playmore2008.04.04. 01:04

Sokkhatás

Én a lehetetlent választom. A választásom: Rapture...

Vallomás

A mai videójátékos produktumok árjában a játékosok nagy része gyakran elfelejti honnan jött. Én is közéjük tartozom. Ilyenkor általában jön egy játék, ami arconcsap, felráz az unalomig ismételt és állandóan egy kaptafára épülő sorozatokból vagy csak szimplán kitép az elcsépelt Spielberg-iskola kötelező kellékeivel operáló számítógépes-videójáték szcéna mocskából. Sok, sőt temérdek jó (mit jó, kiváló) játékkal játszottam az utóbbi évek alatt és könnyű lenne azt mondani, hogy nem tetszettek, mert ez nem igaz. Tetszettek, de ha hosszú évek múltán visszatekintek rövid létem eme fejezetére, akkor soha nem kerülhetnek fel a képzeletbeli (szigorúan sorrend nélküli) öröklistára. Azok csak játékok. A reflexek és alapvető logikai képességek párosításának szép gyakorlópéldái. Őket elhagyva a játékok csak egy nagyon apró szelete marad. Olyan kicsi, mint az őskorral foglalkozó filmek kedvelt "földóráján" az ember megjelenése, amely szinte csak az utolsó másodperc bolygónk évmilliárdokat átívelő karrierjében. Kerülj bárhogy is kapcsolatba velük, hozza át a szomszéd Béluka (Pistikéket hagyjuk békén) vagy jelentse olümposzi magasságokba ívelő hype hadjárat a közeledtét, már a vele töltött első percekben érzed, hogy ez valami más, valami különleges. Az a típusú valami, amit ha pontoznod kellene egy 10-es skálán a 11 lenne a minimum, amit adnál. Nem azért mert a többi játék olyan rossz, hanem mert ez annyira messze áll tőlük mindenben. Valami MŰVÉSZI, valami CSODÁLATOS, valami JÁTÉK.

Amikor múlt hét vasárnap behelyeztem a Bioshock lemezét a gépbe és megjelent a menü... megéreztem. Újra eljött az idő. The Time has Come.

Sokkhatás

Repülőút, a fények kialszanak. Sikolyok, robbanás. Minden olyan nehéz. Fények. Felfelé. Már nem bírod sokáig. A tüdőd majd szét robban. És akkor... megmenekülsz. Csodálatos fekete óceán ölel körül, a roncsok körülötted pedig könyörtelenül süllyednek a mély tengerfenékre. Egy tornyot látsz. A partra evickélsz. Egy pillanatra visszanézel. Most már semmi sem lesz ugyanolyan. A bejárat nehéz vaskapuja döngve csukódik be mögötted. Félve követed a hatalmas lépcsőket a visszhangos folyosókon. Nincs más út, csak lefelé. Egy kabinba lépsz és remegve meghúzod a kart. Rázkódás és egy furcsa videó. Aztán meglátod... a Víz Alatti Várost.

Elátkozottak földjén

Rapture városa, szenvedéseink édes színtere a legeslegelső pillanattól kezdve a legeslegutolsó részletig ámulatba ejtő és tökéletesen kidolgozott. A művészi vonalvezetés, a pályatervezés és az animáció tökéletes kombinációját nyújtja, kompromisszumok nélkül. Az egyszeri játékos, de még a tapasztaltabb róka is alig használja ki itt a modern technológia által nyújtott lehetőséget: a futást. Vagy az ámultba ejtő környezet vagy az egész produktumra telepedő súlyos nyomasztó atmoszféra parancsol minduntalan megálljt. A nagyon finoman belőtt, a régi időkre emlékeztető nehézség először fájdalmasan meglepő majd eszes és taktikus összecsapásokra buzdít (a Vita-Chamber ugye ront az összképen, de én például kikapcsoltam, megéri!) és egy kissé helyre is pofozza az utóbbi időben, más játékokban egész világháborúkat és hadseregeket összezúzó egoista énünket. Minden sarok egy újabb meglepetés, minden szoba egy újabb megoldandó feladvány, mindenszekrény, asztal, ágy és magnó egy apró szelet, hogy összerakd az iszonyú titok darabkáit. Ebben a játékban minden helyszín aprólékosan megtervezett az utolsó szögig és mindegyik, ismétlem mindegyik pálya folyamatosan új játékelemeket emel be a rendszerbe. Megszoktad az ellenfeleket? Kapsz újabbakat. Megszoktad a feladványokat? Kapsz újabbakat. Megszoktad az erőket? Kapsz újabbakat. Nem elég? Akkor teljesen új játékelemeket kapsz! Illetve pontosítok: nincs időd megszokni. Az utolsó pillanatig tartogat meglepetéseket a játék és nem hagy nyugodni.

