Keleti újhullám: Kína előretörése a játékiparban

Keleti újhullám: Kína előretörése a játékiparban

HazbuNyári Norbert2024.02.21. 22:55

Egyre többet látjuk a videójátékiparban Kína előretörését nem csak befektetési szinten, hanem a fejlesztői világban is. A szektor nagyságára már nem csak az E-sport figyelt fel, hanem a nagyobb videójáték cégek is egyre többször kacsintanak az ország felé. De honnan jön ez a nagy lendület? Egyáltalán Kína honnan indult? Ebben a cikkben ezekre a fő kérdésekre keresem a választ.

A gyökereket valahol a nyolcvanas években lehet megtalálni. Kína mondhatni egy kései csatlakozó ebben a szegmensben, és a játékok elterjedése sem mondható zökkenőmentesnek. A korai időszakban Hong Kongon keresztül kellett bármilyen konzolt importálni, hiszen a direkt kontrollnak mindig is ez a terület volt a szürke zóna, szárazföldi Kína területére innen nagyobb vámfizetés és átvilágítás nélkül tudtak beáramlani a játékgépek. Ahogy a korai Famicom konzolok kezdtek terjedni, Kína hirtelen vasököllel csapott le rájuk. Innentől kezdve a törvényhozás nagyon keményen szabályozta a videójátékok belföldi forgalmazását. Volt azonban erre is egy kerülőút: a Xiaobawang (小霸王) korai játékgép próbálkozása után kihozott egy oktató jellegű számítógépet, ami különböző alapfokú tanítást célzó és segítő programokkal járt (számológép, gépírást segítő játékok stb.). A gép felső részén a takarást eltávolítva lehetett belehelyezni az alap kazettát, melynek a bemenete kísértetiesen hasonlított a Nintendo Entertainment Systemére is. Az úgynevezett „famiklónok” ekkoriban terjedtek el: a Xiaobawang és a későbbi országon belül fejlesztett konzolok már futtatni tudták a NES játékokat is, lassan, de biztosan terjesztve a videójátékok hírnevét az államon belül.

1. ábra: A Xiaobawang számítógép, ami segített meghonosítani Kínában a NES játékokat az ismerős „sárga kazettás” formában.

A szigorú irányítás miatt azonban természetes módon nem tudta kinőni magát az állam játékipara. Belső fejlesztésről ezekben az időkben nem is nagyon beszélhetünk, inkább a személyi számítógépek előretörése hozta meg a nagyobb fejlesztői kedvet. Az igazán közkedvelt játékok az internetes hálózat fejlesztésével indultak meg, igazából két oldalról: külföldről a World of Warcraft (cenzúrázott verziójának) térnyerésével, mindemellett pedig az országon belüli saját MMO és egyéb típusú online játékok fejlesztésével. A belső motiváció mindig ugyanaz volt: egy jól működő külföldi modell honosítása, vagy regionális áttéte. A Counter Strikre-ra így lett belső válasz a Crossfire, versenyjátékokra például a QQ飞车, vagy egy MMO-s példaként akár fel lehet hozni a Fantasy Westward Journey-t ( 梦幻西游) is. A lényeg minden esetben az volt, hogy a profitot minél több csatornán keresztül lehessen államon belülre csatornázni (erre példa lehet akár a Perfect World szerverein keresztül történő online játékkezelés vagy a kínai Steam lassú leválása és elszigetelődése).

2. ábra: A kínaiak CS válasza - Crossfire

Konzoleladások területén a jog érdekes fordulatot vett: a birtoklását nem tiltották, csak a direkt marketinget és a nyílt eladásokat. Emiatt ugyanúgy Hong Kongot használták fel csempészútvonalként, ritkább esetekben pedig Amerikán vagy Japánon keresztül jutottak be az államhatáron belülre. Az államkapacitás szintjén ennek ellenőrzése tarthatatlan volt, így a kereskedelemről szóló tiltásokat 2015-ben feloldották, a tartalmi cenzúra megtartásával megindulhatott a nyílt kereskedelem is.

