Hosszú idő után végre elhagyhatjuk a feltételes módot: a Sony a várakozásoknak megfelelően az éjszaka folyamán bejelentette következő generációs konzolját, amely az eddigi mintát követve a PlayStation 4 nevet viseli.
Magát a gépet nem mutatták meg, láthattuk azonban az új kontrollert, hallhattunk a hardveres teljesítményről, részletesen megismerhettük a gép koncepcióját és főbb funckióit, valamint játékokat is mutogattak szép számmal. Lássuk, mi minden történt a PlayStation Meetingen.
>> Fejlesztőbarát és erős hardver, új kontroller
A PlayStation 4 koncepciójának az alapja, hogy a játékosok és a fejlesztők kerüljenek a középpontba: minden szempontból az ő igényeik kielégítése volt az első számú, és a Sony igyekezett ezt minél többször kiemelni. "Fejlesztőktől fejlesztőknek", hallhattuk többször is - ezzel a megközelítéssel biztosíthatják a legjobb játékokat a közönség számára. Szuperkönnyű fejlesztői környezetet ígérnek.
Ami magát a hardvert illeti: az előzetes híreszteléseknek megfelelően egy PC-jellegű architektúrára tette le a voksát a Sony, melynek kapcsán a közel 2 teraflops számítási teljesítményt (GPU) és a 8 GB GDDR5 RAM-ot emelték ki, mint lényeges adatokat.
A konzolt egyelőre nem láthattuk, az új kontrollert, a DualShock 4-et azonban megmutatták, igazi meglepetést azonban ez nem jelentett: az irányító megegyezett a néhány napja kiszivárgott képeken látottakkal. A rend kedvéért azért vegyük végig, miről is van szó. Maga a kontroller külsőleg is eltér az elődöktől: méretesebb markolatokat, az ujjakhoz jobban tapadó analóg karokat kapott, de ezeknél is látványosabb újdonság a Start és a Select helyét átvevő érintőpanel, az azonnali tartalommegosztást lehetővé tévő Share gomb (erről később), valamint a hátulján található lámpa, amely a konzol mellé járó sztereo-kamerával, a PlayStation Eye utódjával kommunikál majd.
>> Azonnal, ahogyan te szereted
A felhasználói élmény javítása érdekében számos hasznos funkció bemutatásra került a konferencián. Bármikor szüneteltethetjük például a játékot akár hosszabb időre is, a kontrolleren található PS gomb segítségével ugyanis immáron a konzol elaltatására is lesz lehetőség. A háttérben ekkor is futhatnak a különféle applikációk és folyamatok: tölthetünk le például mindenféle tartalmat.
Utóbbi automatikusan is megtörténik: szintén a PlayStation 4 fő csapásirányai közé tartozik a személyre szabás, a konzol felhasználói felülete ugyanis rendre olyan tartalmakat fog ajánlani számunkra, melyek játékos szokásainkhoz illenek, és le is tölti nekünk ezeket a háttérben. Várakozás nélkül ugorhatunk bele tehát a nekünk tetsző tartalmakba.
>> Gaikai, avagy ezt nyújtja a felhő
Az új funkciók szempontjából a legnagyobb fegyvertény egyértelműen a tavaly felvásárolt Gaikai, amely a legnagyobb cloud gaming szolgáltatóként a világ leggyorsabb videojátékos hálózatát tudhatja magáénak. Az ebben rejlő lehetőségekkel a PlayStation 4 is élni fog.
Hogy miként? Ott vannak például a demók: ezeket streamelve játszhatjuk majd, így várakozás nélkül próbálhatjuk majd ki az egyes játékokat. De akár mi magunk is sugározhatunk "adást": a már említett Share gombbal nem csak saját játékunkról készült videóinkat tárolhatjuk és szerkeszthetjük - hogy aztán akár meg is osszuk azokat -, hanem mások számára is betekintést nyújthatunk. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy nézheted, ahogyan egy barátod játszik valamivel, ráadásul mindeközben kommunikálhatsz is vele, legyen szó szöveges- vagy hangüzenetről.
A felhő segítségével a Remote Play lehetőség is teljesen új szintre lép: a streamelésnek hála most már akár arra is lesz lehetőséged, hogy az otthonodtól távol játszhass PlayStation 4 játékaiddal egy PlayStation Vita segítségével, de különféle okostelefonos és tabletes megoldásokra is lehet készülni.
