[Teszt] Shadow Man Remastered

Shadow Man Remastered

mcmackoGéczy Attila2022.02.07. 15:00

Valamikor a kilencvenes évek legvégén, Rehynn mester Nintendo Power újságait lapozgatva csodálkozunk rá a Shadow Man-re. Annak méreteire. A brutális művészeti designra és a papíron is összetettnek tűnő térértelmezésre. Aztán a PC változatot kipróbálva a tini fejem visszapattant a játékról. Túl sok volt a tudatomnak, bizonyos szempontból pedig túl kevés. Aztán Pista cimborámtól azóta is hallgatom, hogy ez mekkora egy nagybetűs zsenialitás, de még sose jutottam el a részletes pótlásig. Hát így álltam most, 2022-ben is a Shadow Man Remastered elé, de azért valamivel jobb volt a helyzetem, mint az ezredfordulón.

Mert hogy annak idején megszokott volt, ha egy játék kőkemény kihívást kínált, manapság meg inkább nosztalgikusan nézünk vissza azokra a címekre, amelyek a korlátokból fakadóan büntettek minket. Mert a Shadow Man több volt, mint a korának címei, sokkal több - de sajnos nem állt rendelkezésre annyi eszköz és kifinomult megoldás, amivel az ambícióit meg tudta volna szívatás nélkül valósítani.

A játék olyan sok mindent próbált bezsúfolni egy búra alá, hogy az még mai szemmel nézve is szédületes - értsük ezt a szó jó és rossz értelmében is. A program alapját egyfajta 3D akció-platformer irányítás jelenti, mintha csak a Tomb Raidert gondolták volna tovább. A pályadesign óriási térképekkel és masszív szekvencialitással operál, mintha csak a Metroid Prime előszelével lenne dolgunk, megtoldva némi Zeldás kalandozással. Mindez pedig hatalmas méretekkel, organikus tereprendezéssel, olykor pedig pont ellenkezőleg, mechanikus labirintusokkal van cifrázva. És akkor nem beszéltünk a collect-a-thon jellegű gyűjtögetésről, a TPS-jellegű akciókról, ami pl. az N64-es akciójátékok szintjét anno lazán lepipálta. A Shadow Man minden akart lenni egyszerre, de mai szemmel láthatjuk, hogy 1999-ben mindennek lenni nem volt magától értetődő.

Ez leginkább azon látszódik, hogy marhára kevés a signposting, azaz az Acclaim játéka kevés ponton fogja meg a kezed, ritkán mutatja meg, hogy mit kell tenned a továbbjutásért. Fejben kell a kissé egysíkú pályákat, kapukat memorizálnod. Nagyjából el kell rendezned, hogy merre voltál már, merre nem. A szekvencialitás sem olyan következtes, mint manapság - a nagy zavarosban magadtól kellett megtalálni az előre vezető utat, és sokszor hosszas kóválygásba torkollik a nézelődés. A producerek ezt annak idején valószínű inkább erénynek gondolták, mintsem hátránynak - manapság meg ellustultunk a sok csőjáték mellett. Beszélhetünk korszerű kihívásról, meg Soulslike szadizmusról, de a Shadowman másképpen adagolja a nehézséget. Az irányítási trükkök, a fegyverekben rejlő lehetőségek csak sok-sok halálozás, azaz "trial end error" próbálkozás után jönnek elő. A dungeon-ök/templomok feltárása közben szinte szobáról-szobára küzdjük magunkat előre. Ha bénázunk, vagy menet közben beleharapunk a padkába, a Shadow Man (pardon my French), mint macskát szarni, úgy rak ki minket a dungeon bejárata elé. Főnökharcok? Olykor izgalmasak, máskor csak cheesinggel lehet őket hatékonyan lehozni. Az már csak hab a tortán, hogy amúgy "dark soul"-okat gyűjtögetünk a sztoriban. A játék egyébként abban a korban jött ki, amikor a magazinok végigjátszást közöltek a játékhoz, és divat volt térképet csomagolni a lemez mellé, esetleg részletesebb leírást kínálni a manualban az egyes tárgyakhoz. A korabeli "multimédia" implementálása kicsit hiányzik az új kiadás mellől.

