[Teszt] Miasma Chronicles

Miasma Chronicles

VegaNagy-Sz. Ferenc2023.06.12. 20:00

A svéd illetőségű The Bearded Ladies harmadszor is nekifut annak, hogy ugyanazt a terméket eladja a taktikai játékok szerelmeseinek. A Miasma Chronicles ugyanis pont annyira hasonlít a fejlesztők első, kultikus címére, mint a kettő közt megjelent Corruption 2029, ezúttal azonban nem csak a játékmenet rokon vonásai egyértelműek, de a földi apokalipszis utáni settinghez is visszanyúltak.

Valamiért az a totális tévhit él a The Bearded Ladies játékaival kapcsolatban, hogy ezek valamiféle modern XCOM klónok, pedig a körökre osztott akciópontos játékmeneten, a hasonló kameranézeten és a fedezékrendszer fontosságán kívül nem sok közös van ezekben, mind a harcokat összekötő részek, mind a bejárható világ felépítése teljesen más. Ha mégis másokhoz szeretnénk hasonlítgatni, akkor kijelethetjük, hogy legalább ugyanennyi hatás érte a fejlesztőket szerepjátékos irányból is (a környezet például folyamatosan a Falloutokat, vagy akár a Wastelandeket idézi), de a csatatér előzetes bejárása és a lopakodás is olyan központi elemek, amelyek ebben a zsánerben viszonylag ritkának számítanak ilyen formában. A Miasma Chronicles jól láthatóan az előző két játék tapasztalataira épül. A Mutant Year Zero posztapokaliptikus vilgával, karakteres mutánsaival és nagyon emlékezetes, jól megjegyezhető szereplőkkel lefektette az alapokat, volt benne ambíció és lendület, de bizonyos ponton túl repetitívnek és egyszerűnek bizonyult. A Corruption 2029 szinte mindenben rossz irányba vitte tovább az elképzelést, hiába maradt a játékmenet szinte ugyanaz, a setting és a történet is felejthetőre sikeredett, gyakorlatilag semmiben nem tudta felülmúlni az elődöt. A Miasma Chronicles így hát visszatért a félig megsemmisült földhöz és a Mutant játékmenetéhez, csak épp szinte mindenben a "több, nagyobb és komplexebb" elvét alkalmazva. Sokkal több a helyszín, változatosabbak az ellenfelek, több olyan életteli település is bejárható, ami hubként funkcionál (emlékszünk még a Mutant egy képernyős, statikus központjára? Most teljes városokat kapunk.), és a harcok során igyekeztek a kombinációs lehetőségek sorát is bővíteni.

Mutánsok ugyan nincsenek, de százötven évvel a világégés után Amerika pont annyira diszfunkcionális, amennyire egy ilyen játékban az elvárható, a sci-fi keveredik a westernnel, a kihalt földek kontrasztban álnak a népes településekkel, a robotok "élete" az embereikével. Ami a fiókból előhúzott posztapokaliptikus világoktól megpróbálja megkülönböztetni a Miasma Chroniclest, az maga a miasma. Ennek a fura, folyamatosan örvénylő anyagnak a szerepe többes. Egyrészt ez gondoskodik arról, hogy vizuálisan egyedi legyen a játék. Segítségével megkapjuk a jól ismert pusztaságokat és az évszázados, a szó szoros értelmében félig eltemetett múltat, de a miasma ezeknek új formát ad azzal, hogy mindent bevon, a levegőben kavarog és az élet részévé válik. A fejlesztő játékaiban a környezet eddig is döbbenetesen jól nézett ki mindig, nincs ez másként most sem, a miasma effekt pedig valóban rátesz erre egy lapáttal. De a miasma szerepe itt nem áll meg, nem véletlenül szerepel a játék címében is. Azt, hogy pontosan mi is ez az anyag, nem sokan tudják, ezért az egyik fő célunk az lesz, hogy ezt is kiderítsük. Az biztos, hogy sok mindenra használható, bizonyos kiválasztottak egy speciális kesztyű segítségével szabadon tudják formálni, olyan hatásokat hozva létre, amelyek szinte a varázslatokra hasonlítanak (ez például egy olyan elem, amivel a korábbi harcrendszereket kibővítették, és igen jót is tett annak). De a miasma képes békés teremtményeket megőrjíteni, szóval nem csak pozitív, hanem negatív hatása is van, nem hiába tölt be fontos szerepet a nagyok játszmájában.

A történet párhuzamosan fut három szinten. A legalsóbb az, amit közelről, az első pillanattól kezdve átélünk. Ebben a fiatal főhős (Elvis) és robot társa a fiú tíz évvel ezelőtt lelépett anyjának nyomába ered. A mama által ráhagyott speckó kesztyűjével pillanatok alatt helyi hőssé válik, a kissé dilis települést hamar kinövi és bejárja az egykori Egyesült Államok területét. Aztán ahogy kinyílik a világ, hamar rájövünk, hogy Elvis története bár szervesen illeszkedik a nagyobb képbe, csupán egy szelete annak. Az ország irányításáért ugyanis évtizedes csatározás zajlik az Első Család és egy különös technokrata szekta, az Editorok között. De még ez sem a legfelső szint, hiszen szépen fokozatosan nyílnak meg a rétegek, és megismerhetjük az elmúlt másfél évszázad és a miasma titkait is. Talán a rövid leírásból is látszik, hogy jellemzően szerepjátékos a történet felépítése és kibontása, sokat merítve a jrpg-k eszközkészletéből. Ehhez jól idomul a játék felépítése is, egy-egy lineáris szakasz után mindig jön egy olyan helyszín, ahol megpihenhetünk, és a csaták között hódolhatunk a környezet felfedezése iránti szenvedélyünknek is. A Miasma Chronicles kimondottan hosszú, ha a mellékküldetésekre is rágyúrunk, akkor simán 40 órásra is kúszhat a játékidő, rohanni pedig nem érdemes, mert a harcok extrém nehezek tulajdonképpen szinte a legelejétől kezdve.

