[Teszt] Medal of Honor

Medal of Honor

mcmackoGéczy Attila2010.10.12. 18:00

Okosan tette az Electronic Arts, hogy a laposodó Második Világháborús miliőből kihátrálva bejelentette a Medal of Honor sorozat újragondolását. A felállás nem ismeretlen a számunkra - a jelenkor hadgyakorlatai izgalmasak, a modern hadviselés mindennapjairól pedig bőven van mit elmesélni. Az új MoH epizód Afganisztánba kalauzol bennünket a 2001. szeptemberi események után. Hogy melyik oldalról követjük majd az történéseket? Természetesen az amerikai speciális egységek (Tier-1 és azok rész-alakulatai) kiválasztott tagjai a szemszögéből.

Érdekes megközelítés, hogy a MoH keveri a fikciót a valósággal. A karakterek kitalált figurák, a küldetések viszont részint valós bevetések nyomán lettek kialakítva. Szereplőink és az alakulataik keretbe foglalják az egyjátékos módot, ez pedig a történetmesélés és hangulatkeltés szempontjából igencsak közelivé varázsolja az afgán bevetések atmoszféráját.

A játékmenetet elemezve sokan tévesen hasonlítják cikkünk tárgyát két legfőbb riválisához. Tény, hogy sok dolgot emel át - okosan, és nem pofátlanul - a konkurenciáitól a program, de egyénisége nem szimpla másolat, hanem átmenet a jól ismert megoldások között, megfelelő mennyiségű saját hozzáadott értékkel.

A Medal of Honor tempója dinamikus, de nem kapkodós. Érezhetően megfontoltabb ritmust diktál, mint műfajtársai, ugyanakkor nem feledkezik meg az intenzív és változatos missziókról sem. Szinte minden pályán vár ránk valami játékelem, ami színt visz a taktikus tisztogatásba. A csapatharc néha átvált teherautó platójához rögzített rombolásba, éjszakai lopakodós quadozásra, máskor pedig távcsöves támogatást fogunk nyújtani a völgyben rekedt osztagunknak. A remekül kidolgozott fegyverek, és a modern hadviselés eszközei mind-mind a rendelkezésünkre állnak. Éjjellátónkkal vadul hajkurásszuk a koromsötét vályogépületben szó szerint sötétben tapogatózó ellenállókat, a műholdasan vezérelt rakétákkal pedig precíz ellencsapást mérünk a hegyoldalból áramló idegen tankokra.

Mint kifejtettük, a játék egyik legerősebb eleme a hangulatkeltés. A rendelkezésünkre álló eszközpark, a rádión csevegő csapattársak csak az alapokat jelentik, a látvány és a kőkemény audio-szekció viszont tetézi az összképet.

Magunk sem akartuk elhinni, hogy az Unreal motor ilyen nagyszerűen képes megjeleníteni a természetes vidékeket, sziklákkal és kórókkal csipkézett hegyi tájakat. A szabad ég és a tág terek masszívan hozzájárulnak az egyjátékos kampány hangulatához. Példákkal is szolgáljunk? Az egyik küldetés kíméletlen homokvihara után nem sokkal teliholdas-havas hágótúrán fogunk részt venni. Hegyi vidékek ennél szinte nem is lehetnének változatosabbak.

Az audio-részleg szintén páratlan. Csak ajánlani tudjuk, hogy a Medal of Honorral töltött idő egy jobb füles, vagy masszív hangrendszer társaságában teljen. Az itt nyújtott teljesítménynél jön elő igazán, hogy különböző visszhangok, a környezetfüggő effektek legalább annyira részei egy játék technológiai prezentációjának, mint a míves bevilágítások, vagy ízléses textúrák.

A cikk elején emlegetett történetmesélés is próbál ügyes fortélyokat bevetni. Az intro idősíkja után hosszas visszatekintésen keresztül kell eljutnunk a jelenig. A csapatok is csavarnak egyet a lineáris narráción, a karakterek közül pedig bizonyára mindenkinek emlékezetes marad a nyuszimancsot szorongató Rabbit, és a szakáll-vokál Dusty. A gondok ott kezdődnek, hogy a MoH nem képes minden elé pakolt lehetőséget megragadni, és azonnal az előnyére fordítani.

