[Teszt] Axiom Verge 2

Axiom Verge 2

mcmackoGéczy Attila2021.10.14. 09:00

Az Axiom Verge 2-nek nincs könnyű dolga. Az elődje egy mára kultjátékká emelkedett indie metroidvania, amely jó időben, és erős alapokkal hódította meg a műfaj rajongóit. Látványa olyan volt, mintha a 8-bites időket doppingszerekkel hozták volna a huszonegyedik századba. Sztorija a kvantumfizikát egyfajta furcsa, kozmikus horrort sem nélkülöző témával, valamint a virtuális mátrixvilágok elméleti kérdéseivel fonta össze. A tartalma pedig embert próbáló kihívást és emlékezetes jelenetek sorát kínálta.

Kissé furcsa lehet, hogy ebből a pozícióból, szinte pár trailer felvezetésével, árnyék-megjelenésként jött nyár végén a folytatás. Az előd egyes fizikai kópiái máig vadászott kegytárgyak, a rajongók teóriáival tele van a reddit, és nem volt olyan metroidvania rajongó, aki ne ismerte volna el az egyszemélyes hadsereg, Tom Happ által fejlesztett első részt. Mi az oka annak, hogy a folytatás kvázi csendben, fű alatt érkezett? Valószínű az, hogy mindenki belátta, az Axiom Verge 2 nem fog tudni felnőni az előd által támasztott elvárásokhoz.

Furcsa íve lesz a kritikának, mert szinte minden téren a negatívumokat, vagy a kétes fejlesztői döntések sorát fogom részletezni. Kezdjük mindjárt a sztorival. Azzal a sztorival, aminek van egy izgalmas felütése, és van egy túlbonyolított, szinte követhetetlen folytatása. A forgatókönyv egyszerre sűrű és laza, de talán az mond el a legtöbbet róla, hogy szinte már semmire nem emlékszem az egészből, pedig tegnap este tettem le a játékot. Az indíték üres ígéretként lebeg a befejezetlen főszál felett, a környező NPC-k, alternatív világbéli lények alig kötődnek a vezérfonalhoz, az univerzum építését pedig megjegyezhetetlen nevű entitásokkal, sumér mitológiát kozmikus kvantumminddenségek háborúival kövezik ki. Ha a főszálat akarom követni, akkor alig van mit követni. Ha pedig a közegben vesznék el, akkor azonnal megfulladok a részletekben, mint hősünk a felvezetés tizedik percében. Na de nem is a sztori viszi előre a metroidvaniakat, hanem a játékmenet, csúnya angolsággal a szekvenciális core gameplay loop. (Kínáljatok meg egy élő hadókennel, ha ezt így még egyszer valaha leírom...)

Sajnos a játékmenetben kínált mechanizmusok összjátéka sem az igazi. Az Axiom Verge 2 átvált közelharci fókuszra, ezzel a sci-fi lövöldözés dinamikáját felváltja egy súlytalan vagdalkozás és bumerángozás, ami az utóbbi idők legsótlanabb harcait hozza ebben a zsánerben. Emlékszel olyan metroidvania-ra, ahol inkább elfutsz az ellenfelek mellett, mint hogy küzdesz velük sarokról-sarokra? Az ellenfelek amolyan robotikus drónok, vagy zagyva sumérpunk géplények, babilóniai ábrázatokkal. A főnökharcok meg szinte nem is érdemelnek szót - mindenféle dramaturgiai felvezetés nélkül egyszercsak az egyik szegletben szembejön egy fél képernyőt betöltő, több alszelvényből felépülő monszta, amit legyaksz, és folytatódik tovább a terep felderítése. A felderítés is jóval szabadabb és sokszor vertikálisabb, mint a metroidszerű stílustársak esetében az lenni szokott. Simán elindulhatunk, és adott esetben végigmehetünk olyan világokon is, amelyeken még nem is kellene, ebből kifolyólag a játék első felében sokszor el is lehet akadni... vagyis mivel van haladás, ezért nem is elakadásról van szó, inkább a fonal és ennélfogva a motiváció elvesztéséről.

Ez később azért jobb lesz, a játék második felére összeáll a felderítés üteme. Megszeretjük a szkennelési képességet, az ellenfelek hekkelését, vagy a hős által indítható, sztoriban is kiemelt szerepet kapó pókszerű drónt. A kis mucika segítségével egy alternatív, igazi 8-bites összképre hajazó létsíkot is felderíthetünk. A Breach pedig nem csak egy világ a világban, hanem döbbenetes összefüggésben van a főtérképpel. Rengeteg titkot rejt a két sík közötti átfedés, és ez az elem az Axiom Verge 2 igazi ütőkártyája. De értitek, mire ezt felfogjuk, eltelik 4-5 óra játékidő, ami nagyon-nagyon sok türelmi idő. A sztori második felében elkezdjük megérezni a szabadabb terep részeit összekötő Breach érdemi szerepét, és ekkorra érezzük azt, hogy az Axiom Verge 2 nem egy teljes mértékben elkótyavetyélt folytatás, hanem egy igenis átgondolt mű. Sok-sok tökéletlenséggel.

Én a grafikát és a látványt is a problémásabb részek közé sorolnám. A karakterek pár pixelből felépülő jellegtelen figurák, szegényes animációs készlettel. Ez már alapból ad egy dinamikátlanságot a mozgásnak, és mivel a drónunk talán egy fokkal rafkósabban néz ki mozgás közben, lehet ezért preferáltam használatát sokszor az emberi alakunkhoz képest. A hátterek is vegyes képet mutatnak. A 8-bitból előrehaladtunk egyfajta modern pixelgrafikus ábrázolásba, de a látkép leginkább akkor működik, amikor valami demoscene-re jellemző vagány háttér előtt megy az akció (Irikar égi világa valami szenzációsan néz ki mozgásban). De maga az előtér és a közvetlen díszlet olyan, mintha a kilencvenes évek PC-s shareware játék stílusához igazodott volna Thomas. A zenéket is meg kellett szokjam. Az első rész zseniális, ütemes, szinte tökéletesen kevert és masterelt chiptune alapozása után nagy kontraszt az olykor női énektémákra építő, keleties témázás. A Breach zenéje azért hoz valamit a régi stílusból, viszont nem akarok nagyon károgni: összességében azt kell mondjam, a két megközelítés jól egészíti ki egymást zeneileg...

És nem csak zeneileg. Az Axiom Verge 2 fő ütőkártyája ez a párhuzamos világokra építő megfejtés, ami a metroidvania stílus vázát kiterejeszti egy plusz réteggel, ad neki egy extra mélységet. Sajnos azonban minden más téren kicsit visszafejlődtünk, és olyan tervezői döntésekkel kell találkoznunk, amely az előd frappáns, feszes designját egyszerűen élményként nem tudja kellően magas szinten tartani. Öltetei miatt nem szabad elvetni az Axiom Verge 2-t, de az biztos, hogy 2021-ben nála sokkal jobb műfajtársakkal lehet találkozni.

Pontosan
6
Platform: PS4, Nintendo Switch (tesztelve), PC
Kiadó / Fejlesztő: Thomas Happ Games
Megjelenés: 2021. augusztus 11. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

8 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==