[Teszt] The Last of Us Part II Remastered

The Last of Us Part II Remastered

sQrNagy Csaba2024.01.16. 16:00

"Ha egyszer elvesztenélek, önmagam is biztosan elveszíteném." Csendül fel ismét a Pearl Jam jól ismert slágere a prológusban, előre vetítve a vak bosszúvágytól hajtott, brutális és tragikus események sorozatát. Összeszorul a gyomrom. A fülemben visszhangzik a pincehelyiségből kiszűrődő haláltusa tehetetlen ordítása. Szárad a torkom. Szinte érzem a műtő rideg, véráztatta padlóját, miközben az éles sikítást elfojtja a riasztók üvöltő zaja. A mellkasomra nehezednek az emlékek. Mégis újra át akarom élni. Ki tudja hanyadik alkalommal tépve fel a sebeket...

A The Last of Us Part II már a sajnálatos korai szivárgásokkal hatalmas vihart kavart, ami a játék 2020. júniusi megjelenése után csak fokozódott és a mai napig képes hosszan tomboló, heves hozzászólás-cunamit gerjeszteni. De olykor érett vitáknak, jól átgondolt érveknek és kulturált beszélgetéseknek is kiváló alapot nyújt. Erre pedig azt hiszem csak egészen kevés alkotás képes. Médiumtól függetlenül. A Naughty Dog egy történetében és felépítésében is rendkívül bátor, végletekig emberi, ugyanakkor felkavaróan embertelen mélységekbe rántó folytatást adott a rajongóknak. A körülötte kialakult diskurzus pedig kitűnően szemlélteti, hogy mennyire hatásosan játszott az érzéseinkkel, forgatta fel az elvárásainkat, majd tette próbára az empátiánk és racionalitásunk.

De elég a melankolikus monológból! Szerencsére mcmacko kollégám még a friss élmények súlya alatt megfogalmazott minden fontos tudnivalót a játékról esszé hosszúságú kritikájában, így nyugodtan irányítom az új belépőket kicsinosított cikke felé. Aki egy végigjátszás után ne5h, valamint jómagam élménybeszámolójára és gondolataira is kíváncsi esetleg, annak spoileres podcast adásunk kibeszélőjét ajánlom. Mindkettő elérhető a lenti képek mögött, így a továbbiakban szokás szerint én már csak a Remastered kiadás változásaira és tartalmi bővítéseire koncentrálnék.

Kezdjük rögtön azzal, hogy némileg esetlennek érzem ezt a megnevezést. Ezúttal sokkal indokoltabb lenne a Director's Cut felirat - ezt a vonalat miért felejtették el? A The Last of Us Part II ugyanis már 2021-ben kapott egy ingyenes performance foltozást az új generáció indulásával, ami a belsős motorjukra jellemző fix felbontás mellett is képes volt 60 képkockával megmozgatni ezt a látványt PlayStation 5-ön. Pusztán a számokat áttekintve továbbra is hasonlót kínál a Performance mód 1440p-s felskálázása, ami mellé egy natív 4K / 30FPS kombináció társul a Fidelity opcióval. Persze nagyobb felbontású textúrák, kitolt részletesség, jobb minőségű árnyékok és jelentősen hatékonyabb textúraszűrés mellett.

Félelmetes, hogy egy előző generációs cím milyen betegesen részletes és technológiailag kimagasló vizualitást pakol a képernyőre! De legyünk őszinték: a különbség bár egyértelműen észrevehető, azért a két változatot egymás mellé téve sem hiszem, hogy bárki valóban jelentősnek és szükségesnek fogja elkönyvelni az előrelépést. A szabadjára engedett képkockaszám viszont kellemes extra a VRR képes televíziók tulajdonosainak és a DualSense is aktívabban mocorog a kezünk között. Az új játékmód hozzáadásával lényegesen fontosabb viszont a töltési idők minimalizálása. A visszafelé kompatibilitás már sikeresen felére nyeste őket, de most natívan futtatva tényleg maximum 3-5 másodpercre redukálódtak.

