[Könyv] Viszályok ideje kritika

Viszályok ideje kritika

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.09.28. 22:00

Amikor egy évvel ezelőtt elkezdtünk játékkönyvekről is írni a Gamer365-ön, bevallom, nem gondoltam volna sem azt, hogy ez a téma idővel bekerül az oldal visszatérő rovatai közé, de azt sem, hogy rövid idő alatt ilyen sok minőségi magyar kötettel fogok találkozni. Természetesen egyiket sem bánom a legkevésbé sem, különösen annak fényében, hogy a Valló Gábor által írt Viszályok ideje is milyen kiválóan sikerült.

Ez a kötet is az "Új magyar játékkönyvek" sorozatban jelent meg magánkiadásban, de ez a történet nem a korábban általunk is bemutatott Vindgardia világában játszódik, hanem a szerző saját kreálmányaként Eingurd királyságában. És hogy milyen ez a birodalom? Nagyszerűen ötvöződnek a klasszikus fantasy elemek a földhözragadtabb és realistább részletekkel, legalább akkora szerepe van a varázslatoknak, mint a politikának és az intrikának. A települések fekvése, funkciói és szerepe a politikai játszmákban jól át van gondolva, a karakterek motivációi kellőképpen ki vannak fejtve és alá vannak támasztva, olvasás közben nem tölt el minket szekunder szégyenérzet amiatt, mert logikátlanul minden bele lett dobálva, ami sok fantasy történet élvezetét megnehezíti. De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen már előzetesen is sokat ígér a Viszályok ideje!

Az már a könyv kézbevételekor azonnal feltűnik, hogy terjedelmét tekintve is súlyos sztorira számíthat az, aki belekezd. Az összesen 368 fejezetpont 338 oldalt foglal el, amiből látszik, hogy részletesen megírt történetről van szó. Ez két dolog miatt is nagyon fontos. Egyrészt a Viszályok ideje nem egy, hanem két karakter történetét meséli el, külön-külön. Ami közös bennük, hogy mindkét szereplő nagyrészt ugyanazokat a helyszíneket járja be, de mivel más a történetük és ebből adódóan a céljaik is, ezért különböző dolgok történnek velük a kalandjuk során. A két sztoriszál nem fut össze, de amikor az egyiken túlvagyunk (akár sikertelenül is), a másiknál már sokkal jobban otthon érezzük magunkat az Eingurd királyságban - pedig nagyon más a két út. Rheana a Béke istennőjének papja, akinek feladatként az jut, hogy kutasson fel öt ősi szobrot, amivel megakadályozhatja a kibontakozó politikai káoszt és háborút. Kis túlzással a világ terhe nyugszik a vállán. Vele szemben Talasin - aki a zenélés mellett kisstílű bűnözésből tartja fent magát - egy napon rossz személynek tesz keresztbe. Neki "csak" rengeteg pénzt kell összegyűjtenie, hogy megmentse a biztosítékként fogva tartott barátját és saját magát. Őt a legkevésbé sem érinti meg a kitörni készülő politikai viszály, hiszen jóval kisebb tétben játszik, viszont az ő szemén keresztül jobban megismerhetjük az ábrázolt világ bűnözői rétegének mindennapjait is. Két sztori, közös helyszínek, más lehet, hogy két kötetben írta volna meg az egészet.

A másik oka a mű terjedelmességének az, hogy ez egy open world játékkönyv, a kifejezés legklasszikusabb értelmében. A térképet az olvasás során gyakorlatilag rongyosra fogjuk forgatni, mert a helyszínek más történetekkel ellentétben nem csak azért szerepelnek rajta, hogy kerek legyen a világ, hanem azért, mert minden egyes pont meglátogatható, akár többször is. Szkeptikus vagy azzal kapcsolatban, hogy ez működik-e? Én ha nem is kételkedtem, de mindenképpen kiváncsi voltam arra, hogyan lehet megoldani azt, hogy ne végtelen loopokat fussunk, ami a kihívást is gallyra vágná. Ezt a szerző azzal oldotta meg, hogy Rheanának és Talasinnak is csak korlátozott számú nap áll a rendelkezésére, és minden egyes napváltásnál le kell jegyeznie a játékosnak, hogy éppen hol tart. A papnő az új király megkoronázásáig kap csak lehetőséget arra, hogy kutasson a szobrocskák után, Talasinnál pedig ugyanez a harminckilenc nap jelenti a határidőt, ameddig a barátját fogva tartók türelme kitart. És bár elsőre nem tűnik súlyos nehezítésnek a napok menedzselése, a távolságok természetesen nem hidalhatók át azonnal, ha két város messze van egymástól, akkor az egyikből a másikba bizony napokig tart az utazás.

