"Ha egyszer elvesztenélek, önmagam is biztosan elveszíteném." Csendül fel ismét a Pearl Jam jól ismert slágere a prológusban, előre vetítve a vak bosszúvágytól hajtott, brutális és tragikus események sorozatát. Összeszorul a gyomrom. A fülemben visszhangzik a pincehelyiségből kiszűrődő haláltusa tehetetlen ordítása. Szárad a torkom. Szinte érzem a műtő rideg, véráztatta padlóját, miközben az éles sikítást elfojtja a riasztók üvöltő zaja. A mellkasomra nehezednek az emlékek. Mégis újra át akarom élni. Ki tudja hanyadik alkalommal tépve fel a sebeket...
A The Last of Us Part II már a sajnálatos korai szivárgásokkal hatalmas vihart kavart, ami a játék 2020. júniusi megjelenése után csak fokozódott és a mai napig képes hosszan tomboló, heves hozzászólás-cunamit gerjeszteni. De olykor érett vitáknak, jól átgondolt érveknek és kulturált beszélgetéseknek is kiváló alapot nyújt. Erre pedig azt hiszem csak egészen kevés alkotás képes. Médiumtól függetlenül. A Naughty Dog egy történetében és felépítésében is rendkívül bátor, végletekig emberi, ugyanakkor felkavaróan embertelen mélységekbe rántó folytatást adott a rajongóknak. A körülötte kialakult diskurzus pedig kitűnően szemlélteti, hogy mennyire hatásosan játszott az érzéseinkkel, forgatta fel az elvárásainkat, majd tette próbára az empátiánk és racionalitásunk.
De elég a melankolikus monológból! Szerencsére mcmacko kollégám még a friss élmények súlya alatt megfogalmazott minden fontos tudnivalót a játékról esszé hosszúságú kritikájában, így nyugodtan irányítom az új belépőket kicsinosított cikke felé. Aki egy végigjátszás után ne5h, valamint jómagam élménybeszámolójára és gondolataira is kíváncsi esetleg, annak spoileres podcast adásunk kibeszélőjét ajánlom. Mindkettő elérhető a lenti képek mögött, így a továbbiakban szokás szerint én már csak a Remastered kiadás változásaira és tartalmi bővítéseire koncentrálnék.


Kezdjük rögtön azzal, hogy némileg esetlennek érzem ezt a megnevezést. Ezúttal sokkal indokoltabb lenne a Director's Cut felirat - ezt a vonalat miért felejtették el? A The Last of Us Part II ugyanis már 2021-ben kapott egy ingyenes performance foltozást az új generáció indulásával, ami a belsős motorjukra jellemző fix felbontás mellett is képes volt 60 képkockával megmozgatni ezt a látványt PlayStation 5-ön. Pusztán a számokat áttekintve továbbra is hasonlót kínál a Performance mód 1440p-s felskálázása, ami mellé egy natív 4K / 30FPS kombináció társul a Fidelity opcióval. Persze nagyobb felbontású textúrák, kitolt részletesség, jobb minőségű árnyékok és jelentősen hatékonyabb textúraszűrés mellett.
Félelmetes, hogy egy előző generációs cím milyen betegesen részletes és technológiailag kimagasló vizualitást pakol a képernyőre! De legyünk őszinték: a különbség bár egyértelműen észrevehető, azért a két változatot egymás mellé téve sem hiszem, hogy bárki valóban jelentősnek és szükségesnek fogja elkönyvelni az előrelépést. A szabadjára engedett képkockaszám viszont kellemes extra a VRR képes televíziók tulajdonosainak és a DualSense is aktívabban mocorog a kezünk között. Az új játékmód hozzáadásával lényegesen fontosabb viszont a töltési idők minimalizálása. A visszafelé kompatibilitás már sikeresen felére nyeste őket, de most natívan futtatva tényleg maximum 3-5 másodpercre redukálódtak.

