[Teszt] Subnautica: Below Zero

Subnautica: Below Zero

siklaraSimon Klára2021.06.18. 11:24

A kezdetben kiegészítőnek szánt, majd gyarapodása okán végül folytatássá nyilvánított Subnautica: Below Zero nemrég elhagyta a Korai Hozzáférést, jómagam pedig az eredeti játék hatalmas rajongójaként lelkesen vetettem magam ismét a 4546B-es bolygó tengerének habjai közé.

A 2018-ban megjelent Subnautica volt az a videojáték az életemben, ami nem csak lerombolta a túlélő műfajjal szembeni előítéleteimet, de még fenemód élveztem is hála annak, hogy lightos túlélésen túl egy egészen immerzív műfaji egyveleget kínált. Az Alterra vállalat űrhajójának lezuhanását követően egyetlen túlélőként kellett helytállnunk a gyönyörű, de veszélyektől sem mentes idegen világban, miközben a hazajutás módját kerestük. A Below Zero két évvel az eredeti játék eseményei után játszódik, az Unknown Worlds csapata pedig a rajongói visszajelzések nyomán egy áramvonalasított és tovább tökéletesített folytatást igyekezett elkészíteni, amely a jól bevált formulán egy sor kisebb-nagyobb változtatást eszközölt.

A korábbi néma főhős helyett ezúttal az olykor megszólaló, Robin Ayout irányítjuk, aki munka helyett személyes indíttatásból érkezik a vizes bolygóra. Az Alterra alkalmazásában itt dolgozott nővére rejtélyes körülmények között elhunyt, ezért Ayounak feltett szándéka kideríteni a történteket, és hogy mit titkol el a cég. A videojátékok íratlan szabálya szerint ő is lezuhanva érkezik, hogy a továbbiakban a helyi erőforrásokra támaszkodva futurisztikus hajótöröttként teremtsen magának mindenféle mai tudományos magyarázattal le nem írható eszközzel ételt, italt, valamint további eszközöket. A legfontosabb a Fabricator, amit kezdetben leginkább csak halsütésre és ívóvíz előállításra használunk, de a megfelelő nyersanyagok belepakolásával idővel kiköp magából féltucat olyan eszközt, mint például a bázisépítő kütyü, vagy olyan komponenseket, mint a drót, üveg, chip, BÁRMI. Idővel vízalatti járműveket építve, majd fejlesztve egyre messzebbre és mélyebbre merészkedhetünk, ezáltal egyre több biome-ot fedezhetünk fel azok sajátos élővilágával és nyersanyagaival, amelyeket begyűjtve, valamint scannerükkel minden újdonságot letapogatva további tervrajzokat nyithatunk meg.

A Below Zero a bolygó fagyos szegletében játszódik, és a két szálon futó történet olykor a felszínre is elkalauzol minket, ahol a haladást (és nem megfagyást) nagyban segíti például a Snowfox nevű új jármű, de a szárazföldi részek a nagyobb hangsúly ellenére most is elég esetlenek, és az igazi izgalmak továbbra is a víz alatt várnak. Az alapjátékban megismert ősi faj és a titokzatos romok a cselekményben ezúttal is komoly szerephez jutnak, illetve további érdekesség, hogy egy meglehetősen barátságtalan másik túlélővel is találkozhatunk. Őszinte meglepetésemre ez többeket nem nyűgözött le, ugyanis az első résszel szemben így kevésbé jön át a teljes magány nyomasztó érzése, míg a beszélő főhős a beleélést nehezíti meg, de ez szubjektív, engem igazság szerint egyik sem zavart. Az már igen, hogy a Below Zero kevésbé félelmetes és szigorú elődjénél, így az alap túlélő módban ésszel haladva viszonylag ritka az életveszélyes helyzet, emiatt pedig ritkán váltotta ki belőlem azt az ámulattal keveredő zsigeri rettegést, amit az első rész többszáz méter mélységben található sötét és hátborzongatóan idegen kinézetű területei kiváltottak.