A történetmeséléssel például az a baj, hogy bár vannak remek fordulatok, és felemelő epizódok, a teljes összkép nem áll össze, és csak küldetéseket darálunk küldetések után. Hiányzik a személyes kapocs, a részletek nem alkotnak igazán feledhetetlen elegyet. A kiemelkedően epikus és székbe szögező pillanatok is hiányoznak; a realisztikusság oltárán beáldozták a világot felforgató fordulatokat, robbanó atombombákat, és a hatalmas dudájú, gépfegyverekkel rohangáló katonabébiket. (Utóbbiak valószínűleg csak a te fantáziádban léteznek, de sebaj - a szerk.) A dolog napos oldala: a MoH pont ezzel az életszagúbb (reálisnak persze nem reális - továbbra sem szimuláció) megközelítéssel találja meg a saját egyéniségét, és különbözteti meg a magát a konkurens sorozattól.

Érezhető a fejlesztői igyekezet, az igényes polírozottság. (A kisebb bugokat a korántsem végleges fejlesztői változatnak tudtuk be). Sőt a kellemes irányítás miatt a katonánk is úgy küzdi végig magát az afgán barlangokon, mint ahogyan a forró kés halad a vajban... valami mégis hiányzik. Konkrétan az okos ellenfelekre gondolunk. Normál fokozaton kevést kihívást nyújtanak a butácska ellenségek. (Márpedig hisszük, hogy a játékokat ténylegesen “normal” szintre szokták optimalizálni.) Mozgásuk és fedezékstratégiájuk kiszámítható, meglepetést nem nagyon képesek okozni - izzadtságot is csak akkor, ha nagy túlerőben vannak. Sajnáljuk, hogy az ellenfelek levadászása gyakran nem több, mint ha céllövöldében pötyögtetnénk. A pályatervezők mentik meg a napot, hiszen a jól pozícionált tereptárgyak és a pályaelemek képesek a szituációkat így is érdekessé, motiválóvá tenni.

Sajnos az egyjátékos kampány hossza sem tartozik a kiemelkedő elemek közé. Ütemesen haladva öt óra alatt végigértünk a tíz küldetésen, kényelmesebb tempóban egy erős óra adható hozzá a játékidőhöz - aztán jöhet a multiplayer.

Mert többjátékos lehetőségek természetesen vannak, sőt, akár különálló játéknak is tekinthetjük a multi szekciót. Leginkább azért, mert mások fejlesztették (a DICE) és más motort használ (Frostbite), mint a single player kampány. Mivel a publikus szervereket jóval a cikk megírása után (ma reggel) lőtték fel, a multis próbakörünk viszonylag korlátozott volt. A hat játékmódból hármat (team deathmatch, combat mission, sector control) próbáltunk ki, ezeket viszont elég hosszan.

Ami már most látszik: multi tekintetében a Medal of Honor (nem túl meglepő módon) inkább tovább áramvonalasított Battlefield, mint Call of Duty. A sebesség a CoD-énál jóval megfontoltabb, a célzás jóval kevésbé tapadós, ennek fejében viszont szinte teljesen eltűnik a recoil (a fegyver visszarúgása). A három választható karakterosztály a klasszikus felosztást használja: a Rifleman a támadó kaszt, gépfegyverrel, plusz gránátvetővel. A Special Ops-os fiúk géppisztolyt lóbálnak, a hátukon pedig rakétavető fityeg. A Sniper mesterlövész, és távolról aktiválható robbanóanyagot pakol. A lassan kötelezőnek számító karakterfejlődés, szintlépés, újonnan belépő fegyverek, bővítmények, felszerelések is jelen vannak, méghozzá hangsúlyosan, ahogy a killstreak-ek (bocsánat: itt scorechain-ek) után bezsebelhető védekező / támadó bónuszok is.

Első nekifutásra a feladat-alapú Combat Mission (az “egyszerűsített Battlefield játékmód”) tűnt a legélvezetesebbnek. A hangulat itt abszolút rendben van, a pályatervezés és a helyszínek változatossága remek, látszik, hogy a DICE sok-sok éves gyakorlattal rendelkezik ezen a fronton. Ezek tehát az első benyomások - két hét múlva, bőségesebb tapasztalatok birtokában még visszatérünk a témára.

Ráfért a sorozatra az újragondolás. A Medal of Honor kifejezetten jól teljesít, mindent tud, amit egy modern, pörgős, katonai FPS-től elvárunk. Szerencsére nem másol szolgai módon, és azt sem lehet ráfogni, hogy egyéniség problémákkal küzködne. Fejlődni persze még lehet, és valószínűleg lehetőség is lesz rá - a záróképsorok után egyértelmű, hogy az EA az alcímtől megfosztott Medal of Honor-t nem látványos végpontnak, hanem új kezdetnek szánja.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

15 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==