[Teszt] Jagged Alliance 3

Jagged Alliance 3

LotharFuchs Róbert2023.07.31. 13:00

Elcsépelt, de jelen esetben stílszerű jelző a veterán azokra, akiknek a név mond valamit: 1994-ben, még DOS-ra jelent meg az első Jagged Alliance, ami mély nyomot hagyott az ekkor még csak gyerekcipőben járó PC-s játékiparban. Ennek egyik oka, hogy egy elég szokatlan, és a mai napig ritka hibrid első példánya volt. Körökre osztott, csapatalapú taktikai harc, térképes stratégiai szegmens, valamint RPG-kre jellemző karakterépítés és dialógusok. Mindez a 2000-es évek kulturális keretrendszerében, (ön)iróniával és humorral vegyítve. Furcsa és ambiciózus kombináció, de működött. Az IP sorsa mégis elég hányatott volt, az etalonként tisztelt első két epizód pedig olyan magasra tette a lécet, amit azóta, két évtized alatt számos Jagged Alliance sem tudott megugrani.

A harmadik részt azonban a Haemimont Games fejlesztette, akiknek többek között az utóbbi három Tropico részt köszönhettük. Ugyan más műfaj, de a tapasztalat adott. Kételyektől azonban így sem voltam mentes, egyrészt a már említett, alsó hangon is négy darab félresikerült próbálkozástól, ami a kettő óta napvilágot látott (még ha más fejlesztőktől is). Másrészt pedig a trailerekből szivárgó prezentációs (főleg animációs) középszerűség miatt. Az első küldetés sem segített, ahol minden zsoldosom és ellenfelem a Csupasz Pisztoly jelenetét idéző helyzeteket produkált, minimális taktikai lehetőségekkel, a sztori kezdete pedig egy lineáris élményt sejtetett. Szerencsére mindez relatíve gyorsan megváltozott.

Egy-két óra bemelegítő után ugyanis kinyílt Grand Chien világa, szó szerint és átvitt értelemben egyaránt. A sztori fősodra mellett időben és térben szabadon felfedezhetővé vált, ami meglepően sok mellékküldetést, dialógust, fejlődési lehetőséget nyújtott mind a felszerelések, mind a karakterek kikupálása tekintetében. A kb. 40 felbérelhető zsoldos nagy részével remek munkát végeztek. Többségük elég egyedi ahhoz, hogy a harctéren, és azon túl is sajátos szerepeket töltsenek be. Például a sorozattal egyidős, szemrevaló Fox, akinek minden megszólalása valamilyen szexuális áthallással bír, célirányosan fejlesztve és felszerelve a valós időben zajló lopakodás, csendes gyilkolás, valamint harcok kezdeményezésének mesterévé válhat (sőt, dekoltázsa olykor a párbeszédekben is egyedi válaszokat provokálhat ki). A műfajilag viszonylag közel álló X-Com játékosok valószínűleg még mindig emlékeznek arra, hogyan indult egy körökre osztott harc: meglátjuk az ellenséget, az pedig azonnal mozgásba lendül. Szerencsére a Jagged Alliance ennél sokrétűbb rendszert használ. Amíg nem észlelik zsoldosainkat, valós időben zajlanak az események. Felderítésre mind a pályára lépés, mind a harc előtt van mód, ahogy arra is, hogy meghatározzuk a napszakot (ami mellé random időjárás, mint faktorok is járhatnak). Amennyiben egy izolált célpontot sikerül csendben kiiktatni, el sem kezdődik a körökre osztott mód. Ha nem, akkor a hangerő, a látási viszonyok, és a környéken tartózkodó többi ellenség függvényében elindulhat. Realisztikusabb és szórakoztatóbb szisztéma, de ez még nem minden: ha pl. a már említett dögös Fox a kezdeményező fél, akkor a célszemély plusz egy körre az állát keresi a földön. Lényeg a lényeg, sokkal több opció van a taktikázásra, mint a legtöbb műfajtársában.