Túrjuk még át az extra menüt, mielőtt továbblépnénk! Az átvezetők alá bekapcsolható audiokommentár például nagyon szépen kíséri végig a történet fordulópontjait és a menet közben eszközölt lényeges változásokat - arra is kitérnek, hogy a befejezés sem volt kőbe vésve. Neil Druckmann (rendező), Halley Gross (narratív lead), valamint a jelenetben érintett Troy Baker, Ashley Johnson és Laura Bailey szinkronszínészek szájából számos érdekes információ-morzsa hangzik el. Például hogy az InFamous: Second Son (Sucker Punch) Seattle térképét használták fel kiindulási pontnak és ez alapján nagyjából realisztikusan szimulálták az áradást, valamint tervezték meg a szereplők útvonalát.
A játékdizájn iránt érdeklődőknek hasonlóan izgalmas lesz a Lost Levels menüpont, ahol három befejezetlen, a végleges produktumból kivágott helyszínt járhatunk be szabadon. Kiderül hogyan építik fel a játékelemeket és alakítják ki a pályákat, milyen szempontok alapján vesznek ki vagy helyeznek át bizonyos jeleneteket. Egészen különleges élmény ilyen kezdetleges formában látni töredékeket egy olyan stúdiótól, ahol megszállottan hajszolják az elérhetetlen tökéletességet - még ha bő félóra alatt el is fogynak rajtuk az aktiválható audiokommentár ikonjai.
Valószínűleg ismét elárasztják majd a közösségi médiát a touchpadet simogató, bámulatosan ügyes gitárfeldolgozások is. A Guitar Free Play mód négy helyszínen, három választható karakterrel, hat megnyitható hangszerrel és személyre szabható FX pedálokkal nyújt minden eddiginél nagyobb kreatív szabadságot hozzá. Igen, pengethetjük végre Gustavo Santaolallával a bendzsó húrjait! Természetesen a megjelenés után érkezett, kikacsintásokkal teli karakter skineket és a részletes fotómódot továbbra is elérhetjük. Melléjük furakodott be a The Last of Us Part I kiadásban megismert Speedrun Mode a rohanó kalandorok számára.

A Remastered legfontosabb tartalmi bővítése azonban egyértelműen a roguelike elemeket a játék világába integráló No Return játékmód! Fontos tudni, hogy ez továbbra is kizárólag egyjátékos kihívás. Bár olykor kapunk AI irányította társakat magunk mellé, némileg érthetetlen módon kooperatív lehetőség nem áll rendelkezésünkre. Talán a narratívába sincs olyan szépen belesimítva ez a struktúra, mint a God of War Ragnarök Valhalla esetében, mégis minden előzetes félelmemre rácáfolva abszolút nem érződik idegennek a The Last of Us világában. A játék lehetőségekkel teli mozgás, harc és fejlesztési rendszere remek alapot nyújt. Itt ráadásul még nagyobb tétje és súlya van az összecsapásoknak!
A tíz játszható karakter közül alapból Ellie és Abby van megnyitva, de pusztán az újabb és újabb próbálkozásokkal szépen lassan csatlakozik hozzájuk Dina, Joel, Tommy, Jesse, Lev, Yara, Mel és Manny is. Minden szereplő eltérő kezdőszettel és passzív képességgel indul. Abby például egy közelharcra fókuszáló figura, aki minden bevitt ütéssel gyógyul egy keveset és az ehhez kapcsolódó fejlesztési fát a kezdetektől elérheti. Tommy ezzel szemben egyedüliként mesterlövész puskát hoz magával és jobban állja a pofozkodást, de Joelhez hasonlóan nem tud elhajolni az ütések elől.
Minden nekifutás a búvóhelyen kezdődik és ide térünk vissza a összecsapások között dolgozni a megszerzett fegyvereinken és vásárolni némi utánpótlást az öt véletlenszerűen felkínált elemből. Ezek lehetnek receptek, eldobható tárgyak, képességfánk kitolásához szükséges pirulák vagy szerencsés esetben akár teljesen maximumra fejlesztett mordályok is. A pénz és a hátizsákunk tartalma is szűkös, így tényleg át kell gondolnunk, hogy mikor és mire költünk, valamint melyik szituációban elkerülhetetlen a tölténypazarló nyílt tűzharc egy kis lopakodás helyett. Szerencsére a szubzsánertől szokatlan módon a kampányból megismert összes nehézségi fokozat választható, így mindenki megtalálhatja a számára ideális kihívást.