Szerencsére a remaster azért sok mindent elegyenget, úgy, hogy meg is tartja a játék eredeti koncepcióját. A legfontosabb az irányítás. Shadow Man eredetileg TANK (!!!) mozgatással szaladgált, amit ma szerintem egy jóérzésű ember sem képes morgás nélkül befogadni - ezen változtattak is a készítők. Aztán a vizualitás egy fokkal élesebb képet ad. A Voodoo 3DFX korszak gyöngyszeme ugyanis eléggé mosott képet kínált annak idején - az élesebb, teljesen újrarajzolt textúrák jobban elkülönítik a tereptárgyakat, és segítik a tájékozódást. Szépek a fények, az árnyékok. A hangok is sokat javultak, na meg Series X-en a töltésekkel se volt gondom. Mindent egybevetve a játék nem lesz sokkal szebb, mint kortársai - inkább úgy néz ki, ahogy emlékezni szeretnénk rá, és ahogy ezt a grafikát egy 4K-s kijelzőn 2022-ben el tudjuk viselni. Nem pedig úgy, mint egy N64 emulátor, vagy egy Glide wrapper szűrőin keresztül...

És hogy mik a hiányosságok? Nincs még mindig térkép. Hiányzik egy dinamikusabb lock on, vagy egy quicksave opció. Lehetett volna logba menteni az amúgy meglepően király lore-t felvázoló dialógusokat, és a kissé darabos karaktermodellekre is ráfért volna egy kis gyurmázás még. A korábban kivágott részek játékba masszírozása is üdvös, de sajnos ezek a szekciók kevésbé kidolgozottak, legyen szó a Temple of Life főnökéről, vagy az alvidék eddig nem látott szegleteiről.

SHADOWRETRO

A teszt előtt bepattintottam az Anbernic kézikonzolomba játék PSX változatát, és hát, hogy mondjam, üvöltöttem a buta irányítástól, az ordenáré frame értékektől, valamint az organikus textúramunkát megerőszakoló, darabos PS textúráktól. A játék Nintendo 64 változatát elő sem mertem venni a dobozból (annyira szép, angol, komplett CIB kiadásom van belőle, hogy a műanyag burkot se merem megmozdítani rajta), a két Dreamcast kópiám viszont szépen bootolt - nagyjából úgy emlékszem a 3DFX korszakban látványosnak gondolt játékra, ahogy azt DC-n tapasztaltam a minap... Ha retró gépen akarsz játszani a Shadow Mannel, akkor N64, de inkább a Dreamcast legyen a választásod tárgya...

A Shadow Man kultjáték, és mikor egy kultjátékot felújítanak, akkor ezer szem szegül a munkát végző iparosokra. Night Dive-éknál azonban nem csak dolgozók, hanem rajongók melóznak, a Remastered kiadás pedig minden fan számára örömet fog okozni. Azt is el tudom képzelni, hogy ha évtizedek óta backlogban tartottad a játékot, akkor most fogsz majd nekiesni. A Shadow Man megismerhető, leküzdhető, leigázható! De erőt és figyelmet követel, úgy ahogy lehet évek óta nem követelt meg tőled semmi más. A jutalomérzet viszont ott figyel a túlvilági alagút végén, csak kérdés, hogy hagyod-e megégetni a kezed a vudu-mágia tüzében...

Platform: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch Kiadó: Night Dive, Acclaim | Fejlesztő: Night Dive, Acclaim Megjelenés: 2022. január 13. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

3 órája

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

5 órája
1

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

1 napja
2

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

1 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

1 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

2 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

3 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

3 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

4 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

4 napja
5

Heti megjelenések

5 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

5 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

5 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

6 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

7 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

8 napja
12