A pályák is ennek eszméjében készültek. Sandbox módra a térképes rész összes (!) szárazföldi zónája bejárható, méretre és összetettségében pedig ha nem is mind, de a többsége jó, vagy kiemelkedően jó osztályzatot érdemel. Ez megint olyasmi, amit haszonszőrű, olykor nagyobb költségvetésű játékok sem mondhatnak el magukról. Nagyjából 35 óra alatt értem a kampány végére, de messze nem az összes mellékküldetés teljesítésével, vagyis a promotált 50 óra tartalom akár igaz is lehet. A fegyverek többsége elég egyedi. Egy állványos géppuska például fekvő helyzetben, overwatch módban nagy pusztításra képes. A shotgun nyilván közelről hatékony, a sniper pedig természetesen messziről. Ami viszont meglepő, hogy a tipikus arzenál mennyire sokrétűen módosítható (persze csak ha van jó szaki a csapatban), és hogy a rengeteg lőszertípus hogyan segít egy-egy fogósabb szituáció megoldásában. A realitás kárára, de a szórakozás javára ezek immáron limitáció nélkül szállíthatóak a csapattal együtt. Kivéve a robbanószerek, ami érthető is: nagyon hatékonyak, olykor már túlságosan is. Tereprendezésben és gyilkolásban egyaránt.

A mentésrendszer nagyon baráti, akár single, akár coop játékmódról van szó. Egy gondosan összeállított, tapasztalt csapattal minden problémára van megoldás, a kampány második felétől talán túlzottan egyszerűen is. Legalábbis medium fokozaton. Hogy ez gond-e, az persze hozzáállás kérdése, elvégre valahol ez a jutalom egy jól felépített és kiképzett csapatért. Ugyanakkor képtelen voltam egy alakulatnál többet finanszírozni, ami persze lehet user error, de olcsó zsoldosokkal kezdtem, nem herdáltam a pénzt, és a bevételi oldalt sem hanyagoltam el. Igaz, egyetlen csapat is bőven elég a sikerhez, de organikusan nem jött ki a dollár matek sehogy, emiatt pedig egy végigjátszás alatt kevesebb zsoldost tudtam csak közelebbről megismerni, mint amennyit szerettem volna. Akad néhány bosszantó apróság (pl. sok szereplővel túl sokáig tart egy-egy kör), de a mod kompatibilitás végett ezek többségére már van közösségi válasz. Hibákból találkoztam néhánnyal, a legdurvább miatt egyszer egy küldetést újra kellett kezdeni, valamint performansz gondok is felütötték a fejüket néhány grafikai opcióval, vagy a tárgyakat és npc-ket kiemelő funkcióval, de ezek összegészében nem vonnak le sokat az élményből.

Mindent összevetve a Jagged Alliance 3 egy kifejezetten kellemes meglepetés. A széria visszatalált önmagához, ami már magában is elismerésre méltó. A szándékosan cheesy párbeszédek és karakterek, a blődli attitűd és számtalan pop kulturális utalás, a már kissé korosnak ható karakteranimációk mind-mind potenciális kockázatokat jelentenek, ha a széles közönség elérése és a pénzügyi siker a cél. De ez is a széria sajátja, amit bátran bevállalt. Ezalatt a furcsa külső alatt egy jól átgondolt szisztéma, és nagyon korrekt mennyiségű tartalom lapul. Szigorúan véve nincs is igazán párja, amivel érdemben össze lehetne vetni, de a körökre osztott harci aspektusa például sok szempontból még a nívósabbnak számító X-Comét is felülmúlja, jobb RPG pillanataiban pedig a Wastelandet idézi. És ez nem kis szó.

PLATFORM PC
KIADÓ THQ Nordic FEJLESZTŐ Haemimont Games
MEGJELENÉS 2023. július 14. ÁR 45 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

11 órája
3

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

19 órája
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

21 órája
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

1 napja
5

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

1 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

3 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

3 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

3 napja
8

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

3 napja
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

4 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

5 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

6 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

7 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

8 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

8 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

9 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2025.04.29.
9