelations támadó-vizihulláit hasznosították volna újra a grafikusok. Mintha ezen a téren kifogyott volna a Team Little Angels az ötletekből.

Eltekintve a fentiektől azért még mindig úgy gondolom, hogy a Bayonetta 3 egy jó játék. Nem az a fenomenális agylerobbantó csoda, amit az első rész tudott, nem az a tükörre polírozott jeles folytatás, amit a második rész kínált, szimplán egy jó játék, jó és kevésbé jó ötletekkel, végeredményt tekintve itt-ott felemás kivitelezéssel. Ha nem kapsz szemrákot a tizenéves látványtól és ha tudsz olvasni a dithering pöttyök között, azt mondom: ezt a csajt érdemes elvinni egy harmadik menetre is.

Pontosan
7
Platform: Switch
Kiadó: Nintendo/SEGA | Fejlesztő: Platinum Games
Megjelenés: 2022. október 28. | Ár: Kb. 20000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==