Necroman Mk22009.01.21. 18:28

Crayon Physics Deluxe olvasói teszt

- Óh, jaj! - kiált fel az idős, ősz hajú gamer. - Már semmi sem olyan mint régen volt! Nincsenek hősök, egyszemélyes zsenik, akik egyedül készítik el sikerprogramjaikat, amivel milliók játszanak. Nincsenek, kihaltak, elpusztította őket a technika, a fejlődés. Ma már csak a kiadók által pénzelt csapatok léteznek, ahol elveszik az egyén. De bezzeg az én időmben... Kedves olvasó, biztos hogy ez így van?

Petri Purho megcsinálta! A finn fiatalember egy igazi self-made man, aki szépen lassan fölépítette a saját karrierjét.

Az egész azzal indult, hogy még 2006-ban létrehozott egy oldalt, a Kloonigamest, ahova havi rendszerességgel videójátékokat készített. De nem valami sokad rangú, sablonos remakeket, hanem egyedi ötletre alapuló kis programokat, amivel az egyszeri játékosok szabadidejükben eljátszogatnak - ráadásul mindezeket ingyen adta! Nem csoda, hogy hatalmas rajongói tábor alakult ki körülötte.

Azonban két éve megfogalmazódott benne a gondolat, hogy most valami nagyobbat kellene alkotni. Ezért úgy döntött, hogy megcsinálja az első igazi játékát, a Crayon Physics Deluxe-ot. Az alapötletet az egyik havi játéka, a Crayon Physics adta (teszt a blogomban).

