[Teszt] South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

LotharFuchs Róbert2024.03.27. 16:00

Ha nem érzed magad elég öregnek, itt egy gyors emlékeztető: a South Park sorozat már majdnem 30 éve fut. Ennyi ideje kapjuk az infantilis altesti, vagy épp sötét humorba csomagolt szatírát és társadalomkritikát. Persze mint minden hosszú életű produktumnak, úgy a South Parknak is van evolúciója. Kezdetben az öncélú és debil humorával egy egész (éretlen) korosztályt megragadott. Tinédzserként rendszeres téma volt a haverokkal az éppen aktuális epizód abszurd poénjai, vagy hogy szerencsétlen Kenny épp milyen módon lehelte ki a lelkét. Azonban az idő múlásával - a generációmmal egyidőben - elkezdett érni, komolyabb témákkal foglalkozni, tekintet nélkül a társadalmi tabukra, ami akkoriban egy nagyon üdítő, és egyben időszerű jelenség volt.

Részben ezért is van nehéz dolga a Snow Day!-nek, mert sokaknál egyszerre kell egy olyan meghatározó kulturális és személyes kort is túlszárnyalnia, ami az azóta eltelt idő miatt gyakorlatilag lehetetlen. De ez a kisebbik gond, a nagyobb, hogy játékként sajnos középszerűre sikerült.

Miután egy számtalanszor elismert és népszerű IP-ről van szó, nem meglepő, hogy videójátékos adaptációval jelentkezik. Az viszont, hogy ez már a tizedik ilyen tétel, a többségnek az lehet. Gyanúm szerint a kollektív emlékezetben érdemileg csak a The Stick of Truth és a The Fractured but Whole létezik, ami rendben is van. Persze mondhatnánk, hogy ez a két játék kétszer magasabb áron debütált, ráadásul olyan single player, sztori fokuszú formátumban, ami sokkal szerencsésebb választás egy ilyen adaptációra, de nem azért vagyunk itt, hogy kifogásokat keressünk. A Snow Day! egy négy személyes kooperatív TPS hack n slashként próbál szerencsét, a The Stick of Truth-ban is látott, fantasy témájú körítéssel. A srácok egy véget nem érő, iskolaszünetet okozó hóvihar miatt ismét felöltik LARP-os szerelésüket, hogy a játékossal együtt az anomália végére járjanak, miközben kihozzák egymásból a legrosszabbat.

A sztori, és egyben a koncepció, hogy új gyerekként, fejezetenként végigverekedjük magunkat a négy fiú (és egy rejtélyes ötödik fél) saját kis birodalmán. Papíron ugyan jól hangzik, a gyakorlatban azonban a helyszínek többsége túl általános és jellegtelen, ami máris egy hatalmas kihagyott ziccer. Az évtizedeket alatt a sorozat számtalan emlékezetes és poénos teret termelt ki magából, de valamiért a Snow Day! ezekből nagyon szűkmarkúan építkezett. És itt sajnos nincs vége, ugyanez mondható el szinte minden játékeleméről. A fegyverek mindegyike (melyekből összesen csak 3-3 darab van), a feladatok, az ellenségtípusok, a pályatervezés, és a képességek többsége teljesen klisészerű, amelyekben sokszor egy gramm South Park életérzés sincs. Fingás? Oké, olcsó, de mégis emblematikus. Macskahúgy? Király, ki ne emlékezne arra a bizonyos epizódra! Ugyanakkor pl. drón robbanószerekkel, hógolyó lőtorony, bubi pajzs… vagy lemaradtam valamiről? Nyilván, mechanikai szempontból érthető a létezésük, de egy szemernyi utalás sincs bennük az univerzumra, ahol játszódik, és a jelek szerint még csak meg sem próbáltak bajlódni az organikus beágyazásukkal.

Klasszikus értelemben vett, maradandó tápolás, mint RPG elem csak egy passzív képességfa formájában létezik, de a műfaját tekintve ennél nem is kell több. Egy-egy pályán belül viszont fejleszthetjük a kártyaalapon, randomra szerzett képességeket (wc papír fejében), amik sajnos ugyancsak nem elég South Parkosak, de legalább a többségük kreatív módon evolválódik. Akkor legalább a sztori és a karakterek hűek a sorozathoz, igaz? Nos, csak részben. Miután ez a játék a manapság divatos live service modellt választotta, adja magát, hogy nem vonultatták fel egyből a teljes karakter repertoárt. Mégis, a végeredmény hiányérzetet kelt, és az ismerős szereplők sem kaptak elég hangsúlyt, vagy épp kellően humoros dialógusokat, hogy ki lehessen emelni ezt az aspektust. Az átvezetők olykor megvillantják a bennük rejlő potenciált, amiért anno megszerettük őket, de ezek sokszor sem mennyiségre, sem minőségre nem hozzák az elvárt szintet.

Technikai kitérőként csupán annyit, hogy az Unreal Engine 4-re épített, ezúttal 3D-s látványvilág helyt áll. A színpaletta ugyan lehetett volna szaturáltabb, és első látásra talán szokatlan a térbeli ábrázolás, de összegészében ezt az akadályt meglepően jól vette a fejlesztő. És hála a modern technológiának, az állra ragasztható herezacskó, mint ingame pénzért vásárolható skin, immáron realisztikusan leng a karakterünk arcán. Halleluja! Béta tesztpéldány lévén csiszolatlan balansz és hibák miatt inkább nem marasztalom el, így is van elég baja. Az viszont ciki, hogy 2024-ben arról kell panaszkodnom, hogy egy multiplatform játékban túlságosan érződik a kontrollerre szabott irányítás. A tesztalany tipikus példánya a „később, több tartalommal, olcsóbban” címkéjű játéknak, ami ilyen feltételekkel, haverokkal jó szórakozás lehet 5-8 órára. Bár csalódottságom jól tapintható, ennek ellenére azt sem mondhatom egyöntetűen, hogy egy rossz játék. Csak épp azt sem, hogy jó… és ami sokkal fájdalmasabb: nem eléggé South Park.

Platform: PC (tesztelt), PS5, Series S/X, Switch | Fejlesztő: Question | Kiadó: THQ Nordic | Megjelenés: 2024. március 26. | Ár: 30 EUR (~ 12 000 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

12 perce

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2014-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

16 órája
7

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

22 órája
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

1 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

2 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

2 napja
2

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

3 napja
45

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

3 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

3 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

4 napja
73

Heti megjelenések

5 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

6 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

7 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

7 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

8 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

8 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

8 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

8 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

9 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

9 napja
12