Nagyszerűen ötvöződnek a klasszikus fantasy elemek a földhözragadtabb és realistább részletekkel, legalább akkora szerepe van a varázslatoknak, mint a politikának és az intrikának.

A Viszályok idejében éppen ezért a nehézséget nem az adja, hogy minden sarkon a halál leselkedik ránk (ilyen nagyon ritkán fog előfordulni, és akkor sem olyan olcsó megoldásokkal, ahogy azt sok Fighting Fantasy kötetben megszokhattuk), hanem az, hogy ahogy telnek a napok, egyre jobban kétségbeesünk. Rheanával kezdve elsőre a huszadik nap tájékán tört rám a pánik, amikor az ötből még az első szobrot sem tudtam megtalálni - vele aztán több sikertelen köröm is volt. Őt választva már a legelső helyszínt is ésszel kell kiválasztani és több végigjátszáson keresztül ki kell ismerni annyira a királyságot, hogy össze lehessen gyűjteni az összes megszerzendő tárgyat. Ezek után azt gondoltam, hogy Talasinnal sokkal könnyebb dolgom lesz, hiszen "csak" pénzt kell összegyűjtenie, és ő egy olyan képességgel is rendelkezik, hogy zenéléssel bevételhez juthat. Igenám, de nagyon sok pénzt kell összeszedni, és ahogy telnek a napok, azt látjuk, hogy hacsak nem találjuk meg azokat az eseményeket, amelyek irgalmatlanul nagy kincseket rejtenek, akkor a sok kicsi sokra megy elv nem fog működni. Összességében mégis azt gondolom, hogy az ő története a normal mode, míg Rheana a hard, de az is lehet, hogy csak azért érzem ezt így, mert amikor vele játszottam, akkor már sokkal bőségesebb ismeretekkel rendelkeztem Eingurdról.

A saját fejlesztésű - de egyébként egyszerű - szabályrendszer sem jelent túl sok nehezítést, érezhető, hogy nem az volt a cél, hogy a játékost minden harmadik fejezetpontnál megszívassa a könyv, hanem az, hogy hagyja órákon át nyomozni, így a végén kell csak lehúzni a rolót, ha nem sikerült mindent összegyűjteni. Nagyszerű ötlet volt az is, hogy a két karakter kapott néhány egyedi képességet, aminek köszönhetően más stílusban veszik az akadályokat, de hát egy Béke papnőtől el is várható, hogy az összecsapások nagy részét stresszmentesen oldja meg, a kobzos pedig a hangszerével vágja ki magát néhány nehéz helyzetből.

A Viszályok ideje figyelemre méltó, jól megírt olvasmány, de semmiképp sem belépő szint a lapozgatós könyvek világába. Olyanoknak ajánlom tiszta szívvel, akik az alapos kidolgozottságú háttérvilágot és a hosszú történeteket előnyben részesítik az adrenalinfröccsel szemben, itt ugyanis inkább a felfedezésen és a nyomozáson van a hangsúly, nem a csapdák kerülgetésén. Mivel magánkiadásban jelent meg, ezért a beszerzése kizárólag Mr. Sci-fi & Fantasytől lehetséges, erről is találhatsz további információkat a https://viszalyokideje.blog.hu oldalon.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

15 órája

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

23 órája
39

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

1 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

1 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

1 napja
69

Heti megjelenések

2 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

4 napja
3

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

4 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

5 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

5 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

6 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

6 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

6 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

6 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

7 napja
12

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

7 napja
8

Galéria: így pózolt nekünk a Nintendo Switch 2

Lekaptuk a gépet valamint a legfontosabb kiegészítőit. Vagy ő kapott le minket a lábunkról?

8 napja
4

Generációs ugrás? Ennyit tesz a Zeldákhoz a Nintendo Switch 2

Zeldával indítani egy új Nintendo gépet sosem bizonyult szerencsétlen dolognak. Kettővel meg aztán pláne nem. Itt van hát az elmúlt évek két legnagyszerűbb sandbox játéka, szebb, jobb, extrásabb változatban.

8 napja
12

Mit tudunk a ROG Xbox Ally-ról?

8 napja
31

Nintendo Switch 2: mindent egy helyen

9 napja
13