Játszótér

Ha valaki nem ismerné a BioShockot: ez egy saját szemszögű lövölde (FPS), ahol lényegében a túlélésre kell játszanunk egy hatalmas víz alatti utópiában. Ehhez elsősorban a saját eszünket, a város félőrült lakóihoz való intelligens alkalmazkodással hívhatjuk segítségül. Ha a civilizált megoldások nem jönnének be (már ha civilizáltnak nevezzük azt, hogy általunk átprogramozott droidok ölik le az ellent helyettünk, vagy hogy lesből a tarkóra helyezünk egy 5 kilós csavarkulcsot), akkor jobb kezünkkel a fellelhető 8 darab tuningolható lőfegyverrel vagy a bal karunkba injekciózott génmódosító varázsszerekkel bírhatjuk őket jobb belátásra, esetünkben, hogy feküdjenek le és adják át az értéktárgyaikat. A játék pályáin jobban mondva kerületein való bolyongás közepette legfontosabb dolgunk a fő küldetés irányába csatangoláson kívül a "LOOT"olás. WoW-osoknak ismert lehet a téma és talán nekik ajánlanám a játékot elsőként, ugyanis az aktív játékidő nagy részében ezt fogjuk tenni. Vagyis: óvatosan osonkodunk, aki túl közel hadonászink előttünk a késeivel, azt szitává lövelljük és mindemellett kifosztunk minden hullát, szekrényt, asztalt és az összes berendezési tárgyat amit csak találunk. Bár lehetőségünk van csak a fő sztorivonalat követni az egyes kerületekben, érdemes elcsatangolni a nem jelzett irányokba is, sok hasznos tárgy reményében. Így alakult ki az a vicces helyzet, hogy a játék nagy részében az amúgy nagyon hasznos iránymutató nyíllal ellentétes irányba bóklásztam...

Finish Him!

Bár az ólom megfelelő mennyiségű és gyorsaságú pumpálása a harcok legnagyobb részében egyértelműen célravezető, mégis szinte mindig jobban járunk, ha észrevesszük az adott helyiség által nyújtott természetes előnyöket: egy olajfolt a földön amit megnyújthatunk, egy gázpalack a falnak támasztva, derékig a vízben tocsogó katonák és még sorolhatnám. A játék nagyon hálás ha egy alapvetően túlélésre játszó EGYEDÜL lévő ember fejével gondolkodunk. A hosszú élet titka minden esetben a lesből támadás (bár néhol nem tujuk megúszni a nyílt konfliktust, kellemetlen helyzetben) és a gyors pontos célzás, majd eltűnés. A Big Daddykkel való harc előtt mindenképpen mentsünk és gondoskodjunk róla, hogy mások ne támadhassanak meg az "operáció" közben! Külön hasznos a pályák kitakarítása mielőtt bemegyünk a "GOAL"-al jelzett helyekre, nem egyszer hozott nagy könnyebbséget, hogy bizonyos, sztorit érintő nehezítések előtt pucoltam ki egy későbbi célhelyet. A későbbi pályákon egy kissé pofátlan lesz a játék, ugyanis maximumra tuningolt shotgunnal közvetlen közelről 3-4 alkalommal arcba lőtt, inges gatyás egyének, nem hajlandóak elfeküdni, sőt pofátlanul felgyógyítják magukat a legközelebbi állomásnál ezért amint belépünk egy helyiségbe gondokodjunk az összes elektromos berendezés feltöréséről, különösen a gyógyító állomásokra gondolok! Ugyanitt érdemes megjegyezni, hogy az elektromos kezünk automatikusan bénít mindenfajta gépi támadóegységet és ekkor ezek feltörhetők!

Hangulatbomba

Szavakkal leírhatatlan, amit a Bioshock nyújt szimplán azzal, hogy létezik. Az elhagyatott folyosók, a kiégett lakások és ennek kontrasztjaként néha a csodálatosan újnak tűnő apartmanok mind azt sugározzák: ez egy igazi város. A kétségbeesett, az őrült vagy szomorú kazetták, az öngyilkosságba menekült vagy kegyetlenül széttépett holttestek borzasztó látványa teljesen életszerűvé és hihetővé teszi az amúgy is erős sztorit. Miközben az ember óvatosan, minden zajra idegesen körbefordulva járja az elhagyott folyosókat a dobhártyájában a tenger többtonnás nyomását, az elemek recsegését, a rozsdás fém nyikorgását hallva... kirázza a hideg. Amikor szobákat átkutatva egymást karjában éhenhalt párokat, vagy eszelős, saját családjukat majd magukat lemészároló őrülteket hagyunk magunk mögött... összeszorul a szívünk. A hatalmas, döngő léptű Big Daddyk eszelős csaták után rogynak csak térdre előttünk... kicsit zihálunk mi is. A kislányok sírása és visítozása... megölöd vagy nem? A játék "főellenségei" csak rátesznek egy lapáttal az egészre, a víz alatti borzasztó szimfónia záróakkordjai ők.

Végjáték

Könnyen írhatnék még oldalakat a játékról, hiszen lehetne. Nem tesztelni kívántam és nem is célom, hogy mások kedvencei fölé helyezzem. Ha úgy tetszik, csak szimplán promotálni szerettem volna a szoftvert, mert ez az ami igazán megérdemli. Egyetlen bűnömnek csak annyit tartok, hogy ilyen későn jutott el hozzám ez a 2007-es csoda. Még biztosan számtalan alkalommal nekigyűrkőzök ennek a klasszikusnak, már csak az achievementek okán is és várom az előzményt. Csoda lesz az is.

Játszanál vele, ha lennél olyan szíves?

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==