Akár úgy is, hogy mérlegeli a következő küldetés kockázat - jutalom párosát! A táblára tűzdelt random útvonal ugyanis legtöbbször két opciót kínál fel nekünk. Ezek mindegyike a négy játékmód, három ellenféltípus és a számtalan helyszín egyikének párosítása - gyakran pozitív vagy negatív módosítókkal. Fussuk át őket gyorsan!
- Assault | Az alap játékmód, jól elkülönített hullámokban érkező ellenfelekkel. A három kör alatt lehetőségünk van szép lassan becserkészni mindenkit és spórolni némi muníciót.
- Hunted | Az idő lejártáig kell életben maradnunk a folyamatosan minket hajkurászó ellenfelek között. Bujkálhatunk, a környezetet kihasználna menekülhetünk előlük, de nagyon ügyesnek kell lennünk, ha nem akarunk közvetlenül konfrontálódni.
- Holdout | Egy AI társunk épségére ügyelve kell tartanunk a kijelölt helyet az ellenfelek folyamatos rohamában. Itt elkerülhetetlen az intenzív lövöldözés és a környezetünkben talált elemek használata.
- Capture | Korlátozott időnk van feltörni egy szigorúan védett széfet. Ha sikerül, értékes jutalmakkal gazdagodunk, de kudarc esetén sincs retorzió - feltéve, hogy túléljük a kört. A lopakodás opció, de az idő rendkívül szűkös.
Ezeket teszik kiszámíthatatlanná és sokkal izgalmasabbá a véletlenszerűen rádobott módosítók. Lehet, hogy sűrű köd borítja be a pályát, gyorsabban mozognak az üldözőink vagy éppen haláluk esetén elejtenek egy csőbombát. Ha szerencsénk van, akkor a lopakodásból leterített ellenfelek visszatöltenek az életerőnkön vagy minden fejlövés lelassítja az időt. Ha nincs, akkor menekülhetünk egy horda láthatatlan clicker elől! Ha ez sem lenne elég, teljesíthetünk Gambit kihívásokat (x számú dodge, headshot, konkrét szituáció kialakítása) vagy bedobhatunk a szűkös készleteinkből a postaládába - bízva abban, hogy a búvóhelyre visszaérve valami hasznos dolgot kapunk cserébe.

Minden sikeres próbálkozást a hat kegyetlen főellenfélharc egyike zárja, majd összesítik a pontszámunkat és értékelésünket a toplistára. Halál esetén azonban minden fegyver, felszerelés és fejlesztés elvész. Embert próbáló feladat, de nagyon okosan van felépítve. Nem dob egyből a nyakunkba mindent, hanem fokozatosan kezdi el belekeverni a nagyobb kihívást jelentő játékmódokat, módosításokat és főellenfeleket a merítésbe. Könnyedén eltelik 10-15 óra, mire az összes karaktert feloldjuk és a teljes tartalom a rendelkezésünkre áll a következő nekifutáshoz - majd kezdhetjük a skinek és a napi ranglista előkelő pozícióinak hajkurászását!
A The Last of Us Part II Remastered nyilvánvalóan a rendkívül sikeres és kritikailag is elismert HBO adaptáció képernyői elől érkezőknek kínál elsősorban könnyű belépési pontot a történet folytatásához. Számukra a nyomott indulóárral ez egy kihagyhatatlan ajánlat. De a tíz dolláros frissítésnek, a bőséges extra tartalomnak és főleg a remekül felépített No Return módnak köszönhetően a régi rajongók számára is izgalmas tud maradni. A The Last of Us Online váratlan elföldelése után valószínűleg hosszú ideig egyébként sem lesz jobb indokunk visszatérni ebbe a disztópikus világba.
PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt)
KIADÓ Sony Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Naughty Dog
MEGJELENÉS 2024. január 19. ÁR 16.990 Ft