Túrjuk még át az extra menüt, mielőtt továbblépnénk! Az átvezetők alá bekapcsolható audiokommentár például nagyon szépen kíséri végig a történet fordulópontjait és a menet közben eszközölt lényeges változásokat - arra is kitérnek, hogy a befejezés sem volt kőbe vésve. Neil Druckmann (rendező), Halley Gross (narratív lead), valamint a jelenetben érintett Troy Baker, Ashley Johnson és Laura Bailey szinkronszínészek szájából számos érdekes információ-morzsa hangzik el. Például hogy az InFamous: Second Son (Sucker Punch) Seattle térképét használták fel kiindulási pontnak és ez alapján nagyjából realisztikusan szimulálták az áradást, valamint tervezték meg a szereplők útvonalát.

A játékdizájn iránt érdeklődőknek hasonlóan izgalmas lesz a Lost Levels menüpont, ahol három befejezetlen, a végleges produktumból kivágott helyszínt járhatunk be szabadon. Kiderül hogyan építik fel a játékelemeket és alakítják ki a pályákat, milyen szempontok alapján vesznek ki vagy helyeznek át bizonyos jeleneteket. Egészen különleges élmény ilyen kezdetleges formában látni töredékeket egy olyan stúdiótól, ahol megszállottan hajszolják az elérhetetlen tökéletességet - még ha bő félóra alatt el is fogynak rajtuk az aktiválható audiokommentár ikonjai.

Valószínűleg ismét elárasztják majd a közösségi médiát a touchpadet simogató, bámulatosan ügyes gitárfeldolgozások is. A Guitar Free Play mód négy helyszínen, három választható karakterrel, hat megnyitható hangszerrel és személyre szabható FX pedálokkal nyújt minden eddiginél nagyobb kreatív szabadságot hozzá. Igen, pengethetjük végre Gustavo Santaolallával a bendzsó húrjait! Természetesen a megjelenés után érkezett, kikacsintásokkal teli karakter skineket és a részletes fotómódot továbbra is elérhetjük. Melléjük furakodott be a The Last of Us Part I kiadásban megismert Speedrun Mode a rohanó kalandorok számára.

A Remastered legfontosabb tartalmi bővítése azonban egyértelműen a roguelike elemeket a játék világába integráló No Return játékmód! Fontos tudni, hogy ez továbbra is kizárólag egyjátékos kihívás. Bár olykor kapunk AI irányította társakat magunk mellé, némileg érthetetlen módon kooperatív lehetőség nem áll rendelkezésünkre. Talán a narratívába sincs olyan szépen belesimítva ez a struktúra, mint a God of War Ragnarök Valhalla esetében, mégis minden előzetes félelmemre rácáfolva abszolút nem érződik idegennek a The Last of Us világában. A játék lehetőségekkel teli mozgás, harc és fejlesztési rendszere remek alapot nyújt. Itt ráadásul még nagyobb tétje és súlya van az összecsapásoknak!

A tíz játszható karakter közül alapból Ellie és Abby van megnyitva, de pusztán az újabb és újabb próbálkozásokkal szépen lassan csatlakozik hozzájuk Dina, Joel, Tommy, Jesse, Lev, Yara, Mel és Manny is. Minden szereplő eltérő kezdőszettel és passzív képességgel indul. Abby például egy közelharcra fókuszáló figura, aki minden bevitt ütéssel gyógyul egy keveset és az ehhez kapcsolódó fejlesztési fát a kezdetektől elérheti. Tommy ezzel szemben egyedüliként mesterlövész puskát hoz magával és jobban állja a pofozkodást, de Joelhez hasonlóan nem tud elhajolni az ütések elől.

Minden nekifutás a búvóhelyen kezdődik és ide térünk vissza a összecsapások között dolgozni a megszerzett fegyvereinken és vásárolni némi utánpótlást az öt véletlenszerűen felkínált elemből. Ezek lehetnek receptek, eldobható tárgyak, képességfánk kitolásához szükséges pirulák vagy szerencsés esetben akár teljesen maximumra fejlesztett mordályok is. A pénz és a hátizsákunk tartalma is szűkös, így tényleg át kell gondolnunk, hogy mikor és mire költünk, valamint melyik szituációban elkerülhetetlen a tölténypazarló nyílt tűzharc egy kis lopakodás helyett. Szerencsére a szubzsánertől szokatlan módon a kampányból megismert összes nehézségi fokozat választható, így mindenki megtalálhatja a számára ideális kihívást.

