[Teszt] Prince of Persia: The Lost Crown

Prince of Persia: The Lost Crown

dragCsető Zsolt2024.01.11. 18:00

Kevés olyan nagy múltú franchise létezik, amely annyiszor próbált megújulni a generációk során, mint a Prince of Persia – a legtöbbször pedig sikerrel is vette a Ubisoft ezt az akadályt. Az elmúlt másfél évtizedben azonban hiába kerestük az újabb oázist a sivatagban, a 2010-es The Forgotten Sands óta ugyanis nem kaptunk nagyszabású játékot a szériában. Így aztán éppen itt volt az ideje a nagy visszatérésnek – a változatosság kedvéért ezúttal is az eddigiektől eltérő formában, miután az éppen fénykorát élő 2D-s metroidvania műfajban bukkant fel ezúttal sokak kedvenc hercege.

Ha már herceg, akkor rögtön érdemes tisztázni egy félreértést, a The Lost Crown főhőse ugyanis ezúttal nem ő (a címszerepet betöltő Prince Ghassan csupán egy mellékkarakter a sztoriban), hanem a perzsa hadsereg legendás elit egységének tagja, Sargon, a Halhatatlanok egyike, aki a korai bonyodalmakat követően egy különös helyen találja magát. Ez a közel-keleti mitológiában is felbukkanó Qáf-hegy, ahol – a széria világát ismerőknek cseppet sem váratlan módon – látványosan szokatlanul telik és működik az idő, így aztán az ellenfelek és az akadályok mellett az ismeretlennel is szembe kell néznünk kalandunk során, tucatnyi különböző helyszínt bejárva a hatalmas és szerteágazó térképen.

Az alap játékmenet különösebb meglepetést nem fog okozni senkinek: a végigjátszás előrehaladtával folyamatosan új képességekkel bővül mozgásrepertoárunk, melyekkel korábban elérhetetlen pontokra juthatunk el. A jó hír ugyanakkor az, hogy a klasszikus metroidvania-játékmenetet sikerült tökéletesen „PoP-ossá” formálni, legyen szó akár a harcról, akár a platformingról. Előbbi első blikkre nem feltétlenül tűnhet mélynek, ugyanakkor javaslom mindenkinek, hogy a központi helyszínen (The Haven) mindenképpen látogasson el Artabanhoz, a kardforgatóhoz, aki jó néhány gyakorlófeladaton keresztül bevezet minket a harcrendszer rejtelmeibe. Ezen őszintén szólva meg is lepődtem, amennyire jó és játékosbarát ugyanis az onboardingja a The Lost Crownnak, olyannyira nem hangsúlyozza ezt a lehetőséget a végigjátszás kezdetén, pedig a kombók és a lehetőségek nagy részét itt lehet igazán jól megtanulni. Aki tehát arra számít, hogy a szokásos 2D-s bökdösés, dodge-olás és parry-zés vár rá itt is, az mindenképpen meg fog lepődni, hiába van meg ugyanis a klasszikus „vívás” a játékban, a Prince of Persia akrobatikája is visszaköszön, ha kellően ügyesek vagyunk, akár 7-8 mozdulatból álló, látványos kombóláncokkal.

A felfedezés is csodálatos élmény, és nemcsak a kifogástalan irányítás, valamint a végig izgalmas, változatos pályadizájn miatt, hanem azért is, mert az egészet átjárja a Prince of Persia hangulata. Már az 1989-es eredeti is elsősorban az akadályok és csapdák legyűréséről szólt, mintsem a kardozásról, és jó látni, hogy a The Lost Crown sem mozdult el túlzó mértékben az akció irányába. Egyáltalán nem ritka, hogy negyedóránál is több idő eltelik két harc között, a logikai platforming szekvenciák pedig alaposan próbára teszik ügyességünket – mind hosszukkal, mind komplexitásukkal. Hogy milyen sokrétű lehetőségeket tartogat Sargon mozgásrepertoárja, az itt derül ki igazán, egészen eszement dolgokat kell ugyanis művelnünk idővel (és az idővel, ha-ha), melyek első gondolatra nem feltétlenül nyilvánvalóak, de amint rájövünk a továbbjutás mikéntjére, már haladunk is, mint kés a vajon – alaposan próbára teszik a fejlesztők az irányítás precizitását, de szerencsére nehéz rajta fogást találni. Szándékosan nem szeretnék konkrétumokba bocsátkozni, ezek az „a-ha!”-pillanatok ugyanis szerves részét képezik az élménynek, az egész végigjátszáson átívelő tanulási folyamat pedig kőkeményen berántja az embert. Meg persze az, hogy az újonnan tanultak birtokában visszamenjünk felfedezni a korábbi területeket – nálam napi szintűvé váltak a „most már csak el kéne menni aludni” momentumok, pedig nem kifejezetten jellemző ez rám. Ilyen az, amikor egy metroidvania hosszú és tartalmas, ugyanakkor nem válik vontatottá sem – alighanem ilyen szempontból is kifizetődő döntés, hogy a fejlesztők nem még több ellenféllel próbálták kitolni a játékidőt.

