Sztrájkolhatnak a szinkronhangok

Sztrájkolhatnak a szinkronhangok

WarhawkLusztig Zsolt2015.09.23. 11:15

Sztrááájk? Mi ez az egész?

Egészen veszélyes vihar kezd kibontakozni az óceán túloldalán a videojátékok, illetve a videojáték szinkronok területén. A 160.000 tagot magában tömörítő SAG-AFTRA (Screen Actors Guild‐American Federation of Television and Radio Artists, nagyjából az ottani film-, televízió- és rádiós színészek szakszervezete) több sikertelen tárgyalás után úgy döntött, hogy sztrájkra hívja a tagjait, míg a az őket foglalkoztató cégek nem egyeznek bele a követeléseikbe.

Milyen követelések ezek?

  • Pénzbeli bónusz: azt szeretnék elérni, hogy a szinkronszínészek bónusz bérezést kapjanak az adott játék sikerétől függően. A rendszer egyszerű, kétmillió eladott példányonként / előfizetőként szeretnének bónuszt, maximum nyolcmillió vásárlóig / előfizetőig, tehát maximum négyszer. A szakszervezet szerint a kétmilliós határ úgy lett megállapítva, hogy itt kezdenek ezek a produktumok profitot termelni, illetve ezzel a lépéssel elkerülhetik, hogy a kisebb játékok alkotóinak is komolyabb bónuszt kelljen fizetniük.

  • "Hangterhelés": a szinkron munka mostanában nem csak abból áll, hogy egy kényelmes szobában felmondják a színészek a szöveget, a feladatok jelentős részéhez komolyabb megterhelést okozó "terepmunka" is társulhat, például mikor úgy veszik fel az anyagot, hogy közben motion capture módszerrel az arcokat, mozdulataikat is rögzítik. A szakszervezet azt szeretné elérni, hogy hasonlóan a fizikailag megerőltető színészi munkákhoz itt is legyen egy maximális időlimit, azaz egyhuzamban maximum két órát dolgozhatnának a színészek.

  • Komolyabb biztonság: a fenti munkamódszer sokszor veszélyes is lehet, a szakszervezet azt próbálja elérni, hogy a szinkronszínészek is megfelelő kaszkadőr felkészítést és biztosítást kapjanak a fizikailag megterhelő jeleneteknél. Olyan példát említenek, melynél az egyik színésznek egy "wire pullt" kellett végrehajtania - ez az, mikor egy kábellel erősen elrántják valamerre a színészt - mindenféle szakértő biztosítás nélkül, melynek nyomán sérüléseket is szenvedett. A kaszkadőr koordinátorok ezen kívül segíthetnek a színészeknek a különböző motion capture jelenetek jobb elkészítésében is.

Átláthatóság: azt szeretnék elérni, hogy a színészek, de legalább a képviselőik többet tudjanak azokról a munkákról, melyekhez meghallgatják, leszerződtetik őket. Ilyen például a játék címe, hogy milyen szerepet kell eljátszaniuk, hogyan kapcsolódik az a játék történetéhez, és így tovább. Olyan információkat is szeretnének előre tudni, mint hogy mennyi alkalomra akarják az adott színészt leszerződtetni, milyen korhatár besorolása lesz az adott címnek, lesz-e benne offenzív tartalom és így tovább. Véleményük szerint egy TV- vagy mozifilmhez se jelentkeznek úgy, hogy nem tudnak semmit a szerepről, akkor itt miért tennék?

És akkor most tényleg sztrájk lesz?

Nos, nem feltétlen. A dolog úgy néz ki, hogy a szakszervezet szavazásra jogosult tagok már megkapták a felhívást a (névtelen) szavazásra, mely október ötödikén zárul. A szavazók legalább 75%-nak a döntése kell ahhoz, hogy a szakszervezet megtegye a szükséges lépéseket és még ilyenkor is fel kell mérniük, hogy a tagok rövidtávú "munkakiesése" nem lesz-e súlyosabb, mint a sztrájkkal esetlegesen elérhető hosszútávú eredmények.

És bár maga a szavazás névtelen, több híres színész és szinkronszínész a közösségi médián jelezte, hogy egyetértenek a célokkal és szeretnék, ha a többiek is mögéjük állnának.

I love voice acting in video games, but our employers don't seem to think #PerformanceMatters, so I voted YES to strike. #iamonboard2015— Wil Wheaton (@wilw) September 22, 2015

voted YES bc

#performancematters

#Iamonboard2015pic.twitter.com/RxsdD1S1Zj— Jennifer Hale (@jhaletweets) September 22, 2015

Gonna share some of my fav fan tweets proving #PerformanceMatterspic.twitter.com/HPLmNGqYh2— tara strong (@tarastrong) September 22, 2015

És milyen hatása lesz ennek az egésznek rám?

Rövid távon valószínűleg még egy esetleges sztrájkot se fogunk megérezni. Az ősszel megjelenő játékok jelentős részénél a hang- és animációs anyagok jó része valószínűleg már rögzítve van, ezekre természetesen nem lehet a sztrájkot kiterjeszteni. Az esetleges munkabeszüntetés inkább a jövőre megjelenő produktumokat érintheti károsan - természetesen a fejlesztő cégek és kiadók megpróbálhatnak a szakszervezeten kívülről szerezni színészeket, de ez valószínűleg csak a legvégső lehetőség lehet, a szakszervezet olyan támogatást ad és olyan embereket foglalkoztat amiket és akiket elég nehéz hirtelen pótolni. Szóval a legvalószínűbb kimenet az lesz, hogy egy esetleges sztrájk esetén gyorsan leülnek a felek egymással tárgyalni, hiszen a helyzet gyors rendezése mindkettőjük érdeke: a színészek szeretnének dolgozni és pénzt keresni, míg a cégek szeretnék a fejlesztés alatt álló és bejelentett játékaikat befejezni és kiadni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 órája

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

10 órája
7

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==