**Miért is lenyűgöző a Crayon Physics? Válasz 7 másodpercben.** Valószínűleg az alkotó is látott benne potenciált, ezért nekiállt bővíteni, fejleszteni az eredeti játékot. A netes közönség örömmel fogadta az ötletet, és már megjelenése előtt kisebb kultusz alakult ki körülötte - sőt, még egy díjat is besöpört! Aztán tavaly karácsonykor megindult a zárt béta teszt, majd 2009. január 7-én elérhetővé vált a teljes játék. AZ induláskor egy papír kivágású stílusos menübe kerülünk, ahol némi beállítás után indulhat a rajzolás! Ahogy a kezdő szöveg mondja: "A lényeg nem az, hogy megtaláljuk a megoldást - hanem hogy megtaláljuk a fantasztikusabb megoldást!". A játékos egy szigeten találja magát, ahol a World of Goo-ból ismert módon haladhatunk a pályán. A feladat maradt a régiben: a piros labdával szedjük fel a csillago(ka)t. Ha új pályán csináltuk ezt meg, akkor a csillag egy látványos ívvel a bal fölső sarokban elhelyezett számlálóhoz adódik. A legnagyobb változás, hogy most a feladatot nem téglalapokkal kell megoldani, hanem szó szerint bármint rajzolhatunk: háromszöget, kört vagy akár értelmetlen krikszkrakszot is. Az irányítás továbbra is egérvezérelt (a tapipad nem ajánlott), de ha valakinek érintőképernyős tábla PCje van, az akár valóban rajzolhat a stylusszal! További extra, hogy az egérgörgővel tudjuk változtatni a zsírkrétánk színét. De nem csak ezek vannak, mert a zárt alakzatok belsejébe szögeket (pins) is rajzolhatunk, amikkel a forgatónyomatéknak köszönhetően forgó mozgásokat is létrehozhatunk pl. golfütő rajzolásával. Két szöggel már rögzíthetjük is az idomokat egy másikhoz, de akár kötelet is kifeszíthetünk közéjük. Későbbi pályákon megjelennek a rakéták is, amiket szintén a fizikával kapcsolhatunk be. Nagy segítség még, hogy egerünkkel a labdára kattintva lökést is adhatunk, amivel nem kell az elődben megismert ráejtős módszerrel indítani. Az irány amúgy ellentétes a gombbal, azaz bal klikkel jobbra indul meg a bogyó. A játékban összesen nyolc sziget van, a demóban ebből az első kettőn tudunk játszani. A földrészek közt hajóval tudunk közlekedni, miután összegyűjtöttük egy másik hely megnyitásához szükséges csillag mennyiséget. Ezek a térképek egyben rajzterületek is, ahol újra kiélheti mindenki óvodáskori vágyait, és bármit rajzolhatunk: virágot, kastélyt, autót vagy "felnőtt dolgokat" is.
**Official trailer 2, avagy: minek egyszerűsítsük azt, ami látványos is lehet?** A játék demó verziójából úgy tűnhet, hogy a Deluxe kiadás túl könnyű lett, azaz nem adja vissza az eredeti játék nehézségét. Az alkotó számolt ezzel a kritikával, ezért a végleges játékba beépítette az extra csillag megszerzését is. Erre egyébként szükségünk lesz, mert az utolsó szigetet csak ezek segítségével lehet megnyitni. Az extra csillag megszerzéséhez háromféleképpen kell megoldanunk az adott feladatot: elegánsan (elegant), régimódian (old school) és lenyűgözően (awsome). Ezeket a nagy térképen a pályára tűzött zászlócskák jelzik, hogy a háromból mennyit csináltunk meg. Az elegáns megoldásban csupán egyetlen alakzat rajzolásával kell megoldani a pályát. Könnyítésként a szögek nem számítanak bele, de a kötél már igen. Ha elrontottad, a Space-szel kell újrakezdeni a pályát, különben tovább számolja az alakzatot. A régimódi megoldásban akármennyi dolgot rajzolhatunk, de a szögek tiltva vannak. Súgó: a pályán az előre telepített szögek nem számítanak ebbe bele. Ezek kellőképp gondolkodásra késztetik a játékost, főleg, ha a kettőt együtt kívánja megoldani (sok helyen meg lehet csinálni!). Ja, és nem árt megjegyezni, hogy e két feltétel teljesülése érdekében tilos a labdára nem klikkelnünk - viszont megjegyzem, hogy akárhányszor kizuhanhat a képernyőből, a megoldásra nem lesz hatással. A harmadik feltétel, a lenyűgöző viszont teljesen kötetlen. A megoldásiankat ugyanis elmenti a program, amiket vissza lehet nézni. Ezek közül jelölhetjük az egyiket lenyűgözőre. Ez persze magán a játékoson múlik, azaz csalhatunk, és egy totál közönséges megoldást is lenyűgözőnek minősíthetünk - de a becsületesek igyekeznek valami igazán látványosat és/vagy kreatívat alkotni.
**Az első sziget köteles megoldása. Neked nem kötelező így csinálni!** A játék nem kezel profilokat, pontosabban online profilokkal dolgozik (gondolom a warezesek szűrésére), amit minden belépéskor be kell pötyögnünk, lista nincsen. Persze lehet offline-ban is játszani, csak a közösségi részből marad ki az ember. Nehézségi szint közvetve nincsen, a pályák teljesítése eleinte az easy fokozatnak felel meg, a későbbiekben ez persze felmegy normalra. Viszont ha az extra csillagra hajtunk, akkor a szint egyből felugrik akár hardra is. Mert hiába pipálhatjuk ki a lenyűgözőt mi magunk, a másik kettőnek is meg kell lenni! De ha végeztünk volna a játék beépített pályáival (amiből az utolsó mókásan visszautal a legelsőre...), akkor sincs semmi gond, mert a beépített szerkesztőnek köszönhetően (ami csökkentett funkciókkal a demóban is elérhető) kiélhetjük kreativitásunkat, vagy akár a játék honlapján található több száz alkotásból is csemegézhetünk.
**Homemade pályák akcióban.** Igaz, van pár hiba a játékban, mint például a szigeteken rajzolt dolgainkat nem nullázhatjuk, azaz nem állíthatjuk vissza az eredeti állapotba (igaz, így tényleg olyan lesz, mint egy valódi rajzlapon). Vagy ha nagyon kukacoskodunk, akkor még a fizikába is bele lehetne kötni, pl. egy szögekre kihúzott vékony vonal nem törik le akármekkora súly rárakására, de ez zsírkrétavilágban elfogadható. Összegezve mit lehetne mondani a Crayon Physics Deluxe-ról? Hogy egyedi és hangulatos? Hogy maximálisan kihasználja a játékosban rejlő kreativitást? Hogy ez volt a 2009-es év első nagy megjelenése? Hogy ez lesz év logikai játéka (jó eséllyel pályázik rá!)? Vagy valami frappánsabbat: "**World of Goo killer**"? Nos, ezek mind mind igazak, de hogy meg is értsd, inkább töltsd le a demót, és ha tetszik, akkor vedd meg a játékot - 20 dollár nem nagy összeg egy ilyenért! Én magam megvettem, és ezáltal nem csak kaptam, hanem adtam is valamit: tiszteletet az alkotónak az eddigi életművéért! **Értékelés: 10 pont A játék honlapja:** [Click!](http://www.crayonphysics.com) **Rendszerkövetelmény:** * Windows XP / Vista 1 GHz CPU 512 MB RAM 3D card with 128 MB of texture memory*
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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==