Így sem maradnak el az olyan Subnauticás pillanatok, mint az alig levegővel vízalatti barlangban történő, „úristen, hogy jutok ki innen” jellegű bepánikolós szerencsétlenkedés, vagy a felfedezésbe belefeledkezős, bázistól messze a tenger mélyén megfulladós vagy szomjan halós game over. Az is felejthetetlen, amikor elmész a térkép túlvégére nyersanyagért és odaérve rádöbbensz, hogy valahol elhagytad a késed, tele a tárgymenüd, vagy indulás előtt elfelejtetted feltölteni a power celleket, a járműved pedig félúton megadja magát. Ami az ilyen malőrök ellenére nem ereszt, az az egyre mélyebbre merészkedés és egyre több újdonság felfedezésének folyamatos izgalma, ami szorosan összefügg a nyersanyaggyűjtéssel és a bázis(ok), illetve a felszerelés fejlesztésével. Példa: követnél egy kb. 400 méter mélyből érkező jelet, de az elsőként megépített Seatruck tengeralattjáró csak 150 méterig képes merülni, ezért előbb upgradelni kell a megfelelő modullal. Igen ám, de ehhez indirekt módon szükséges nyersanyag a gyémánt, amiért legalább 250-300 méter mélyre le kell úszni, miközben egy bizarr földönkívüli cápa is ott köröz.

Maga a bejárható (beúszható?) terület, amelyhez viszonylag korán egy térképet is találunk, jóval kisebb a Subnauticáénál, de ez nem is baj, talán csak a különböző biomok nem olyan karakteresek vagy változatosak, mint az alapjátékban, valamint az egymáshoz viszonyított elhelyezésük sem mindig hatott olyan természetesnek. Az idegen életformák is kicsit ötlettelenek, vagy túl ismerősek néha, illetve itt már nem igazán volt olyan ÚRISTEN MI EZ élményem, mint amikor először láttam Reaper Leviathant, de cserébe a mesterséges intelligencia érzésemre sokat fejlődött. A teljes beleéléssel és belefeledkezéssel most sincs gond, mert ezúttal is egy egyedülálló vízalatti világot deríthetünk fel, amely audiovizuális élményként önmagában is megállja a helyét. Nem véletlen, hogy akinek nincs kedve a túlélősdivel bajlódnia, kedvére úszkálhat a Freedom Mode-ban, ha meg végképp sztori, gyűjtögetés, tervrajz keresgélés és bármilyen egyéb korlát nélkül úszkálna és építkezne, ott a (halhatatlansággal is járó) Creative Mode.

Az alap Survival Mode minden kihívása ellenére a Subnautica továbbra is az egyik leghozzáférhetőbb és szórakoztatóbb játék, amivel valaha játszottam, ráadásul gyakorlatilag minden jelenlegi platformon, még Switchen is elérhető – de azért aki teheti, tegyen alá komolyabb vasat, a fantasztikus látványért megéri. A zene ezúttal is dinamikusan követi a körülöttünk elterülő világ minden rezdülését, a történet végéig pedig legalább 20-40 játékórát számolhatunk. Nehéz megsaccolni, kinek meddig tart, mert a több kézfogás ellenére néha ezúttal is inkább a véletlenen múlt, hogy pont odataláltam valahová, ahová a történet soron következő fordulata szerint kellett. Ugyanígy viszonylag könnyű olyan helyszínekre is elkeveredni, amelyek csak sok órával később nyílnak meg, de egyrészt ez már az előző résznél is így volt, másrészt most sem igazán lehet idejekorán megcsinálni semmit, mert a játékmenethez hasonlóan a történet is ügyesen, kockáról kockára épül fel. Buggal nem igazán találkoztam és őszintén lenyűgözött, hogy az Unknown Worlds egy globálisan elszórt független csapat létére, valamint a járvány okozta nehézségek ellenére egy ennyire színvonalas és koherens játékot tett le az asztalra.

A Subnautica: Below Zero a keményvonalas rajongók szemszögéből nézve inkább egy borzasztóan tartalmas kiegészítő, semmint egy hasonló volumenű folytatás, valamint azt is kár tagadni, hogy a rengeteg hasonlóság és a kisebb újdonságok, előremutató változtatások ellenére sem világépítés, sem történet terén nem éri el a Subnautica zsenialitását. Szerencsére még így is egy átkozottul jó játék, amivel nem lehet mellényúlni, viszont ha eddig kimaradt, előbb érdemes az első játékra ráúszni.

Pontosan
8
Platform: PC (tesztelt), PlayStation 4-5, Xbox One & S/X, Switch
Kiadó: Unknown Worlds Entertainment | Fejlesztő: Unknown Worlds Entertainment
Megjelenés: 2021. május 14. | Ár: kb. 10.500 Ft (30 EUR)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

7 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

8 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

8 órája
30

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

13 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

16 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==