Azonban ahogy eljutunk napjainkig újra azt láthatjuk, hogy az állam egyre jobban szűkíti a játékosok mozgásterét: az elszigetelt szerverek mellett elindult egy olyan szabályozási rendszer is, amely a fiatalkorúak játékidejét jelentősen korlátozza. Valahogy azt látni, hogy egy óriási szakadék képződött a játékfejlesztők és a játék élvezői között. A gazdaság aktívan invesztál különböző kínai cégekbe, hogy a játékfejlesztést támogassák (pl. MiHoYo), az E-sportba is óriási összegeket forgatnak (kb. 20 milliárd dollár), és megjelentek a nemzetközi kooperációk is.

A kooperációkat két nagy részre lehet osztani: az első csoportba olyan nagy cégek tartoznak (Tencent, Netease), akik kifele próbálnak terjeszkedni, de vannak olyan külső cégek is (Sony Playstation), akik inkább az államon belülre szeretnének betörni és ott felvenni a nagy profitot.

Az első csoportba tartozó együttműködések sok esetben bevásárlással vagy felvásárlással végződnek. Ezzel a taktikával Kína ki tudja szorítani a versenyt és nagyobb spektrumban tud belső fejlesztéseket megszerezni külföldi cégektől. Itt a cél nem a „kínai játék” elkészítése, hanem inkább a munkalehetőség és a profit növelése külső lehetőségekkel.

A második csoportba tartozók sokkal érdekesebbek: itt a cégek arra törekszenek, hogy létre tudjon jönni egy igazán „kínaias” játék és annak különleges elemeivel megragadni a játékosok figyelmét. Organikus kiemelkedésre is van példa (Black Myth: Wukong), azonban felülről szerveződő kezdeményezést is láthatunk: a Sonynál például ott van a China Hero Project(中国之星计划).

Itt a cég minden technikai és tudássegítséget megad a kínai fejlesztőknek, hogy a nemzetközi színtérre léphessenek fejlesztéseikkel. Érdemes meglesni az alábbi előzeteseket, hogy lássuk hol tart a projekt.

A játékfejlesztés és kiadás momentuma is valahol itt található: véleményem szerint a korai PC-s korszakban megjelent játékosbázis most érik arra a szintre, hogy a saját alkotásaikkal hozakodjanak elő, ehhez pedig a legjobb támogatást kapják akár az államtól, akár pedig a versenyszférában. Mindamellett, hogy Kína saját területén belül nagyon eltökélt a videójátékok minél erősebb szabályozása mellett, azonban a gazdasági nagysága miatt kifele folyamatosan dolgoznak azon, hogy minél többet tudjanak megismertetni és eladni a külföldi játékos közösségnek. A játékfejlesztési projektek még kezdeti fázisban vannak, de az elkövetkezendő öt évben valószínűleg sokat fejlődnek majd, és érdemes lesz figyelemmel kísérnünk a fejlődésüket. A kitekintés itt még nem ér véget, későbbiekben érdemes tovább taglalni az igen speciális piac témáját külön single player és multiplayer bontásban, mindemellett pedig érdemes megnézni azt is, hogy az állam hogyan viszonyul a játékokhoz jogi megközelítésben

Hazbu (Nyári Norbert)

Képek forrásai: Sohu poszt, VentureBeat.com

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Indika - apáca, megkísértve

Az orosz ortodox apácás indie játék, amelynek már a demója komoly hullámokat vetett, érdemes azonban teljesen vakon belevágni. Egy viszonylag hagyományos megkísértés történetre számítottam a címszereplő fülébe obszcén dolgokat suttogó ördöggel, ám egy ennél jóval nehezebben leírható élménnyel gazdagodtam.

6 órája
1

Bemutatkozott az Akimbot, begördül a #DRIVE Rally – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo World Championships: NES Edition, Designated Demigod, Gundam Breaker 4, Sonic Rumble, Quest Master, WitchSpring R.

10 órája
1

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

21 órája
4

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

1 napja
13

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

2 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

2 napja
2

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

2 napja
60

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

2 napja
8

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

4 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

5 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

6 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

7 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

7 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

8 napja
5

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

8 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

9 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

9 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==