>> Killzone, Drive Club, inFamous a belsősöktől
Játékokat is láthattuk bőséggel: a sort a PlayStation történelmével szoros kapcsolatot őrző Mark Cerny és a Sony Japan akció-platformere, a Knack nyitotta, melynek különlegességét az apró elemekből összeálló főhős és a Pixar-szerű látvány adta.
A legnagyobb tüzijátékkal egyértelműen a Guerrilla Games készült, akik a Killzone: Shadow Fall személyében egy új epizódot mutattak be FPS-sorozatukból. Sőt, mi több: egy hosszabb gameplay bemutatót is láthattunk a játékról, amely a látvány tekintetében valóban egy konzolon eddig még nem látott szintet képviselt.
Az Evolution Studios is színpadra lépett, akik kapcsán szintén beigazolódtak a pletykák: a versenyjátékairól híres brit stúdió ezúttal is maradt a kaptafájánál, az offroad futamok helyett azonban ezúttal a méregdrága sportkocsik és a félárkád megközelítés világát választották. Új játékuk, a Drive Club a közösségi élményre épít majd első sorban - hogy pontosan miként, az egyelőre igen homályosan tükröződött csupán a bemutatóból.
A Sucker Punch is egy jól ismert, mégis jócskán átszabott franchise-zal jelentkezett: mindezt jól mutatja, hogy az inFamous: Second Son egészen a logó felbukkanásáig bármi lehetett volna. Természetesen ezúttal is egy sötét tónusú, nyitott világú szuperhősös sandboxra számíthatunk.
A Media Molecule csapata hosszasan ecsetelte új ötletét: konkrét játékot nem láthattunk, inkább csak koncepciót, melynek lényege az álmaink átültetése a valóságba - a videojátékos valóságba. A bemutató során láthattuk, miként kreálhatunk szabadon és intuitív módon a Move kontroller segítségével - hogy végül mi lesz a játék, melyet az ötletre ráépítenek majd, azt egyelőre nem láthattuk.
>> Új Capcom játék, Watch Dogs és Diablo III
A külsősök közül a Capcom szállította az igazi újdonságot. Ők Yoshinori Ono révén képviseltették magukat a rendezvényen, aki azonban nem egy új Street Fightert, hanem egy Deep Down kódnéven futó játékot mutatott be, melyet az igen meggyőző Panta Rhei (szintén kódnév) motor hajtott. Egy kissé Dark Souls beütésű fantasy játékról van szó, vastag páncélokkal és tűzokádó sárkányokkal - legalábbis ezt hihettük egészen az utolsó másodpercekig, melyek azonban érdekes fordulatot tartogattak. A trailert megnézve ti is láthatjátok majd.
A Square Enix és a Ubisoft ellenben már ismerős dolgokkal készült: előbbi az immáron Luminous Studio néven futó nextgen motort bemutató Agni's Philosophy techdemót játszotta le újból, utóbbi pedig természetesen a Watch Dogsot mutogatta, melyről egy új gameplay prezentációt láthattunk. A japánok emellett egy új Final Fantasy játék bemutatóját ígérték a júniusi E3-ra.
Kissé váratlan vendégként színpadra lépett a Blizzard Entertainment is, akik a már régóta pletykált konzolos Diablót jelentették be: a Diablo III nem csak PS4-re, hanem PS3-ra is meg fog jelenni. Utóbbi igaz a napokban bemutatott Destiny-re is: a tíz éves Activision-Bungie projekt exkluzív tartalmakkal fog debütálni a Sony platformjain.
Neves dizájnerek is kaptak néhány percet: Jonathan Blow (Braid) régóta készülő logikai játékát, a Myst-szerű The Witnesst mutatta be, amely időleges PS4 exkluzív lesz, míg a Quantic Dream (Fahrenheit, Heavy Rain) feje, David Cage egy kis technológiai erődemonstrációt tartott, konkrét játék nélkül.
>> Premier 2013 végén
A konferencia végén a premier időpontja is kiderült, amely a várakozásoknak megfelelően 2013 vége lesz, a régiókról, az árszabásról és az esetleges különféle kiszerelésekről azonban nem esett szó - ezekkel az infókkal minden bizonnyal kénytelenek leszünk megvárni a júniusi E3-at.