Akár úgy is, hogy mérlegeli a következő küldetés kockázat - jutalom párosát! A táblára tűzdelt random útvonal ugyanis legtöbbször két opciót kínál fel nekünk. Ezek mindegyike a négy játékmód, három ellenféltípus és a számtalan helyszín egyikének párosítása - gyakran pozitív vagy negatív módosítókkal. Fussuk át őket gyorsan!

  • Assault | Az alap játékmód, jól elkülönített hullámokban érkező ellenfelekkel. A három kör alatt lehetőségünk van szép lassan becserkészni mindenkit és spórolni némi muníciót.
  • Hunted | Az idő lejártáig kell életben maradnunk a folyamatosan minket hajkurászó ellenfelek között. Bujkálhatunk, a környezetet kihasználna menekülhetünk előlük, de nagyon ügyesnek kell lennünk, ha nem akarunk közvetlenül konfrontálódni.
  • Holdout | Egy AI társunk épségére ügyelve kell tartanunk a kijelölt helyet az ellenfelek folyamatos rohamában. Itt elkerülhetetlen az intenzív lövöldözés és a környezetünkben talált elemek használata.
  • Capture | Korlátozott időnk van feltörni egy szigorúan védett széfet. Ha sikerül, értékes jutalmakkal gazdagodunk, de kudarc esetén sincs retorzió - feltéve, hogy túléljük a kört. A lopakodás opció, de az idő rendkívül szűkös.

Ezeket teszik kiszámíthatatlanná és sokkal izgalmasabbá a véletlenszerűen rádobott módosítók. Lehet, hogy sűrű köd borítja be a pályát, gyorsabban mozognak az üldözőink vagy éppen haláluk esetén elejtenek egy csőbombát. Ha szerencsénk van, akkor a lopakodásból leterített ellenfelek visszatöltenek az életerőnkön vagy minden fejlövés lelassítja az időt. Ha nincs, akkor menekülhetünk egy horda láthatatlan clicker elől! Ha ez sem lenne elég, teljesíthetünk Gambit kihívásokat (x számú dodge, headshot, konkrét szituáció kialakítása) vagy bedobhatunk a szűkös készleteinkből a postaládába - bízva abban, hogy a búvóhelyre visszaérve valami hasznos dolgot kapunk cserébe.

Minden sikeres próbálkozást a hat kegyetlen főellenfélharc egyike zárja, majd összesítik a pontszámunkat és értékelésünket a toplistára. Halál esetén azonban minden fegyver, felszerelés és fejlesztés elvész. Embert próbáló feladat, de nagyon okosan van felépítve. Nem dob egyből a nyakunkba mindent, hanem fokozatosan kezdi el belekeverni a nagyobb kihívást jelentő játékmódokat, módosításokat és főellenfeleket a merítésbe. Könnyedén eltelik 10-15 óra, mire az összes karaktert feloldjuk és a teljes tartalom a rendelkezésünkre áll a következő nekifutáshoz - majd kezdhetjük a skinek és a napi ranglista előkelő pozícióinak hajkurászását!

A The Last of Us Part II Remastered nyilvánvalóan a rendkívül sikeres és kritikailag is elismert HBO adaptáció képernyői elől érkezőknek kínál elsősorban könnyű belépési pontot a történet folytatásához. Számukra a nyomott indulóárral ez egy kihagyhatatlan ajánlat. De a tíz dolláros frissítésnek, a bőséges extra tartalomnak és főleg a remekül felépített No Return módnak köszönhetően a régi rajongók számára is izgalmas tud maradni. A The Last of Us Online váratlan elföldelése után valószínűleg hosszú ideig egyébként sem lesz jobb indokunk visszatérni ebbe a disztópikus világba.

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt)
KIADÓ Sony Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Naughty Dog
MEGJELENÉS 2024. január 19. ÁR 16.990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

11 órája
1

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

1 napja

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

1 napja
8

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

2 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

2 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

3 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

3 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

3 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

4 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

4 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

4 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

4 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

5 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

5 napja
5

Heti megjelenések

6 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

7 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

7 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

8 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

8 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

9 napja
3