Eddigi három játéka közül talán a legérdekesebb történetet itt hozta össze a The Bearded Ladies, de problémák azért még most is akadnak. Sajnos igazán érdekes karaktereket még mindig csak elvétve sikerül készíteniük, és általában azok sem az irányítható szereplők közül kerülnek ki. Személyiségüket tekintve a két főszereplő, Elvis és Biggs (a robot) nem túl összetett karakterek, inkább idézik a nyolcvanas évek egyszerűbb akciófilmjeinek párosait, mintsem egy olyan csapatét, akik képesek a vállukon vinni egy több évtizedes konfliktust bemutató történetet. De ez szinte elmondható mindenkire, aki egyik vagy másik oldalon felbukkan: az első település Futurámát idéző polgármesterén (egy burában élő beszélő fejről van szó) és a robotok városát irányító badass gépen kívül a legtöbben viszonylag egyszerű figurák, és ezen az sem segít, hogy a karaktermodellezők, de még az arcokat megrajzoló 2D-sek sem érnek a környezetet összerakó grafikusok nyomába. Így van egy csomó rendkívül izgalmas helyszínünk, amit jóval kevésbé érdekes karakterek töltenek meg. Kár érte, így Elvis sajnos nem tud igazi király lenni.

Több kritika érte a játékot a taktikai elemeket tekintve is, hiába a rendkívül jól skálázható nehézségi szintek, a legmagasabbakon mégis olyan az élmény, mintha egy olyan puzzle játékrül lenne szó, aminek egy, esetleg két megfejtése van csak. Hiába ugyanis a többfajta fegyver, a karakterek képességfái, a dobálható gránátok és a miasma-képességek, egyszerűen minden csatának ugyanúgy érdemes nekimenni. Mivel a helyszíneken egészen addig valós időben mozoghatunk, amíg fel nem hívjuk magunkra a figyelmet, ezért mindig érdemes lopakodva levadászni azokat az ellenfeleket, akik járőrözés közben elkóborolnak társaiktól. De nem elég arra figyelni, hogy ne lássa meg senki a gyilkosságot, csendes fegyverrel kell ölni (ebből kevés van a játékban), és csak olyan célpontot érdemes választani, akit a három csapattag egy kör alatt el tud intézni, különben riadóztatja az összes társát. Ezeket tehát levadásszuk. Ezután addig derítjük fel a terepet, amíg nem találunk egy olyan pontot, ahonnan ha elszabadítjuk a poklot, a legnagyobb pusztítást tudjuk végezni az első két körben. A lopakodós felderítés szerintem a Mutant óta zseniális, nem hiába ragaszkodnak a fejlesztők is ennyire ehhez, de megvan a hátránya is: a fenti recepttől nem nagyon van értelme eltérni a negyven óra alatt, így a harcok idővel önismétlővé válnak. Ezt ellensúlyozza valamennyire, hogy végre tényleg teljesen különböző karakterisztikájú ellenfelekkel találkozunk, és persze rengeteg az érdekes helyszín, az egykori dinóparktól kedve homokkal félig betemetett repülőtéren és kórházban is fogunk járni, mellékküldetéseken dolgozva, vagy egyszerűen csak tápolva a csapatot, mert anélkül aligha fogunk sokáig életben maradni. Mindenkinek ajánlom, hogy 3-5 szinttel az aktuálisan ajánlott fölött tartsa a társaságot, közepes nehézségtől felfele muszáj lesz.

Fogalmam sincs, hogy ha azt mondom, hogy a Miasma Chronicles egy továbbfejlesztett Mutant Year Zero bénább karakterekkel, az mennyire számít negatív vagy pozitív ítéletnek. Az a helyzet, hogy belemehetnénk egyenként a játékmechanikák boncolgatásába, és mindenhol meg is találnánk a kisebb különbségeket, de valójában ez nem számít, a lényeg ugyanis az, amit fent már leírtam. Szinte mindenből többet, nagyobbat és komplexebbet kapunk, mint korábban, de valójában szinte ugyanazt. Viszont azt nem tudom, hova kellene innen továbblépni. A Corruption 2029 kicsit elkapkodott és jellegtelen lett, nem az volt a jó irány. Ahelyett lett most egy kockázatkerülőbb megoldás választva, ezt viszont kicsiben már láttuk. Én imádtam szinte minden percét, de ezt csak sokévente egyszer lehet eljátszani, előbb-utóbb tovább kell lépni ezen.

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), Xbox Series X|S, Windows
KIADÓ 505 Games | FEJLESZTŐ The Bearded Ladies Consulting
MEGJELENÉS 2023. május 23. ÁR 17.990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

12 órája
3

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

20 órája
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

22 órája
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

1 napja
5

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

1 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

3 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

3 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

3 napja
8

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

3 napja
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

4 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

5 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

6 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

7 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

8 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

8 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

9 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2025.04.29.
9