A bevezetőben is említettem már a műfaj reneszánszát, ami elsősorban az indie-knek köszönhető, ugyanakkor azt már a Metroid Dreadnél is láthattuk, hogy más élmény ezt az egészet AAA-szinten is látni. Nem feltétlenül azért, mert jobb, de különös módon épp a masszívabb produkciós büdzsé, és az ennek megfelelő látvány, valamint tálalás hoz egyfajta friss impulzust a sok kényszerűen „artsy” alkotás között. Mindezt úgy, hogy a The Lost Crown bőven tartogat kihívást is: akadnak ugyan bekapcsolható segítségek, de alapjáraton a legkevésbé sem lóg ki a sorból a nehézséget illetően. Akadnak meglepően jó új ötletei is: a limitáltan használható Memory Shardokkal például nemcsak mindenféle szimbólumot, hanem tényleges screenshotokat helyezhetünk el a térképen, ami teljesen új szintre emeli az ingame jegyzetelést. Más pontokon inkább a trendek mentén halad jó érzékkel: ilyen például az egyre divatosabb buildezés, ami itt nem extrém hangsúlyos ugyan, de a különféle (és egyre nagyobb mennyiségben használható) amulettek kombinálásával többféle megközelítéssel is harcba indulhatunk, növelve ezzel az újrajátszhatóságot is. Egyvalamire sajnos az AAA sem garancia már manapság, ez pedig a csiszoltság – a The Lost Crown sem tökéletes sajnos technikai szempontból. Kétségbeesni azonban nem kell szerencsére: elvétve találkoztam csupán egy-két buggal, és azok is inkább grafikai jellegűek voltak – game breaking vagy teljesítménybeli gondokkal nem kellett szembenéznem.

Akit esetleg az előző bekezdés és a „tripöléj” kicsit eltántorított, azt most zárásként szeretném kicsit megnyugtatni, a legjobban ugyanis pont az tetszett a The Lost Crownban, hogy egyszerre van meg benne a nagy címek áramvonalassága, illetve az indie alkotásokból áradó rajongás és ambíció. A Ubisoft Montpellier tett már le azért egyet s mást az asztalra, mégis tele van a játék kikacsintásokkal és easter eggekkel, melyek közül csak azért nem a különféle (és egyáltalán nem erőltetett!) Dark Souls-utalások lettek a kedvenceim (mi más...), mert az egyik fel-felbukkanó szereplő mindig a 2008-as Prince of Persia fő zenei témáját fütyürészi, azzal meg engem kilóra meg lehet venni... Na jó, egye fene, egy minden elemében kiváló szekvenciális akció-platformer is megteszi – a The Lost Crown ezeket a rubrikákat is gond nélkül kipipálja.

Adná magát a lezárás, hogy ha érdekel a játék, akkor töltsd le a mai napon megjelent demót, és kóstolj bele, de az a helyzet, hogy erre az ég világon semmi szükség nincs. Ha ugyanis szereted a metroidvania műfajt, akkor a Prince of Persia: The Lost Crown kötelező vétel: meseszép, szórakoztató és kreatív tisztelgés mind a franchise, mind pedig a zsáner előtt. Akkor meg már kár lenne lelőni bármit belőle a megjelenés előtt, nemde?

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ Ubisoft FEJLESZTŐ Ubisoft Montpellier
MEGJELENÉS 2024. január 18. ÁR 17 490 Ft / €49,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Battlefield 6

7 órája
4

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

13 órája
5

Snoopy & The Great Mystery Club

1 napja
2

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

1 napja
11

Sonic Wings: Reunion

1 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

2 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

2 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

2 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

3 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

4 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

4 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

4 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

4 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
2

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

5 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

5 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

7 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

8 napja
4

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

8 napja
7