Tagadhatatlanul megfigyelhető, hogy a kisebb és független stúdiók között bizonyos műfajok dominálnak, ha új fejlesztésekről van szó. Az Odd Bug csapata 2021 után ismét az akció-szerepjáték zsánerben igyekszik maradandót alkotni a Tails of Iron folytatásával. Azt azonban nem lehet egyhangúlag kijelenteni, hogy mindenben sikerült túlszárnyalni az elődöt.
A patkányokat középpontba állító "mese" már a bejelentésekor két dologgal hívta fel magára a figyelmet. Ezek egyike volt az egyszerű, de mégis megkapó, könyveket idéző vizuális stílus, a másik pedig a történéseket és így a játék egészét narráló Doug Cockle (többek között Ríviai Geralt) jellegzetes orgánuma. Ezek szerencsére a folytatásban is megmaradnak, a történet kapcsán azonban aligha lesz nehéz észrevenni az inspirációs forrást és áthallást.
Adva van nekünk egy északi helyőrség, amit egy napon megtámadnak a fagyos földekről érkező, élőhalottaknak is parancsolni képes denevér hordák, az előrenyomulásuknak pedig csak az általunk irányított, a korábbi vezető hirtelen jobblétre szenderülése után parancsnokságot megnyerő Arlo szabhat gátat. Ahhoz azonban, hogy sikerrel járjon, külsős segítségre is szüksége lesz, így a megtépázott végvár helyreállítása mellett felkerekedik, hogy a környékbeli állati törzsektől kérjen együttműködést.

A történet tehát alapjaiban ezúttal is egy, a bosszúról és a felelősségvállalásról szóló tanmese, a játékmenet terén azonban próbáltak kicsit feljebb lépni az Odd Bug csapatánál. A közlekedés terén például megjelent a grappling hook, a sok oda-vissza ingázást hivatott minimálisan egyszerűsíteni és sajnos itt ki is merülnek a benne rejlő lehetőségek. Szívesen vettem volna, ha a harcok során is használhattuk volna (ha már dedikált gombot kapott), például a gyorsan pozíciót váltó vagy távolról lövöldöző ellenfelek gyorsabb megközelítésénél, utóbbi már csak azért is lett volna jó, mert sokszor kerülhetünk olyan szituációba, amikor egyszerre több ellenféltípussal kell harcolnunk és a köztük való vetődés és rohangálás egy ponton túl frusztrálóvá tud válni.
Hasonlóan kicsit kettős képet mutatott az arzenálunkat kibővítő elementális támadások bevezetése. Itt a klasszikus, Pokémon-szerű felállásra kell gondolni, amikor is az ellenfelek különböző státuszokkal támadnak, vagy pusztán ellenállóbbak velük szemben, másoktól viszont többet sérülnek. Alighanem a fejlesztők célja az volt, hogy a fegyvereinknél más és más sebzéstípust alkalmazzunk, így a lehető legkevesebbszer kényszerülve arra, hogy a menüben kotorászva cserélgessük őket. Sajnos azonban a támadások animációja, különösen a kétkezes fegyvereké, kissé lomha ehhez, így a legjobban azzal járunk, ha az elsődleges fegyverünket váltogatjuk (akár egy-egy arénaharc alatt többször is), még ha ezzel rendre meg is törjük a harcok lendületét.

Fejlesztés terén némileg előrébb léptek a fejlesztők, már ami a lehetőségeinket illeti, a bázisunkon erősített kovácsműhely és konyha segítségével hatékonyabban nézhetünk szembe ellenfeleinkkel. Előbbinek köszönhetően új és erősebb felszereléseket gyárthatunk, utóbbival pedig a maximális életerőnket növelhetjük. Amire egyébként szükség is lesz, a játék nehézségi szintjei ugyanis kicsit nagy szakadékkal rendelkeznek egymás között. Legkönnyebb fokozaton még könnyű páncélban is jól álljuk a pofonokat, míg a fejlesztők által optimálisnak titulált szinten még a legegyszerűbb mobok is lenulláznak minket két ütésből.
A fentieket némileg ellensúlyozza, hogy a harcok majd' mindegyike betanulható, különösen a boss-ok, ugyanis egy előre meghatározott sémát ismételgetnek, ettől pedig csak nagyon kirívó esetben térnek el. Mégis, a nehézség balanszolásánál talán kicsivel több időt szánhattak volna erre a készítők.

A Tails of Iron 2 leginkább az előd erősségeire épít, az újítási szándékai azonban nem maradéktalanul pozitívak. Mindenképpen dicséretes, hogy a készítők mertek kockáztatni és új dolgokat kipróbálni, remélhetőleg (a stáblista utáni jelenetből következtethetően) a következő részre már sikerül ezeket az apróságokat is kikupálniuk.
PLATFORM PC, PS4, PS5, One, Series S/X, Switch
KIADÓ United Label FEJLESZTŐ Odd Bug Studio
MEGJELENÉS 2025. január 28. ÁR 8700 Ft